Keresés

Részletes keresés

Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4582

ténsúr † A: 1803/ Teins Úr (NSz.)

 

Tekintetes úr (tündökletes - analógiájára ?) Tekintély - Tündöklő távoli kapcslata

 

 

CzF: "Minthogy a tekintés a látásnak és nézésnek mintegy kezdete, mely által a látható tárgyak első pillanatra szemünkbe tünnek vagy ötlenek, mintegy föltetszenek: innen úgy vélekedhetni, hogy gyöke tek nem egyéb, mint a látásra vonatkozó régies tet-ik szóban a tet gyök módosított alakja, a kemény hangnak szinte kemény k-ra változtatásával; s e szerént tek-int annyi volna, mint tet-int. Vagy pedig végelemzésben a tek gyökeleme a távolra vonatkozó te v. ta, s az egész tek jelentése mintegy te-hat, tova-hat. A törzs tek és int képző között oly viszony létezik, mint az ér és érint"

 

tűnik A: 1260 ? Tunev

 

Előzmény: Carnuntum (4577)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4581

"A másik :  Amikor hasonló hangalakok valahol személyes névmásként tűnnek fel, akkor meg  amögött valóban az ÉN/ÖN  szavunkat ismerhetjük fel benne.  Mindez az ősmag(yar)  nyelv elváltoztatásából jött létre..."

 

Igen:

 

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=168840929&t=9245456

Előzmény: Igazság80 (4580)
Igazság80 Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4580

AN és ANU a sumer mitológiában  szerintem is tévesen van "istenek atyja"  feltüntetve,  mert ő az istenek anyja sokkal inkább.   A hangalak mindent elmond magyarul, ez nem más mint az  ANYA/ANYU  szavunk.

 

Éganya és földanya,  így neveztük meg.   ez a lényeg.

 

A másik :  Amikor hasonló hangalakok valahol személyes névmásként tűnnek fel, akkor meg  amögött valóban az ÉN/ÖN  szavunkat ismerhetjük fel benne.  Mindez az ősmag(yar)  nyelv elváltoztatásából jött létre...

Előzmény: Carnuntum (4571)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4579

Jav.:

 

Ön- (ennen)

Előzmény: Carnuntum (4577)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4578

 

Persze, nem jövevény. A wikiből tettem be csak a szócikk részletet.

 

A lényeg, hogy van köze hozzá!

Előzmény: Igazság80 (4576)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4577

Jav.:

 

"Tiszteletteljes Egyes szám / második személyű  megszólítás: ÖN"

 

Magázásnál...

 

Érdekes a Ten-maga és Ön- (enennen) maga régies forma is.

 

Eszerint az Isten szó akkor jöhetett létre, amikor a 2. személy Ten és Ön szavakat használták az ŐS-TEN, azaz EN (ÖN) megszólítására.

 

Inanna = önnön-nő(vő)

Előzmény: Carnuntum (4573)
Igazság80 Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4576

Nem lehet jövevényszó hiszen te magad is kihoztad az egyenlet végére az ISTEN  magyar szavunkat.))

De a "sátán"  esetén  elöl lehet valami eltérés.   Talán a SE tagadószavunk a háttérben...

Előzmény: Carnuntum (4564)
kitadimanta Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4575

"Az Isten szó, nekem főleg a ten utótag miatt nőneműnek tűnik, de az előtag is női istenanyára utal:"

Szerintem sem lehet vitás ez az észrevételed, hiszen a magyar nép körében a Napistennő tisztelete nem a keresztény vallásnak köszönhető, mivel annál sokkal korábbi időkben gyökeredzik.

Persze, mellette ott van a sztyeppei férfiisten tisztelete is a hagyományainkban, köszönhetően a honfoglalók közti "nem magyar" etnikumnak.

 

"Emese, a magyarok ősanyja:"

Itt is érdemes az "Emes és Enten" mondát átnézni, és elgondolkodni a nevek jelentésén is... https://www.bibliotecapleyades.net/sitchin/emesh_enten.htm

Előzmény: Carnuntum (4560)
kitadimanta Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4574

Jó párhuzamokat hoztál, én is hasonlóra gondoltam.

