Én meg már a katonaságnál hallgattam utoljára egy kis SANYO zsebrádióból, ami osztott rövidhullámú volt. Aztán egyszer lebuktam, el is kobozták, mert még a Kossuth-ot se lehetett hallgatni saját rádió tilos volt. (persze, hogy arról hallgattam, hogy B. Gordon és Erdei Péter volt a rádiózás lényege.
Hát igen, A. Dunbar-é az egyik legjobb banda lett a John Mayall BB tagoké közül, bár a receptjei mellett a Keef Hartley Band-et is szívesen hallgatom. Erdei Péter meg már nincs köztünk, viszont Pallai Péter aktívabb, mint valaha, remélem sokáig élvezzük társaságát, zenei elkötelezettségét.
Nekem akkor is nagy öröm volt a minap szembesülni azzal, hogy bár szinte mindent elfeledtem az ősidőkből, de kiderült: arra mégiscsak jól emlékeztem, hogy 1972-ben, mikor én érettségiztem, és tudtam, hogy elhurcolnak előfelvételis katonának, ezért búcsúztam a kedd délutáni zenehallgatástól, Erdei Péter is pont akkor búcsúzott a SZER-től, és csakugyan Fontainebleau-ba ment, "az európai Harvardnak számító INSEAD"-ra tanulni. Na, hallgatok is egy kis Aynsley Dunbar Retaliation-t.
" . . . Nem Ön dolgozott egykor a Szabad Európa Rádiónál lemezlovasként? De igen, Cseke László mellett. Egyébként bizonyos értelemben akkor is a klasszikusok érdekeltek, Hendrix, Joplin és a többiek. Mivel a saját nevemen nem lett volna szerencsés dolgozni, Erdei Péterként szerepeltem a műsorokban."
Én is most olvastam. Nyugodjék bèkèben. Sajnálom hogy Pallaival ellentétben - akivel személyesen is talalkozhattam legutóbb jazztörténeti könyve bemutatóján - Erdei Záboji hangját se hallottam 40 éve. Létezik valami hanganyag beszélgetés vele mert írott több is van de én a hangjàt szeretném hallani mégegyszer.
Olyan embereket keresek, akik annak idején nem csupán hallgatták a Szabad Európa Rádió műsorait, hanem fel is vették azokat: és sikerült megőrizniük viszonylag jó minőségben. És most esetleg megosztanák velem. A keresett műsorok: Teenager Party, Délutáni Randevú, Lemezújdonságok és klasszikusok 100 perce, Slágerpatika, Kíváncsi mikrofon.
Volna még egy fontos dolog:
1992. január 16.-án Komjáthy György egy különleges éjszakai műsort készített. A Szabad Európás Cseke László volt a vendége és több órán keresztül beszélgettek a régi időkről. Van valaki, akinek megvan ez a műsor? Ha valaki el tudná küldeni nekem kazettán vagy cd-n vagy mp3-ban, az kérem vegye fel velem a kapcsolatot.
Az alábbi E-mail címen: levelekcsaknekem@gmail.com
Nagyon köszönöm, hogy a Lee Morgant említetted, mert nekem még most se ugrik be, csak az, hogy jóval korábban ismertem, de nagyon, mielőtt lemezen megvettem!
Ha-ha! A Soft Machine 3-omról meg ez az a szám, ami egész sok barátot szerzett nekem, mert tök véletlenül találkoztam itt-ott emberekkel, akik ugyanúgy bekarikázták, megjelölték, aláhúzták, és elkezdték a "szabad világban" élő rokonokkal, ismerősökkel hajkurásztatni, mint Te, vagy én! Mike Ratledge orgona hangzása pedig maga volt a csoda a továbbiakban is!
Na most egy kicsit zavarba ejtettél, mert nem emlékszem tisztán, hogy a Tomorrow and Today, vagy a Candlelight volt a szignál a Tony Williams szám előtt (majd megkérdezzük Erdei Pétert, bár lehet, hogy ő se emlékezne :-). Az viszont tuti, hogy előtte, amikor még Jazz Fórum műsorral jelentkezett, akkor ez volt a szignál:
Ezt a zenét képtelen voltam beazonosítani, fogalmam sem volt kinek melyik lemezéről van, csak a bevezető kb. 2 percet ismertem, mert a műsor végén, a hírekig annyi szólt. Végül az okostelóm oldotta meg, mert a Soundhound rögtön kidobta a megfejtést (amin azóta is csak ámulok)
Érdekes, hogy én is emlékszem egy nagy spirál füzetre, melyben feljegyeztem a nekem tetsző zenéket, pontoztam is, összeírtam a legjobb hangszereseket, de ez a füzet az én múltamban is az enyészeté lett. Arra emlékszem többek közt, hogy a Soft Machine Slightly all the time-ja mellé annyi felkiáltójelet tettem, hogy azt a lemezt az első adandó alkalommal beszereztem. És persze volt neki heti 1 (szerda?) kivánságműsora, talán annak volt a szignálja a Shaft, és ott se lehetett chirpy chirpy cheep cheep-et hallani, annál több korai prog rockot, r&b-t.
