Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
CD tok, nem CD tok, egy biztos, a PLEXI !!!! NEM CD tok. :-) Megfordítva a gondolatot, a CD tok és más egyéb fröccsöntött bonbonos doboz stb stb, nem plexiből készülnek. Össze sem lehet hasonlítani őket.
A CD tok és társai azért nem jók, mert a fröccsöntés technológiájából adódóan, kristályosodik az anyag szerkezete, ráadásul nem egyenletesen. A benne keletkező feszültségek ennek köszönhetőek. Ha polárszűrőn keresztül megnézzük, nagyon szép szivárvány mintát lehet látni, főleg a sarkoknál. Hiába transzparens, a benne lévő feszültségek és kristályszerkezeti változások nagyon törékennyé teszik. A plexi gyártástechnológiája merőben más, ráadásul nem közönséges műanyag, hanem polikarbonát. A túlnyomó részt szén tartalmú kristályszerkezetek nagyon stabilak. Ugyan akkor, mivel a plexi is műanyag, a környezeti hatásoknak nem örül, de tartósságban közel a 100 szorosa az egyéb "műanyagokénak". Modellezőként csak azt tudom mondani, hogy ha már több tízezer forintot ráköltöttünk egy színvonalas modellre, akkor ezen már ne spóroljunk. :-)
Ha én is beleszólhatok szerintem is jobb megoldás mint a CD tok.Fólia van a lapon és nem karcolódik semmilyen mértékben.Ebben támogatom a kollégát.Nem drága és még az unokáknak is marad belőle.:) Érdemes rá vetni egy pillantást. http://winkler.turbo.at/shop_hu/product_info.php?cPath=1100_1410&products_id=15345&osCsid=ae3cf7c3ea0b05d61de1c3fa5b86aa8d
Érdemes kipróbálni a Panton-ban is kapható 0,5, illetve 1 mm-es plexit.
A sztirollaphoz hasonló tulajdonsággal bír és sokkal jobban feldolgozató, mint a CD tok. (nem rideg, ezért nem reped). Az 1mm-es ráadásul víztiszta, azaz szebb, mint a CD tok. Az ára is elfogadható. Egy lap ráadásul egy egész életre elegendő.
-proxxon körfűrész-koronggal (ugyanaz , de ez gyorsabb)
-sniccerkéssel három-négy mély (és lehetőleg ugyanazon a vonalon húzott) karc fémvonalzó mellett, és szépen el lehet törni.
Érdemes friss pengét használni vagy letörni, hogy éles, hegyes legyen. Ne csorba pengével ess neki. Kicsit nagyolva kell vágni, és méretre csiszolni a szélét, így a sorja is eltűnik szépen.
Sziasztok! Arról érdeklődnék, hogy szerintetek mennyire lehetséges egy M41-est pl. sárgarézből megcsinálni, és ebben az esetben hogy lehet azt megoldani, hogy ne okozzon zárlatot (digitális terepasztalon főleg)? Előre köszi
Sziasztok! Valakinek van a Rába-Balaton motorvonatról jellegrajza? Elkezdtem építeni egyet, de inkább nem hasra ütés szerűen szeretném a méreteket eltalálni rajta. Légyszi küldjetek, ha van! ghabina@citromail.hu
Azért kerestem rá, mert régebben én is halottam ilyen módszerről. Minőségi vágásra biztos, hogy nem alkalmas inkább csak érdekesség. Viszont a csillámlemez prímán vágható ollóval, esetleg az is alkalmas lehet ablaknak egy modellbe
Hát, nem tudom. Mikor az üveget berakja a vízbe, mintha kicsit megremegnének az ujjai. Lapot cserélt netán? És helyenként az olló csikorgás hangja nincs összhangban a mozdulattal. Szóval azért nekem ezzel kapcsolatban vannak fenntartásaim.