Bevezetőül: A T(a, o) hang a földre eső/ejtett nagyobb tárgyak hangját utánozza, így a a szavak kialakulása előtt valószínűleg ezzel a hanggal fejezték ki elődeink ezt a jelenséget, s ezt az értelmet hordozza a több hangból álló gyökökben, szavakban is. Ezt igazolják a T hanggal kezdődő földdel kapcsolatos szavaink sokasága, (ezekből Te is hoztál néhányat)  a 't' helyhatározó rag,  a múlt idő jele (ott lett hagyva jelentéssel), helyre mutató szavaink: itt, ott...

Egy kicsit más irányban is utánanéztem a fentiek igazolására:

- A sumer szótárban - nem meglepő módon - is megtalálható a Te szócska (ősgyök), aminek a jelentése:

"v., to approach, meet (someone: dative); to attack, assault; to be frightened" [közeledni, találkozni (valaki: dativus); támadni, támadni; megijedni]

sumer szótár: https://en.wiktionary.org/wiki/%E5%9C%B0

- A kínai 地 球 szó kiejtése hakka nyelven: thi-khiu, a jelentése pedig Föld. Már az első betű (thi) is földet jelent, a második (khiu) értékes, szép dolgot jelent (egyben föledet is), a magyar KI-es megfelelője.  kínai szótár: https://en.wiktionary.org/wiki/%E5%9C%B0

- latinban terra a föld.

Azt gondolom, ezek mind beleillenek a "sorba".

 

A "ten" második tagja (en) a sumer szótár szerint:

"n., dignitary; lord; high priest; ancestor (statue); diviner [méltóságos; lord; főpap; ős (szobor); jós]

v., to rule.  [uralkodni]
adj., noble." [nemes]

Szerintem az EN az égi, isteni jelentésű AN sumer szó változata, vagy ugyan az.

 

Igaz, a sumer szótárban a TEN (te-en) kissé más jelentéssel van megadva:

"n., cold, coolness (te, 'to approach, near' + en, 'time' referring to shorter days ?). [hideg, hűvösség (te, 'közelíteni, közel' + en, 'idő' rövidebb napokra utal?) - ez utóbbi téves, lásd fentebb az EN jelentését]
v., to trample, extinguish; to soften, allay; to cool (te-en-te in marû)."[tapos, kiolt; puhítani, csillapítani; lehűteni (te-en-te in marû)] vö a magyar tente baba, tente szóval, ami szintén nyugtat jelentésű.

 

Ha a két ősgyököt összeolvassuk, akkor a föld (felett) uralkodót olvashatjuk ki belőle.

 

Ok, de mit jelent az Isten szó első tagja?

Ehhez is érdemes a sumer szótárban böngészni, ahol az 

US szócikkben megtaláljuk a 'támasz', 'alap', - átvitt értelemben 'ős' jelentéseket,

ES jelentése sok, szentély

IS(I) jelentése hegy. - átvitt értelemben lehet hatalmas, nagy...

 

 

 

Előzmény: Carnuntum (4559)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4573

"An vagy "Anu" a sumer mitológiában a megszemélyesített „ég”. Ő volt – valószínűleg az Uruk-korban a sumer pantheon főistene, az istenek atyja"

 

Sumerban nincs különbség a vízisten nevekben sem, ha jól értelmezem, csak az Akkádban:

 

Égisten párosok- smer: An vagy Anu és Innin vagy Inanna, akkád: Anum - Istár (fiúk Enlil - An+Lélek = későbbi szentlélek aki fiú. Későbbi Enki illetve Marduk)

Vízisten párosok - sumer: Engur (édesvíz) és  Engur(ru) (sósvíz), Akkád: Apszu és Tiamat

 

Az Abzu (vagy Engursumer ZU.AB, 𒍪𒀊 sumer: „távoli víz” vagyis „édesvíz”akkádApszú, Apszum  a mitikus, távoli, a földet körülvevő édesvízi óceán, illetve az ő hiposztázisának, a férfi ősistennek a neve. Felesége Tiamat, a sósvizű, szárazföldek közt lévő tenger. Másik neve Engur (sumerakkádEngurru). Titkos, mitikus helynek számított, ahová az istenek sem juthatnak le, és ahol a mitikus, a világot irányító me erők rejtőznek. Tiamat megtermékenyítőjeként, és az első istenek létrehozójaként ő az élet ősoka.