Ööö..., most kicsit szégyellem magam, mert a Hardin & York dalt természetesen ismerem, de közben lett vagy 10.000 lemezem, és igazándiból nem tudom beilleszteni az Erdei Péter emlékek közé! A Tomorrow Todayt inkább kötném oda, de az meg valami ősi Beat Club-os videon is szerepel. Meg rémlik, hogy kedd délutánról ismerek pár Beatles átdolgozást is.
A jegyzeteimet a szülői házban már régen megette az enyészet. Most hirtelen eszembe jut azért pár olyan zene, amit egész biztosan Pétertől hallottam először: Steamhammer, vagy Isaac Hayes Shaft filmzenéje, a jazz műsorokból meg Eddie Harris és Les McCann Montreaux-i fellépése.
De kár, hogy csak most találtam erre a topikra! Hátha olvassa még ma is valaki!
Én 1972-ig minden kedden kis füzetkébe jegyzeteltem az összes szám és előadó paramétereit Erdei Péter műsorából, mind az újdonságok közül, mind a kívánságműsorból. Valamint a hátam borsózott, amikor megszólalt (talán vasárnap este 11-kor?) az Allah Be Praised a Tony Williams Lifetime-tól, és kezdetét vette a jazz műsor! Amikor én érettségiztem, Ő távozott. Valamiért úgy emlékeztem, hogy a Harvard University-re. Sajnos már mindent elfelejtettem abból a korból, de talán egy Müller Péter fedőnevű kollégával együtt? Vagy egy napon születtek?
Mindenesetre az bizonyos, hogy teljes zenei érdeklődésemet, későbbi lemezgyűjteményem "csapásirányát" az ő műsorai határozták meg!
A szellem elszabadult, ezt írja Záboji Péter, és ha ő írja, illik komolyan venni a dolgot. Záboji Péter ugyanis elképesztő életúttal és tapasztalattal rendelkezik, egyebek között a néhai Szabad Európa Rádió Délutáni Randevú című műsorát vezette Erdei Péter néven, majd néhány évtizeddel később privatizálta a Bosch Telekom ágazatát 12 ezer emberrel… "
Ez engem is meglepett, bár én Bárd-ot már nem hallgattam, mert addigra döntően a politikai műsorokat figyeltem ( a fellazítás taktikája eredményes volt:-) de ott szerepelt Lovas saját neve alatt. Persze lehet hogy rosszul emlékszem.
Bocs, nem a Te szavadban kételkedtem, hanem azt az infot kerestem, amiből kiderül, hogy ő valóban a Jazzfórum egykori műsorvezetője. Azt hittem, hogy ez valahol szerepel akár a cikkben, akár a személyes oldalánál, vagy a Facebookon. Nekem személy szerint nagy öröm lenne vele személyesen találkozni, mert néhányadmagunkkal tudjuk, hogy az igényes jazz és rock zene irányába nem Cseke, vagy a Luxi (Komjáthyról Kiss Imréről nem beszélve) hanem a topic névadója B. Gordon azaz Pallai Péter és Erdei Péter vezetett. Pallaival rendszeresen lehet találkozni a Budapest Jazz Klubban, nagy élmény volt vele személyesen is megismerkedni. E. Péter éehet, hogy nem is szívesen vállalkozna ilyen nosztalgia találkára, pedig nekem még vannak vele készült zenei műsoraim UNITRA szalagokon:-) (Vajon neki is???)
oké, tehát akkor ez azt jelenti, hogy az én szavam kevés. Természetesen minden lehetőséged adva van, hogy az illető urat megkeresd, a google a te barátod is. Akár a CEU-n ahol tanít, akár az EEF-nél, vagy akár, az itt megadott elérhetőségeken: http://about.me/zaboji Valószínűleg egyébként, te magad sem érted a saját kijelentésedet. Miért is kérdezne rá egy gazdasági újságíró egy olyan dologra, amiről nem is tud és ráadásul vélhetően nem is élt még abban az időben. Bárdi István nem más, mint Lovas István az erősen jobboldali újságíró. Talán most éppen a Magyar Nemzetnél van, de volt ő már minden, mindenhol.