Az ot kor konyve nehany eve (4-5) jelent meg magyarul, Ognyan Kozsuharov forditasaban. (O Iaidozik, ha jol emlekszem) Otletem sajnos nincs, hol lehet jelenleg beszerezni.
Vang So!
Jo neked! Igaz en meg nem tudnam mondani, hogy mikor estem pofara, de az biztos, hogy ilyen teren meg van mit gyakorolnom.
A konyv ajanlatot koszonom, az Ot kor konyvet nem ismerem.
Amugy azert kerdeztem, hogy miben nyilvanul meg a harc...., mert en nem tudnek biztos valaszt adni. Addig ok, hogy nem maszom bele a masik arcaba, ha inzultal (ha anyamat, akkor mar bajban van..), dehat elotte sem voltam olyan arcbamaszos tipus. Meg keresem, hogy mit kaptam a harcmuveszettol. De lehet, hogy csak a meleg utott ki ebben a panelszobaban..
Csak egy példa a mindennapi harcművészettel kapcsolatban. Régen foci stb. közben, ha megbotlottam, mindig pofára estem, vagy kiterültem, mint egy béka. Néhány év Jiu-Jitsu és Kempo esésgyakorlat után azt vettem észre, hogy minden esést reflexből kigurulok. Már megérte!
Csak egy gyors könyvajánló azoknak akiket mélyebben is érdekel a téma:
Shunryu Suzuki: A zen szellem szellem az örök kezdők szelleme, Kőrösi Csoma Sándor, Buddhológiai Intézet, Internum, 1987 (egyik legnagyobb könyvélményem, amit a témában olvastam)
E. From - D. T. Suzuki: Zen-buddhizmus és pszichoanalízis, Helikon, 1989.
Nagyon jó!
Taiszen Desimaru: Az út gyakorlása, Farkas Lőrinc Imre kiadó, 1995.
Nem tudjátok, Az öt kör könyve (vívás, busido) nem jelent meg eddig magyarul?
A kerdesedtol olyan erzesem van, mint amikor a pap szamonkeri, hogy ezen a heten milyen jocselekedetet hajtottunk vegre. ;)
Nalam az egyik amiben megnyilvanul, hogy ha valaki anyazni kezd, akkor mosolygok rajta, es nem verem meg kapasbol. Regen azonnal nekiestem az illetonek, akkor is ha joval erosebb volt nalam.
Topic sullyedesi kiserlet szinte mindegyik topicban, amibe bele-bele szoktam nezegetni. Mindenki szabin van? En meg szenvedek az allergiammal!
Kosz valesz a filmajanlot!
A mai nap kerdese: miben nyilvanul meg a harcmuveszet a mindennapjainkban?
"Nem ertem miert baj az, ha valaki palcikaval eszik es tatamin alszik? Csak azert mert magyar? Talan Deshimaru mester mondta, hogy "ha megvaltozik a forma, megvaltozik a tudat is". A karate gi-t sem poenbol vesszuk fol. Probalt mar valaki utcai ruhaban gyakorolni? Egesz mas erzes! Mas a forma, mas a tudat. Vallasi szertartasok soran sem veletlen az a sok hokusz-pokusz, amit egy hitetlen ember csak kinevet, de a hivoknek valoszinuleg sokat jelent."
Kicsit sajnalom mar, hogy megemlitettem a "kulsosegek" szot, es ezek kozul kettot megneveztem. A budo szamomra celszeruseget is jelent, nemcsak a dojo-ban, hanem az azon kivuli eletben is. Ha valakinek hisz benne, hogy attol fejlodik, hogy tatamin alszik, es palcikaval eszi a rizst, am tegye.
"Szerintem is szukseges volna a szellemi hatter oktatasa is, de:
1. Az oktato reszerol sokkal nagyobb tapasztalat es jartassag a keleti kulturaban kellene hozza, es azt konyvekbol nem lehet elsajatitani."
Ez igaz, de nem mindenkinek adatik meg, hogy hosszabb ideig japan mesterektol tanuljon, esetleg Japanban eljen par evet. Ami tudast az ember osszeszed, azt kell tovabbadnia. A konyvek tenyleg nem lehetnek onmagukban elegek ehhez, de segithetik az embert. Ha valaki harcmuveszetet tanit, akkor kell, hogy a szellemi fejlodest is biztositsa a tanitvanyainak, hiszen ettol lesz valami harcmuveszet. Kulonben akar focit is tanithatnank...
"2. Nem kenyszerithetjuk ra azokra, akik csak technikat akarnak tanulni, mert ok "tartjak el" a klubot! Jelenleg (nalunk) nincs mod arra, hogy csak nehany emberrel foglalkozzunk, akik komolyan gondoljak, foleg hogy nagyreszt gyerekek jarnak hozzank."
Ebben teljesen egyetertek veled. De aki csak technikat akar tanulni, azt nem erdekli a budo, soha nem fognak neki olyan kerdesek felvetodni, mint amirol ebben a topicban olvashatok. A gyerekekkel nagyon nehez. El kell erniuk egy bizonyos (szellemi) erettseget, hogy komolyan lehessen veluk foglalkozni.
