Érdekes probléma! Nem volt még ilyen gondom - szerencsére - de ha az első pár km után halkul vagy elhallgat, akkor első gondolatom az lenne, hogy ahogy lassan melegszik valami és a tágulások hatására lassan összehúzódnak a hézagok, talán emiatt halkul. Ez pedig leghamarabb valami motor dolog lehet. Hidegen egyhelyben is hasonlók a tünetek? Ha igen, akkor valószinűleg valami ilyen dolog lesz.
Abban tudna tanácsot adni valaki, h mi kopghat az autómban? Különösen rossz úton és az első pár km-en éktelen kopogás hallatszik az autó alja felől. Utána már elhalkul. Már teljesen tanácstalan vagyok.
Elég sok mindent megnéztünk a futómű úgy tűnik rendben van, aknán és álló helyzetben nem lehet előidézni a zajt. A kipufogó is ok.
A kiegészítő fűtéssel kapcsolatban lehet valami igazság mert én ilyenkor járok dolgozni és tényleg nagyon gyorsan el kezd fűteni. Valamikor regebben a 156-os alfákon azt rebesgették, hogy volt olyan fűtés benne, ami nem a motor vizével fűtött radiátorral. Hanem indtás után elektromosan egy zselé szerű anyagot felfűtött és abból ontotta a meleget. Később mikor ideális a vízhőfok akkor vízzel fűt. Én szeétszedve nem láttam ilyet, ha rosszul hallotam akkor elnézést.
Ez a kiegészítő fűtés úgy tudom arra jó, hogy ne kelljen hosszabb ideig fagyoskodni a kocsiban, mire a motor hútővize eléri a fűtéshez megfelelő hőfokot. Ha jól tévedek akkor ez kicsit rásegít valamilyen formában, hogy az utasteret rövidebb időn belül lehessen kezdeni fűteni. Pl. én reggel 6 körül már úton vagyok melóba, kb 2 km megtétele után már gyorsabb fordulatra vált a fűtés ventillátor, ekkor már langyos levegőt nyom a képembe.
Biztos megvan ennek is az oka (legalábbis remélem), de azért így laikusként elég nagy marhaságnak tartom, hogy +10 C-nál bekapcsoljon a "frigó" és csak dolgozzon feleslegesen a világba. Lefoglalva 1-2 pacit a ménesből :)
Az akkumulátor pozitív saruján lévő biztosítékok között, van egy olyan, amire az Autodata azt írja "kiegészítő fűtés". Az ABS-nek 50A, mellette a kiegészítő fűtésnek 70A. Ki tudja mi ez és hogyan működik?
Akkor nem megy ,ha ECON módban van, hanem akkor, ha AUTO-n. Viszont én azt mondom, hogy úgy vettem észre, hogy AUTO módban akkor is megy a kompresszor, ha nem kell hűteni. De nem nem vagyok benne 100%, csak mindha akkor is gyakrabban kapcsolna be a ventillátor.
Tényleg kevés van a Lybrából de én ennek örülök mert nem szeretem a kommerz szarokat, nem megyek a többi hülye után. A klímárol annyit, hogy én is úgy tudom hogy néha be kell kapcsolni pontosan azért amiért előzőleg írtátok a kenés. A másik meg, hogy úgy tudom télen is bekapcsol. Csak lásd a példát párátlantás az klímával megy a legjobban hiszen szárító hatása van. Fil tényleg nem jó ha megy a klíma kompresszorod folyamatosan. Amikor járó motornál bekapcsolod a klmát (econ) gombal egy kattanást kellene hallanod a motortérből, ahogy a kompresszor kuplungja elektromosan zár ill nyit. Ezt majd próbáld ki, és megtudod tényleg folyamatosan megy vagy nem
Én úgy tudom, hogy a kompresszor +5 C alatt nem kapcsol be. Nálunk azért télen is van szinte minden hónapban olyan idő, hogy +5 C fölött legyen. Viszont én úgy vettem észre - lehet, hogy rosszul - , hogy a kompresszor akkor is működik, ha fűt és nem hűt. Ha ez így van akkor azért ez nem szerencsés a fogyasztás szempontjából. A párásodás ellen viszont kitűnő. Én most inkább ECON-ra állítottam.
Olvastam valahol hogy télen is be kell indítani néha a klímát (karbantartás kenés stb miatt) Ebben a kocsiban ugye az automata klíma magától kapcsol ha kell, de hogy kapcsol be ilyen hidegben?
