Noffene. Hiába fűztem hozzá három paksi képet, felszívódtak?
Marián Varga tényleg kiemelkedő orgonista volt. Ahogy a világon mindenkit, a "nyolcvanas évek" nevű betegséget ő is megkapta, amire a kilencvenes évek volt a gyógymód. Könnyű összevetni Emerson pályájával, mert őt mindenki ismeri. Kétségtelen a The Nice hatása is, de... Van egy másik együttes, melyre biztos szintén hatással volt Emerson, azonban ugyanúgy párhuzamosan mint Varga, egy alternatív útonalat követett. Egg: https://www.youtube.com/watch?v=oI8EPOSSplg
Dave Stewart orgonista nagyot alkotott. Jellemző no Leslie hangzás, asszimetrikus ritmusok. És a Boilk szám, melyet áthallani vélek az Eufónia számban. Őt ismerhette-e? https://www.youtube.com/watch?v=D7ggft2ZFZs
Én sajnos koromnak, és vidékiségemnek "köszönhetően" nem élvezhettem élőben a játékát. Ettől függetlenül jó pár lemeze megvan vinylen, és meghatározó mind a mai napig a zenéhez való hozzáállásomat tekintve. Különleges, egyedi. Ha meg nézem is, hogyan játszik..... mintha csak össze-vissza csapkodná a kezét a billentyűkhöz.... mégis zseniális, amit hallok. A társai meg az akkori (cseh)szlovák rock (big beat) krémje. A Fermáta sem volt egy semmirekellő társaság, ahol Frantisek Griglák tevékenykedett. S mióta basszusgitározok is, sokkal nyilvánvalóbb, Fedor Freso mit tett le az asztalra.
Örülök, hogy értékes tartalmat hozhattam a fórumra!
Nagyon érdekes, alapos írás! Párszor sikerült találkoznom a csapattal. Először az 1978 októberi Szolidaritási rock fesztiválon (BNV A pavilon), ahol a kevésbé sikerült szintis lemezükből játszottak. Ebből a rádió is közvetített.
2012-ben csoda volt, amikor Pakson megjelent. Mondjuk állapotát tekintve ijesztő. Addig nem láttam, a régi lemezborítók alapján mást gondoltam. Nem tipikus, X77-es Hammondját új 122-es lezlin nyomta. Érdekes a játékmódja, kéztechnikája. Az egész koncert nagyon visszaadta azt a kedvelt Collegium Musicum hangulatot. A társai is hiteles partnerek voltak ebben.
Aztán 2014-ben Érsekújvárra hívott a szervező, a városi moziban lépett fel a Collegium Musicum. Itt a közönség közül hallgattam. Szintén szuper, kissé rövid műsort nyomtak. Jó észrevétel, hogy a sok orgonajáték ellustíthatja a zongorás technikát.
Egy másik orgonista, Gerard Gibbs. Nyugodt játéka tökéletesen passzol James Carter "állat" szakszofonozásához. Itt a B3-é a fő szerep. Érdemes inkább fülessel hallgatni a basszusmenet miatt is. https://youtu.be/8Dtkc3ZO5_Q?si=Efy_c9r6LYFRDvBr
Sziasztok! Egy nagyon ritkan Crumar GSI DMC 122 hammond klon midi controller, Gemini modulevel eladok! Nord Electro/ Nord Stage Killer! Szép minoség Hammond (a VB3 softver klon van bene) plus Rhodes, CP80, zongora, analog (Prophet 5, Moog, Roland D50), akustik hang stb van rajta. Minden dolgozik az Gemini app-al vagy szamitogép softverrel. Tokkal, sustain/ expression pedalal, állvány és! Csere köszönöm de nem.
Nekem a felsorolt 4 anyag van meg tőle. A saját lemeze, Primával egy studió, egy koncertlemez és a hotel jam.
Talán tényleg nem jó helyre vitte a sors. Nagy rocker, jazzes orgonistáink 1966-1974 közt masszív, több tíz lemezes életművet hagytak maguk után. Kár hogy Varholának nem sikerült. A szórakoztatóipar beszippantotta.
Volt másik tragikusan rövid pálya, Earl Grant-é. De neki legalább masszív munkássága született, mert önálló előadó volt Hammondon, énekkel, zongorával. És még konzervatívabb stílusban.
...még abból a korszakából ahol L.Primáék épp "visszavetették" szegényt, - bár az általad is idézett visszaemlékezés épp arról (is) beszélt, hogy már a Prima-korszakban is erősen orientálódott újabb irányokban és saját lábán erőteljesen meg is indult aztán... (ahogy ezt Fallico leírja, -orientáció pop-rock irányba is - de jazzos előélettel, -sythik "felfedezése", horribile dictu még módosítás is az "autentikus" Hammond-setupon- ( .."had different ideas about the sacred Hammond organ and Leslie Tone cabinet set-up")...-(NB. -úgylátszik nem én vagyok az egyetlen (bár csak "külsős" Hammond-kedvelő,) adott esetben akit zavar hogy a Leslie (nomeg a vibrátó is, adott esetben) kötelezően megrángatja a basszust!.. )- szóval asszem nem kell vállon veregetve lesajnálni hogy "megélhetési okokból" Primáéknál volt -ami igen nagy szó és karrier-lehetőség volt egy akkor még majdhogy "süldő-koru" zenésznek!! ....nem hiszem hogy ez igazán lefékezett volna egy ilyen robbanékony tehetséget! ..utolsó mondatoddal viszont abszolút egyetértek... -V.
Varola igazából Varhola volt. Cseh névből faragták olaszosra Primáék. 1 saját lemeze volt és 5-6 anyag, ahol szerepel. Virtuozitása kimagasló. Szerintem Primáék oldschool stílusa bármilyen jó, visszavetette, ámbár megélhetést biztosított. A legnagyobbak mellé kerülhetett volna.
...igen, Tokai...nem'tom hogy mifelénk találkozott volna valaki vele -vagy hallott róla egyáltalán, itt Európában nem forgalmazták, ritka mint a fehér holló, amúgy nagy Brazil cég, csináltak régebben autentikus irányú Hammond klónt is, (1 és 2manuáliost), de asszem ezek már kifutottak, utóbb inkább már szélesebb-kínálatú orgonákat gyártanak, amibe beleolvasztották a Hammondos elemeket IS. ..a piacon olcsóbbak voltak az ismertebb konkurenciáknál... -V.
Delroy White különböző módokon szólaltatja meg a Soul-t. Az első videóban bypasszolja a saját lezlieffektjét és ezzel a pluginnel forgatja. A második videóban a saját, fedélzeti lezieffekten szól az orgona. Erre jegyeztem meg, hogy alapvetően ez is megteszi, pici előnyért kár bonyolítani az életet.
Jópopfa összeállítás. Másképp csináltam volna, mert így vakon is kilóg a lóláb. Egy kilencpotis midibillentyűzethez fűztem volna mind, más midi csatornán. Csak a midi out változtatásával lehetett volna egyszerűen hangszert váltani. Igaz, akkor kell egy kis keverő, hogy fogadhassa a hangszerek sztereó jeleit. Azért van választék ebben a felhozatalban is. Még ide tartozhat a Tokai, Vox/Korg, Dexibell, Studiologic. Talán szándékosan maradt ki a Hammond, Legend, Crumar, MAG. Lényeg, van választék.