3. Heti 3x2 oraba igen nehezen ferne bele.
Ebben is igazat adok neked, de nem hiszem hogy aki csak abban a 3x2 oraban foglalkozik csak azzal amit csinal, azt kulonosebben megerintette volna barmilyen szellemi vonatkozasa a budo-nak.
"4. Othhon pont az ellenkezojet tanulja a gyerek: "A penz az isten, senki es semmi nem szamit, szedj ossze belole minel tobbet felnott korodban mert ez az egyeduli utja a boldogsagnak."
Ezek mind kortunetek, amikkel sajnos nem lehet mit kezdeni.
"Wazull! Te is olvatad a Deshimaru roshitol a Zen es a farcmuveszetek c. konyvet? ".. aminek nem lehet helye itt es most.." - az "itt es most" miatt kerdezem :)"
Igen, olvastam. Eleg regen, mar legalabb harom eve. Most is szivesen olvasnam, csak sajnos nem ferek hozza. A magyar nyelven hozzaferheto konyvek kozul talan ez az egyik legjobb. (Bar sajnos nehol erzodik benne, hogy nem a budo-ban jartas ember forditotta) Egy baratomtol kaptam ajandekba. Nagyon orultem neki, mert sok olyan dolgot talaltam benne, ami megerositette a sajat, budo-rol alkotott kepemet.
"Amugy erdekes, ahogy neven nevezted a "kulsosegeket": rizseves, tatamin alvas.. Bar kenyelmi okokbol gyakran alszok foldon en is meg a legjobb haverom aki egyben helyettesem is (anDrAs), de ez azert van, mert furcsamod a puha agy nem igazan fekszik a hatunknak."
Ezeket a "kulsosegeket" csak kiragadtam a topic-bol. Hasonlo dolgokkal mar biztos mindannyian talalkoztunk.
"Nagy szerencsenek tartom Wazull, hogy szemelyesen tanithatott egy japan mester. Nagy nagy szerencsenek."
Termeszetesen ertem, mire gondolsz, de en inkabb ugy fogalmaznam meg a dolgot, hogy nagy szerencsem volt, hogy tole tanulhattam.
"Az utolso 6 sorodon el fogok gondolkozni.
Amig ertelmes hozzaszolasokat olvasok, fuggetlenul a mennyisegtol, eszembe sem jut, hogy a masik filozofuskent akar tetszelegni. Hacsak nem en, a tobboldalas hozzaszolasaimmal. Elnezeseteket kerem ezert a mennyisegert."
Amikor az ember egy masik kuzdosportot muvelo emberrel talalkozik, es beszelgetnek, nyilvanvaloan mindenkinek megvan a sajat velemenye a sajat maga altal gyakorolt agrol. Mivel a budo-nak nalunk meg nincs tul sok irodalma, ezert nagyon hasznos lehet, ha kicserelik gondolataikat. Itt meg csak nem is a mennyiseg lenyeg. Van egy kivalo baratom, o tobb stilust is muvel. Nagyon ertelmes ember, de nem lehet vele folyamatosan tarsalogni, ne adj Isten vitatkozni, mert csak a sajat szemszogebol kepes latni a vilagot, teljesseggel keptelen a masik ember nezopontjat respektalni. Tobbszor voltam a tanuja, amikor japan mestereket okitott a budora, mint filozofiara. A "nem akartam filozofuskent tetszelegni" erre utalt. Nem akartam tulzottan eroltetni a sajat velemenyemet, de ugy latom erre nincs is szukseg, mert nem esik tavol a topic-ban levok velemenyetol.
Orulok, hogy elmelyulunk a keleti filozofia tengerebe.
Alexfux!
Tomoren meg lett fogalmazva, sot annyira, hogy jobb lett volna, ha ez a par sor lett volna ennek a topicnak a cime. Az utolso hozzaszolasodban valo idezet egy csomo kerdest vet fol nem csak a kezdokben, hanem azokban is, akik mar jartasabbak egy kicsit ezen a teren. Ezekre a kerdesekre, neha elhangzik a valasz (legalabbis nekem az) es ennek orulok.
" de te magad formald onmagadat es a sajat stilusodat olyanna, amilyenne szeretned." Erre szoktam mondani: nincs egy wado ryu stilus! Ahany karateka van, annyi wado stilus.
Vang So kosz a reszletes tajekoztatast!
Nagyon sok embernek nem izzaszto, ha rajon, hogy nem onmaga :(. Bar szerintem egy ertelmes eletcel eseteben a peldakep ill. annak elettortenete, nem szolgalhat mankoul? Vagy tevedek? Az utolso 6 sorodat nem tudtam volna igy megfogalmazi. Ezeknek a soroknak az ertelmet, ha meg akartam fogalmazni annyira neheznek tunt, hogy az volt az erzesem hamarabb meg tudnam fogni mint leirni :(.
Ottliktol az idezetet megosztod velunk?
Na sietek haza, meg be kell ugrani aTescoba! Sziasztok!
