Kedves Fredem...ha csak errol lenne szo.... az igazsag, hogy egy diplomaval, egy masiknak a elevel, tobb elismert es el nem ismert infos tanfolyammal egy kozepfoku nyelvvizslaval megcsak panaszkodnisincs okom.
Fizetnek amennyit fizetnek, meg is lehet elni belole, nagyjabol azt csinalom, amit kedvelek, de el vagyok kepedve a sok "kolykon" akiket megvesz az Isten (pardon), hogy picologia szakra mehessenek.
Ismeretsegi korombol csak iden 8an probalkoztak, egynek sikerult. A tobbit sehova nem vettek fel. Ok egy evig pihiznek, s ujra megprobaljak. DE van egyaltalan ertelme?
Most allsz palyavalasztas elott?
Nehez dio, de azert elkeseredni nem erdemes. Sajnos meg kell talalni a kompromisszumot a 'mit szeretnek csinalni' es a 'miert fizetnek' kozott. Ez tokeletesen csak nagyon ritka esetben esik ossze,de szerencsere az is ritka, hogy ha fellalitod a top 10-es listat abbol, amivel szivesen foglalkoznal, hogy egy olyan se legyen kozte, amivel penzt is lehet keresni.
Azert egy kerdest meg hozzafuznek a dolgokhoz...
Vizsgaljuk mar azt is meg, melyik oldalrol elonyosebb a befektetes. Megeri-e manapsag, ilyen magas pontszamok mellett kuzdeni, hogy BTK-ra kerulhess? Mi lesz veled aztan?
Esetleg jobban megeri felkotni az alsonemut, es elmenni termeszettud. vonalra, alljon az bar nagyon tavol toled?
Nezzuk meg, kiket keresnek? kiket akarnak megfizetni? Milyen lehetosege van egy BTK-snak kesobb?
Piszkosnak szerintem igaza van. A kereslet kinalat szabalyai hatarozzak meg, hogy mely szakokra mennek majd a legokosabb emberek.
Ha megnezitek, hogy iden az ELTE TTK-n egyetlen szak sem volt, ahol 92 folott lett volna a felveteli ponthatar a BTK-n viszont a szakok 65%-anak volt 92 folott a ponthatara, sot tobb szaknak volt 100 folott a hatara, mint 92 alatt, akkor ebbol azonnal latszik, hogy hol lesz tobb ertelmes ember.
"Ahol az IGAZAN ertelmes gyerekek valamilyen
termeszettudomanyi agra mentek, es a meg mindig ertelmesek, de NEM ANNYIRA, azok voltak (altalaban, nem mindig) akik valamilyen
tarsadalomtudomanyi agra mentek. Akik nem voltak jok matekbol! "
No igen, ezek voltak az altalam 2. kategoriasnak nevezettek. De azert lattam olyat is, aki 1. kategorias volt. Sajnos sokkal kevesebbet. Nem CSAK az megy BTK-ra, aki nem tudja a matekot.
Sajnos manapsag ha megnezem a felveteli ponthatarokat , az is csak a multe, hogy az IGAZAN ertelmes gyerekek a TTK-ra mentek. Az elmult tiz evben az atlag felveteli ponthatar pl a matematikusi es fizikusi szakon 30 pontot zuhant. Most 70-80 pontokkal lehet bekerulni azokra a szakokra, ahova korabban valoban szinte csak OKTV nyertesek jelentkeztek esellyel.
Evezredek ota vannak termeszet-tudomanyok es tarsadalom-tudomanyok.
Evezredek ota a termeszet-tudomanyok viszik elore a vilagot.
Evezredek ota a tarsadalom-tudomanyok analizaljak mindazt amit a termeszet-tudomanyok kitalaltak.
Alapjaban ez egy "kereslet-kinalat" jelenseg. Ugyan nincs igazan sok intelligens-tanult ember, de annal azert tobb van/volt amennyi kell a termeszettudomanyokban. A "hatramaradottak" alakitottak ki a tarsadalomtudomanyokat. Persze, csak viccelek, biztos nem igy volt, de a hatas bizony ilyennek tunik, es ma mar van egy ilyen hatas. Hiszen biztosan emlekeztek a kozepiskolara. Ahol az IGAZAN ertelmes gyerekek valamilyen termeszettudomanyi agra mentek, es a meg mindig ertelmesek, de NEM ANNYIRA, azok voltak (altalaban, nem mindig) akik valamilyen tarsadalomtudomanyi agra mentek. Akik nem voltak jok matekbol!
