Volt szerencsém Albániábn élni 1976-1980 valamint 1991-1996 között évente 2 hónapot.
Az 1999. nyári helyzet szerint nyugodtan utazhatsz Albániába, csak vigyázz ki ne raboljanak. Ólommentes üzemanyag NINCS! tehát valami diesel gép, vagy a két jó lábad legyen a közlekedési eszköz.
Sok természeti szépség van, amit érdemes megnézni, megmászni. Jónéhány történelmi emléket is (várakat, romokat) helyreállítottak Hodzsa alatt, ezek is felérnek legalább saját hazánk hasonló emlékeivel. Gondoljatok bele, hogy Durres-ben van egy, a római Colosseummal egyező méretű római kori aréna, de sajnos a felére már ráépítették a várost!!! ugyanis teljesen be volt fedve földdel. Egyenlőre nincs pénz az ott lakók kitelepítésére, így félig van feltárva.
Hodzsa után rohamosan romlott a helyzet. Most már jónéhány évvel a rendszerváltás (Ramiz Alia bukása) után többszöri nekifutásra alakul valamelyest a politikai, gazdasági reform is.
Egyik rokonom a hatvanas években kereskedelmi kiküldött volt Tiranában. Az ő elmesélése szerint akkoriban még sárosak voltak arrafelé az utak. Vajon ez megváltozott Hodzsa után?
Van egy viccem:
ENVER, AZ UTOLSÓ DINOSZAURUSZ
(vagy "az utolsó albán diktátor")
nem is volt olyan jó
de erröl asszociáltam
szóval én megnézném magamnak Albániát, ha egyszer csak odavetődnék
Görögországban soxor voltam, és mindig valami kis eldugott faluba motoroztam be a bícsről a nőmmel, hogy valami kis kocsmát keressek, ahol a papekok ülnek és a bokor töviben ott ül a mamen és valamit veszettül pucol, de tudja, hogy ő be nem teheti a lábát a férfiak közé.
Ahogy bementem a szőke picsával(mármint a nőmmel) aszittem, hogy itt perceken belül vendetta lesz, de ez volt a legszebb, hogy olyan nyugodt és kizökkenthetetlen emberek ezek a déliek, hogy az amúgy igen kedves tulajon kívül senki szinte észre sem vette, hogy ott vagyunk.
de azért jobb, mint az ember várná....mármint pl. nem építészetileg, vagy az emberek anyagi helyzetét tekintve, de valahogy mégis
turistaként persze nem látsz mindent....
szerintem egyébként mind az összes totalitárius diktatúra közül az albán rendszer volt a legkétségbeejtőbb hülye vízió, és a legszerencsétlenebb....itt tényleg testvérek testvéreket, apák fiúkat és vice versa figyeltek meg és súgtak be, az egész paranoia jobban áthatotta az embereket mint nálunk....én is találkoztam olyan arccal, aki elmesélte, hogy feladta a saját bátyját....nem volt rá büszke, mit ne mondjak, de az akkori világban...ez volt
szóval nincs ipar, nincs mezőgazdaság, a turizmus még nem kiépített, de rengeteg lehetőség rejlik az országban (tényleg szép a táj, csak az ötszáztrillió betonbunkertől kéne megszabadulniuk)....munkalehetőség megint csak kevés van, főleg vidéken, és en general ölléggé le van szakadva az ország
albánia roppant kasa...és a fiatal lányok oly szépek, hogy csak na...én meglepetéssel tapasztaltam ezt, meg azt is, hogy az ország, bár a fejünkben csak a leszakadt lakótelepek élnek - közelről tök más, és az emberek esténként kivonulnak korzózni a kávéházak között, meg a tengerparton...szerencséjükre a mediterrán éghajlat ezt a pluszt nyújtja, és ez nagy előny
persze hozzátartozik a dologhoz a hegyvidéki falvakban lakó emberek zárkózottsága is, az, hogy bizonyos területeken félnek egymástól a népek, meg ha nem vigyázol könnyen megtámadhatnak ...mi pl a vezetőnkkel úgy suneltünk át a hegyi réteken mint a zsírozott villám, nehogy feltűnjünk valakinek, aki kalasnyikovval éppen arra jár...az biztos, hogy egy tökös népség, és az ilyesmitől már elszokik az ember
az utazás pénzügyi eszközökkel történő korlátozása miatt még mindig kevés külföldivel találkoznak (azért még nem tartozik a legkedveltebb turistaparadicsomok közé), szóval genyaság, hogy olyan kurva drága számukra a vízum, dehát ha egyszer olyan sokan eltávoztak az országból a nyitás után, megérthető talán ez az adminisztratív jellegű korlátozás...emiatt persze még mindig nem láthatnak világot (meg azért szegények is)
de összességében nagyon pozitívak voltak a benyomásaim
Érdekes, hogy ugyanez a helyzet a görögökkel. Amikor jó sok évvel ezelőtt üldözték Görögországban az ottani komcsikat, idehaza Kádárék fogadták be őket. Azóta a magyarok a mai napig barátok a görögök szemében. (Milyen abszurd, hogy a mai magyarok most azt a görög-magyar barátságot használják ki, amelyet pont a sokat-szidott Kádárék alapoztak meg annak idején...)