Egyetértek Wazullal. Ráadásul úgy néz ki: a leghosszabb út önmagunkhoz vezet. Az ember azt hinné, hogy önmagunk lenni a legegyszerűbb dolog a világon, pedig nincs izzasztóbb, mint állandóan azzal szembesülni, hogy most xy tanárom, edzőm, kedvenc filmszínészem, példaképem, (rém)álmom, szomszédom, ez vagy az a szerep stb vagyok éppen, amit azért jó lenne már levetkőzni. Nekem a budó többek között ennek a "visszahámozási" folyamatnak adta meg a kulcsát. Rájöttem pl. hogy 4-5 km. futás után megszűnnek ezek a szerepek, a gőgös ego elmegy világgá, mivel oxigénéhség van, izomfájás van, esetleg az oldalamban egy ordas nagy szúrás van, szóval: én van, ott maradtam csupaszon magamra, és ez jó. (Ottliknak van erről egy nagyon szép mondata az Iskola a határonban.)
Meditációnál is hasonló a szitu, figyelsz a légzésre, és egy idő után (jó esetben) rájössz, hogy Vagy, pont azzal, hogy nem gondolsz rá.
Az egyik tanárom, aki rengeteget foglalkozott a tibeti buddhizmussal, elmondta az ilyen keleti meditációs technikák vázlatos és hozzávetőleges élettani hátterét. Röviden megpróbálom összefoglalni (akit ez kevésbé érdekel, most nyugodtan ugorhat).
Szóval úgy néz ki, hogy az egyetlen elemre való koncentrálásra (pl. a légzésre, egy képre stb.) alapozó maditáció esetében áttételesen az a cél, hogy a nappali életben legtöbbet használt és így domináns bal agyfélteke aktivitását sikerüljön csökkenteni. Ez a félteke felelős például a logikai gondolkodásért, a számtannal kapcsolatos dolgokért stb. (nevezzük "hasznos féltekének"). A hosszan tartó ugyanolyan inger (pl. légzésre koncentrálás) fékezi a tevékenységét (nincs min rágódnia), mindemellett maga az ismételt, használt inger is "eltünik". Ennek időtartama nagyjából 20 perc (pl. ha egy olyan kontaktlencsét tesznek a szemre, amin eleve van egy kép, azt húsz perc múlva nem fogjuk látni, a folyamatos inger kioltódik). Ha a bal (nappali, "hasznos") félteke aktivitása csökken, és létrejön egyfajta "szellemi csned", nagyobb lehetőséget kap a mindennapi tevékenységek során egyébként alárendeltebb helyzetben lévő jobb agyfélteke, amely többek között a szimbolikus, globális gondolkodás központja, és ez lenne a kollektív tudatalatti tanyája is (ha az előbbi a racionális, akkor ez lenne némi csúsztatással a "lényegi" -nem tudok jobb szót- dolgok raktára). Erről a területről tehát ekkor szabadabban szivároghatnak fel, "behallatszanak" bizonyos "információk". (Érdekes módon itt van a tér és időérzékelés központja is, így ezzel kapcsolatban is érhetnek minket új élmények - sok erre való utalás van a meditációval foglalkozó írásokban.
A meditáció során így tehát nem feltétlenül új dolgokra lehet rájönni, hanem olyan dolgokat tapasztalhatunk meg, amiket már tudunk, valahol ott vannak elásva bennünk, akár mint ősképek/élmények, archetípusok (szellemi szinten), akár mint tökéletesedett reflexmozgások (fizikai szinten). Nem figyeltétek még, hogyha az ember nem figyel oda, idegből simán beledobja a tíz méterre álló kukába a söröskupakot, míg ésszel "akarva" jó ha ötödikre, tizedikre sikerül.
Én azt hiszem, valami ilyesmire utalnak a keleti mesterek, amikor azt mondják: gondolkodj a hasaddal. A zsigeri reagálás ezerszer gyorsabb és pontosabb, mintha elkezdem végiggondolni: most behúzom a bal lábamat...
Na igen, azt hiszem ehhez kellenek az évek, hogy ne csak a fejem, hanem a "hasam" (is) tudja, hogy fizikailag milyen technika vagy gesztus kell az adott helyzetben, s mindehhez lélekben: hogy ki is vagyok és mit is kell csinálnom a világban.
Én eddig összesen 3-4 így (egyszerre nagyon tudatosan és nagyon spontánul) működő embert láttam életemben, (ebből is az egyik indiai egy másik pedig lengyel volt). Egyszerűen sugároztak, komolyan mondom, kilowattban lehetett volna mérni.
" Szamomra a budo eppen ezt tanitotta: tanuld meg amit csak megtanulhatsz, de te magad formald onmagadat es a sajat stilusodat olyanna, amilyenne szeretned. Nem kell, nem is lehet belebujni mas ember (legyen az akar a mestered) bujni, hiszen az nem te vagy, soha nem is lehetsz az. Neked magadnak kell lenned. Eddig ennyit sikerult a budo-bol megtanulnom. "
Tokeletesen megfogalmaztad, amit nekem nem sikerult! Ehhez nem tudok semmit hozzatenni mar! Koszonom!
