Keresés

Részletes keresés

beezer Creative Commons License 2005.01.29 0 1 122
Csak abban reménykedem, hogy ez az Intézet nem az adófizetők pénzéből ökörködik.
Előzmény: rovó (121)
rovó Creative Commons License 2005.01.29 0 0 121

Ez itt egy őrségi, kb 100 éves tetőcserép, amit a helybeliek szokása szerint ősvallási motavumokkal díszítettek. Ezekkel üzentek az égieknek, hogy itt az ő híveik laknak, akik érdemesek a kíméletre.

 

A cserép rajza a világfát ábrázolja, tetején a hettita "isten" hieroglifa (és a székely "us", azaz ős rovásjel) népi véltozatával.

 

Magyar néprajzi adatok szerint az istent jelképező sas helye az oszlop tetején van (vö. kapusas!), obi-ugor mítoszok szerint pedig a napisten palotája az égig érő fa csúcsán van. 

 

A Írástörténeti Kutatóintézet egyik kutatótábora idején talált példány. Az Intézet tulajdonában több, mint 200 rajzos őrségi cserép van, általában a minták nem ismétlődnek. Hasonló cserepekből a Néprajzi Múzeumnak egyetlen egy példánya sincs.

Előzmény: rovó (120)
rovó Creative Commons License 2005.01.29 0 0 120
beezer Creative Commons License 2005.01.29 0 1 119
Nem szeretnélek megbántani, de veled nincs mit megbeszélni. Eszelős tételeid bizonyítják, hogy halvány lövésed sincs sem a történelemről, sem annak segédtudományairól. tipikus amatőr bolond vagy. Nem baj ez, ilyennek is kell lenni, csak nem szabad téged komolyan venni és nincs értelme vitatkozni veled.
Előzmény: rovó (117)
rovó Creative Commons License 2005.01.29 0 0 118

A tükörírás a firdított C-k esetét megmagyarázná, mert akkor pontosan megegyeznek a székely "n"-nel, alakjukat és helyzetüket tekintve is.

 

Az X helyett azonban + van s ilyen jel nincs a klasszikus görögben Jensen szerint.

 

Az I helyett is H van. Ezt én kitűnően látom.

 

Azaz ahhoz, hogy az állításodat elfogadjuk, három hiba elkövetését kellene feltételeznünk az egyébként kitűnő munka készítőjéről. Egy olyan korban, amikor a somogyi erdőkben dolgozó kohászok is tudtak írni-olvasni.

 

Egyébként szerinted mikor készülhetett ez a kereszt? Vannak-e pontos megfelelői valahol?

Előzmény: ftonyo (116)
rovó Creative Commons License 2005.01.29 0 0 117

Na, ezt jó lenne megbeszélnünk, mert nekem is gyanús volt. Ezért közreadom mindazt, amit feljegyeztem erről a cserépedényről. Kutyafuttában akadt a kezembe egy múzeumi könyvtárban évekkel ezelőtt és jó szokásomhoz híven gyorsan lerajzoltam, mert fénymásolójuk nem volt. Nem volt időm átnézni a kötetet, egyébként sem tudok németül.

 

Tehát az ábraaláírás: Gefas mit eingeritzten, geometrischen Motiven

 

 

A kötet adatai: Schatze aus der Keltenzeit in Ungarn - Kunst im Karpatenzeit im 1. Jahrtausend vor Christus

 

Kelten museum Hochdorf/Enz

 

Eberdingen, 1998.

 

Azaz valóban lehet nem kelta is, de talán azt eltalálták, hogy kelta korú. Minden ellenvélemény érdekel, ha igaz.

Előzmény: beezer (115)
ftonyo Creative Commons License 2005.01.29 0 0 116

Nem zavar, hogy semmiféle tükörírással nincs sem I, sem X a kereszten?

 

S ennyire lökött lett volna a kereszt készítője, hogy a te kedvedért tükörírással ír?

 

Van... Csak Te nem akarod látni.. A kereszt készitóje nem lökött volt, hanem mint at a szkitás topicba berakott illusztrációmbanb is lerajzoltam: A NEGATIV ÖNTŐFORMÁBA IRTA BELE AZ IC XC -t, ami a KÉSZ POZITIVON, vagyis a kereszten TÜKÖRIRÁSKÉNT jelent meg.

 

Nem birod felfogni?

Előzmény: rovó (70)
beezer Creative Commons License 2005.01.28 0 1 115
Aki erre azt mondja, hogy kelta cserépedény, az még életében nem látott kelta díszítést. Vagyis te.
Előzmény: rovó (113)
rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 114

 

 

 

Kelta világhegy-ábrázolás (jelmontázs) az I. szádai cserépedényről.

rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 113
Kelta cserépedény az I. századból.
rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 112

Eredetileg gúnyfelirat volt, de ma mégis ott van minden katolikus templomban a kereszten. Azaz megszokássá vált. Aztán a honfoglalás előtt talán nem volt közismert a betűszó jelentése, s névként (jelzőként?) értelmezték. 