Rossz napjuk lehetett ismerősédéknek.
Többször egy hónapot töltöttem Albániában, így nyugodtan és általánosítva állíthatom: 1. jó emberi szokás szerint a szomszéd népeket (szerbek meg görögök, a szerbek miatt az egész szláv tenger, tehát Kelet-Európa) rühellik; 2. képzeteikben általában tömbösítik a Nyugatot (ez érthető, 20. századi történelmük miatt), és mindegy nekik, hogy francez, gjermanez vagy anglez a válasz, a külföldi az amerikanez és kész, ebből a tömbképből talán egy kicsit az olaszok fénylenek ki, és ők is inkább csak északon; 3. és vannak a magyarok, akiket csoda módon tudnak hova tenni (ellentétben pl. lengyelekkel, osztrákokkal meg ilyesmikkel), és felcsillan a szemük és rögtön a Skënderbeu-Hunyadi szövetségre utalgatnak és örülnek, hogy húsvér magyart látnak. Azt, hogy soha nem kellett szállodában aludnom, hanem ingyen és bérmentve, vagy nagyon kevés pénzért házaknál kaptam akár többnapos szállást, mindig annak köszönhettem, hogy magyar vagyok.
Egy illeto elmeselte egy sztorijat, amikor Albanian at jottek haza kocsival.
Hat mit is mondhatnek ? Tanuljatok meg szerbul, vagy amit akartok, de tagadjatok
le, hogy magyarok vagytok.
Na, a bícsre ez már nem igaz manapság. Iszonyatosan gány az egész, hulladékhegyek és legelésző tehenek meg ilyesmi. (Egyedül a déli, Vlora alatti tengerpart maradt meg, de az meg nem bícs.)
Albániának az az egyetlen előnye, hogy mediterrán és szinte érintetlen.
Sok sok évvel ezelőtt, amikor még vörös csillag meredezett a Parlamentünk tetején, a magyar ember csak igen ritkán utazhatott nyugatra, mint tudjuk. Ennek ellenére a fantáziával megáldott magyar ember (és ha ráadásul volt pénze is) könnyen feloldotta magában a keserűséget azzal, hogy nyaranta az albán tengerparti homokon süttette a hasát egy hétig. A vendéglátás színvonala a bolgáréhoz volt hasonló, viszont a beach sokkal szebb volt annál.
És valóban. Albánia tengerpartjának legalább 50%-a még mindig érintetlen! Csupán azok a kicsi szürke bunkerek törik meg a táj összképét...
Na, ennek örülök, mert én is így vagyok Albániával (bár a minden utat nem értem), nagyon szeretem őket, és hozzátenném, hogy nemcsak a tájak lenyűgözőek, de ha kellően kitartó az ember, hihetetlen kultúrtáj-együtteseket találni, ahol megkapóan együtt van az illír vár a bizánci templommal és albán kullával meg ilyenekkel és nagyon szép.
Egyébként a vizek (a folyók is, nemcsak holmi vizesárkok) továbbra is kristálytiszták.
Sziasztok,
Ha belegondolok, talán Albániát ismerem a legjobban Magyarországon kívül. Szinte minden útján jártam legalább egyszer. Megismerkedtem nagyon sok kedves, izgalmas, büszke emberrel. És a tájak tényleg lenyűgözőek. Meg a romlatlan természet: emlékszem, az út melletti vizesárok is kristálytiszta vizű volt és halak úszkáltak benne. Persze ez '91-ben volt, lehet, azóta romlott a helyzet.
Az semmi, hogy mi szeressuk-e oket, de ok szeretnek minket.
Meg az o Szkander beguk es a mi Torokvero Hunyadink mukodott egyutt a kozos ellen ellen, vagymi. Ez aztan szerintuk megalapozta, hogy alban-magyar ket jo barat...
En kedvelem oket, s ismerek egy megkapo alban lanyt is...
off.:egyebkent szinte minden Skenderbeu-rol van elnevezve. A konyakon kivul is. Pl. lattam Albaniaban rola elnevezett iskolat, utcat, teret, muvelodesi hazat, de meg utazasi irodat (!) is.