Nem ertem miert baj az, ha valaki palcikaval eszik es tatamin alszik? Csak azert mert magyar? Talan Deshimaru mester mondta, hogy "ha megvaltozik a forma, megvaltozik a tudat is". A karate gi-t sem poenbol vesszuk fol. Probalt mar valaki utcai ruhaban gyakorolni? Egesz mas erzes! Mas a forma, mas a tudat. Vallasi szertartasok soran sem veletlen az a sok hokusz-pokusz, amit egy hitetlen ember csak kinevet, de a hivoknek valoszinuleg sokat jelent.
Szerintem is szukseges volna a szellemi hatter oktatasa is, de:
1. Az oktato reszerol sokkal nagyobb tapasztalat es jartassag a keleti kulturaban kellene hozza, es azt konyvekbol nem lehet elsajatitani.
2. Nem kenyszerithetjuk ra azokra, akik csak technikat akarnak tanulni, mert ok "tartjak el" a klubot! Jelenleg (nalunk) nincs mod arra, hogy csak nehany emberrel foglalkozzunk, akik komolyan gondoljak, foleg hogy nagyreszt gyerekek jarnak hozzank.
3. Heti 3x2 oraba igen nehezen ferne bele.
4. Othhon pont az ellenkezojet tanulja a gyerek: "A penz az isten, senki es semmi nem szamit, szedj ossze belole minel tobbet felnott korodban mert ez az egyeduli utja a boldogsagnak." Sok felnott ugy gondolja, hogy a gyereke akkor lesz nala boldogabb, ha tobb penze lesz mint neki. Aztan kiderul, hogy megsem.
Ilyen korulmenyek kozott ugy latom, hogy az egyik lehetseges ut, ha az erdeklodok figyelmet folhivjuk olyan dolgokra, amik a harcmuveszetek filozofiai hatterevel (is) kapcsolatosak (konyvek, eloadasok, Zen sesshinek). Masreszt az edzeseken magyarazat kozben vagy edzes utan beszelgetes soran elejtett nehany szo vagy mondat, ami nem feltuno, de talan megis megmarad bennuk.
Varom az egyeb otleteket!
Vang So!
" Mint már írtam is lejebb valószínűleg főleg az "import" miatt (más kultúrkör stb.)" Nos ehhez annyit fuznek hozza, hogy ha egy masik kultura nagyon rokonszenves sot, latod a lenyeget/ertelmet, akkor minimalis erofeszitessel magadeva teheted. A legnehezebb az egeszben szerintem a kornyezeteddel valo elfogadtatasa: sajnos eleg sok helyen a foldon furan nezik a kulonckodest. Nallunk, talan nem tulzok de, meg a rosszindulat ill. az extrem kulonc arto hatassal valo felruhazasa is parosul. Lehet, hogy csak tul borulato vagyok? Remelem, az evek soran megcafolom onmagamat.
"Ami korlátok közé szorítja a gyakorlással beélesített agresszivitási képességet...." - mennyire igazad van! Ha tobb hete csak ugy edzegetek, hogy hazaerve leulok tv-t bambulni es nem nezek hetente legalabb 1x magamba!, azon kapom magam, hogy mindenfele vad dolgok jarnak a fejemben. Sajna ket szobank van amiben a szuleimmel es a hugommal lakom, mindket szobaban van tv, ugyhogy szinte lehetetlenseg csondben lenni, elmelyulni..
"Mindent egybevetve, én azt hiszem érdemes kicsit mélyebre is ásni ezekben a filozófiákban, ki tudja, hátha kincset találunk." - ezert szeretnem, ha neha beneznenek ide olyan emberek, akiknek van velemenyuk, mondanivalojuk! Nem rekorddontesi topickiserlet miatt nyitottam, ilyen elvont cimmel ezt a helyett, hanem, hogy megismerhessem (-suk) mas emberek velemenyet, mert neha ugy erzem, keves szamomra, ami elmeleteket magam allitok fel. Oromomre szolgal, hogy mindegyik hozzaszolasban egy csomo ujdonsagot talaltam!
Wazull! Te is olvatad a Deshimaru roshitol a Zen es a farcmuveszetek c. konyvet? ".. aminek nem lehet helye itt es most.." - az "itt es most" miatt kerdezem :). Amugy erdekes, ahogy neven nevezted a "kulsosegeket": rizseves, tatamin alvas.. Bar kenyelmi okokbol gyakran alszok foldon en is meg a legjobb haverom aki egyben helyettesem is (anDrAs), de ez azert van, mert furcsamod a puha agy nem igazan fekszik a hatunknak. Valamit mar akkor is tudtak ezek a japanok ;). Meg eszembe sem jutott egyebkent ilyen kulsosegek. A fenenek van kedve pacikaval enni, mikor van villa is ;))!! Lefeljebb ha fogyokurazom: huslevest palcikaval :)!
Nagy szerencsenek tartom Wazull, hogy szemelyesen tanithatott egy japan mester. Nagy nagy szerencsenek.. .
Az utolso 6 sorodon el fogok gondolkozni.