 

Engur ill An nevéhez szerintem kapcsolható az En - Ön személyes névmásaink is. Felhívom a figyelmet rá, hogy a magyarban a Tiszteletteljes Egyes szám / harmadik személyű megszólítás: ÖN

Szerintem ezt a formulát értették félre sumerban. És az ÉG-ÚR helyett ÖNGÚR-T montak.

Előzmény: Carnuntum (4570)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4572

Német:

 

  • Egyes szám / harmadik személy: Er (hímnem), Sie (nőnem), Es (semleges nem) - Ő

A német Egyes szám / harmadik személy er, a magyar ÚR. = (H)err · úr. Isten

 

Jól látszik, hogy az IE nyelvekben az Isten anya-apa párosok mintájára kuszálódtak össze az egyes szám / harmadik személyű megszólítások. Amelyek átvonódtak minden szóra.

A magyarban semmiféle babonás kuszaság nem zavart bele a nyelvünkbe. Az Ő megmaradt Ő-nek, az ŐS ősnek, Az Isten ŐsTevőnek - amely bár inkább nűi princípiumokra utal, nem kifejezetten férfi-vagy nőnemű, mert egyszerre kapcsolható a ős-tenyésztőhöz és az ős-tanítóhoz is. Nálunk volt Úr Isten és Anya Isten is.

Előzmény: Carnuntum (4571)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4571

An vagy "Anu" a sumer mitológiában a megszemélyesített „ég”. Ő volt - elesége Urukban Innin (Inanna) 

 

---------

 

Oroszban Ő:

 

 

1szám 3.személyben Ő =(on, anaano). 

Он [on]. Она [ana]. Оно [ano

 

 

Előzmény: Carnuntum (4570)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4570

Tana - Tanais = Duna folyónév (Tanú-Tanító, őstevő, őstenyésztő)

Tevőn/tevén  = teun  13. sz. eleje Königsbergi töredék

 

De/us (lat)- The/os (gör) = Ős-Tan- ŐsTen  / Teológia = tanítás

 

ÚESz:  "[uráli *tuna- ’hozzászokik, tanul’].  ≋  Megfelelői: török tanu-tanı̈-; mong. tani-: ’elismer, elfogad, tud’."

 

Ister - (máshol - Istar= Duna folyónév alapja) = ŐsTermő, Ős-Teremtő

 

 

-------

 

 

 

An vagy "Anu" a sumer mitológiában a megszemélyesített „ég”. Ő volt – valószínűleg az Uruk-korban a sumer pantheon főistene, az istenek atyja

Felesége Urukban Innin (Inanna) – ismertebb akkád nevén Istár – volt. - An isten nevéből eredően a csillagot ábrázoló dingir (𒀭) ékjel az akkádban -

Kultusza elterjedt a hurrik és a hettiták között is, az előbbiek Anusz (Anuš) néven vették át, és ugyanezzel a névvel került az utóbbiak panteonjába is. Az Óperzsa Birodalom idején kultusza – és Antumé – feléledt, Uruk oltalmazója lett, Istár kultusza megszűnt.

An ekkor valószínűleg azonosult Ahuramazdával, mint az „ég istene”.

 

Isztanu (Ištanu(š) vagy Šimegi, hatti Eštan, luvi Tiwat, Tiwaz vagy Tijat) a hettiták egyik napistene. Egyes szerzők szerint Esztan nőnemű, vagyis istennő,[1] és később Arinna napistennőjével azonosult.[2] ...

 A napkultuszok elterjedtek voltak a korai hettita időszakban, ilyen volt Arinna Napistennője is, 

 

- Hannahannah (vagy Hannahanna, másképp Mah, Nintu) írásban DINGIR.MAḪ (= Nagy Isten[nő]) vagy DNIN.TU, minden istenek anyja, az Anyaistennő. Akkád közvetítéssel a sumer Nintu átvétele, a hattik Mah néven is ismerték. A Hannahannah alak hettita eredetű, a hannasz (= anya) szóból származtatható, jelentése ennek alapján körülbelül a „nagyanya” vagy „öreganya” fogalommal írható le.

