Félő, hogy Orbán megválasztja a leendő ellenfelét -"Százezer tudatos fideszes résztvevő az ellenzéki előválasztáson elég lehet ahhoz, hogy megváltoztassa akár kétmillió valódi ellenzéki szavazó akaratát!"
Ez így nem pontos egyébként, mert ha le tudják vezetni az emberi méltóság sérelmét, vagy más alapjogok, pl vallásszabadság, lelkiismereti szabadság sérelmét, akkor tartalmilag is vizsgálhatják az Alaptörvényt. Ja meg ez csak bizonyos gazdasági mutatók együttállása esetén van így, amik szintén változhatnak.
És formai alapon vizsgálódhatnak, tehát pl megállapítják, hogy feles többséggel nem lehet hatályon kívül helyezni egy 2/3-os törvényt. De a semmisség kimondása egyszerű többséggel szintén elég abszurd lenne.
Hidd el, sok alkotmánybíró felismerné magában az aktivistát, meg a kiterjesztő értelmezés lehetőségét kormányváltás esetén.
Ezért sem lenne ebből a cuccból semmi, többek között. De szerintem meg sem próbálják majd.
Geri egyelőre Tarlóst akarta kitüntetni, nem semmisséget kimondani, a többi csak duma...
"Az AB nem ítélkezhet az alaptörvény érvényessége kérdésében. Ezt maga az alaptörvény tiltotta meg neki. Te miről beszélsz most?"
Erről:
"Az Alkotmány hatálya alatt hozott utolsó, a jelen témakör szempontjából jelentős alkotmánybírósági döntés a 61/2011. (VII. 13.) AB határozat, amely annyival lépett túl a korábbi gyakorlaton, hogy bizonyos feltételek fennállása esetén lehetővé tette az Alkotmány, illetve annak módosításának felülvizsgálatát. Az Alkotmánybíróság megállapította a hatáskörét arra az esetre, ha az Alkotmány, ill. az alkotmánymódosítás közjogi érvényessége vitatott.
Az Alkotmánybíróság e határozata bizonyos feltételek fennállása esetén lehetővé tette az Alkotmány (esetünkben az Alaptörvény), illetve módosításai felülvizsgálatát. Az Alkotmánybíróság ugyanis megállapította a hatáskörét arra az esetre, ha az alkotmánymódosítás közjogi érvényessége eljárási szabálysértés okán megkérdőjelezhető: nem zárható ki az Alkotmánybíróság hatásköre az alkotmányi rendelkezéseknek a közjogi érvénytelenség szempontjából való felülvizsgálatára, hiszen a törvény- vagy akár alkotmányellenesen létrejött, a közjogi érvénytelenségben szenvedő jogszabályok semmisnek, vagyis olyannak tekintendők, mintha azok létre sem jöttek volna"."
Ami a legitimitást illeti, éppen azért kell új Alkotmányt csinálni, hogy annak legyen megfelelő legitimitása.
Nem ilyen, ha egy parlament egyik pártja egyoldalúan hoz egy alaptörvényt, amit alkotmánynak kiált ki, és hatályon kívül helyezi az Alkotmányt.
Soha nem volt olyan felhatalmazása a parlamentnek, hogy 2/3-dal új alkotmányt hozhasson létre, akármt is mondogattak erről, az csak puszta blöffölés.
Tegnap leírtam - eléggé leegyszerűsítve, de talán érthetően -, hogyan hozták meg az Alkotmányt 1989-ben, milyen folyamat előzte meg és miért jelentett az valódi társadalmi konszenzust.
Ilyen folyamatra van ismét szükség. Egy-egy párt kevés ahhoz, hogy azt mondhassa magáról, egyedül dönthet, a társadalom nagyobbik (!) részének kirekesztése mellett, ezt a korábbi alkotmányjogi szabályok sem tartalmazták, nem véletlenül.