Semmi baj. Sajnos ez a baj a Lybrával, olyan kevés van belőle, hogy inkább csak akkor kapni hozzá valamit, ha az megegyezik valamelyik Fiat vagy Alfa típuséval. bontókban is ritka mint a fehér holló. Ez a "különlegesség" néha jó, ilyenkor viszont nem igazán. Mindegy, próbálkozom bontókban keresgélni, hátha...
A motorvédőre még egy szó erejéig visszatérnék. Először is elnézést kell kérnem mert jól benéztem ugyanis, tényleg van a vaterán egy tag aki utángyártott motorvédő burkolatokkal foglalkozik. Egy a baj, hogy Lybrára nem találtam a választék között. Majd nézzétek meg "Autozube" név alatt fut az ember. Többféle burkolatot árul csak pont nekünk nem.
Pedíg én továbbra is azt állítom, hogy a tank szellőztetés nem 100%-os. Nem enged be elég levegőt és egy kis vákum keletkezik. Nincs teljesen eldugulva, mert akkor behorpadna a tankod és szivattyú is meghalna egy idő után, de valami kis dugulás lehet. nem tudom ,hogy a Lybrán milyen megoldás van. Régebben a tanksapkák voltak úgy kialakítva, hogy ott tudott levegőt beszívni, újabban inkább a tankon helyeznek el egy szelepet, esetleg aktívszenes szűrővel ami ugye eldugulhat. Belegondolva, egy ilyen szűrő esetén létrejöhet egy kis vákum ,mert annak lehet egy kis "ellenállása". ha nagy hülyeséget mondtam, majd biztos lesz aki kijavít.
Én nem tudom hogy is lehet ezzel a tank dologgal, de már több alkalommal megfigyeltem, hogy mikor megálltam a kútnál és meglazítottam a tanktetőt, "sóhajtott" egyet a tank :-). Persze befele, tehát mégis lehet valami az összeszippantás elméletben. A másik lehetőség, hogy eldugult a tartályom szellőző vagy egyéb más "lika".
A tankoló pisztolyok meg már csak ilyenek...
Bocsi, de a rajzokat elhozni még nem volt időm, a sírokat voltam felgyújtani.
"Ez gondolom azért lehet, mert igazság szerint sose szabadna csordultig tankolni, hogy valamennyi üres tér is maradjon a tankban." Ezt a kutaknál a pisztolynak is meg kellene mondani, mert az csak akkor kapcsol le ,ha már belelóg az üzemanyagba. :) " Valószínűleg ez azért kell, hogy ne szippantsa össze a tankot az üzemanyag pumpa." Háát.... szerintem, ha a tank teljesen légmentesen lenne lezárva, előbb-utóbb vákum keletkezne és vagy behorpadna, vagy a szivattyú rokkanna bele.
Ja! Én is tankoltam már 63-at és még csörgedezett valami a tankban. Szerintem minden tankot "túl" lehet tankolni. Már sok márkánál hallottam, hogy többet tankoltak, mint amit a könyv ír. Ez gondolom azért lehet, mert igazság szerint sose szabadna csordultig tankolni, hogy valamennyi üres tér is maradjon a tankban. Valószínűleg ez azért kell, hogy ne szippantsa össze a tankot az üzemanyag pumpa. legalábbis egyszer hajdanán így magyarázta az unokatesóm. Elég hihetőnek tűnik...
Ami az alsó motortakarót illeti, mióta leszedtem én is kicsit hangosabbnak hallom a motort, de ez természetes, hisz az útról visszaverődnek a hangok. Ez eléggé idegesít, ezért amint lesz hozzá időm és hangulatom vissza műtöm a helyére. A víz nekem se nagyon megy fel azóta 90-ig.
A görgők anyaga: sima mezei köracélból lettek faragva. Mondjuk a legelső (a felső vezető görgő) még anno öntvényből készült. Csak a feszítő görgőbe megy 2 csapágy az eredeti 1 helyett, a többibe 1db. A feszítő görgő maradt az eredeti, nem volt agyon kopva, így visszatettem. Talán majd a legközelebbi cserekor ezt is újat csináltatok.
A rajzokat majd elküldöm, vagy felrakom ide, aztán lementheti aki akarja.
A kúton tegnap teletankoltam (Ukrajnában) és a mutató állása alapján 5-6 liter még lehetett a tankban de amikor már az 58. liter is belement kezdett gyanús lenni h nem e rosszul mér az órájuk. De akkor ezek szerint nem. bár a könyvben 60l nek irják a tankot.
