Keresés

Részletes keresés

The Delirium Creative Commons License 2007.09.14 0 0 450
éles gondolatok. Igazán szívemből szól.

Teljesen mindegy, hogy van-e mellettünk valaki vagy sem, mert a legnehezebb pillanatokban teljesen egyedül vagyunk. A határhelyzetekben Magányként állunk a világban. Az ÉN átka a MAGÁNY.
Előzmény: Törölt nick (446)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.13 0 0 448

Adj hálát érte!

 

a kutatásért, a keresésért, a harcért

Előzmény: Törölt nick (447)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.13 0 0 446

"A családom, a szüleim, minden, az egész világ, amibe belekapaszkodhattam volna, s amibe mindig is kapaszkodni próbáltam, számomra nagyon hamar sötétségbe foszlott, egyszerűen egyetlen éjszakán beleveszett a sötétbe, eltűnt a szemem elől, vagy én távolodtam el tőle, sötétségbe húzódtam. Nem tudom pontosan. Mindenesetre hamar egyedül maradtam, talán mindig is egyedül voltam. Amióta az eszemet tudom, foglalkoztatott az egyedüllét. Az egyedüllét fogalma is. Az önmagunkba zártságé. Úgy, akkor, el nem tudtam volna képzelni, hogy esetleg örökre egyedül maradok, egész időmön át. Ez nem ment a fejembe, nem tudtam a fejembe verni, és nem tudtam kiverni se a fejemből.

Mindig ide tértem vissza, újra meg újra. Tehetetlenül álltam. Ott álltam kapcsolatlanul. Erre ébredtem. S nem arra, amire ébrednem kellett volna, lelkiállapotomnak megfelelően. A gyerekkor és az ifjúság ugyanolyan szörnyűséges egyedüllét volt, mint ahogy az öregségem is az: szörnyűséges egyedüllét. Mintha a természetnek jogában állna örökké visszaszorítani engem, örökké önmagam felé, önmagamba, mindentől el, minden felé, de mindig csak a határokig. Érti, mit gondolok: zúg a fülem a magamnak tett szemrehányásoktól. És ha azt hisszük, mindez csak egyszer is ének, lekottázott vagy természetes zenedarab, tévedünk: egyedüllét ez csupán. Így van ez az erdőben a madarakkal, a térdünkig csapó tengervízzel. Soha nem tudtam segíteni magamon, és ma tudnék a legkevésbé. Meglepő dolog, ugye? Az emberek, azt hiszem, csak azért tesznek úgy, mintha nem lennének egyedül, mert mindig egyedül vannak. Ha látjuk, hogyan oldódnak fel közösségeikben: vagy épp ezek az egyletek, a társaságok, a vallások, a városok a bizonyítékok a végtelen magányra? Látja, egyre csak ugyanazok a gondolatok. Talán természetellenesek. Öszefüggésbe csömörültek. Talán értelmetlenek. Dilettánsak, meglehet. Ha az egyedülléttel egy bizonyos hasznavehető önállóság párosul, akkor még elviselhető valahogy, de bennem soha, a legkisebb önállóság sem volt. Sosem tudtam, mihez kezdjek. Azzal, ami az embernek kijut: befolyássokkal, környezettel, az Énnel, mindezzel sosem boldogultam. Azzal, ami mindig is ott volt bennem. Igen. Látja! Azok az emberek, akik egy új embert hoznak létre, rettenetes felelősséget vesznek magukra. Minden teljesíthetetlen. Nagy bűn ez, létrehozni egy embert, akiről tudjuk, hogy boldogtalan lesz, legalábbis valamikor egyszer az lesz. Egyetlen pillanatnyi boldogtalanság is maga a teljes boldogtalanság. Egyedüllétet nemzeni, csak azért, mert nem akarunk tovább egyedül maradni, bűn."  (Thomas Bernhard: Fagy-Részlet)