Amig ertelmes hozzaszolasokat olvasok, fuggetlenul a mennyisegtol, eszembe sem jut, hogy a masik filozofuskent akar tetszelegni. Hacsak nem en, a tobboldalas hozzaszolasaimmal. Elnezeseteket kerem ezert a mennyisegert.
stempi
Erdekes szamomra olvasni ezt a topicot. A hozzaszolasokban azt latom, amit eddig is gondoltam a magyar harcmuvesz(et)ekrol. Sokfelek. Mindenki valami mast lat abban, amit csinal, masert csinalja. Abban nem hiszek, hogy a budo vagy a bushido idejetmult dolog lenne, aminek nem lehet helye itt es most. Talan az alkalmazasa a legnehezebb, sokszor valoban kimerul a kulsosegekben: tatamin aludni, rizst enni palcikaval, meg meg ezer ilyen semmitmondo dologban. Persze ezek jobban eladhatok, szebben mutatnak, mint a belso, aminek talan nem is kell latszania. Szerencses voltam, volt egy japan mesterem, akitol harom evig tanulhattam. Az ilyen kulsosegeket soha nem emlitette. Ugy probalt meg tanitani, ahogyan a legnehezebb: sajat peldajan keresztul. Eloszor nem ertettem, ugy tunt nekem, hogy nem akar velem foglalkozni, nem erdekli a fejlodesem. El kellett telni ket evnek, amig rajottem, hogyan akar engem tanitani. Talan rajottem. Mar harom eve, hogy visszament Japanba, de az emleke, amit tanitott, az itt maradt...
Nem hiszem, hogy erdemes lenne ma 1999-ben egy magyarnak belebujnia egy szamuraj borebe. Azokat mar Japanban sem igen talalni. A bushidot talan meg nehol. Nem gondolom, hogy ezeket a dolgokat automatikusan kellene atvenni toluk, ti is irtatok rola korabban, hogy azok mas idok, mas erkolcsok voltak a vilag masik reszen. Szamomra a budo eppen ezt tanitotta: tanuld meg amit csak megtanulhatsz, de te magad formald onmagadat es a sajat stilusodat olyanna, amilyenne szeretned. Nem kell, nem is lehet belebujni mas ember (legyen az akar a mestered) bujni, hiszen az nem te vagy, soha nem is lehetsz az. Neked magadnak kell lenned. Eddig ennyit sikerult a budo-bol megtanulnom.
Nem akartam a nagy filozofus szerepeben tetszelegni.
Csak egy rövid megjegyzés a filozófiáról és a misztikáról. Nálunk nyugaton persze ez jórészt elég furcsán és idegenül hat. Mint már írtam is lejebb valószínűleg főleg az "import" miatt (más kultúrkör stb.). A box esetében pl. ugye nem hiányzik a filozófiai háttér. Én azonban azt hiszem, hogy ez a "filozófia" olyan valami, amire nagyon érdemes odafigyelni. Azt a külső-belső egyensúlyt lenne hivatott megteremteni, amitől a harcművészetek különböznek a hatékony verekedéstől. Ami korlátok közé szorítja a gyakorlással beélesített agresszivitási képességet, plusz a testi mellett szellemi tökéletesedést is kínál.
A külső stílusok mellett egy ideig eljártam egy tai-chi mesterhez. Persze addig is sokat hallottam és olvastam és chi-ről, de itt volt az első eset, hogy úgy egy fél év múlva nagyon-nagyon homályosan megsejtettem, hogy tényleg van ott Valami.
Mindenki eldöntheti, hogy csak sportként foglalkozik-e ezekkel a dolgokkal, vagy valami többre is vágyik. (Persze nem árt az önkritkát is ébren hagyni, aki Budapesten szamurájt/nindzsát/sámánt stb. játszik, az szerintem egy egzotikus zsákutcát választ, és alapos szereptévesztésben szenved).
Mindent egybevetve, én azt hiszem érdemes kicsit mélyebre is ásni ezekben a filozófiákban, ki tudja, hátha kincset találunk.
Hat RobuR, nallunk nagyon gyerekcipoben jar a budo-val valo ismerkedes: mivel gyerekekkel foglalkozumk leginkabb. Tehat a : ne arulkodj-tol a hagyd beken a tarsad, hogy edzen, mivel o akar te meg nem-en keresztul a sok sok fekvotamasz buntetesen at(nemtol es kortol fuggetlenul), meg lehet sorolni. Valahol meg az igazi emberi viselkedesre valo nevelesnel tartunk. Nallunk nincs szamonkeres, en kertem egyszer szamon a gyerkocokon, hogy tudjak-e mit csinalnak es honnan ered. Persze elotte adtam irodalmat nekik es a valaszok nehezsege az eletkortol es az ovszintol is fuggot. Sajnos csak 1x csinaltam, holott rendszeresen kellett volna.
Szvsz te magad cafoltad meg azt az allitast, hogy az az igazi budoka, aki rendszeresen edz. Resze, a karateka eletnek igaz, de onmagaban nagyon keves: lasd a masodik peldadat. Nallunk az oktatom dojojaban is volt egy srac akit anno meg en vittem oda. Nagyon ugyes volt sokat edzett es nyalt folfele, igy gyorsanjutott felfele a rangletran. Mivel ugyes volt, semmi bajunk nem volt a gyors haladasaval. De, csak edzett emelett eros bizonyitasi vagya volt, meg kissebbsegi erzese, nos roviden: nagyon messze volt a budoka magatartastol es hozzaallastol. Eros volt, ugyes vol..es ennyi. Szerintem egy csopnyi filozofia kell a budoka elethez (ld. az edzesek elotti es vegi meditaciok, ha tartalommal telnek meg, meg azalatt a 2 perc alatt is).