Szóval ez a dolog engem is érdekelne, mint már mondottam, voltak nekem is ilyen próbálkozásaim. De nekem nem sikerült. Amiket leírtál róla, és összehasonlítottam az én verziómmal sok a különbség. Én alumíniumot használtam a görgő anyagához. De az 10e km alatt megkopott, és bemaródott a szíj. Illetve egy csapágy volt benne. Ha lehetne, a rajzot én is meg szeretném kapni, meg hogy milyen anyagból lett készítve. Úgy gondolom az a legfontosabb.
Nekem, már sikerült 61 litert tankolni. És mivel nem húztak a kúthoz, így simán lehetett benne még 1-2 liter. De ott már feküdt a mutató rendesen, és a középkonzolon is csak csillagokat írt ki. Egyébként, ha jól tudom 63 literes a tankja.
Erre a vaterás dologra rákeresek. bár kerestem lancia lybrára és nem jött elő. Az meg természetes, hogy zajszigetelő is. Van is rajta egy puha zajszigetelő réteg. De mondjuk engem az kevésbé izgat.
Az ablakpárásodás nálam nem túl gyakori, és a gyorspárátlanító hamar leszedi. Nem tudja valaki hogy valóban "csak" 60L es az üzemanyagtartály esetleg 62-63l is beleférhet??
Fil nem csak az elektronika miatt van az a motortakaró, nekem már nyáron leszakadt vidéken, és húztam az egyik sarkát hazáig ami elkopott. Gondoltam így járt. Nem is ez a fontos hanem hogy mióta leszereltem azt vettem észre hogy hangosabb is kívülről a motor hangzása, de nem is melegszik meg a vizem annyira. Nem éri el 90-et mondjuk csak a 85-t. Tehát kicsit alatta van a 90-nek. Egyébként a Vatreán van aki ilyen alsó motortakaróval foglalkozik és utángyártottal. Csak olcsóbb mint a gyári. Előzőleg kérdeztem a tőled az ABS jeladót. Megnézni még nem volt időm, de homok úton kipróbáltam a hirtelen fékezést és működik az ABS úgyhogy igazad lesz.
Köszönöm az info.-kat. A rajzot alkalomadtán megköszönném, de nem sürgős - remélem a közeljövőben nem kell ilyesmire költenem. Bár lehet, hogy a - mivel én itt nem ismerek esztergályost, nem tudok közeli gépműhelyt - olcsóbb lenne még postaköltséggel is a te esztergályosoddal megcsináltatni, különösen mivel az már "bevált". De, mint mondtam remélem még nem a közeljövőben. Ami az alsó motortakarót illeti, én gondoltam még arra is, hogy lemezből megcsinál(tat)ni. Ez a műanyag nálam is elég sz@r állapotban van. Mondjuk régebben egyáltalán nem volt ilyen a kocsikon és mégis mentek. Igaz kevesebb elektronika volt ami elázhatott volna.
Ja! A motortakaró lemezt már nekem is vissza kellene végre rakni a helyére. Az első olajcsere alkalmával vettem észre, hogy az első felfogató fülek nagy része hiányzik. Kiegészítettem, a repedéseket epoxival "lekezeltem" de valahogy még nem mászott vissza a helyére. Pedig tegnap ezt is megcsinálhattam volna. Igaz, hogy a tartó csavarjait nem tudtam kiszedni, mert a menetes perselyek amiben vannak elforognak. Na majd ezt is sorra kerítem valamikor.
Ami eléggé idegesít az utóbbi hetekben, hogy kezdődik az ablakpárásodás szezonja. Hát ezt nagyon nem csípem ebben a kocsiban. Állitólag az újabb évjáratoknál ez már nem okoz gondot. Ez igaz?
6301-es, mindkét oldalon zárt, magas fordulatú (C3-as). Hagyományos 12 mm széles. A gyári pont 24-es. Óvatosan kell belepaszírozni a görgőbe, mert elég passzentos, ne hogy félre sikerüljön. Kell bele esztergálni mindkét oldalra egy-egy perselyt, amin keresztül csavarral van felfogatva. A csapágyak nálunk 2-3 euró között mozognak. Igy azért kicsit olcsóbb lesz a csere-bere.
Van rajz mindegyikről, ha kell mail-ben el tudom küldeni. (Csak vissza kell kérnem az esztergályostól, a biztonság kedvéért eltette, hátha kell majd még valakinek.) Mondjuk szerintem, ahogy az embereket ismerem inkább kidobnak egy rakás lóvét, mint hogy rászánnának egy órát és átgondolnák hogyan lehetne ezt másképp megoldani.