Felesége Urukban Innin (Inanna) – ismertebb akkád nevén Istár – volt. 

 

 

Nekem úgy tűnik hogy a sumérok An "Anu" - férfi főistene (mint az ég ura-teremtő) egy tévedés. A sumér férfi főisten női eredetű etimológájú nevet visel. Amit megerősít felesége: Innin (Inanna) – ismertebb akkád nevén Istár, neve.

Innin (enéh/emese/ünő/nő, azaz Nintu - gyakorlatilag megfeleltethető Istarnak azaz Ištanu-nak. Szóval sumérben minden összekuszálódott. a Magyar etimológia szilárdabb, mint a közel-keleti, még a Sumérnál is!

A közel-kelet a nyelvek összezavarodásának helyszíne.

 

CzF:

Anya: "Mint a családi élethez tartozó, tehát első szükségü szó különféle nyelvcsaládokban egyezik, mi ősi eredetére mutat, nevezetesen a Kaukazus körül nogai, karacsai és uigur nyelven: ana, törökül is ana, heberűl , finnűl emä, lat. anus, német Ahn, goth anen, szanszkrit: mâ, matar, mada, tübet: ma, hellen: μαια, μηιηρ. Ide tartoznak. melyek közvetlenűl szülésre, táplálásra vonatkoznak, mint, a magyar: eme, emlő, emlet, emse, nő, ene, ünő, a német: Amme, a szanszkrit an (élni), dsan (szülni) stb. tehát rokon az élet, életadás, szülés, növekedés fogalmával."

 

Dingir = Tündér - Tündöklő 

 

Látszik, hogy közel-keleten már csak a "tündöklő" jelentése számított, DINGIR.MAḪ (Tündöklő Nagyság), ami a Napistennel azonosította. 

 

 

 

 

Előzmény: Carnuntum (4562)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4569

Igen!

Előzmény: ketni (4567)
ketni Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4568

Jól látod!

 

Maga a "Ta" ősgyök, mint a terjedés, szétterülés gyöke igei jellegű. Cselekvésre-történésre utal.

Előzmény: Carnuntum (4562)
ketni Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4567

"Az Isten szó, nekem főleg a ten utótag miatt nőneműnek tűnik, de az előtag is női istenanyára utal:"

 

Meglehet.

Athéné is Tehennu istennő volt. A tehén.

Ez is lényegében Ten.

Előzmény: Carnuntum (4560)
ketni Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4566

"@ketnitől is kérdezem: Mi a jelentése a 'ten' szónak?"

Varga Géza hozza fel, hogy Erdélyben létezik olyan mondás, hogy "Adjunk hálát Tennek".

Nem magyar példákat is említ, mint a japán Jimmu Tenno (Jóma Ten),  vagy a Tien hegység.

Isten azaz Tevő jelentésű. Átvitt értelemben ég, az istenek lakhelye.

A tenyész, tény szavak is ehhez kapcsolódnak.

Előzmény: kitadimanta (4558)
ketni Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4565

"Mert az Isten összetett szó ("Ős-Ten") és IS alakban maradt fent az ős szavunk pedig ehhez képest ő kezdőhanggal rögzült és minden más formája kihalt."

 

Egy valamikori kiejtés változat rögzült az Isten szóban. Ennyi az egész.

A kiejtési változat az nem hasadás.

 

Előzmény: Carnuntum (4557)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4564

A sátán szó a magyar nyelvben jövevényszó, ami az eredeti magyar ördög szót helyettesíti. A sémi nyelvekbe feltehetően a hettita Estan napisten nevének hatására került.

Előzmény: Igazság80 (4561)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4563

Az ős-ben pefig benne van mind az össze-tartás, összesítés (egyesítés) fogalma, mind az oszthatóságé. Aki ledig őszinte, az egyenes, úgy mond mond mindent ahogyan van.

