B8: nincs szervizkönyve egyáltalán, B7: van szervizkönyv de nem részletezik a tennivalókat, Korábbi VW modellek van szervizkönyv és le is írják a tennivalókat. (a haszongépjárműveket nem ismerem, de azok bizonyos szempontból teljesen más kategóriába sorolandók, szóval megint csak nem keverhetők a jelen helyzetbe)
Amikor még írtak szerviz tennivalókat soha nem írtak idő intervallumokat, sőt a szíjak kivételével más elemek cseréjét sem írták elő. Volt olyan modell ahol 90 ezernél és onnan 30 ezrenként szemrevételezés volt előírva és szükség esetén csere, még ott sem volt időben megkötött csere periódus.
Tudom, hogy létezik olyan autó gyártó aki időben is limitálja, sőt általában az aftermarket gyártók, legalább is egy időben szinte mindegyike megtette, de a VW nem! és egy ideje, amióta megjelentek az extrém hosszú (kb.: 200 ezer vagy hosszabb) periódusok, nagyon értelme sincs limitálni. A mai szíjak már jó ideje olyan szintetikus anyagokból készülnek és olyan szárt helyekre vannak beépítve, hogy nincs értelme időben megkötni, mert könnyen lehet hogy mondjuk egy 250 ezres periódusú kisautó 5-7 év alatt megtesz bőven <100 ezer km-t, szóval még az előírt periódus alig 40 százalékát sem. E-mellett manapság a szerviz mentesség elég komoly marketing eszköz is, és ezért is terjesztik ki a csereperiódusokat a gyártók, természetesen komoly tesztek alapján.
pl.: egy mai 210 ezres és egy 20 évvel ezelőtti 90 ezres periódusú vezérlésben pontosan ugyan olyan szíj dolgozik. (de ha ez mégsem minden esetben lenne igaz akkor a terelő, veszítő görgők illetve a vízpumpa biztosan azonos!)
Azzal soha nem is volt semmilyen bajom, ha valaki alaposabban tartotta karban az autóját mint az előírás, én is végek ilyen karbantartásokat néha, de azzal már igen is van ha valaki mantra szerűen hirdeti az ilyesmit és másokat is rábeszél!
A kenőanyagokat megint nem nagyon illik ide keverni, mert általában ma már nem is nagyon egyszerű megtudni, hogy például egy váltóban vagy egy difiben milyen előírásnak megfelelő olaj való. Persze szerviz programokból még kibogarászható, de ilyesmihez nem egyszerű hozzáférni egy egyszerű autótulajdonosnak. (nem is beszélve arról, hogy vannak olyan modellek ahol az olajcsere nem olyan egyszerű feladat mint azt sokan gondolják és komoly károkat is lehet okozni ha nem pontosan a gyártó által előírt módon történik az olajcsere)
Magam elég sok embernek szoktam itt (más fórumokban főleg) segíteni, tanácsokkal is és ha van rá mód, akkor gyári leírások kivonataival is, de soha nem beszélek rá senkit olyasmire ami felesleges. Minden beavatkozásnak megvannak a maga kockázatai és hiába nem a műhelyemben, általam van elvégezve, akkor is valamilyen módon felelős vagyok azért ha a tanácsaim alapján okozott magának bajt. ezért is szoktam nagyon óvatosan bánni az ilyesmivel.
Mindezek mellett ha valakinek más véleménye van, akkor szívesen meghallgatom, hisz nem csak a jó pap tanul holtig. ...de azt elvárom, hogy nem ilyen "csak" "illik" és társai legyenek az indokok, hanem legyen lehetőleg alaposan de minden körülmények között logikusan alátámasztva.
Mindenkinek további sok szerencsét és sukert a szereléshez!