Elnézést, ha túl merev és kioktató volt, de a kolléga annak ismeretében tette javaslatként az ollóval vágást, mintha a világ legtermészetesebb módja lenne ily módon feldarabolni a diaüveget szélvédőhöz. Pláne az anyagszerkezetre vonatkozó része...Ja, nem lesz pontos? Annak mi értelme? Amúgy a széléről levágott darabok apró szilánkként végzik. Tehát körbe lehet faragni a lapot? Ez nem VÁGÁS, egy gányolás. Nem mindegy.
ezzel a módszerrel biztos nem, csak kicsit túl kioktató volt a hozzászólásod és tényszerűen nem igaz, mert lehet vágni ollóval az üveget, ha nem is pontos méretre.
Az előző évekhez hasonlóan, idén is meghirdetjük vasútmodell versenyünket a Klubunk Vándordíjáért. A versenyre nevezni lehet minden olyan modellel és terepasztallal, ami még nem szerepelt a mi modellversenyünkön. A más nemzetközi és belföldi versenyen volt részvétel nem kizáró ok. A modellek csak a magyar vasút témaköréből kerülhetnek ki. Itt szerepelhet olyan jármű is amit a magyar ipar gyártott más vasút részére. A modellversenyre a következő kategóriákban lehet nevezni: A – vontatójárművek, ezen belül: A1 – saját építés (csak a motor, kerekek és a fogaskerekek lehetnek gyáriak!) A2 – átépítés (egy vagy több gyári modell átalakításával készült modell) A3 – frizírozás (egy gyári modell „feljavítása” az élethűség eléréséhez) B – vontatott járművek, ezen belül: B1, B2, B3 – mint az A kategóriában! C – vasúti épületek, berendezések D – működő vasútüzemi berendezések E – vitrinmodellek F – terepasztalok, modul elemek A versenyre a nevezést legkésőbb November 20.-ig kell elküldeni a Klubunk címére (BAROSS GÁBOR Vasútmodellező és Vasútbarát Klub 8202 Veszprém, Jutasi út 34 PF:713 - baross.gabor@vasutmodellklub.hu). A nevezés tartalmazza a modellek megnevezését, készítő nevét és elérhetőségét. A modelleket November 26-án délelőtt 10.00 órára kell eljuttatni a veszprémi vasútállomás szociális épületébe lévő klubhelyiségünkbe. Aki korábban kívánja elhozni a modelleket, a 06/20-533-37-92 telefonszámon kérjen előzetes egyeztetést! Az kiállítás helyszínén korábbi időpontban modelleket nem tudnak átvenni! A zsűrizés November 26-án délután történik. Az eredményhirdetés November 27-én 10.00 órakor a kiállítás megnyitása után lesz. A kiállítás November 27-29-ig tekinthető meg 10.00-18.00 óráig a fenti helyszínen.
Helyesbítek: Ha nártium kerül az üvegolvadékba, az leviszi a megmunkálhatóság hőmérsékletét, és a kidolgozás idejét. Viszont így szétesne az anyagszerkezet (tulajdonképp az a vízüveg), ennek megkötéséhez kell a mész. És még különféle adalékanyagok, amiket a kész üveg minősége és tulajdonsága megkíván.
Ez meglehetősen fura számomra....kicsit blődli, amit leírtál. Ezt az üveglapot semmilyen ollóval el nem vágod, közel 1mm vastag. Az anyagszerkezetére nem lehet panasz, az nem nagyon változhatott 20 év alatt. Az üveg meg nem kristályos szerkezetű, hanem átmenet az amorf és a kristályos közt, két fontos anyag, a "szóda" (Nátrium-oxid) és a mész köti meg a szilicium-oxid szerkezetet. Különben szétesne. A vízpára kikezdheti a szerkezetet, kioldja a nátriumot az üvegből, ezáltal gyengülhet a szerkezete. A diát meg valószínűleg nem érte vízpára...én üvegművesnek tanultam, ezt csinálom közel 20 éve, hát én aztán tudom, hogy az üveg miként viselkedik, milyen fajtái vannak, milyen az anyag, stb. Gyémántkoronggal, vagy karcolással/töréssel lehetne darabolni, és vizes szilicium-karbid szuszpenzióval vaskorongon-vagy gyémánttal lehet csiszolni a szélét. Esetleg csiszolópapírral, de az gányolás.