Hiába kiáltozod te itt ezerszer, hogy ismered a relativitáselméletet, mi pedig nem, ha lépten-nyomon lebuksz vele. Például, amikor azt képzeled, hogy a relativisztikus doppler ugyanúgy működik, mint a közönséges, abból mi azonnal látjuk, hogy neked fogalmad sincs a dologról. Egészen más az effektus, amit természetesen egészen másként kell számolni. De ezen a ponton rajtad mindig kitör a matematikától való rettegés, rnint úszni nem tudón a víziszony. Ilyenkor azt akarod bedumálni, hogy a matematika lényegtelen, s megpróbálsz nélküle átevickélni a túlpartra. Ami persze nem sikerül, de minket jól elszórakoztat az ügyetlen csapkodásod.
"Kormánypárti szavazóként" mondom, hogy az oktatás legfelső irányítása felől most már valóban bármilyen abszurditás jöhet, meglepődni sem kell már rajta. Például az OH "tankönyvei" minősíthetetlen, minden alkotói önbecsülés nélkül összecsaportt szarok - már bocsánat.
De ez az "emelt szinten is kivették az inerciarendszer fogalmát", még itt, ebben az újfizikás gumiszobában is valami tüneményes ökörség. Nagyjából olyat álíltott a "mersz-e velem fizikáról vitatkozni" hantamatematikus, mint kb. "a sebességváltó elvét és értelmét már nem kell ismernie a gépjárművezetőnek", szóval kozmikusan röhejeset szólt ez a halandzsafizikus.
Érdekes az abszurdban, hogy nincsenek szuper- meg újkémikusok, biológusok stb. Pont a fizikára cupppannak rá ezek az önámító analfabéta bohócok, miközben a valós iskolai-tudományos utánpótlásban (tanárok, diákok) nagyon aggasztó a fizika jövője.
Itt viszont csócsálnák ezerrel amiről gőzük sem volt, nincs, és nem is lesz.
Egyrészt, mert a Doppler hatás már kis sebesség esetén is kimutatható, ahol még a relativitáselmélet szerint sincs mérhető "relativisztikus" eltérés.
Másrészt pedig az állítólagos "relativisztikus" eltérés csak egyirányban adna magyarázatot, mert "időgyorsulás" a relativitáselméletben nem létezik, csak "időlassulás".
De igen. A relativisztikus Doppler formula közeledésre is, távolodásra is ritkább "ketyegést" ad, mint a klasszikus. Az eltérés oka éppen az idődilatáció.
""Szomorú, de az van, hogy 2020-tól nem, hogy általános iskolában, de középiskolában sem tananyag az inerciarendszer definíciója. Még emelt szinten sem."
Nagyon helyes. Ami nem létezik nem definiálható), azt felesleges lenne tanítani.
Egyetemen sem kellene tanítani.
De a relativitáselméletet sem, és a fotonelméletet sem.
Valódi fizikát kellene oktatni a mesefizika helyett.
Bokor Nándor kis oktató anyaga hasonlóan szép és világos, mint amilyen világosak voltak az édesapja, Bokor Árpád magyarázatai az elméleti villamosságtan szemináriumokon, amelyekhez 3 féléven keresztül volt szerencsém, szintén a BME-n.
Mert egyébként a közoktatás örökös átszabásai közt már az is hihetően hangzott, hogy kitörölték volna a tananyagból az inerciarendszereket.
A egyébként szörnyű oktatási kormányzatunk szerencsére ennyire még nem hülyült meg, csak a mi "fizikához is értő matematikusunk" terjeszt ilyen rémhíreket:
"Szomorú, de az van, hogy 2020-tól nem, hogy általános iskolában, de középiskolában sem tananyag az inerciarendszer definíciója. Még emelt szinten sem."
"vonatkoztatási rendszer" a laborhelyiség három egymásra merőleges fala..."
"Baromság. Amiről te beszélsz, az a koordinátarendszer."
Baromság. A koordinátarendszer egy MATEMATIKAI elképzelés. Nem fizikai objektum. A vonatkoztatási rendszer pedig szükségszerűen egy fizikai objektum (vagy több fizikai objektumból konstruált dolog).
"Vonatkoztatási rendszer (vagy vonatkoztató test) bármely test lehet, amelyhez képest a mozgást vizsgáljuk."
Például a laborhelyiség falai. Mivelhogy magát a szobát választottuk "vonatkoztató testnek".
Látod? Magad se vagy tisztában, hogy miről osztanád az észt, és így orbitális nagy leégésekre futja az összes megnyilatkozásod.
"Ez is baromság. Mert hol érvényesek Newton törvényei?"
Mindenhol.
Éppen ez benne a pláne.
Persze vannak olyan vonatkoztatási rendszerek, amikben "misztikus" plusz erőket kell feltételezni, hogy teljesüljenek a dinamika törvényei, te végül is teljesülnek. És Newton Nagymester törvényeivel gyönyörűen le lehet modellezni számszerűen mindenféle jelenséget, amiben erők meg impulzusok vannak.
"Az inerciarendszerekre a specrelben sokat hivatkozott vonatos példa:
Egyenletes sebességgel haladó vasúti kocsi ablakánál állunk, és követ ejtünk le a vasúti töltésre anélkül, hogy hajítanánk. Úgy látjuk (eltekintve a légellenállás hatásától), hogy a kő egyenes vonalban esik a pályatestre. Egy gyalogos, aki ezt a gyalogútról nézi, úgy látja, hogy a kő parabolaívben esik a földre."
1. Sem a vonat, sem a töltés/gyalogút nem inerciarendszer.
2. A fenti példa jó, de független a relativitáselmélettől. Már Newton is tisztán látta volna ezt - ha lett volna vonata.
Itt semmi köze az inerciarendszerhez, "a saját felvetésed" (súlyos röhögés) hibáinak magyarázatául szolgál. Csak éppen állításoddal szemben, a büdös életben nem olvastad halandzsafizikus.
De hiába is tennéd halandzsafizikus, ez meglehetősen ordít rólad.