„semmit érte nem várván; és a ti jutalmatok sok lesz,”
A mondat első felét „ semmit érte nem várván”, azonnal értelmetlenné teszi a mondat második fele: „a ti jutalmatok sok lesz,”.
Ezt az elvárást legfeljebb egy ateista ember tudja teljesíteni, egy vallásos már nem. (az ateista mivel nem hisz Istenben, ezért a mennyei jutalomban sem.)
Két hebraján szó van az "egy"-re. Az egyik matematikai értelemben egy (tehát nem kettő vagy három), a másik penig egység, teljesség értelemben (ami nem zárgya ki a kettőt, de még a hármat sem). Na, az ÓSz ez utóbbit használja Isten "egy"-ségére...
Jónás könyve hamis paródia: ez az "apostoli" tanítástok? Mert Jézusé ez:
Mert a miképen Jónás három éjjel és három nap volt a czethal gyomrában, azonképen az embernek Fia is három nap és három éjjel lesz a föld gyomrában.Ninive férfiai az ítéletkor együtt támadnak majd fel ezzel a nemzetséggel, és kárhoztatják ezt: mivelhogy ők megtértek a Jónás prédikálására; és ímé nagyobb van itt Jónásnál.Délnek királyné asszonya felkél majd az ítéletkor e nemzetséggel együtt, és kárhoztatja ezt: mert ő eljött a földnek széléről, hogy hallhassa a Salamon bölcseségét; és ímé, nagyobb van itt Salamonnál...
"miért venné magához a jutalomban bízó keresztényt, és nem az erkölcsileg magasabban álló ateistát?"
Ha világi jutalomért csinálsz valamit, az nem ugyanaz, mint amikor az isteni jutalomért csinálsz valamit.
Amikor valakik "ajándékért ítélnek", "jutalomért tanítanak", vagy "pénzért jövendölnek", az az emberektől kapott jutalmakról szól. "És mégis az Úrra támaszkodnak." Vagyis ahelyett, hogy az Istentől kapott jutalomért csinálnák, ami helyes, az emberektől kapott jutalomért csinálják. Ami helytelen.
Ugyanez a helyzet azokkal, akik kölcsönt adnak, és semmit nem várnak érte. Ahogy a pk1 is mondja, az lenne a probléma a szöveg szerint, ha emberektől várna érte valamit. Ahelyett, hogy az Isten kedvéért tenné.
Szerintem ez is egy olyan dolog, amit akkor lehet megérteni, ha látjuk, hogy a monoteizmus az alattvalói mentalitás beplántálásáról szól. Az a legjobb alattvaló, aki mindent az uralkodó kedvéért csinál, és nem valaki más kedvéért, cserébe valaki más által adott jutalomért.
Kérdeztelek arról, hogy ha már apostoli tanításokra hivatkozol, mint ortodox alapra, akkor melyik apostol terjesztette azt a néhányat, amit felsoroltál. Melyik tanította?
Nem Jézus módszereit (amivel a tanításait látta jónak terjeszteni) kérdőjeleztem meg, hanem azt, amit te írtál, amire hivatkoztál.