Köszi, még annyit találtam, hogy jobb egy jó 10cm-rel eltolni a síncsatlakozás pontját a jobb és a bal oldalon ne essen egybe, mint, ahogy a szabványos síneknél szokott.
Hát, sokkal nagyobb odafigyeléssel fogom lefektetni, miután visszabontottam.
Én a következő opciókkal találkoztam eddig. Az egyik, hogy veszel kis fa betéteket, amiket pl. az ebay-en árulnak ilyen célzattal a flexi sínekhez, és azzal szépen tartható a rádiusz. A másik, hogy fogsz egy R3-as íves sínt, leszeded a talpfarácsot, és befűzöd a flexi rácsba a szükséges mértékig (én pl. ezt a módszert alkalmaztam az asztalomon több kényes helyen, ahol a szegmenshatáron vágni kellett a sínt, és nem akartam, hogy a felxi kirúgja magát). A harmadik, hogy kiszeded a felxi sínszálat, és valamilyen mértékben előhajlítod, majd visszafűzöd.
Hogy lehet megoldani azt, hogy a szabvanyos mondjuk R3-as ivhez csatlakoztatott flexi, legalabb egy 10cm-es ivben tartsa az R3-as ivsugarat, hogy ne rantson a hirtelen radiuszkülönbseg a rajta athalado szerelvenyeken?
Most márciusban már előjöttél ugyanezzel a siklasztásos ötlettel, akkor többen is elmondtuk a véleményünket (t. i. hogy szerintünk nem jó ötlet asztal széle előtt siklasztani). Mi változott azóta?
(Azt tudom, hogy a PECO-nak van, létezik kisiklasztó vágánydarabja - de csak SL-ben, ami ugye sajnos nem kompatibilis a Rocoval - de még a PECO ST-vel sem...)
Röviden arról van szó, hogy egy vendégsereg közeleg, és pár modellt szeretnék "megfuttatni" (valójában épp csak óvatosan megmozgatni) - DE most csak egy kb. 1 méteres asztal áll rendelkezésemre. (A többi hely a kajának és piának kell...:)))) Ha lefutna egy modell, az biztos, hogy szívszélhűdést kapnék.... VAN ugyan PECO ST áramellátó szakaszolóm, de a rövid pályaszakasz miatt az asztal széléhez közel nem állítja meg a modellt : a lendület tovább viszi delej nélkül is. Vannak ütközőbakjaim is - de azt pl. a Szergej simán félredobja.
Szóval talán a szándékos kisiklasztás lenne megoldás...
A CSM116-ból kettőt lehet venni egy Tillig áráért!:-)))
Nem is beszélve arról, hogy a Tillig, az tulajdonképpen az 1968-as Zeuke váltó hajtóműve, csak itt nem a váltót állítgatja át, hanem két morze érintkezőt. Sajnos a áramfelvétele az úgy 1A is lehet.
A CSM116-ban egy Panasonic relé van, egy úgy 0,1A-rel is beéri.:-)))
(Egyébként, bármelyik ilyen, egyenáramú relét is választjuk a Hestore-ból, azt meg kell oldani, hogy a modellvasúti 16V AC tartozék feszültségről menjen, mert ezek alapban csak egyenáramról mennek. Magyarul: kell eléjük egy Graetz-híd.)
Szerencse, hogy van belőle 12 és 24V-os is, ami már 16V-on billen. Aki viszont ilyet használ, annak esélyes, hogy egyenáramú vonata van, és azzal ez működik is, mivel elsősorban sínes érinkezővel célszerű használni. De nyilván nem tudja ugyanazt, mint a tied 3k-ért, nem is volt célom azt überelni, csak kifogásolta a Tillig árát a kolléga, hát írtam egy olcsó megoldást, amivel persze szarakodni kell, dehát valamit valamiért.
Ezen a gépen meg nincs olyan vackom, amiből jpg-t tudnék fabrikálni pdf-ből...
Szóval, a kiindulás, az, ha jól értem, akkor kb az, ami Gerhard Trost Modellvasút című könyvének 154. oldalán van, a 2. ábrán. Gyakorlatilag ez egy bejárati jelzővel védett állomás.
A cél az, hogy foglalt vágányra ne tudjon bemenni még egy vonat.