 

 

Előzmény: Carnuntum (4562)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4562

Igen, de ezek mind kapcsolódnak ahhoz, amit írtam.

Tenni, Teendő, Tevés, ténykedés, tevékenykedés

 

Tanu az, aki valami tevékenységet látott. Az tanul, aki a tevékenységet elsajátította. A tan pedig valamilyen tevés.

A tanítás a tudás terjesztése. A tenyész - tenyér szó terebélyesítést jelent.

 

Az Isten tehát, Ős-Tevő (teremtő) Ős-teny(észtő) Ős-tön( ösztönös =őstudású), Ős-tanító

 

 

Ez mind-mind egy TŐ. A tő is az eredetre utal. 

Előzmény: Igazság80 (4561)
Igazság80 Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4561

Isten  szóval kapcsolatosan nálam az álláspont hogy  a sátán  szóval is jó eséllyel lehet itt valami közös etimológia, annyira  egybevágóak a hangalakok, ez az S_T_N  váz  megegyező mindkettőben.  A második  TEN/TAN  tag  ugyanaz lehet gyakorlatilag, az elején lehet valami lényeges  eltérés.

 

Isten esetén most  néhány szerintem valószínű lehetőséget átveszek,  az esélyesebb felé haladva a sorban írva :     Nem zárom ki az "ÖSZTÖN"  szóval való kapcsolatot. Beugrik az isteni szikra egy megoldáshoz.    Lehet ŐSTÉNY,  a világmindenség történéseinek  tapasztalója,  vagyis akár ŐSTANÚ,  az események ősi tanúja.

 

ŐSTAN is lehet olyan értelemben  hogy az ősi tanítás,  vagyis az egyetemes tudás megnevezése, ÖS(s)ZTAN  majd ennek megszemélyesítése, illetve a tudás átadójának megnevezése.  

 

És van itt még nekünk ez a  "tengrizmus"  ősi hitvilág, emellett nem mehetünk el  azért csak úgy,  őseinknek ez volt az alaphite,  amelynek teremtője Tengry néven ismert.   Ez esetben a TEN ennek a rövidítése lehet.

 

TENGRY  meg a TENGER  szavunk lehet egyébként vagy TENGERI egészen pontosan.   De ez a szó már a sumereknél is ismert  DINGIR  formában,  lényegében  egy és ugyanaz lesz, vagyis a TENGER.   ŐS-TEN-GER(I)  nálunk  "ger" nélkül a magyar mai,  ha jó nyomon járunk.  

 

És még a "tenger"  szót  érdemes átvenni, mi is ez ?...   Jóval több mint a nagy kiterjedésű víz, persze az is egyben.   De a szó maga igazából a "rengeteg"  szinonimája ,   és a TÖM(e)GRE  is könnyen asszociálhatunk belőle.  

 

Mert nem csak a víznek lehet tengere.   Bárminek amiből rengeteg, TEMérdek,  sok, óriási van .   Ismerhetünk homoktengert,  vagy az égboltot is nevezték így,  és ezekre  máshol meg is van ez a magyarul érthető szó,  égboltra vagy sivatagra alkalmazva például.   Fáknak is van tengere, még filmcím is.))   Vagy eszünkbe juthat a "népek tengere" ami feltámadott.  És egyebek.   Meg persze a hatalmas víztömeg  is tenger.   

 

Tehát ennek a tengrizmus (Tengry-eszmés) nevű  történetnek és  a benne lévő Tengry röviditett  TEN-je  lehet a szavunk második tagja  jó eséllyel...

 

 

 

 

 

 

Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4560

Az Isten szó, nekem főleg a ten utótag miatt nőneműnek tűnik, de az előtag is női istenanyára utal:

 

Isztanu (Ištanu(š) vagy Šimegi, hatti Eštan, luvi Tiwat, Tiwaz vagy Tijat) a hettiták egyik napistene. Egyes szerzők szerint Esztan nőnemű, vagyis istennő,[1] és később Arinna napistennőjével azonosult.[2] A magyar „isten” szóval feltűnő hangalaki hasonlóságot mutat.