Amugy lehet, hogy tul filozofikusra sikerednek neha a hozzaszollasaim is, de mar a suliban is filozofusnak "beceztek". Remelem nem art meg ;). Bar igaz, tobbet kene edzenem filozofalgatas helyett.
Summa summarum: kb. ugyanannyiszor kell magadba nezned, mint ahanyszor edzel. Termeszetesen szvsz.
Megakadt a szemem ezen a mondaton: "Szerintem tul misztikus es idealista gondolat Europaban a budo." Igen. Azoknak, akik nem utottek meg 1x sem. A kornyezetemnek csak akkor, ha nem foglalkozom veluk. Az atlagember kozul sem mindenkinek: van egy-ket gyerkoz apukaja, aki bujja a konyveket es neha beszelgetunk errol. Nem talalja misztikusnak, hanem elfogadja es meg akarja erteni.
Na kellemes hetveget!
Persze, hogy atneztem. Mar az elejetol fogva nezegettem, de nekem tul "filozofikus" volt. Szerintem tul misztikus es idealista gondolat Europaban a budo. Illetve nem is, csak be kell illeszteni a kornyezetbe. Az egyik legjobb baratommal, akivel egyutt vezettuk a klubot es 16 eve egyutt edzunk, beszelgettem errol. Neki az a velemenye, hogy az a jo "budoka", aki a lehetosegeihez merten rendesen gyakorol. Ismerek egy sracot, akinek hianyzik az egyik keze. Ehhez kepest a srac nagyon jo karates. Jol kuzd, kemenyen formagyakorlatozik stb. Egyszer kuzdottem vele es azt kell, hogy mondjam, nagyon kellett vigyaznom. O sikeresen beillesztette a karatet az eletebe es a korulmenyeihez kepest sikeres is. O igazi budoka. Ismertem olyan karatest is, aki egy ev alatt tobbet edzett, mint en ot alatt. Ugyes, hajtos ember volt, orszagos bajnok kuzdelemben stb... Aztan lecsuktak penzbehajtas, meg egyeb gyanus ugyek miatt. A vizsgakon mindig laposra verte a vizsgazokat, tobb serulest okozott. Ez az ember nem budoka, pedig feketeoves. Amit tanult, azt rosszra hasznalta. Errol mindig az Ero jut az eszembe. Ez az ember a sotet oldalra kerult. Tehat nincs igaza a baratomnak? Nem tudom! Mi a budo? Lehet, hogy eloszor ezt kellene tisztazni, azutan lenne mihez viszonyitani magunkat.
Van az emberek felfogasaban nehany dolog, amit altalaban ugyanugy gondonakl. Ezeket a kulonbozo vilagnezetek, vallasok kulonbozo modokon fogalmazzak meg. Ha az osszes vallast bedobnank egy kopjuterbe, akkor biztos talalna nehany alapgondolatot, ami mindegyikben egyezik. Ezek szerintem az erkolcs, a masik ember tisztelete, az elet tisztelete meg meg egy-ket ilyen. Es valamilyen modon a karate gyakorlasa megfelelo erkolcsi alappal hozzajarul ahhoz, hogy az ember megerthesse, erezhesse ezeket.
Hu, de filozofikus voltam...:-)
Sziasztok, en is atneztem ide.
En is vmi hasonlot gondolok errol a lelki temarol, mint amit Alexfux es Stempi fogalmazott meg alant.
nemtudom, hogy nalatok a harcmuveszet lelki oladalaval valo foglalkozas hogyan valosul meg edzeseken, de nalunk (Kempo) igy explicite eleg keves szo esik rola. Foleg a Mester viselkedesebol tudom megerezni, hogy milyen ideologia van az egesz mogott. A harcmuvesz alapelveit pontokba sorolva mar kerik az elso vizsgan is, de nekem csak most, 3 ev utan kezdenek ezek a pontok tartalommal megtoltodni.
Nem vagyok tul filozofikus alkat, de az erzem, hogy a mindennapi viselkedesem kezd megvaltozni, es jo iranyba. Nekem ez nagyjabol eleg is, habar lehet, hogy majd kicsit jobban is belemejedek a temaba.
Az biztos, hogy a 3 ev kempo tobbet hatott ram lelkileg, mint a 6-7 ev versenyszeru birkozas.
Alexfux!
Orulok, hogy ide is atneztel!
