Szerintem az útépítés is hasonló az oktatáshoz. Önmagában nem kifizetődő. De hosszú távon a legnagyobb haszon. Mert egy mérnök kitaníttatása drága. Nagyon. De élete folyamán annyival több adót fizet be, ami igazán megtérül. Lásd az ázsiai kistigrisek, vagy Finnoszág.
Az, hogy van már soványka pálya kiépítettség nálunk, létfeltétele volt a Mercedes, Audi, Bosch és száz más cég ide jöttének. Ami a lélegeztetőgépe a mai gazdaságunknak is.
Talán ha nem állami kézben lett volna, a végzett munka minősége is megkövetelhető lett volna.
Mert amit itt is csinálnak, ahhoz a Jóisten pénze sem elég. Nem csak a többszörösére fellicitált építési, de a trehányul elvégzett karbantartás is iszonyú pénztemető. De erről nem az autósok tehetnek.
Mert valahogy az EU felé a nyugati szinvonalú árak vannak leszámlázva, a valóságban meg éhbérért képzetlen segédmunka folyik. Aztán olyan is lesz.
ma is el tudsz menni Sopronból Vásárosnaményba alsóbbrendű utakon, ahogy ez 50 éve megszokott volt.
De azokat az utakat sem a világűrből finanszírozták, valakik megépítették, akik pénzt kértek és kaptak. A karbantartásukért is. Azokat a pénzeket pedig valakiknek ki kellett fizetniük, mert ingyen senki nem akar dolgozni mások javára.
A kérdés csak az, hogy a fizetés közvetlenül, vagy bonyolult transzfereken keresztül történik meg, aminek az átlághatósága korlátozott a köznép számára.
Ez pont 43000 Forinttal több, mint amit eddig fizettek az emberek, ha az ország egyik tetszőlegesen kiválasztott pontjából egy tetszőlegesen kiválasztott másik pontjába akartak eljutni az autópályák kikerülésével, ez az alapprobléma! Az üzemanyagárakba beépített útalap nevű adón keresztül eddig is fizetett minden üzemanyaggal hajtott jármű tulajdonosa használatarányosan útdíjat.
Próbaképpen beütöttem néhány útirányt, ahová mindenképpen szeretnék ellátogatni idén. A négy égtáj alapján 30 ezer forintomba fog fájni megyei alapon, hogy a Pest megye szomszédságában található helyeket (Fejér, Tolna, Heves, Borsod, Baranya) bármikor elérhessem gyors, és sajnos most már fizetős úton is.
Benne van a levegőben ez a népigény, ahogy a családi adókedvezmények, és minden egyéb, lobby csoportok érdekitől függő adókedvezmény iránti igény is. Erről sem kérdezték a a Zembereket, de mivel szavazat számokat ettől tartanak valószínűnek, ezt lépik meg. Minden döntést az mozgat, hogy mekkora fölénnyel lehet szavazást és közvéleménykutatást nyerni.
Ha a Zemberek azt várják a mindenkori qúrmánytól, hogy ingyen ígérjen meg mindent, akkor ezt fogják tenni, ha cserébe rá savaznak.
Mintha az állam erőlködne liftügyben. Nálunk is 40 éves a lift, jól működik, a jelenlegi engedélyek és karbantartás mellett működőképesek. Gyűjtjük a pénzt a cserére, de ha állambácsi beleötletel, hogy innentől az övé, akkor mit tehetünk? Nem mi törtetünk az állami beavatkozásért.
Itt van egy másik igény. A liftek állapotának ellenőrzését végezze az állam, hogy így "olcsóbb legyen a lakosságnak". Tehát végezze az állam ezt a feladatot is, aztán majd jön a többi "megbízás" is.
Mert a Zembereknek igénye van arra, hogy gondoskodjon Állam bácsi róluk, és mondja meg nekik, hogy a liftjük felújításra szorul-e, hiszen ők maguk, közösségként ezt nem képesek elrendezni közös érdeküket követve. Meg kell védeni a Zembereket, ugyebár.
Utána majd jön az, hogy az állam támogassa a társasházak liftjeinek cseréjét, mert azok már fél évszazodosak, javítani nem érdemes.
A Zembereknek biztonságot kell adni, mert ők maguk nem képesek erről gondoskodni. Nem tudják szegények felmérni, hogy ha nem gyűjtenek együtt pénzt a lift cseréjére éveken át, akkor előbb-utóbb le fog szakadni a lift velük. Ehhez igényt éreznek az állam segítségére, na és persze főleg pénzére.
Addig, amíg a ZEmberek nem szoknak le arról, hogy az államtól és ne saját maguktól keressenek megoldást a saját egyéni problémáikra, addig az adóbeszedések egyre nőni fognak, az 5000 Ft útdíj, mint adófajta kiegészül további 50ezer forinttal,.....