 

Egy biztos: ezek székely rovásjelek, amelyeket akkortájt ismertek a Kárpát-medencében. Aki tud jobb olvasatot, ám szóljon.

Előzmény: NevemTeve (7626)
************************************************ NevemTeve válasz | megnéz | könyvjelző 2005.01.28 14:12:25 (7626)

Kicsit azért járd még ezt körül; "Nagy nazareti Jézus, a zsidók királya"? "Nazareti Jézus, a zsidók nagy királya?" Vagy hogyan lenne ez?
Éppen azt próbáltam magyarázni, hogy az "INRI" felirat gúny (vagy vád, sértés stb).

Előzmény: rovó (7625)
*************************************************** rovó válasz | megnéz | könyvjelző 2005.01.28 14:03:25 (7625)

NaD = Nagy. Mint a nádor-ban (ma: nagyúr).

 

 

Az INRI pedig az, amit írtál. A szokásos felirat a kereszteken.

Előzmény: NevemTeve (7624)
**************************************************** NevemTeve válasz | megnéz | könyvjelző 2005.01.28 13:25:37 (7624)

És amúgy mit jelente a "NAD INRI"?
GyK: az "INRI" felirat Jézus keresztjén állt, azt jelentette, hogy "Nazareti Jézus, a zsidók királya"... ezt vagy gúnynak, vagy a halálbüntetésre okot adó bűn megnevezésének szánták (az a bűne, hogy a zsidó királya akart lenni)... szóval mi az a "NAD INRI"?

Előzmény: Timna (111)
Timna Creative Commons License 2005.01.28 0 0 111
elmebaj :D
beezer Creative Commons License 2005.01.28 0 1 110
Dugd már föl magadnak Gelben Renfrewwel együtt.
Előzmény: rovó (106)
rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 109
rovó válasz | megnéz | könyvjelző 2005.01.28 14:03:25 (7625)

NaD = Nagy. Mint a nádor-ban (ma: nagyúr).

 

 

Az INRI pedig az, amit írtál. A szokásos felirat a kereszteken.

Előzmény: NevemTeve (7624)
****************************************************** NevemTeve válasz | megnéz | könyvjelző 2005.01.28 13:25:37 (7624)

És amúgy mit jelente a "NAD INRI"?
GyK: az "INRI" felirat Jézus keresztjén állt, azt jelentette, hogy "Nazareti Jézus, a zsidók királya"... ezt vagy gúnynak, vagy a halálbüntetésre okot adó bűn megnevezésének szánták (az a bűne, hogy a zsidó királya akart lenni)... szóval mi az a "NAD INRI"?

**************************************************** rovó válasz | megnéz | könyvjelző 2005.01.28 06:31:53 (7623)

Ez meg a nikolsburgi nt/tn jel, amelyik a "t" és az "n" ligatúrája, azaz Ten jelképe.

************************************************* rovó válasz | megnéz | könyvjelző 2005.01.28 06:29:51 (7622)

 

Ez meg a fenti Marsigli-féle feljegyzés feloldása Forrai Sándor szerint. 

**************************************************** rovó válasz | megnéz | könyvjelző 2005.01.28 06:28:23 (7621)

 

 

Ez itt Marsigli gróf jegyzetének részlete: az általa Erdélyben talált rovásnaptár azon része, ahol a Ten istennevet említi.

rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 108

 

 

 

 

A magyargyerőmonostori kályhacsempe világoszlopának töve szintén hegy és víz ábrázolásából áll.

 

A mellette lévő lépcső (élére állított hegyek rajza) azt mutatja, hogy itt az égbe (magasba) vezető útról van szó.

rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 107

 

Az őrségi világhegy-ábrázolás egy "hegy" és egy "víz" jelképből áll.

rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 106

Igen, ebben neked igazad van. Az észlelt csillogás (vagy a sugarak) beépültek a mitológiájukba is, meg a jeleikbe is.

 

De Gelb ezeket a jeleket az "isten" sorába rakta, azaz Renfrew fantáziált. (Én erről beszélek). 

Előzmény: Supernovablaster (105)
Supernovablaster Creative Commons License 2005.01.28 0 0 105

"A sumérek úgy képzelték, hogy a csillagok azonosak az istenekkel s ők a sugarak révén befolyásolják az emberi világot."

 

És szerinted miért gondolták így? Talán mert látták a csillagokat a sugaraikkal együtt, és azokhoz társítottak egy elvont fogalmat.

 

Tulajdonképpen végig azt akarod bemagyarázni, hogy előbb volt az absztrakt gondolkodás, utána pedig a világ megfigyelése.

 

Pedig a képlet fordított: látták a csillagokat - nem tudták, mik lehetnek, de baromi furcsák voltak ott elérhetetlenül fent - természetfeletti erő lett belőlük, ebből aztán istenek, a sugaraik meg a világot irányító isteni erők. Egy számukra érthetetlen természeti jelenséghez végül egy elvont fogalmat társítottak, mint ahogy a Holdhoz vagy a Naphoz is.

