Szerintem a 80-as évekből származó, esetleg ETA, de legnagyobb valószínűséggel Ronda werkes vitage kis óra.
Ha működik rendesen, teljesen jó vétel volt, egyébként is, ennyiért de facto nem lehet melléfogni, ha nem is tudod nyereséggel esetleg idővel továbbadni - vagy egyáltalán nem tudod továbbadni - akkor is mi van? Vehettél volna helyette egy rúd szalámit is, és rögtön felfalod - ez meg egy csinos kis óra, és az lesz vélhetően 10-20 év múlva is... ;)))
A képen látható nagyon szép állapotú, működő Roamer karórát pár hete vettem a piacon 5000 forintért, de sajnos semmi pontos infót nem találtam róla (Google képkeresés, hátlapi számok).
Ha esetleg valaki tudna róla többet azt megköszönném! Szerintetek megérte ennyiért vagy melléfogtam?
A képen látható nagyon szép állapotú, működő Roamer karórát pár hete vettem a piacon 5000 forintért, de sajnos semmi pontos infót nem találtam róla (Google képkeresés, hátlapi számok).
Ha esetleg valaki tudna róla többet azt megköszönném! Szerintetek megérte ennyiért vagy melléfogtam?
Ha ezen azt érted, hogy olcsóbban üzemeltethető, akkor igen. Egy mechanikus óra szervize többtízezertől indul, egy átlag kvarcba pár darab ezresért beletesznek egy elemet, és visszapattintják a koszos tokra a hátlapot.
Igazándiból semmilyen órát nem "éri meg" venni ma már. Az eredeti, időmérő funkciót már kiváltotta sereg más, sok esetben praktikusabb eszköz, egy egészen olcsó aktivitásmérő karkötő tökéletes óra, könnyű, kényelmes, ébreszt, még világít is, ha kell, agyonverhetetlen (én is hordok - a valódi órák mellett is, folyamatosan, és használom a mindenféle szenzorait).
Az óra mára "ékszer", kiegészítő lett, vagy simán a rajongásunk-hobbink tárgya, nem létfontosságú napi használati tárgy. Ma mechanikus órát pont úgy nem racionális megfontolásokból vesz az ember, ahogy egy festményt, egy drágább autót vagy cipőt sem. Nem azért, "mert megéri" - legalábbis nem anyagi értelemben.
Bárhogy is, a mai mechanikus óráknál komoly probléma a szervizelés témaköre - az órák többsége esetén az ügyfél nem fogadja el a rendszeres szervizelés szükségességét, még milliós értékű óráknál is általános, hogy ameddig az óra rendesen működik, hallani nem akar arról, hogy ő most jelentősebb összegért szervizeltesse. Pláne, hogy a márkaszervizek most már tényleg olyan összegeket kérnek el, ami sok óra esetén egyszerűen ésszerűtlen (2-300 ezres órákat is 120-150 ezres összegért leszervizelni 4-5 évente - hát, ennél tényleg észszerűbb 15-20 évig szerviz nélkül a tönkremenetelig használni).
Viszont utána meg visszaüt az, hogy amikor az elhanyagolt, megkopott szerkezetet akarják rendbe tetetni - akkor azt már nem is lehet, alkatrészek cseréje nélkül legalábbis nem, és sokszor már az újkori állapotot-pontosságot így sem fogja tudni többé hozni, miközben elvárni elvárnák ezt is...
Hiába no, elmúlt egy korszak..."
Ezek szerint akkor kvarcórát - legyen az elemes vagy napelemes - jobban megéri venni manapság?
Nincs velük semmi gond, simán csak az van, hogy szerintem borzasztó sokba kerülnek ahhoz képest, amit kapsz ezért a pénzért. De csalódást nem fognak okozni. Korrekt szerkezetek, rendesen megcsinált órák.
Nagyon elhanyagolt, öreg, rossz műszaki állapotú (nem csak kenetlen, de már egyenesen vakrozsdás a rugó felülete) és főleg nagy óráknál létezik az a jelenség, hogy ha a rugót tényleg "pattanásig felhúzzák", akkor a menetek összeszorulnak, és a rugó nem tud lejárni, erőt kifejteni. De igen-igen ritkán fordul elő, inkább csak elvi síkon létezik, mint a gyakorlatban - és még egyszer: kirívóan rossz állapotú rugónál. Olyan rossznál, amire már inkább a rugótörés a jellemző probléma.
