Először is rendkívül sajnálatos esemény, sajnálom őket, mielőbbi felépülést kívánok nekik.
Az általad irttal viszont sajnos nem egészen értünk egyet.
A hibás tömeg eloszlást a levegő ellenállása okozta egy tengelyen való előfordulás miatt (hátra nyomja) még hátrább került a tömeg. Tehát a levegő hátrább nyomta az egy (kettő) feltámasztási ponton nyugvó testet, ami miatt az hátra billent.
A nagy nyomaték kialakulása a levegő okozta erő miatt alakult, amit a kamion okozta áramlat felerősített.
Összességében itt a következők voltak a hibák tanulságként:
1. Túl nagy sebesség. (Kamiont nem is lett volna szabad előzni, hiszen az pont annyival mehet, mint a lakis.)
2. Alapjaiban hibás tömeg elosztás, nem megfelelő vonófej terhelés.
3. Hibás szerelvény összeállítás. Túl könnyű autó a túl nehéz lakihoz. Szerintem, aki vontatott már, annak volt ilyen szituja. Csak nem mindegy milyen mértékben. A 900kg-os laki a SORENTO mögött nem tudta megmozdítani, pedig próbálta. Gyakorlatilag lebegett a laki az autó után. Én is inkább a húzzuk ki a szerelvényt híve vagyok. Persze az sem teljesen mindegy, hogy hogyan, mert más egy dominánsan, vagy csak első kerék hajtású autó, és más egy dominánsan, vagy hátsó hajtású. Viszont azzal nem értek egyet, hogy nincs erő tartalék. Kell, hogy legyen. Itt két út van, az egyik, hogy vontatmányhoz való autóval kell húzni, vagy maximum annyival menni, amennyinél még van erő tartalék.
4. Ráfékezés, és/vagy hibás ellenkormányzás. Az elsőt lehet tanulni, hogy ne, vagy hogyan igen. A második sajnos szerintem csak szerencsén múlik.
Felfelé is zárd le az automatát ízlés szerint: ha kicsit csökken a nyomatékigény, akkor szeret(ne) felváltani, ami visszalassulást eredményez. Lefelé szintén, egy állandó, relatív erős motorfék sokat segít a fékek elmelegedése ellen...
Köszi a válaszokat, köszi a bíztatást! Viszonylag kicsi lakókocsit vontatok, de persze tele lesz pakolva! (Viszek egy komplett motorcsónakot is :-)) Egyedül a szerpentintől tartok, még sohasem próbáltam a szekvenciális kézi váltást, lehet, hogy most rákényszerülök. A belengést talán elkerülöm, óvatosan fogok menni.
Mindkettőt megúsztam, szerencsém volt. Én nem fékeztem, annyi lélekjelenlétem volt, gázt nem mertem adni, pedig elvileg azt kell ilyenkor.
Nagyon kevés szerelvényben van annyi tartalék, hogy egy ilyen helyzetet gázzal megoldjon. Tökéletesen és biztonságosan lehet stabilizálni fékkel is, csak a megfelelő pillanatban kell használni (amikor éppen visszafelé lendül a vontatmány).
A mostani az első automata váltós autóm. (Mazda CX5 hagyományos automata váltóval, kb. 2 ekm-t vezettem) Este indulunk a tengerre. Van valakinek tapasztalata? Mire kell figyelni?
Kb. semmire, hacsak nem nagyon kihegyezett a vontatott tömeg. A Mazda váltó tudja, mi a dolga :)
Az emelkedőket meglátod hogy bírja, valszeg nem fogja szeretni automatában, ekkor vedd ki kézibe és te adagold neki, hogy legyen mindig elég fordulatszám, de ne túl sok. Majd meglátod.
Én kétszer voltam hasonló cipőben, pedig stabilizátoros vonófejem van. Először nagyon hülye voltam, Veszprém közelében völgyhídon kamiont előztem ...
Másodszor sok évre rá Horvátországban a Mala Kapela utáni völgyhídon. Nem mentem gyorsan, nem előztem. Máig sem tudom mi történt. Talán úthiba és egy széllökés együttes hatása volt.
Mindkettőt megúsztam, szerencsém volt. Én nem fékeztem, annyi lélekjelenlétem volt, gázt nem mertem adni, pedig elvileg azt kell ilyenkor. Borzalmas érzés, senkinek sem kívánom!
Más:
A mostani az első automata váltós autóm. (Mazda CX5 hagyományos automata váltóval, kb. 2 ekm-t vezettem) Este indulunk a tengerre. Van valakinek tapasztalata? Mire kell figyelni?
Én nem vagyok az a gázt taposó fajta, igyekszem úgy vezetni, hogy az a stabilitás, amit a vonófej ad, elég legyen. Eddig még sikerült, bízom benne, hogy ezután is elég lesz.
Ha egyszer a rossz teherelosztás miatt rossz helyre kerül a súlypont, az nem változik a sebesség fügvényében, max. lassabb haladásnál még nem érvényesül az ebből adódó instabilitás.
Hasonló szituban a stabilizátoros vonófej már szart sem ér ( már elnézést). Ilyen kilengést az ATC tud megakadályozni. Nekem 3 éve van. Le sem lehet írni a különbséget. Tudom pénzbe kerül, nem kevésbe. Da ha kaki van cseszhetjük a spórolást. Úgyhogy ha valaki szereti nyomni, ATC, ha nem fussa rá akkor meg nyugtató, az occsó és lelassít.