Ezt nem túl nehéz megcsinálni. Csak az kell hozzá, hogy jelzők állásától függően álljanak be a váltók. Legalábbis ez lenne a logika, de ezt meg is lehet fordítani, vagyis a jelző mutat majd olyan képet, ami a váltó állásától függ.
De, ha játszani akarsz forgalmistát, akkor pl.:
Az 1. vágányon áll egy személyvonat, minkét bejárati jelző "Megállj!" jelzést ad, minden fékmodul aktív, vagyis, ha jön valami, akkor az meg fog állni. Át kell állítanod a váltókat, hogy az érkező tehervonat a 2. vágányra fusson be. Ha ez megvan, akkor lehet állítani a bejárati jelzőt, hogy a tehervonat bejárhasson a 2. vágányra. A bejárati jelző pedig olyan képet mutat, ami a megfelelő, és ilyenkor az 1. vágány fékmoduljainak is aktívnak kell lenniük. Ha a tehervonat átmegy az állomáson, akkor Neked kell kezelned a fékmodult is az állomáson belül. (A bejárati jelzők fékmoduljai a jelzőkkel együtt váltanak, gondolom, ez tiszta.) Alapesetben ugye megállítják a vonatot, mielőtt átmenne az állomáson. Ha nem megy át, akkor megáll, mert fékmodul megfogja. Átállítod a váltót az 1-es vágányra, de a fékmodult Neked kell kezelnek, vagyis "menesztened" a személyvonatot. Ilyenkor a 2. vágány moduljait persze nem lehet kapcsolni, azok aktívak, vagyis nem hagyják menni az ott álló tehervonatot.
Találós kérdés, hogy a vontatás az analóg, vagy digitális? Ha DCC digitális, akkor ezt az egészet pofon egyszerűen meg lehet csinálni. Ha analóg, akkor sem nagyon bonyolult, de több a megkötés, tekintettel a nem fix vontatási feszültségre, és a modellek eltérő sebességére, áramfelvételére.
De, igen, igazad van. Tulajdonképpen akkor végülis a fékmodult (azaz voltaképp a jelzőt) állítgassam) és engedjem azzal a vonatot be (mint ahogy ki is).
Na erre a szögegyszerű dologra nem gondoltam, köszi, így lesz! :D
Foglaltság, meg váltóállapotfüggés meg kutyafüle, ugyaan...
azért mégse tudjak berontani csak úgy egy állomásra, hogy áll bent vonat
Na vávávárj. Ez egy egyszerű kombinációs hálózattal megoldható: a bejáratot akkor tudod szabadra állítani, ha a váltónak megfelelő állomási vágány szabad. Ha a jelző vörös, aktív a fékezőszakasz.
A korábbiakban egy több lépéses önműködő vonatkeresztet szerettél volna, ami már kőkeményen szekvenciális hálózat, belső állapotokkal, lépésvezérléssel.
Na de ha egyszerű az asztal, akkor miért akarsz ennyire bonyolult, több lépésből álló programvezérlést hozzá? Rakj jelzőfüggő fékszakaszokat, és néhány kapcsolót a váltóknak-jelzőknek. A vonat meg induljon akkor, ha állítottál neki jelzőt... nem lenne szórakoztatóbb?
Egy kétvágányos forgalmi kitérőn én automatizált vonatkeresztet akkor tudok elképzelni, ha valaki kirakatban akarja járatni a kisvonatokat egész nap (vagy esetleg D70-fétise van, és ragaszkodik a tárolt vágányútállításhoz :) ...
Nem kell MIWULA szintű asztal ahhoz, hogy valóshoz közeli helyzeteket tudjál modellezni, egy ilyen kétvágányos állomáson is meg lehet oldani a dolgokat közel valósághűen. Viszont ezt analóg módon relékkel megoldani több munka és komplexebb, mint egy "elektronikus" biztberrel.
Igen, elgondolkodtam, sőt, sokkal tovább is vittem a gondolatmenetet, de minden ilyen további komplex kérdést el is vetettem, mert egyrészt az asztalom MESSZE NEM a valós vasúti forgalmat és annak egyéb vonzatát reprodukálja (nem is akarom, mert nincs is annyira mit, ez nem egy Miniature Wunderland...), másrészt én se akarom ilyen mélységekbe bonyolítani a vezérlést, "csak" egy alap kezelést/segítséget adni a játékomhoz (ld. lentebbi példát; azért mégse tudjak berontani csak úgy egy állomásra, hogy áll bent vonat).