Megnevezése: Isztanu, az Ég, felesége

 

 

kelták feltehetőleg Danu anyaistennőről nevezték el a Dunát is,[5] felcserélve a folyónak régebbi, Iśter nevét, ami a mezopotámiai anyaistennővel, Istárral kapcsolható össze.[6]

 

 

Ízisz (ókori egyiptomi nyelvenIszet vagy Aszet, 3s.t) az ókori Egyiptom egyik legjelentősebb istensége, anyaistennő, a varázslás, a termékenység, a víz és szél, a tengerhajózás istennője, a nőiesség és a hűség szimbóluma, Ozirisz testvére és felesége, Hórusz anyja.

 

Ozírisz pedig azt jelenti, hogy ős úr:

 

Ozirisz (wsỉr, azaz Uszir[e], görög betűkkel: Ὄσιρις) az ókori egyiptomi vallás egyik legfontosabb istene. A héliopoliszi enneád tagja, Ízisszel és Hórusszal alkot istenháromságot.

 

 

Az "ős"  (is-emüköt)  szavunk e-szerint eredetileg női princípiumhoz kötődött.

Ozírisz ( Uszir görögül) = ŐsÚr, azaz mai szóval ÚrIsten

ez a szóösszevonás is azt támasztja alá, hogy at IS (ős) elsősorban női istennévhez társult az ősnyelvben. 

 

Még az ÚESz is alátámasztja ezt: 

 

üsző A: 1395 k. yſew (BesztSzj. 1001.); 1405 k. iʒe (SchlSzj. 1421.); 1507 uʒo (NyIrK. 6: 187); 1746 Öszsző (MNy. 50: 500); 1818 üszü (NSz.) J: [jelzői értékben is] ’fiatal tehén | Färse’

Valószínűleg örökség, ugor kori tővel és magyar képzéssel. |  ≡  A tőhöz vö. osztj.  (V.) ĕs ’anya’, (C.) ĕs ’jávorszarvas tehén’, (O.) ȧ̆s ’anya; nőstény ‹állat›’ [ugor *iśɜ ’anya; nőstény állat’]

 

Üsző-ünő-emese (enéh-anya) szavain kapcsilatát is érdemes feltárni.

 

Emese, a magyarok ősanyja:

"Emese méhéből folyó ered, mely idegen földön terebélyesedik ki."

 

Vö.: Is(ter) folyónévvel. (Tenyészik = Terebélyesedik/Terjeszt)

 

 

Az alábbi szavaink is feltételeznek egy jelentésbeli kapcsolatot a víz isteni vivő, úszó, űző, buzgó, serkentő, üdítő, üdvözítő, éltető ős-szülő jelentéséhez:

Űz (üzekedik) utcu, uszu, Ivás- Ívás (ívik, egy ívású), Iszik-Iszkol-iszamós, iszamodik, iszap (csúszós-síkos), Víz-Visz

Előzmény: Carnuntum (4559)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.26 0 0 4559

ÚESz:  "teng és a →tenyészik jelentéseinek viszonyához vö. →vegetál a jelentésváltozás két irányba bizonyosan úgy ment végbe párhuzamosan, hogy a -g, ill. az -ész gyakorító képző a tőhöz járult. 

Az ugyanebből a tőből különböző képzőkkel főnevesült folyamatos melléknévi igenévnek tűnő személynevek is arra utalhatnak, hogy a tő akkor önálló lexámaként élt: 1231Thene [szn.]  (Wenzel: ÁÚO. 6: 496)1276Theneu [szn.]  (Wenzel: ÁÚO. 9: 165). A tenget és tengődik származékszavak ma valamivel gyakrabban használatosak, mint a teng. A tendül, amelynek alakja inkább teng-hez, jelentése inkább a tenyészik-hez áll közel, kapcsolatot képez ezek között az igék között"

 

Tenger- teng(-leng)-tendül, azaz a tanyához hasonlóan elterül.