Nos, a bushido-t errol az oldalrol is meg lehet kozeliteni (Omi szan) de ez, ahogy irtad, a multe. En a bushido arra a reszere gondoltam, ami a harcos viselkedeset es erzelmeit hatarozza meg (nemtom mennyire vilagos, amit akarok irni). Tehat, mert valamivel tobbek vagyunk valamilyen teren a tobbieknel, es mert ezt az utat (is) valasztottuk ezert nem hiszem, hogy olyan nehez lenne betartani az elozekenyseget, udvariassagot, turelmet (?), stb. Bar az utolso nallam neha igencsak kerdeses. Bar egy jo ideje kezdem magam visszafogni a varosban biciklin kozlekedve (is). Reszemrol ebben ki is merult 1999 kozepen, Szegeden a bushido tartalma. Semmi lefejezes, semmi "tobb tiszteletet" vagy. Csak az en viselkedesem a kornyezettel szemben. Aprpo: mit csinalnatok, ha utcan par csavargo bantalmaznanak _egy_ embert? Kerdes: kiallnatok mellette vagy ugy tennetek mintha nem is latnatok es vakon elmennetek mellette? Benne van az ugymond korunkbeli magyarorszagi "bushidoban", hogy minekunk, budokaknak segitenunk kellene?
A masik amit kifejtettel: eletforma. A harcmuveszetek fogja. Erdekes. Szvsz az elvakult es a harcmuveszetek foglya kozott oriasi a kulonbseg. Az aki palcikaval eszik, tatamin alszik az rabjava valt, de! nem okoz ezzel kart sem maganak sem kornyezetenek! Az a mester, akit emlegettel, WT-s kifejezessel: kokler. Onmagat teszi nevetsegesse, raadasul olyan messze all a mesteri szinttol, mint Mako Jeruzsalemtol! Az elvakult, mert masban kart tesz "kisse" deformalt lelkivilagaval. Egy masik elvakult eset, amikor magaban tesz kart: bevallom szobeszed alapjan irom le: olyan mester is van, aki a dojojaban alszik (holott csaladja is van es lenne hol aludjon) annyira elvakult. Ennek hire a japan mesterek fulebe is eljutott es meghivtak magukhoz Japanba. Megvendegeltek:a szamuraj eszik! felkialtassal agyon zabaltattak, majd: a szamuraj iszik!: agyonitattak es vegul: a szamuraj barmikor kepes edzeni!...folytassam? Kihanyta amit megevett, ivott. Persze csufolkodtak vele, vagy csak lecke akart lenni? Nemtom, csak hallottam. De, artott ezzel maganak, igy elvakult.
" A bushido, a budo nem biztos, hogy ebbe a kornyezetbe valo, amiben elunk."
Nos a Deshimaru mester Zen es harcmuveszetek konyveben a budo mai felfogasat, szepen leirja: a hangsuly a do- van! Persze, ehhez bele kell melyulni egy csoppet a zenbe, -filozofiajaba. Nekem sokat segitett. A Do keresese vsz. 1999-ben Magyarorszagon is lehetseges es persze emelett meg normalisnak is latszani a tobbi embertarsad szemeben!
No, kisse hosszura nyult,, de csak igy tudtam kifejezni magam.
Sokat gondolkodtam a cimben feltett kerdesen. Egyik sem! Legalabbis, amit en csinalok.Szvsz a bushido egy letunt kor etikaja volt, egy olyan retege, ami mar nincs. Eleg furcsan nezne ki az a mai korban, amit multkor a Shogunban lattam, amikor Kaszigi Omi szan lefejezte azt a foldmuvest, mert az nem hajolt meg. Abban az idoben ez belefert a bushi jolneveltsegebe.
A karate nem az eletem, hanem az eletem resze. Biztos vagyok benne, hogy mas ember lettem volna, ha nem csinalom. Fegyelmet es alazatot tanultam ott, amik egyetemes kifejezesek, nem csak a budohoz, vagy a bushidohoz kothetok. Nekem nem eletformam ez. Az eletemben sok mindennek helye van es nem szeretnem felaldozni egyiket a masikert. Szerintem az cselekszik helyesen, aki a harcmuveszetek altal tanitottakat beleepiti az eletebe, de nem valik annak fogjava. Ismerek olyan karatest, aki palcikaval eszik, tatamin alszik stb. Szerintem az ilyen emberek elvakultak. Ismerek olyan mestert, aki, ha egy edzest kihagysz, mar elveszi az ovedet es allhatsz a kezdok koze. Ez butasag. A bushido, a budo nem biztos, hogy ebbe a kornyezetbe valo, amiben elunk. Azonban van sok olyan tanitasuk, ami hasznos lehet.Pl.: Kotelessegtudat a szulokkel, fonokokkel, mesterekkel tanitvanyokkal szemben.
Talan kicsit zavaros volt, amit mondani akartam, jobban vegig kellett volna gondolni.
Volt-e mar valaki Zen sesshinen? En rendszeresen kapom az ertesiteseket, hogy mikor es hol lesz, de meg nem tudtam elmenni. Augusztus 11-en Opusztaszeren is lesz, es erre el is mennek, ha nem lenne napfogyatkozas.
Vang So!
Szerinted van ertelme ennek a topicnak? Nem tudom, talan maradjon a harcmuveszetek topic, legfeljebb ravesszuk a tobbieket is egy kis "lelkizesre" ;)!
De maradhatunk itt is, ha igy jobb neked.
Stempi,
igazad van, én is pont ilyesmire gondoltam. Használni az eszközöket, és nem a rabjukká válni. Van erre egy jó kínai mondás: ha a mester a napra mutat, abban nem az ujjat kell csodálni, hanem a napot.