Hiszen a parlamenti kétharmad nem volt soha valós kétharmad - mindig is a választási törvény szabályaiból következett, de nem a valós támogatottságból.
Ha megnézed pl. a 2018-as választási eredményeket, akkor nagyjából a nép egyharmada (!) támogatta a Fideszt (a 70 %-os részvétel közel 50 %-a), hasonló arányú volt a parlamenti ellenzék támogatottsága, és van egy harmadik csoport, akik nem is szavaztak.
Akkor Alkotmány az Alkotmány, ha valamennyi csoport előzetesen véleményezheti azt, és nemcsak a társadalom egy kisebbségének képviselői döntenek egyoldalúan róla. Ez a lényeg.
"a márc. 5 megválasztandó KE max. késleltetni tudja.. ha nem írja alá akkor majd a parlament a fideszes jogszabályok alapján jól megszavazza újra... néhány nap késés...
ha AB elé utalja na az érdekes lesz 😁"
Jó pár éve volt arról polémia, hogy ha a KE vissza küldi a parlamentnek és az újra elfogadja, akkor már nem küldheti az AB felé, alá kell írnia.
Ha tippelnem kellene, akkor az AB felé küldés lenne belőle. Feltéve, hogy végig meg azon az úton mint az összes többi törvény és nem facebook-ra teszik ki.
Másrészt, azt hiszem ilyen esetben az AB időkorláthoz kötött, nem húzhatja halaszthatja.
Ami viszont még kérdésesebb lenne, ha az AB elutasítja az alaptövény semmiségét kimondó határozatot (vagy törvényt vagy valamit).
Ekkor újabb határozatot lehet hozni vagy ezzel véglegesedik a jogszerűség?
A Kossuth téri tüntetések. Ér annyit a véleményük, mint kettő jogtudósé. Ugyanis itt a legitimitásdeficitről írtam, nem arról, hogy szakmailag mennyire megalapozott, vagy kiérlelt koncepciója van valakinek.
Másrészt a parlament kétharmada nem legitimál semmit, éppen erről van szó itt, a kétharmad ehhez kevés volt akkor is, amikor az alaptörvény megszületett és most is.
Ahhoz képest hogy kevés volt, ti most 51%-al kivántok alkotmányozni.
Miután ez nem jött nektek, most már nincs jelentősége, de azért álmodozz csak. A Fidesz nem akart semmiféle állampuccsot, de ez persze, nem tudod elképzelni, jellemző módon.
Ha akart volna, lett volna, de az nemzetközileg nagyon durva megítéléssel járt volna, a később sem tudta volna a Fidesz lenyúlni azt a rengeteg pénzt, amit az Úniótól kaptunk.
"A te logikád mentén a miniszterelnöknek semmit sem kell tudnia, a tanácsadói, tolmácsai majd megoldják."
pontosan élő példa a pártfőtitkár elvtárs, vityka csak politikai döntést hoz, kénye-kedve / ellentételezés ((kínai vasút, orosz erőmű) alapján, aztán megoldja az ügyeletes evtárs, a gombnyomó majmok meg nyomják a gombot...
2006. őszén az látszott, hogy utcai rendbontások vannak. Semmi más. Soha senki nem beszélt alkotmányozásról, sem az akkori kormányon lévők, sem Orbánék mint ellenzék.
12 év alatt nem tudtátok elszámoltatni a mostani ellenzéket, csak szájkarate ment.
Ez az egyetlen ami valóban egy ordas nagy buktája az Orbán kormánynak, de erre akárhogy is szeretnétek, nem az lesz a megoldás, hogy akkor inkább visszahozzuk a Gyurcsány kormányt.
a márc. 5 megválasztandó KE max. késleltetni tudja.. ha nem írja alá akkor majd a parlament a fideszes jogszabályok alapján jól megszavazza újra... néhány nap késés...
ha AB elé utalja na az érdekes lesz 😁
ps. Kíváncsi vagyok Vityka a KE székbe menekül-e választás előtt vagy vállalja a választást.