Ettől eltekintve "túlhúzás" mint olyan egyszerűen nincs, ez szó szerint bullshit, nem szól másról, mint arról, hogy hosszas magyarázkodás (vagy tanácstalan vállvonogatás) helyett lepattintsák az ügyfelet egy egyszerű magyarázattal - ami egyben legalább részben rá is hárítja a problémát.
Bárhogy is, a mai mechanikus óráknál komoly probléma a szervizelés témaköre - az órák többsége esetén az ügyfél nem fogadja el a rendszeres szervizelés szükségességét, még milliós értékű óráknál is általános, hogy ameddig az óra rendesen működik, hallani nem akar arról, hogy ő most jelentősebb összegért szervizeltesse. Pláne, hogy a márkaszervizek most már tényleg olyan összegeket kérnek el, ami sok óra esetén egyszerűen ésszerűtlen (2-300 ezres órákat is 120-150 ezres összegért leszervizelni 4-5 évente - hát, ennél tényleg észszerűbb 15-20 évig szerviz nélkül a tönkremenetelig használni).
Viszont utána meg visszaüt az, hogy amikor az elhanyagolt, megkopott szerkezetet akarják rendbe tetetni - akkor azt már nem is lehet, alkatrészek cseréje nélkül legalábbis nem, és sokszor már az újkori állapotot-pontosságot így sem fogja tudni többé hozni, miközben elvárni elvárnák ezt is...
Soha nem értettem meg ezt a "túlhúzást"!-adok egy példát:-egy beállt mechanikus óránál amikor a koronát erőnek erejével húzva tardod, az óra jár!-akkor mi is van ezzel a túlhúzással?????
Szerintem ez is ugyanaz a magyarázat, mint amikor -ha nem tudjuk, mi a gond-azt mondjuk:-inkompatibilitás.
Skeleton óra, látszik mindene, én sem láttam semmit kimozdulva, csak annyi volt a biztos, hogy egy spirálrugó teljesen össze volt tekeredve, tehát teljesen fel volt húzódva, mégse ment. Nem emlékszem, mennyi volt a javítása de nem volt vészes. De igazad van, nem kell nyúzni őket, erre vannak a filléres gombelemes swatchok.
Jó és megbízható szerkezetű és jól megépített órák ezek? (Tudom, hogy nem egy Patek Philippe szint, presztízsértékben egyik sem. De annyira nem is érdekel).
"De ilyen célokra tényleg inkább valami fülig műanyag LCD-s kvarc G-Shockot kell használni."
Szerintem is. Az én Casio Pro-Trek órám, az analóg-digitális (azaz egy hárommutatós óra, LCD segédszámlappal) modell és a terepen történő bringázást jól bírja. Mondjuk teniszezni nem mernék benne. Fizikai munkát is végeztem benne, igaz nem betont réseltem, hanem csak pakolásztam benne ezt-azt.
"Az oras, miutan rendberakta, azt mondta, hogy nem serult, nem kellett benne alkatreszt cserelnie, de az ora "osszefeszult" - ezt a szot hasznalta."
Ilyen állat nincs, ilyen probléma nem létezik, ez valami mellébeszélés lehetett... A legvalószínűbb, hogy túl nagy ütést kapva esetleg kiakadt egy végponton az ütésbiztosítás, és ezért elakadt a billegő (ilyenkor az is előfordulhat, hogy át tud ugrani a horgony) - de ezek általában két perc szereléssel visszaigazítható dolgok.
Nagyon erős mechanikai igénybevételre valóban nem javasolható jó szívvel mechanikus szerkezet, bár a kifejezetten ilyenre szánt-tervezett robusztusabb kivitelek elképesztően sokat kibírnak. De ilyen célokra tényleg inkább valami fülig műanyag LCD-s kvarc G-Shockot kell használni. Vagy levenni az órát teniszezés előtt...
"nem jó dolog motorozni, kerékpározni és ütős sportokat (pl.: tenisz, baseball, krikett, röplabda, golf, jégkorong...stb.) és kézi szerszámgépes munkát (pl: ütve-fúrógép, motorfűrész) végezni. (Bár régebben a kvarcórák megjelenése előtt sokan kerékpároztak és motorkerékpároztak mechanikus órákban"
Olcsobb automata ora (swatch irony) egy nap alatt megallt, mikor kolyokkoromban kapott egy napnyi kikepzest egy T76-os hilti altal, (fodemattores, utvefuras, keves betonveses)
Ez jo lecke volt, tobbet ilyet nem csinalnek sem olcso, sem dragabb mechanikussal, de abban biztos vagyok, hogy egy egy-ket milkas ora is kifekudt volna ettol az igenybeveteltol.
