Január 31-én a Civil Rádióban délután 1 órától Boris Vian Hullasztó című regényéről fogunk beszélgetni. Lásd még: www.olvasomozgalom.extra.hu Kapcsolatfelvétel: olvasomozgalom@gmail.com
Érdekes topik. Elolvastam elejétől a végéig és noha észlelem, hogy nemigen él már, mégis egy érdekes asszociáció rögzítésére adott alkalmat, miszerint talán kimondottan belefér a patafizikába, hogy a topikban totál off hozzászólások is megjelentek. De tekintettel vagyok arra, hogy nem ismerem eléggé a patafizikát, örömmel venném ezügyben hozzáértőbb topiktársak véleményét és nem utolsósorban a nagytekintetű és ideiglenes páholymester kinyilatkoztatását. Mellesleg üdvözlöm az említetteket.
foci?néha szeretem figyelni,ahoy a kedves focista bácsik ide-oda rpködnek a pályán vmi kerek akármizé után. kiskoromban +ijesztett, most már inkább szórakoztat, főleg a káosz kézzerlfog6ó érzése, miondenki üvölt, valamiketvalakiki csinálnak, vagy nem, nem tudom (soha nem értzettem a játékszabályokat, abban a hitben élek, h nincsenek is, minek), + ugyebár a játékosok, rohangásznak. satöbbi. rrremek.
Csak a magasabb tudásosztályai! Végső béta-tesztelés alatt van az orálszadisztikus-, a tipegő-, a márnempisilekbe-, a prebubertás- és a pubertáskori patafizikai tanterv. Bevezetése a közeljövőben várható.
Köszönöm a porolós betétet, véleményem szerint egy kedves, és bár nézetünkhöz képest kicsit evilágian haszonelvű, ám megnyilvánulásában patafizikus gesztus.
Vizsgáljuk meg ezen túl valóságépítő mesterünk viszontválaszát. Hogy a szőke nő = patafizika megfeleltetés utilitarista lenne, nem látom be. Hogy nomista, esszencialista, idealista és pszeudo-posztmodern, azt szívesen.
A patafizikus valóságszemlélőnek meg mindemellett, sőt épp ezért van joga bármit művelni szőke nőkkel. Hiszen ekkor az előbbi megfeleltetést beemelve egyértelműen kiviláglik, hogy patafizikát művel.
nem is tudom, ez túlságosan utilitarista szemlélet. Mer pl mi van ha történetünk patafizikus világszemlélője hajszíntől függetlenül szintén be van baszva, és eszébe jut mindenféle dolgokat mívelni és mondani szőkített és bebaszott hölgyeknek/kel??
Ha már dokumentálta a nagyrabecsült kolléga, vizsgáljuk meg a "bebaszott szőkített nő" entitás kapcsolatát a patafizikával, mely voltaképp egyszerű.
Induljunk ki a patafizika definíciójából: tevékenység, mely a való világ minden részét felhasználja következtetéseihez, de azok csakis akkor helyesek, ha használhatatlanok.
A szőke nő, főleg bebaszva, használhatatlan. Mindenféle dolgokat művel és mond, de azok egymáshoz és a valósághoz fűződő kapcsolata a patafizikát idézi csak.
Vonjuk le a következtetést: a bebaszott szőke nő maga A patafizika.
El se hiszem, hogy létezik ilyen topik! Tessék-lássék az örömöm, még idekopzni is van erőm idevágót. Remélem a páholytagok nyelvismerete szintén idevágó.
Mélységesen egyetértek veled: a patafizika azért kell, mert világunk az abszurd realitása után kiált, és a szürreális méf egy enyhe jelző arra, amit itt egynémely agrár-Übük és sokszögerkölcsvizsgálók művelnek. A helyesírási hiba helyett a szövegkönyvbe nyelvhelyességi hibát tegyünk, mert az hallatszik is (egy decens suk-sük megtenné), és ha úgy sem tűnik föl, akkor eljutottunk arra az állapotra, melyet immár nem csak a határozatlanság tételével fejezhetünk ki, hanem pragmatikusan is: világunk meghülyült.
a patafizika létét mi sem legitimálja jobban, mint a médiumokban nap mint nap megjelenő szürrealista őrület, melyet egyesek belpolitikának, vagy éppenséggel kultúrális életnek neveznek
bár tudom, hogy a patafizika nem feltétlenül a pragmatizmus melegágya, de úgy érzem világunk patafizikáért kiált, hogy ne mondjam, úgy kell a patafizika, mint egy kanál szódabikarbóna a hascsikarásra, ígyhát csempésszünk mi is helyesírási hibát a vad angyal legújabb részének szövegkönyvébe - ez garantáltan senkinek nem fog feltűnni, és ez is bizonyítja, hogy az átlagpolgár és a nagy többséget alkotó üzenetbefogadó közeg a heisenberg féle határozatlansági elv némileg blaszfemikus alkalmazásával jellemezhető, hmmm...
És vajh ha újranyílna a lehetetlenség tudományával foglalkozó patafizikai kollégium, volna-e arra kereslet? Kérem potenciális (ergo létező) tagtársaimat, tudassák ezt velem mint ideiglenes páholymesterrel, s ha igen, a kollégium hamarosan újra nyitja kapuit!
