Ma már a zeneszerzők azthiszem két külön vonalon fejlődnek.
Az egyik aki tanult zenélni; zongora, hegedű, pánsíp és mondjuk szájharmónika,de ez csak néhány példa.
Igen ahhoz ,hogy ilyen hangszereken eljátszható zenéket szerezzünk nem árt ismerni ezeket a hangszereket, vagyis inkább muszáj.
És van a másik vonal az elektronikus ahol nem biztos hogy szükséges valamilyen hangszeren is játszani mivel a gép a zenész szerepét (ami azért nem igaz) eljátsza.
Itt inkább csak a képzelet szabhat határt a dolgoknak, és nem fontos az hogy a dellam eljátcható-e vagy sem.
Viszont oda a csapatmunkának ezt nevezhetjük hátránynak is ,de én nem teszem.
Nekem pont az a bajom, hogy ezek a határok már annyira elmosódtak, hogy senki se tudja, ki kicsoda :) Egyetlen szerencsém, hogy nem kell hivatalból ebben az ügyben állást foglalnom. Maradok a kaptafánál: csavarhúzó, multiméter, oszcilloszkóp, nagy baj nem érhet :)
Utóbbinak persze kell(ene) értenia a zenéléshez is, hiszen másként hogyan komponálna? Egyébiránt a remixek készítői szerintem nem sorolhatóak be a zeneszerzők csoportjába, viszont vannak köztük remek zenészek. Ugye nem bonyolult ez így?)
fotofabrik, az elektronikus zene nem egyenlő a cut&paste technológiával. Továbbá az, hogy valaki bevállaltan vagy titokban mások eredeti anyagainak a részleteiből építkezik, önmagában még nem minősíti a végterméket. Attól még lehet az a zene jó is, meg rossz is. Én konkrétan "zene komponálásról" beszéltem. Ami azért inkább fejmunka és művészet, mint egérkattintgatások sorozata.
Engem mindenesetre sokszor idegesít, amikor egy "új" nótát hallva nem tudom eldönteni, hogy az most egy feldolgozás, egy remix, vagy csak egyszerűen nem tudta eljátszani az előadó az özönvíz előtti régi számot, ezért csak pár ütemet "hasznosított" belőle. A poén az, hogy a legtöbb esetben fiatalabb ismerőseim nem is tudják, hogy a felhasznált motívum ezelőtt sok évvel már sláger volt. Sőt, pl. valaki a múltkor értetlenkedett a "Man After Midnight"-ot hallgatva, hogy "jé, megint összeállt az ABBA, és a Madonna egyik számát éneklik"... :)
éppen ő járt a fejemben reggel, mikor olvastam a hulladékos hsz-t, és az, hogy neki is mekkora szemetet sikerült előállítania nemrégiben (teo & tea). éppen akkorát, hogy a viva nem tud betelni vele.
mindez csupán ízlésbeli kérdés. érdemes lenne erről beszélgetni, de ez nem az a topik. már a korábbi kérdésfeltevésemkor is igykeztem jelezni elektronikus zenéről van (lenne) szó, amely már eleve "hulladékokból" áll össze, én csak a recyclinget (és milyen igaz, tényleg azt :D) szeretném kicsit segíteni :)
"azért vegyük észre, hogy esetenként itt másodpercek töredékéről van szó. mert hát miből készül a zene? darabokból. egész szétszed, másik szétszedett egész darabjaival összeilleszt, újra szétszed, megint összeilleszt, és így tovább."
Azt hiszem, ez nem a zene komponálás, hanem a hulladék újrahsznosítás folyamata :)
tudnál erről valami linket adni, ahol ez részletesen le van írva? az artisjus nem igazán ad támpontot, az alapján azt csinálok, amit akarok, maximum csücsülhetek utána :D ezt meg nem akarom.
azért vegyük észre, hogy esetenként itt másodpercek töredékéről van szó. mert hát miből készül a zene? darabokból. egész szétszed, másik szétszedett egész darabjaival összeilleszt, újra szétszed, megint összeilleszt, és így tovább.
Én csak abból indulok ki, hogy ugyebár a legtöbb müvész számára az ihletet egy másik zenemü, esetleg annak egy bizonyos részlete jelenti, engem is elég gyakran kap el "valami" egy bizonyos dallam hatására, azonnal elkezd járni az agyam. Valamikor elég hasonló lesz a végeredmény, na ilyenkor kellene még müvészkedni, alakitgatni rajta, hogy ne lehessen belekötni, valamikor pedig teljesen más sül ki belöle, mint az eredetileg hallott részlet:-)))
Attól még a dallam felismerhető marad, emiatt nem legális. Más kérdés, hogy milyen bonyolultnak kell lennie egy hangsonak ahhoz, hogy dallamnak lehessen nevezni? Ha viszont megváltoztatasz pár hangot akkor már nem lehet belekötni, és ugye ezt elég sokan csinálják is. :)
Sziasztok! Olvasgatom ezeket az irományokat, sajna számomra sem világos mit lehet és mit nem egy adott zenei részlettel csinálni, nem világos például mi van akkor, ha csak midijelekben gondolkodunk, és egy adott dallam hangsorát megfogjuk, és kicseréljük a hangszint egy tök másikra? Igy tulajdonképpen ugyanaz a hangsor, dallam marad, de mégis teljesen más, mert egy tök más hangszinnel dolgoztunk, ilyet lehet, avagy nem?:-)))
Üdv Jimmy! Nem emlékszem, hogy kaptam-e mailt, de láttam, hogy fent van. Sajnos el voltam és el vagyok, havazva, úgyhogy nem tudom, mikor lesz kész a folytatás.
Ezek után csak azt nem értem, minek veszünk mindenféle software-t (Winfos, Cubase, CakeWalk, Sound Forge, stb...), pláne zenei anyagokat, ha ingyen is hozzájuthatunk? Lehet, hogy mi vagyunk a hülyék, és becsületes munkával pénzt keresni ciki a mai világban??? Engem mondjuk Andráshoz hasonlóan felháborítana, ha nekem ajánlgatnák a saját hangzóanyagomat mp3-ban, s nem csak ezért adok neki igazat. Részemről téma ejtve (egyébként nem szoktam válaszolni sem a hasonló felajánlásokra).