The Delirium Creative Commons License 2007.09.07 0 0 445
a boldogság privilégium...
The Delirium Creative Commons License 2007.09.04 0 0 444
Éjszakai sötétség. A szoba sarkában megbújó nesz sikolyként szakad fel. A falak elmosódnak és egymásba dőlnek, a tér szűkül. Az ágy stabilan áll, nem mozdulok, benne fekszem, csak figyelek, mert mozdulni nem merek. A sikolyok a sarokból ágyamra telepszenek.
The Delirium Creative Commons License 2007.08.29 0 0 442
furcsa véletlen... ha egyáltalán létezik ilyen...

keső esti séta Salzburg utcáin, légy eső és mindent ellepő ködös homály. Mintha egy másik világ volna... egyetlen egy tarssal lassan lépkedtem, egyetlen egy társsal, amely a mámort ontja ha az kell, vagy felejteti azt, amit kell...
séta és egy vers a házfalon... kőbevésve, hogy mindenki tudja...

Im Dunkel

Es schweigt die Seele den blauen Frühling.

Unter feuchtem Abendgezweig

Sank in Schauern die Stirne den Liebenden.



O das grünende Kreuz. In dunklem Gespräch

Erkannten sich Mann und Weib.

An kahler Mauer

Wandelt mit seinen Gestirnen der Einsame.



Über die mondbeglänzten Wege des Walds

Sank die Wildnis

Vergessener Jagden; Blick der Bläue

Aus verfallenen Felsen bricht.

feltehetőleg a ház, amelynek falán e vers függött Trakl szülőháza... semmi más sem utalt a szülőházra, csak az ott függő kőbe vésett sötétség...
babu9 Creative Commons License 2007.07.28 0 0 441
Szeretettel ajánlom figyelmetekbe az alábbi részleteket a bahá'í szentiratokból:

"Az élet az emberben olyannak kell legyen, mint a láng, mely mindenkit melegít, aki a közelébe kerül."
(‘Abdu’l-Bahá)

"A halál minden igaz hívő számára a kupát kínálja, mely valójában az élet.
Örömet ad, és boldogságot hoz. Az örök élet ajándékával ruház fel."
(Bahá’u’lláh)

"Ó, ember fia!
Te vagy az Én birodalmam, és az Én birodalmam nem vész el, vesztedtől miért félsz hát? Te vagy az Én fényem, és az Én fényem soha ki nem alszik, miért rettegsz hát az elmúlástól? Te vagy az Én dicsőségem, és az Én dicsőségem nem halványul; te vagy az Én köntösöm, és az Én köntösöm sohasem lesz viseltes. Tarts ki hát az Irántam való szeretetedben, hogy a dicsőség birodalmában megtalálhass Engem."
(Bahá’u’lláh)

The Delirium Creative Commons License 2007.07.13 0 0 440
Évente kb. 100-an veszik utolsó lélegzeüket e fák között... Aokigahara...
Előzmény: Melles-leg-nő (437)
hurráoptimista Creative Commons License 2007.07.09 0 0 439

Talán nem veszi zokon Csejtei Dezső és Juhász Anikó, hogy az engedélyük nélkül teszem közzé írásuk egy részét, de mivel a gondolat (és az érték) örök, tiszteletem jeléül teszem. Immár sokadszorra:

 

" „Ha végre eljön a halál…, akkor e halál mint vágyva vágyott megváltás üdvözölve lesz, s fogadva örömmel. Vele itt, másoktól eltérően, nem csupán a jelenség ér véget; hanem maga a lényeg is felszámolódik, amely itt a jelenségben s általa már csak gyengén létezgetett: s most ez utolsó romlatag kötelék is szétszakad. Annak számára, aki így végzi, véget ért a világ is."