(Itt az ideje, úgyis egyre patafizikusabb időket élünk...)
idézet a mancsból megvilágításképpen
JGY Jovánovics Györgyöt jelent
MaNcs: Mi az a patafizika?
JGY: Ennek a története számomra úgy kezdődött, hogy a híres-hírhedt Iparterv-kiállítások után, amelyek a magyar neoavantgárd első nyilvános megnyilatkozásait jelentették, méghozzá óriási botrányokat kavarva, nagyon szoros kapcsolat jött létre Erdély Miklós és köztem. Ezt a barátságot a Budapest Szálló presszójában mindennapos meditációval egybekötött beszélgetésekkel és konyakozással erősítettünk meg. Egyik nap Miklós izgatottan mesélte, amit Párizsban hallott, talán Konok Tamástól. E szerint Nyugaton nemcsak új stílusok léteznek, mint a pop art, a minimal art vagy a politikummal átitatott underground mozgalom, hanem van egy olyan tevékenység, amely nem vágyik sikerre, anonim, olyan emberek hozzák létre, akik más módon már nevet szereztek maguknak, s most nem akarják névvel jegyezni az akciót. Olyan alkotások, amelyeknek az a céljuk, hogy általuk a világot tisztábban láthassuk.
MaNcs: A néhány nappal ezelőtt tartott előadásán a szabadkőművesekhez hasonlította a patafizikusokat.
JGY: Annyiban emlékeztet a szabadkőművességre, hogy ez is több ember közös tevékenysége, és a világ rendjében idéz elő változást. De a szabadkőművesek célja a társadalom jobbítása. A patafizikusok a művészet eszközeit használják, és nem is akarnak semmin javítani, csak egy kicsit megváltoztatni, hogy ezáltal világosabbá váljanak a bajok. A nagy patafizikusok a cselekvés és a kész mű egységét hirdették. Az egyik tipikus mű, amelyről Erdély Miklóssal akkor értesültünk, az volt, hogy titkos levelezések, nemzetközi összefogás, telefonálás stb. segítségével valakik elérték, hogy a kanadai alkotmány szövegébe belecsempésszenek egy helyesírási hibát. Ez a hír meg a néhány pohár konyak Erdéllyel reggelig ámulatban tartott bennünket. Ennél szebbet, mint egy helyesírási hibát belecsempészni az alkotmányba, nekünk senki sem tudott volna mondani. Ez számunkra megvilágító erejű volt. Akkor még nem tudtuk, de azóta már egyértelmű, hogy Alfred Jarryval, az Übü király szerzőjével indult a patafizikusok mozgalma, aztán Marcel Duchamp, Magritte és még jó néhányan követték. Pontosan persze nem lehet ismerni a névsort, csak feltételezéseink vannak. Egy biztos, Erdély Miklóssal abban a pillanatban mindketten tudtuk, hogy attól kezdve mi tudatosan is patafizikusok vagyunk, mert valószínűleg már addig is azok voltunk. Hisz mi pontosan így gondolkodtunk.
Amit a patafizikusok csinálnak, az olyasmi, mint a betegségekben a láz. Kártékony jobbító erő. Ezek által láthatjuk világosan a világ betegségeit. Ha megnézzük a mai világot, hogy milyen állatiassá vált a politika, mennyire önmagukból kifordult emberek lettek neves művészekből, milyen bornírttá lett jó néhány híres sportoló, hogy mindenütt katasztrófákat látni, hogy a világ egyre abszurdabbá lesz..., hogy nekem, Jovánovics Györgynek ezzel a szerb névvel, amikor a Vajdaságból az én előadásomra érkezett Tolnai Ottó barátommal beszélgetek, egymásra kell néznünk, és nem mondhatunk mást, mint hogy súlyos elmebeteg lett a világ. Mindezt tudva és látva még inkább megerősödik bennem, hogy a patafizika lényege a banális, józannak látszó, de mégis őrült mindennapok megváltoztatása, a világ rendjébe való beavatkozás, méghozzá hatalom nélkül. Ez az én titkosan végzett, mégis legfontosabb tevékenységem.
És két patafizika meghatározás a már sokat emlegetett Jarrytól:
"a különleges tudománya, amely a kivételek törvényeire támaszkodik"
"képzeletbeli megoldások tudománya"
de olyat is hallani, hogy "tudományok, áltudományos misztifikáció iránti rokonszenv"
Remélem most már mindenkit teljesen összezavartam és ezzel segíthettem.
az éhezés forrása a lustaság.az éhezés következménye az éhség, vagy az alkalmazkodó gyomor, előbbi esetében úgyis visszaáll a rend, de ha sokáig diétázunk komoly bélbántalmakat szenvedhetünk el. a lustaság pedig a totális tunyaságig kúszhat, ami ugyan nem annyira rossz, viszont felettébb káros tud lenni - bemész a műhelybe és nem faragod a szekrényt, hanem gyártod, abból pedig csak doboz lesz, nem pedig kedvenceink tárlója. patafizikailag nem tudom megmagyarázni, de így van.