Bizony el kellene menni vezetési tréningre rendszeresen mindenkinek, mert szép dolog az elmélet, de gyakorlatban alkalmazni abban a pillanatban, ahhoz szerencse kell.
Az átkosban a nyolcvanas években minden ősszel elzavartak minket detektíveket az ATI síkos pályájára, hogy úgy menjünk neki a télnek. Aztán spóroltak, törtek is a jó nyugati gépek, és utánna saját tréningpályát csinált a Yard, a mostaniakat is tréningeztetik. Nem bolondság.
A másik a KRESZ. 1975-ben szereztem jogosítványt. A következő évben vizsgázni kellett a KRESZ '76-ból, mert új szabályok jöttek, és A-B-C hivatásos jogsi csak vizsga után volt jó.
Aztán '78-ban elvittek határőrnek, GKV kiképzés Nyírbátor, újra kellett tanulni az egész KRESZ-t, és éles vizsgalapokon többször vizsgázni, csak utánna mehettél a kocsi öt méteres közelébe.
Aztán a Yardnál megint vizsgázni kellett, hogy szolgálati GK-t vezethessek, (KRESz+gyakorlati), aztán mikor bejöttek a nyugati kocsik, csak új vizsga után lehetett vezetni, bár ezeket nem kellette másképp vezetni mint a Zsigulit.
Aztán míg nyugger lettem, néhányszor menni kellett képzésre, bár már vizsgázni nem kellett.
Én biztosan előírnám mindenkinek a 3-4 évenkénti KRESz továbbképzést és a vezetési tréninget!
Nem rángatni kell, de visszakapcsolva meghúzni, aztán ha stabilizálódik, akkor finoman elvenni a gázt, hogy a bódé légellenállása lassítson vissza. Az erős ráfékezés a lehető legrosszabb.
Csúnya bizony - ugyanakkor (viszonylag) szerencsés is.
A lakókocsi akkor kezdett belengeni, amikor elhagyta a kamiont kikerült a megelőzött kamion szélárnyékából.
A jelenség szinte természetesnek is mondható - számítani lehet rá.
Lakókocsisoknak tanítani kéne mit kell csinálni ilyenkor - nagyon rég egyszer én is jártam így - de jobb ötletem nem támadt, mint apró, rövid (de erős) fékezésekkel lecsillapítani a bódét mögöttem.
Megúsztam a dolgot, bár ma se tudom, hogy a lehető legjobban jártam-e el.
Köszi az ötletet! A Kempingvilágot ismerem. A Webshopjukból rendeltem más fajtát, de ilyen nem volt. Igazad van, átnyálazom a papír alapú katalógusukat, már van idei is.
Lakókocsi bontó, Szavatol Vác, Érd lakókocsipark, bár őket nem, szeretem. Újat is kaphatsz, Falle katalógus Kemping világ ők abszolútt jorrektek és a többi kereskedés.
Hát igen 2 centin múlt, meg összesen majd 200.000 forinton, de most gyakorlatilag van egy új futómű a lakó alatt. Holnap délelőtt majd meglátom mit fognak hozzá szólni a műszaki vizsgán.
Igazán a sza..ban az volt a szerencém, hogy a csatt után még leértem a kempingbe, ott voltunk két hétig, és még vissza is tudtam hozni, bár nagyon kacsázott a jobb kerék. A zabszem 900 kilométeren nem nagyon fér be. Az otthoni bázis előtt két kilométerrel, kb 10 km/h sebességnél ment szét a gumim. Aztán másnap korán reggel gumicsere, állt jónéhány hónapot, mire megcsináltattam, de a Kempingvilág és a kecskeméti Autoflex Knott korrektül rendbetette.
Pont ezért javasoltam a kollégának, hogy álljon vele gödörre (egy szakival maga mellett) - és ha szemre nem is látszik semmi, akkor guruljon be vele egy futószögelőhöz - mert biztos ami tuti.
Egy alufelni nem törik meg csak úgy viccből - oda igen nagy pofon kell, hogy összejöjjön. Ezek szerint te bőven tudnál erről mesélni.
Nekem sokba került egy boszniai kivilágítatlan benyúló járdasziget. :-(
Gyakorlatilag az egész hidat kellett cserélnem, torziós rugó, komplett fék, fékkötelek stb. mindkét oldalon.
Tulajdonképp csak az a zártszelvény oszlop maradt meg az eredeti futóműből ami az alvázhoz van rögzítve, és ebbe csatlakozik a két oldali teljes futómű.
Egyébként van Veszprémben egy "felni-művész" - aki olyan alufelniket is újjávarázsol, amelyekből tenyérnyi darabok is hiányoznak amikor odaviszik javításra.
Tizen-éve ismerem a vállalkozást és személyesen a szakembert is. Az alufelni-javítás a fő profilja - nincs olyan szétvert, csámpás, tojásra-deformált felni - amit ne újszerű állapotban adna ki a kezéből.
És nagyon megfizethető árakon dolgozik - legalábbis elhanyagolható árakon restaurálja az ilyen totálkáros felniket - ahhoz képest hogy mennyibe kerülne a pótlásuk (ha az lehetséges egyáltalán - általában nem).