 

„Annak számára, aki így végzi, véget ért a világ is." Schopenhauer ebben a mondatban a halál misztériumának egyik legfőbb eleméről lebbenti fel a fátylat. Miről is van szó? Arról, hogy a halálban, saját halálunkban nem is az a leginkább megrendítő, hogy mi távozunk a világból, itt hagyjuk ezt, hanem az, hogy a világ - a maga végtelen sokszínűségével - itt marad, és a végtelen történet tovább történik, de immáron nélkülünk. Sajnáljuk itthagyni, színhelyeivel, szeretteinkkel együtt. Ha viszont - valamilyen mély, meditatív világ- és emberismerettel - sikerül elérnünk azt, sikerül felismernünk, hogy a világ már nem nyújt számunkra újat, nem hoz meglepetést, akkor könnyebb szívvel intünk búcsút neki. Ha eljutunk a belátás ama szintjére, hogy elmondhatjuk: tudjuk, hogy hányadán is állunk a világgal, a többi emberrel és saját magunkkal, ha tudjuk, hogy mostantól kezdve lényegileg nincs új a nap alatt, s ha a történelem hosszú szalagját - a benne ténykedőkkel - úgy össze tudjuk csukni, mint valami régi távcsövet, akkor kialszik bennünk minden képességek legmozgékonyabbika is: a kíváncsiság. Megszűnik előttünk a jövő misztériuma, mert tudjuk, hogy már itt van. Nem furdal majd bennünket a kíváncsiság, hogy vajon kik fogják megnyerni a következő választásokat, mert tudjuk, hogy ugyanazok, akik mindig: jó és kevésbé jó emberek. S nem érdekel bennünket az sem, hogy halálunk után mondjuk tíz hónappal miről írnak majd a lapok, mert már azelőtt ismerjük tartalmukat, mielőtt megírták volna őket.

 

S a világfolyamat egy pontban való egybelátásának képessége nemcsak kevesek számára adatik meg, hanem mindenki előtt nyitva álló lehetőség: egyes-egyedül attól függ, hogy képesek vagyunk-e meglátni a lényeget.

 

Aki igen, annak egybehajlik a két oldal, s teljessé válik a megszűnés, a teljes megszűnés követelménye, amiről e kis írás elején már szóltunk: az halálában nemcsak önmagaként fog sírba szállni: sírba száll vele maga a világ is."

 

 

Az egész esszé:

 

http://epa.oszk.hu/00600/00689/00004/csejtei.html

Törölt nick Creative Commons License 2007.07.08 0 0 438
én meg úgy, hogy beszáradt.
Előzmény: The Delirium (435)
Melles-leg-nő Creative Commons License 2007.07.08 0 0 437
Buja,és érintetlen ránézésre.. a levegő páratartalma átérzik a látványon.
Előzmény: The Delirium (436)
The Delirium Creative Commons License 2007.07.06 0 0 436
http://japan-geographic.tv/yamanashi/aokigahara06080014.jpg
The Delirium Creative Commons License 2007.07.06 0 0 435
Úgy érzem lassan folyik ki a vérem.
Barátocska :) Creative Commons License 2007.07.03 0 0 434
Ezek jó csoportosítások, alapvetôen egyetértek velük. És igazad van abban is, hogy nagy különbség van a depressziós és általad melankolikusnak nevezett magány között :((

Elfogadott, békés, szabad magányról álmodom :)) Én választott magánynak hívom.

Ebben nincs semmi, ami ellenkezne a magánnyal, eggyé válik vele (szinte), és benne megelégedett. Mi több: boldog. Néha már éreztem.
Előzmény: Illuzionista (433)
Illuzionista Creative Commons License 2007.07.03 0 0 433
Úgy gondolom, hogy alapvetően 3 fajta magány csoport létezik - nem igazán szeretek besorolni, de most talán nem haszontalan:)

depresszió szülte magány - ez szürke kifelé még nyitott magány - azaz kívülről vár még segítséget - és sokszor átcsaphat örjöngésbe. Az örjöngés élménye azonban abszolút magába zárja az embert, és gyötrő.

melankólia - ez csendes és szomorú. Itt az ember már ritkábban kapálódzik a külvilágfelé. Azonban itt a szomorúság már felkorbácsolja az elmét. Egyébként szerintem az elviokokból elkövetett öngyilkosságok nagy része ide tartozik.