Az súlyos hiba. Olyasmiken elgondolkodtál, hogy mi van, ha egyszerre közelít két vonat az állomáshoz? Egyszerre két irányból bejáratot nem szabad állítani, el kell dönteni, hogy ki jöhet először.
nem használható semmiféle Z21, meg laptop, meg tudomisénmilyen szuperdigitális ketyere,
Hát pedig jelentősen megkönnyítené az életet. Főleg, hogy ha jól sejtem, már amúgy is digitális rendszerben gondolkodsz (gondolom a "fékmodul" valamiféle ABC-fékáramkört takar).
minél egyszerűbb, faék megoldás a nyerő
Természetesen össze lehet rakni relékből is egy állapotgépet, de az már szvsz. nem a faék-kategória lenne... ha jól számolom, csak 7 relé kell az állapotgéphez, és akkor a késleltetésekről még nem is beszéltünk (Illik megvárni, hogy az első vonat biztosan megálljon, mielőtt kezelem a bejáratot a második vonatnak).
kiírnék egy tendert, a következő megoldásra váró feladatra:
adott a képen látható állomás. (A sötétszürke szakaszok fékmodulosak.) Jön a vonat - mondjuk - jobbról, J9-J10 jelző szabad, K4-K5 kitérőket egyenesbe kapcsolom.
A vonat bejön az állomásra, az 1-es vágányra, egy kapcsolóval pedig aktiválom az állomási 1-es vágány fékmodulját, a vonat megáll. J9-J10 jelző pirosra vált, az előttük levő fékszakaszok "megálljra" kapcsolnak, egészen addig, míg a K4-K5 kitérőket kitérő (azaz a 2-es vágány felé) állásba állítom, ekkor a J9-J10 előtti fékmodulok is továbbengednek. Bejön egy másik vonat, a 2-es vágányon fékmodul be, majd ebben az esetben is értelemszerűen J9-J10 tilosra vált, fékmodulok aktívra. Ezek után mindegy, hogy hogy áll a K4-K5, a két bejárati jelző tilos, fékmodulok nem engednek tovább.
A tender feltételeiben nem használható semmiféle Z21, meg laptop, meg tudomisénmilyen szuperdigitális ketyere, csak "általános" eszközök, úgymint relék, foglaltságjelzők, minél egyszerűbb, faék megoldás a nyerő.
A J9-J10 fényjelzők, az előttük lévő fékmodulok, az állomási foglaltságjelzőkkel még csak-csak össze tudnám mókolni az egész működését, ám ezek kitérők általi befolyásolását már nem.
Csíkos-féle eszközök vannak, fékmodulok, foglaltságjelzők, illetve veszek még amit kell.
Köszi! Valóban kecsegtető ez a hatósági kilencvenötös árban mozgó relé, de ezzel azért .szakodni kéne, márpedig .aszakszom eleget a hurokkal, meg a váltókkal, meg a fényjelzőkkel, meg a fékmodullal, meg a szakaszokkal ésatöbbivel, nem akarom tovább nehezíteni. :D
Jó kis relé ez is, de nem lehet csak úgy betenni egy 16V AC-re készült relé helyére. Elé kell tenni egy áramkört, ami a 16V AC-ból 5V DC-t csinál, továbbá a kerékérintkezők kiváltását is meg kellene még oldani.
Tillig 8410-es relé helyett keresek alternatívát, ami PONT ugyanúgy működik, csak elektronikusan és nem ilyen hitvány csatlakozásokkal meg csúszkával, a maga 40-50 éves technológiájával. Az is nonszensz, hogy ennyi pénzt kérnek ezért az avítt szarért. (Pedig egyébként egy ügyes, könnyen használható kis kütyü. LENNE.)
(Most ezt miért kellett minuszolni??? Kérdezett valamit egy láthatóan még laikus kolléga. Talán válaszolni kellett volna, nem? Ja, hogy azt nem tudunk, csak minuszokat nyomogatni? Eddig terjed a tudás? Minek vagy itt, akkor?)
Ennél nagyobb öröme ne legyen a minuszolóknak!
Remélem én is hozzájárulok az erekciójukhoz! Na, lássuk a mínusz mellet, kinek lett ismét orgazmusa :D