És köszi az e-mailt. Sajnos nem vagyok szegedi :(
Vang So!
Nem kell alltatnunk magunkat! Bar igaz en vallasomat gyakorlo katolikus vagyok, de a zen szamomra, hitem szamara olyan mint egy koszoruko vagy veso: formalom csiszolom. A lelki atyam egy kis oregember aki elegge megertoen, de fenntartasokkal all hozza. A zen melysegerol nem tudok beszelni neki, 2 okbol: mert en sem ismerem es mert nem ertene meg. Mindezzel csak azt akartam mondani, hogy valahol konnyebb szamomra (talan), mert konnyebben meg tudom nyitni lelkemet, jobban el tudok melyulni (talan, egyaltalan nem biztos).
Miszticizmusba nem kell belebonyolodni, hisz nem is tudsz, ha a zen az utjelzod. Bar egy kis miszticizmus (nem tobb!) olya mint a vegeta ;)! A bushido amugy itt is mukodik! Ha gondolkodas nelkul leugrassz az autobuszrol es felsegited az oreg nenit, ha az ut kozepen elesettet felsegited habozas nelkul es meg millionyi kis aprosag! A tisztelet es az alazat mindenkori gyakorlasa.. nem konnyu, sot ebben a mai vilagban neha azon veszem eszre magam, hogy a kaotikus rendszert kezdem dicsoiteni: utnek? visszautok; gorombaskodnak? anyazok teli gozzel es elegtetelt veszek hisz erossebb vagyok.. vagy tevedtem, dehat ez a kaotikus vilag... Nehez embernek maradni ebben a vilagban, hat meg tiszta lovagi erzeseket taplalni es ugy is viselkedni. Majd be fogom idezni kedvenc idezetemet a lovagias ember fogalmarol, ide is es a harcmuveszetekbe is! De asszem en lassacskan lelecelek, ugyhogy kellemes hetveget mindenkinek!
Örülök ennek a topiknak, már a harcművészetek topikba is írtam hasonló jelleggel.
Szerintem lehet törekedni arra, hogy megcsípjük a szellemi részét is a dolognak, de azt hiszem, nem szabad áltatnunk magunkat. Jómagam is sok mindent kipróbáltam, és rá kellett jönnöm, hogy egész egyszerűen el kell fogadni bizonyos külső és belső korlátokat, hogy ne csapjuk be magunkat. Nagyon könnyű ugyanis becsuszanni egyfajta önáltató miszticismusba, pont amiatt, mert jelenleg nagy sivatag van mentális téren.
Én azt gondolom, hogy teljes mélységükben csak az adott kultúra adott helyén és idején működnek ezek a dolgok (pl. a bushido). Persze rengeteget lehet tanulni tőlük, de a mi kezünkben (Európa) nagyon sok minden mássá válik. A zen pl. tipikusan kolostori vallás, persze lehet otthon is gyakorolni a zazent, a mindennapi élet zenjét stb., de ez inkább mentálhigiéné; annak persze nagyon jó. Suzuki is figyelmeztet, hogy sok aspektusa miatt a 60-as évektől nagyon divatos lett a zen nyugaton, de inkább csak intellektuális attrakcióként, (mivel így tudjuk megközelíteni). Ne felejtsük el, hogy nálunk hiányzik a teljes ideológiai háttér, amire ezek a filozófiák alapulnak, könyvekből pedig tényleg csak a dolgok héjait ismerhetjük meg (persze ez sem elhanyagolandó). Az igazi hangsúly, mint azt keleten is tartják a jó mesteren van! Semmi nem pótolhatja a testi-lelki tapasztalatok és technikák folyamatos személyes átadását és a tanulás, fejlődés kontrolálását. Erre volt jó a kolostor. Hol vannak ma és itt ilyen feltételek?
Még egy példa: telejsen megváltozott a harcművészetek funkciója is. A bushidó esetében a harcosnak nem csupán lelki táplálék, de munkaeszköz is volt az átélt misztikus tapasztalat. Az a szamuráj győzött, aki egyrészt minél tudattalanabbá, reflexszerűbbé tudta tenni technikáját, másrészt, aki kevésébé félt a haláltól, ergo kevésébé reszketett a keze. Paradox módon minél kevésbé félt a haláltól, annál inkább életben maradt. Többek között így is szelektálódtak ki a jó mesterek. Mindezekre ma hálaisten nincs szükség.
Én azt gondolom, meg kell elégedni azzal, amit el tudunk érni, és a határokat felismerve igyekezni kell azt tökéletesíteni, ami ebbe belefér, (pl. jó mestert keresni, koncentráltan, kitartóan edzeni, olvasgatni stb.). Én ebben hiszek.
Akkor ajanlom Rostas Tibort a szovetsegunk elnokenek edzeseit, ha latni akarsz valami jot :). A srac a rendorseg kulonleges szolgalatanak vezeto kikepzo tisztje volt. Szakmailag jonak tartom (barcsak en lennek ennyire jo!), ha 4 danos mesterre ra lehet mondani, hogy jo. Majd megkeresem a cimet, bar ha mobil szamot adok az is megfelel? Pesti tfszam.