felszabadult magány - mely csendes és békés. Ezt leginkább meditációs állapotokban lehet szerintem elérni. Persze van, akki többé-kevésbbé állandósítani is tudja az életében. Valószínűleg innen fakad a buddhizmus iránt vágyam:)

üdv.

u.i.: a depressziót és a melankóliát gyakorta szinonimaként használják. Mint ez fenntebb kitűnik nálam a kettő radikálisan más.
Előzmény: Barátocska :) (432)
Barátocska :) Creative Commons License 2007.07.03 0 0 432
Tiszta, igaz és szomorú gondolatok... :(

A szomorúság által átjárt magány és a nyugalmas-békés egyedüllét közötti különbséget meg tudnád határozni valahogy?

Elôször azt gondoltam, talán így lehetne: rád kényszerített és vállalt magány. De a vállalt magány is lehet szomorú... sôt.

Talán ha úgy mondanánk: elfogadott magány. De amúgy istenigazából, teljesen, maradéktalanul elfogadott. Lehet vajon ez?
Előzmény: Illuzionista (429)
Illuzionista Creative Commons License 2007.07.03 0 0 431
Nekem pedig a Crustation-től a Falling ugrik be. Ha már minden értelem odaveszett, ha már minden értelmes kérdés kinyomott belekkel fekszik a földön; ha már az utolsót rugtuk az erkölcsbe, ha már kibeleztük a lét minden egyes szervét; ha már megtapasztaltuk mindazt ami ahhoz kell, hogy felismerjük a tudat szétfeszíti a létet. Szóval ha mindezen már túl vagyunk, akkor nem marad semmi más hátra, minthogy becsukjuk a szemünket és a végtelen sötét térbe csak zuhanjunk és zuhanjunk végnélkül. Csak a lebegés, amely kitisztít, csak a csavargás olyan utakon, amelyen nem jön szembe egy másik tudat.

falling-falling... up és down nélkül. Ha a zuhanás a végtelenbe történik, akkor értelmét veszti a fel és a le. A végtelen a mi otthonunk.
Előzmény: hurráoptimista (430)
hurráoptimista Creative Commons License 2007.07.03 0 0 430

...talán ezt (is) felismerve jött a Doors neve az egykori legendás zenekarnak. Kilépni ebből a magányból, az interszubjektivitás fojtó bilincseiből... Egyfajta spirituális élmény. Feloldódás az univerzalitásban, beleolvadás a heideggeri "akárki"-be. És talán ugyanez az egyszerre tehetetlen és dühös érzés inspirálhatta a 'Break on through to other side...' dal címét is. Persze most csak hangosan gondolkodom. Lásd a görög mitológiában Dionüszosz, az a rómaiban Bacchus isten világi "hatását". Megannyi módja az önmagunk elől való menekülésnek, öltsön akármilyen kulturális, történeti/vallási álcát is.

 

"Az élet küzdés... de vajon miért? Erkölcsi megfontolások indulnak útnak... értelem kutatás veszi kezdetét... mindennek van egy oka és nem vagyunk hajlamosak elfogadni, azt a válszat, hogy 'csak'."

 

Hívhatjuk akárminek azt a princípiumot, amely az életet (akár okként, akár okozatként, akár paradox módon mindkettőként) fenntartja. Az élet l'art pour l'art tragikomédia, de még inkább szomorújáték sajátosságait mutató múló álom. Merő öncél. Még ha az egész világ és az élet (=Természet) teleologikus berendezkedésű is, ezek csak részhalmazok. Nem magyarázzák az Egészet, az Egész immanens célját, értelmét, a fejlődés (már ha van ilyen, de én személy szerint kétlem) irányát. Mivel maga a kozmosz, a benne ható erők, törvények és még itt a Földön is a Természet, az evolúció tökéletesen amorális, semmilyen tekintettel nincsen az emberi szemlélet számára releváns erkölcsi szempontokra, így hajlamos vagyok arra gondolni, hogy az - egyedül az emberiségre jellemző - erkölcsiség vagy civilizációs (tehát történetileg értelmezhető), vagy evolúciós (tehát biológiailag értelmezhető) melléktermék. Vagy mindkettő egyszerre. Kikerülhetetlen és szükségszerű attribútuma a homo sapiens fajnak, hasonlóan mint a denevérek ultrahanggal való tájékozódása, vagy millió más példa az állatvilágban...