 

Tenyészik/tenyészkedik - elterül, terjed

 

Nőstény = nyüs(gő)+teny(észő)

 

Ten(y)ér - kiterjesztett állapota a kéz belső felszínének - tanya szavunk itt is analógia

 

tanya szavunk téves eredete azonban megvilágítja az ősi összefüggéseket: 

 

ÚESz: "Szláv jövevényszó, esetleg a keleti szlávból. |  ≡  Or. тоня ’hely, ahová a halászhálót kivetik’; ukr. тоня ’ua.; veszélyes, mély hely a vízben’; – szln.  (N.)tônja’mély víz; pocsolya, tócsa; mocsár, láp’; szlk. toňa ’csendes és mély víz a folyóban’; stb. [< szláv *top- ’lemerül, alámerül; vízbe fojt’]"

A szlávban már az ősi jelentés összekuszálódott."

 

 

Előzmény: kitadimanta (4558)
kitadimanta Creative Commons License 2025.01.25 0 0 4558

@ketnitől is kérdezem: Mi a jelentése a 'ten' szónak?

Előzmény: Carnuntum (4557)
Carnuntum Creative Commons License 2025.01.25 0 0 4557

Ez miért szakadás?

 

--

 

Mert az Isten összetett szó ("Ős-Ten") és IS alakban maradt fent az ős szavunk pedig ehhez képest ő kezdőhanggal rögzült és minden más formája kihalt.

Előzmény: ketni (4553)
kitadimanta Creative Commons License 2025.01.25 0 0 4556

"Önmagában az ős szó is meg a ten szó is létezik. Ma is.

Ezért ez nem hasadás, hanem összevonás."

Pontosan! Mint a fa+fej=fafej...

Ez a nyelvészeti kitaláció, aminek semmi értelme.

 

Előzmény: ketni (4553)
kitadimanta Creative Commons License 2025.01.25 0 0 4555

Hasonló további példák tucatjait lehet hozni:

Király: uralkodó, ill a jó szinonímája

Ér: kis patak, ill. véredény ill ige (elér)

Erős: csípős, ill izmos, ill nagyteljesítményű

Lep: takar, ill. váratlanul érint (meglep)

Ezek a példák nem szóhasadások a Wiki szócikkében leírt definíció szerint sem.

Hozzáteszem, azok sem, amelyekről a Wiki szócikke:

Aki ezekben szóhasadást lát, nincs tisztában a szavak kialakulásának menetével, nem látja, hogy a különböző szóvariánsok eredetileg is különböző hangsorból épültek föl, mint pl. a makog-mekeg, vagy egyazon szónak különböző kiejtésbeli változatai mint pl. a fel-föl, vagy egyszerűen másképp vannak toldalékolva, mint pl. gyapja, gyapjúja.

Ti. ha szó szerint értjük, - márpedig hogyan érthetnénk másképp - a szóhasadás a következőképp történhet:

Adott mondjuk a fafej szó. Ez hasadhat FA ill FEJ szavakra. De ilyen nincs, mert ennek a fordítottja történik.

Lehetne még egy másik példával élni: Haraszt. Ez hasadhat(na) HAR, ill ASZT darabokra, de ilyen sem fordul elő soha, mert ez is éppolyan baromság, mint az előbbi fejfás példa.

 

 

 

Előzmény: ketni (4552)
kitadimanta Creative Commons License 2025.01.25 0 0 4554

"Így igaz. Ezért történt szóhasadás."

Ebben az esetben több, különböző szóvariánsból maradt egy.

Eddig úgy tudtam, hogy ami hasad, abból több lesz.

Ettől kezdve nem értem, mit értesz "szóhasadás" kifejezés alatt. Leírnád röviden a lényegét?

Ti. a Wiki szócikke is az "egyből kettő" elve szerint definiálja ezt a jelenséget. https://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%B3hasad%C3%A1s

Az egy más kérdés, hogy magam részéről ezt a jelenséget nem nevezem szóhasadásnak, sőt magát a kifejezést is értelmetlennek tartom, mert teljesen alaptalan.

Előzmény: Carnuntum (4551)
ketni Creative Commons License 2025.01.25 0 0 4553

Ez miért szakadás?

Önmagában az ős szó is meg a ten szó is létezik. Ma is.

Ezért ez nem hasadás, hanem összevonás.

Összevonás által keletkezett egy új szó.

Előzmény: Carnuntum (4551)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!