Sok igazság van abban, amit elmondtatok, de azért a dolog nem ilyen egyszerű. Jómagam már több akadémiai intézet küszöbét is koptattam. A zógenannte tudósok egyszer közalkalmazotti éhbérért dolgoznak, máskor amerikai vendégkutatóként hatalmas pénzeket vágnak zsebre. Egyszer lárpurlár hülyeségekkel bíbelôdnek, máskor valamilyen konkrét feladat kapcsán irtózatos mennyiségű munkát tesznek le az asztalra. Délre járnak be az intézetbe, de idônként délben is mennek haza... két nappal késôbb. Írják a hülyébbnél hülyébb cikkeket, mert az intézet azt várja el tôlük, miközben minden idejüket valamilyen pénzes projektre fordítják, mert az intézet azt is elvárja tôlük. Tudományos karrierrôl ábrándoznak, de napról napra nekik kell elmosni a kémcsöveket/karbantartani a műszereket/fogadni a vendégeket/összeírni a könyveket/szemináriumot tartani az egyetemen, kinek mi tetszik. Éveken keresztül lehet valamilyen professzor keze alá dolgozni, aztán vagy van érte köszönet, vagy nincs. Idônként, ha nincs szerencséje, ellopják az eredményeit, de ha szerencséje van, beveszik nagyon menô, kurrens kutatási témákba, és ô is profitálhat mások munkájából. A hatalmas tudóstól a pórnép hanyatt esik, miközben kollegái csak röhögnek rajta. Gyorsan változik a világ, a tudományos élet alapvetôen statikus, egy-egy kényszerű váltásba emberek roppannak bele, sok év energiája megy kárba. Sorolhatnám még tovább az ellentmondásokat. Nem túl könnyű, de kétségtelenül sok tekintetben kényelmes élet.
Egyébként az MTA-t felhozni példaként nem túl szerencsés, mert a kilencvenes évek során elég nagy volt a lemorzsolódás / lemorzsolás, és az Akadémia átszervezése éppen mostanában fejezôdik be. Akik itt maradtak, azok többnyire valóban valami értelmes dologgal foglalkoznak. A gond ott van, amikor a tudós az élet más területén próbál szerencsét, és bizony gyakran felsül, de esetleg korábbi tekintélyének köszönhetôen mégis keresztülviheti a szándékát, legyen szó valamilyen konkrét döntésrôl, pozíció betöltésérôl, pénzrôl vagy egyébrôl. Most talán nem sorolnám a közéletben milyen szerepeket milyen sikerrel töltenek be valamiféle tudósok, az elôttem szólók általában rájuk gondoltak (mert persze honnan is ismerhetnétek azokat, akik egész nap valamilyen intézetben üldögélnek.)
Arról pedig biztosíthatok mindenkit, hogy akadémiai körökben a lepattant szocreál berendezés enyhén szólva gyakoribb, mint az antik bútor. Tudományágak szerint nem célszerű ítélkezni (bár tisztán az egyetemi tanulmányok szintjén többé-kevésbé igaz, amit itt írtatok), az egzakt tudományok művelôi között is vannak kóklerek és fordítva.
Akadémiai naplopók? Van benne valami. És az a cifrafurcsasága az egésznek, hogy úgy lopják a napot, hogy közben elég keményen dolgoznak. Csak sajnos a "tudományos" világban ma elterjedt az a szemlélet, hogy a negatív eredmény is eredmény (ami ugyan igaz, de egy határon túl a sok negatív eredmény megkérdőjelezi a kutatás komolyságát szvsz)nem számít, hogy van-e bármi jelentősége az eredményeknek, vagy sem. Ma csak egy számít. Minnél több cikket gyártani, impakt faktorra hajtani, és lehetőleg ugyanazt a szemetet eladni sok éven keresztül, közben persze beutazni a fél világot. Ha jönne valami értelmes, dinamikus fiatalság, akkor azt jó hamar ellehetetleníteni, nehogy már a megszokott langyéletet megpiszkálják.
Ma sajnos alig van csapatmunka, az eredményeit lehetőleg mindenki jó mélyre elássa, nehogy már valaki továbbgondolja, hisz akkor miből élne jövőre? (persze tisztelet a csekélyszámú kivételnek)
Azert ne rohanjunk ugy elore. Jo , az MTA-ban sokan vannak, akik valoban max pipaznak, de azert meg tudomanyagakat leszolni azert, mert egyik masik kepviselojuk valoban nem csinal semmit, az nekem durva.
Mint ahogy az alapjan sem kellene megitelni a tudomanyagat, hogy nehany hallgato ugy kap diplomat, hogy bemagol nehany evszamot, osszeolloz nehany szakdolgozatot a korabbi szakdolgozatokbol, ujsagokbol stb, aztan kap egy diplomat, annelkul, hogy barmi kreativ tevekenysege lett volna. Vagy barmit megertett volna az egyetemen.