 

Vagyis a jelek formáját a látható dolog alakította ki, de a vallási képzet miatt váltak szimbolumokká.

Előzmény: rovó (104)
rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 104

A sumérek úgy képzelték, hogy a csillagok azonosak az istenekkel s ők a sugarak révén befolyásolják az emberi világot. Ezt a vallási képzetet ábrázolták s ezek a különböző kultúrákban áthagyományozódtak napjainkig. Akár a csillagjóslás, ami szintén Mezopotámiából maradt ránk.

 

A lényeg azonban az, hogy a Gelb táblázatában lévő csillag alakú jeleknek az "istent" kellene ábrázolnia, de egyik sem azt ábrázolja, hanem égitesteket (egy vallási képzet miatt).

 

A hettita "isten" jel például a Tejút hasadékát, amikor ott áll benne (kél) a Napisten.

 

Azaz a jelek formáját a genetikusan összefüggő vallási képzet alakította ki s nem a látható dolog (itt persze az istent nem látták, kénytelenek voltak valami mást lerajzolni.

 

Renfrew-t csókoltatom. 

Előzmény: Supernovablaster (102)
rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 103

 

 

 

 

A mártonfalvi középkori Szent Kristóf freskó folyóábrázolása.

Supernovablaster Creative Commons License 2005.01.28 0 0 102

Volt ott többágú csillag is, csak azt már a ti szemetek pontnak látta.

 

"Azaz a sziporkázást ábrázolták (tehát egy légköri jelenséget s nem magát a csillagot, ami egy gömb, tehát pontnak látszik."

 

A nagyon messzi csillagok pontnak látszanak, de a közeliek csillag alakúaknak. Nyilván ezek sokkal inkább megfogták a korabeli ember fantáziáját, mint a többi pontocska. Igen, végül is egy légköri jelenség és a szem optikája láttatta ezt velük, de a lényegen nem változtat: egymástól függetlenül is kialakulhatott a csillag jele.

Előzmény: rovó (98)
Dr.Feelgood Creative Commons License 2005.01.28 0 0 101
idézlek téged:
" Ha a lineáris írásrendszerek jelkészletét egy véletlenszám-generátorral választanánk ki, akkor..."
Előzmény: rovó (96)
beezer Creative Commons License 2005.01.28 0 1 100
Nekem is igazam van, amikor azt mondom, hogy neked megy agyad nincs.
Előzmény: rovó (92)
Dr.Feelgood Creative Commons License 2005.01.28 0 0 99
Olvasd már el a saját írásodat.
Előzmény: rovó (96)
rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 98

Azaz a sziporkázást ábrázolták (tehát egy légköri jelenséget s nem magát a csillagot, ami egy gömb, tehát pontnak látszik. 

 

Csatoltál egy fényképet is, amin négyágúnak látszott a csillag, de az meg a lencsétől (a fényképezőgéptől és a tükröződéstől) volt négyágú.

Előzmény: Supernovablaster (97)
Supernovablaster Creative Commons License 2005.01.28 0 0 97

Egyszer már a szkíta topikban valamelyik kollégáddal, aki szintén rovó néven írt oda - vagy esetleg pont veled - vitába szálltam a csillagokat illetően: akkor látnánk őket pont alakúaknak, ha a fényük egyenletes sűrűségeloszlású térben közeledne, de ez nincs így, ezért igenis a legközelebbieknél szabad (és egészséges) szemmel is kivehető a csillag alakzat, a különböző népek pedig ezt képezték le az írásaikban nagy valószínűséggel egymástól függetlenül.

Előzmény: rovó (94)
rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 96
Nem ebből indult ki.
Előzmény: Dr.Feelgood (95)
Dr.Feelgood Creative Commons License 2005.01.28 0 0 95
" Nem kell feltételezni, ez csak megfogalmazás kérdése. A közérthetőség érdekében volt így elbeszélve."
Dehát ez nem igaz. Az egész abból a feltételezésből indul ki, hogy az ábécé véletlengenerátorból származik. Ennek a feltételezésnek nincs sok alapja, ezért az egész vizsgálat innentől semmitmondó a valódi nyelvekre nézve.
Előzmény: rovó (69)
rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 94

 

Ez itt a táblázat 2. és 3. sora. Folytathatnám, de minek? Mindegyik sorban ugyanaz a helyzet: az ábrázolt dolog tényleges képe valamilyen okból mégsem annyira fontos, hogy eredményezné a képjelek hasonlóságát.

 

Itt ugyan a deity sorában van két azonosnak tűnő "csillag" alakú jel, de ezek sem az istent, csupán a szimbólumát ábrázolják. Ráadásul a csillagok is pont és nem "csillag" alakúak.

rovó Creative Commons License 2005.01.28 0 0 93

Igaza van Gelbnek, amikor azt mondja, hogy írástudomány valójában nincs is, mert az egyes írásemlékek leírása, vagy leltárak készítése még nem tudomány, a nagy kérdések megválaszolatlanul hagyása mellett.

 

Az idézet hasonlóképpen fontos folytatása az előbb lemaradt.

Előzmény: rovó (92)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!