Az oras, miutan rendberakta, azt mondta, hogy nem serult, nem kellett benne alkatreszt cserelnie, de az ora "osszefeszult" - ezt a szot hasznalta.
Azota is megy, pedig regebben kifejezetten sokat nyuztam a budai hegyekben, hiaba ossztelos mtb-vel mesz, nagyon csattog a csuklodon az ora, de az latszolag nem artott neki. Draga orat jobban is sajnalsz amugy, a mechanikusok pedig inkabb dragak.
A szervizciklusa azonos jellemzően az automata/felhúzós szerkezeteknek (a kritikus pont úgyis a gátszerkezet - billegő kenése és környéke, ami például egy ETA 2824 automata vagy egy 2801 felhúzós esetében fizikálisan ugyanaz).
Az inaktivitást-állást is nagyjából pont ugyanúgy bírják (nem az automatika az érzékeny pont). A külső igénybevételekre, rázkódásra is ez elmondható, ott is a gátszerkezet az érzékeny pont, nem a meglehetősen robusztus automatika.
A szervizelése jellemzően értelemszerűen drágább egy automatának, hiszen összetettebb, bár vannak egyszerű kivitelek, és kacifántosabb kézi felhúzósak is, szóval ez nem ökölszabály, de általában megáll.
A kézi felhúzású mechanikusnak vagy az automata mechanikusnak nagyobb a szervizigénye?
(Vegyünk példaként két "ugyanolyan tudású" és közel ugyanolyan árfekvésű (és akár ugyanolyan márkájú) mechanikus órát. Mindkét óra alap három mutatós. Nincsen dátum-hónap-nap jelzés, nincsen holdfázisjelzés, nincsen AM-PM indikátor, nincsen zónaidő, nincsen stopper, nem kronográf....stb. Tehát egy sima alap, hárommutatós óra. Egyik óra automata, a másik óra pedig kézi felhúzós.)
Ha mondjuk nem minden nap hord mechanikus órát az ember. Tehát a kézi felhúzóst nem húzza fel mindig akkor, amikor megáll az óra, hanem mondjuk az órás dobozban áll hetekig. De ugyanígy mi van az automata órákkal (főleg akkor ha nem használ az ember óraforgatót!) ha nem hordja az ember és hetekig a dobozban pihen. (Az automaták többségét kézzel is fel lehet húzni, ha jól tudom). Melyiknek árt jobban a hosszabb ideig tartó állás? Mert ugye a kenőanyag elvileg besűrűsödik (molekulárisan összetapad vagy hogyan mondják) vagy az újabb fajta óraolajok esetén elpárolog egy idő után.
Melyik bírja jobban az ütődést?
Melyik szerkezet a kényesebb? Azt tudom, hogy mechanikus órákban nem jó dolog motorozni, kerékpározni és ütős sportokat (pl.: tenisz, baseball, krikett, röplabda, golf, jégkorong...stb.) és kézi szerszámgépes munkát (pl: ütve-fúrógép, motorfűrész) végezni. (Bár régebben a kvarcórák megjelenése előtt sokan kerékpároztak és motorkerékpároztak mechanikus órákban).
Keress ETA 2804 vagy 2801 szerkezetes órákat, ezeknek a Sellita megfelelője az SW-210 / SW-215. Plusz ott vannak a Hamiltonok, ezeknél a H-50-es werket keresd, az van pl. Khaki Field Mechanical órákban. Ezek a szerkezetek kb. lefedik a 90%-át a felhozatalnak, az árakat majd látod, lehet hogy kicsit tolni kell az ársáv tetejét felfelé.
A németek szeretik a kézihúzóst, a Laco, Stowa és Nomos tájékán is érdemes nézelődni.
Milyen kézi felhúzós karórát ajánlanátok? Vannak japán kvarcóráim, de most váltanék valami nem japánkézi felhúzós mechanikus órára. Árban olyan 200e-300e között gondolkodnék. Vannak kézi felhúzós zsebóráim, ezért szeretnék kézi felhúzós karórát is. Milyen - nem japán - gyártók vannak akik ebben az árkategóriában elfogadható minőségű kézi húzós szerkezetű órákat gyártanak?