A roco jelenlegi (2024) szortimentjében is vannak olyan kis szerkocsis gőzösök pl: (BR-37) ami nem igazán működőképes tapadógyűrűk nélkül. Pedig van benne súly is rendesen.
Jogos, a Piko nagygőzösei voltak még ilyen hulladékok. Felül rá azokat olajozni is kellett. Na azokon tönkre is mentek a gumik, elnyúltak, dobálta le őket a mozdony.
Ha nem tudnám, hogy az én 01-esem ott porosodik a szekrényben, akár azt is hihetném, hogy az enyémet vette meg az olvtárs :)
Sajnos vannak olyan modellek (pl. H0 Fleischmann) ahol tapadó gyűrű nélkül még egy 1%-os emelkedőre sem megy fel saját maga sem a mozdony, ha nincs rajta tapadógyűrű...
Igen, ezért írtam, hogy "ha Te használod", mert ha lehet, száműzni kell magát a gyűrűt. Sajnos nem mindenki teheti meg, egy rosszul (kompromisszumosan) megtervezett terepasztalon szükség lehet a tapadásra.
Sok mindentől függ. A gyártón kívül például akár az évjárattól is; illetve ami nagyon sokat számít, hogy az előző tulajdonos mivel mosta a pályát, hajlamos volt-e a mozdonyt olajjal, WD40-nel locsolni. Van olyan gyűrű, ami megkeményedik, sima lesz. Van olyan, ami elemeire porlad. És van olyan gyűrű, ami tisztességes gumitermékhez méltóan a kőolajszármazékokat magába szívja, felpuhul, elnyúlik.
Alapvetően a gumigyűrű fogyóeszköz. Ha Te odafigyelsz rájuk, használod őket, akkor egy használtan vett mozdonynál a kereket le kell puceválni, a gumit le kell cserélni, és mindenki boldog lesz :)
Én még 20 évvel ezelőtt kaptam egy mechanikus kassza gépet. Az utolsó csavarig szétszedtem.
Kb 100 db rúgó is volt benne, húzó is meg nyomó is. de biztos még vagy 50 évig elég nekem a modellek javításához. Pl C rúgót is ezekből szoktam csinálni.
Hát, gondoltam valamelyik börzén biztos látok majd. Sok mini alkatrészt árulnak, ilyen rugó is biztos van.
Csak én azt nem értem, h jött ez le a helyéről.
Lefelé hajtottam az akasztót, mert görbe volt, azt erre a kezembe maradt. Hát nyilván nem tartottam ellen neki, nem gondoltam volna, h ez le tud törni így. Sose jártam még így. Mondjuk olyan sokat nem is szoktam hajtogatni őket.
Le kéne cserélni már az 50 éves kéttengelyeseket.. 😅
Még valamikor az ünnepek előtt vettem a börzén egy Roco kocsit, amihez két kamion félpót tartozik. A félpótok gumiabroncsai közül többön is valami fényes, ragacsos kiválás van, ami a környező dolgokra is átkenődik, gondolom kicsit elöregedett az anyag. A kérdés az, hogy más tapasztalt-e ilyesmit és mivel lenne érdemes lepucolni, ami nem teszi tönkre az ezt leszámítva jó állapotú gumit?
Hát mivel mégsincs meg a kis fém karika, ami ha jól sejtem, amolyan rugó funkciót lát el, asszem inkább elengedem. ~3ezer egy ilyen 50 éves kocsi, elengedem inkább.
Segítséget kérek! Van egy Fleischmann Edelweiss H0 fogaskerekű szerelvényem, a mozdony festése javításra szorul. A festék/szín RAL számát esetleg tudja-e valaki. A másik kérdésem, matricát csinál-e valaki . Gondolom ha sikerül újra fújni a mozdonyt , illő lenne az eredeti szitázott feliratokat pótolni.
Régi Piko kocsikról ha letörött a kuplung, hogyan lehet visszatenni rá? Erre a fajtára gondolok. Alkatrészek megvannak, csak nem vágom, h ezt vissza lehet tenni rá egyáltalán; csak nekem túl nagyok az ujjaim hozzá?
Ha nem szeretnél "überhosszú" pufferelést (mint én), akkor az áramgenerátort PONT Neked találták ki! Egyenirányítás után némi kondit lehet tenni - de az legalább 16/25V-os legyen - az LM334z a LED-ekre köthető, és kb 5V sínfesztől az egész működik kb 30V-ig. Eddig bírja az áramgenerátor! A LED-ek fénye pedig végig állandó lesz...
Eleve kell egyenirányítás, ott esik némi fesz, az LM334-en is gondolom esik valamennyi.
Ebbe még betenni egy feszstabot ...
Viszont önmagában az LM334, vagy akár az LM317 áramgenerátoros üzemmódban nem tudom működne-e, 12V esetén mennyire melegedne? A kérdés költői, nem TGV-k fognak száguldozni, szóval nem lesz 12V.
Igen, így van, ahogy írod. A feszstab IC a töltővezérlő is egyben. A kb 5,5V alatt egy picivel a kondi miatt (5,5V), és a PIC miatt (max 5.5V) lett így kitalálva. Így viszont 6V-tól 30-ig jöhet bármi a sínről :)
Az áramgenerátor ide csak azért kell, hogy amíg határérték alá nem megy a kondi (0,1-0,5F) feszültsége addig állandó fénnyel világítsanak a LED-ek.