Ilyenek vannak. Kulonosen azokon a teruleteken, amik ma nem igazan divatosak, amikkel nincs remenyed jo allast szerezni. Mert ki megy ezekre a szakokra?
1, Az az igen alacsony letszamu es altalam igen tisztelt kisebbseg, aki valoban az adott terulet, nyelveszet tortenelem, stb irant erdeklodik, es ezeket szenvedelyel muveli.
2, Az aki ugy gondolja, hogy kene szerezni valami vegzettseget, de megfeszulni nem akar, es/vagy nincs sok remenye mas helyre bejutni.
Az 1. kategoriaval nincs semmi baj. Sot.
A 2. kategoriaval meg ugyis csak a baj lenne, akarhova is megy. Ha a matematikus szakot ontenek el ezek, akkor hamarosan jonnenek ki azok a matematikusok, akik bemagoltak a negyjegyu fuggvenytablat, meg osszeolloztak nehany szakdolgozatot , de egyebkent semmit nem ertettek az egeszbol. Mar mostanaban is elofordulnak ilyenek idonkent termeszettudomanyi szakokon is.
Hidd el nekem, volt hasonlo csoporttarsam, aki ott kapott diplomat ahol en, pedig nem bolcsesz vagyok.
A tortenelem, politologia, szociologia, stb mint tudomanyok rendkivul fontosak lennenek, mert segithetnenek megerteni az emberi tarsadalmak mukodeset. Persze ehhez nem az evszamokat kell bemagolni, meg az uralkodok nevsorat, hanem az osszefuggeseket, a mogottes logikat kell felfedezni, es alkalmazni. Azt pedig ne vard el a 2. csoportba tartozo emberektol, arra csak az 1. csoport tagjai keppesek.
És az is hülyén néz ki, amikor egy bölcsész/jogász/stb. műszaki, természettudományos kérdésekben lelkiismeretezik. Azt se tudja, hogy eszik vagy isszák, de nagyon bölcseket tud mondani...ciki.
Szerintem a valódi tudományos világ nem tart igényt önjelölt lelkiismeretre. Lelkiismerete van (majdnem) minden tudósnak, de főleg a 'civil' lakosságnak, ez pedig nem pótolható
Vagy csak nézzük azt hogy mekkora ösztöndijat kap egy Bölcsészkaros diák (büfé ruhatár szak) ill. egy természet tudomány karos. ill mekkora erő befektetés szükséges az egyik vagy a másik elvégzéséhez. És mekkora hasznára van az egyik ill a másik a társadalomnak.
Szerintem ezek a "tudományok" kivállóak hobinak akit érdekel foglalkozzon velük hobbiból. De nem hiszem hogy szüksége van az országnak tőbb tizezer bölcsészre (ezen belül értsd a lent felsorolt tudományágak képviselőit") évente, sokkal inkább biológusokra, orvosokra, mérnökökre stb.
Ezeknek a human tudományoknak a védelmében szokták felhozni azt az érvet hogy ők a tudományos világ lelkiismerete. Például:Mi is lenne az emberiségből ha a filozófusok, v a vallás tudósok nem tiltakoznának pl a genetikai kutatások ellen? Semmi nem változna. (Mellesleg jegyzem meg Pl: az első tudósok akik klónozással foglalkoztak maguk hivták fel a figyelmet a veszélyeire). Szóval szerintem ez nem érv.
Vagy csak vegyük a történelem oktatást. Jó ténylegfontos megismerni a történelmet, de miért 99% ában csak a magyart, és miért ilyen részletesen? Hú de utáltam azt a rengeteg felesleges évszámot.
Ezt azért kérdezem, mert kishazánk tele van az alább felsorolt fajtákkal. Ugyanakkor nincsenek fizikusaink, kémikusaink, biológusaink, illetve aki lenne, az amint megkapja a diplomáját már megy is egy külföldi kutató intézetbe, céghez dolgozni.
Ugyanakkor a MagyarCsászáriésKirályi Tudományos Akadémia (MTA) tele van a lent emlitett "tudományok" képviselőivel, akik a milliós barokk bútorok és a Munkácsi képek alatt pipázgatva vitatkoznak arról hogy meghalt e Petőfi stb..
Bocs az off-okért. És még 2 mp-vel le is maradtam...
Szóval hogy mennyire hasznosak eme tudományok, azt nehéz objektíven megítélni, azt viszont látni, hogy ezek az emberek hogyan működnek a magyar kormány kötelékében...:o(((