 

A minek, miért kérdésre nincs és nem is lehet értelmes válasz. De válasz (hipotézis) lehetséges, viszont nem szívderítő. Sőt.

Előzmény: Illuzionista (429)
Illuzionista Creative Commons License 2007.07.03 0 0 429
Állunk a magány közepén. Élményeink, gondolataink, tapasztalataink - tehát mindazok, amelyek egyénivé tesznek - nem hatolnak át az interszubjektivitás küszöbén. Egyéniségünk radikálisan elszigetel a többi egyéniségtől; és mélységes egyedüllétbe, magányba taszít. A problémáink csak a mi problémáink, senki nem láthat bele és ez növeli a magány szomorúságát. A nehéz percek még nehezebbek, mert ekkor szembesülünk radikális magányunkkal.
A szomorúság által átjárt magányból menekülni, annyit tesz mint a nyugalmas és békés egyedüllétbe visszahúzódni; vagy önmagunkat kiterjesztve - egyéniségünket feladva - a tömegbe involválodni. Ez utóbbi azonban mit sem ér, mert a nehéz percek idején még így is egyesül van az ember és szorong.

Nehéz az út a nyugalmas és békés magányhoz, mert fel-feltöri az emberi vágy. Az ösztönök uralta test eluralkodik az elme akaratán és irdatlan frusztráció keletkezik. Amikor a test vágyai és az elme akarata között feltámad ez a hézag, akkor az öndestrukció veszi kezdetét. Megjelenik az elmét és a testet figyelő tudatosság, amely nem tud dönteni a két oldal között és ilyenkor az önfelszámolás mellett dönt... De nyilvánvaló, hogy a probléma eliminálása, nem a probléma megoldása.
Az élet küzdés... de vajon miért? Erkölcsi megfontolások indulnak útnak... értelem kutatás veszi kezdetét... mindennek van egy oka és nem vagyunk hajlamosak elfogadni, azt a válszat, hogy 'csak'. Tehát az élet küzdés? De mi ellen és minek? Talán a mi ellent még ki-ki meg tudja magának adni, de kétlem, hogy a minek vagy miért kérdésre van értelmes válasz....
drslump Creative Commons License 2007.06.26 0 0 428
jajjaj, eszrevettem am: Szabalyozott!!! :)))) hehe
Előzmény: drslump (426)
drslump Creative Commons License 2007.06.26 0 0 427
Aki mondja... :)
Előzmény: Lucretia B. (419)
drslump Creative Commons License 2007.06.26 0 0 426

Ha megengeded, en is megosztanam a gondolataimat veled a temaban. Jutok amig jutok :)

 

Tenyleg van isten?:

Nincs. Mindennek az alapveto termeszete az uresseg. Valoban ha igy gondolkozunk, eljuthatunk arra a felismeresre, hogy minden teljesen egyforman ures, sot minden valoban egy, de isten csak egy szo, egy kifejezes, egy merce, amit az ember adott hozza ehez a tenyhez.

 

Vagy csak mi kepzeljuk hogy ne feljunk annyira?:

Mi kepzeljuk, hogy feljunk. Abban az esetben ha az ember kepes lenne a pillanattal a valodi valosaggal szembenezni, es felszamolni az illuziot, soha tobbet nem lenne "vedtelen", nem felne tobbet.

 

De miert van ez igy, miert kell meghalni:

Na erre nincs tutijo valaszom :) Talan azert, mert ennek a mi altalunk elt vilagnak az egyetlen stabil jellemzoje a valtozas. Minden mindig valtozik. Nyilvan akkor az elet is. Biztos ide kellene irni azt is, hogy a halal csak a testre, az anyagra vonatkozik.

 

Mire jo mindez:

Na igen, mire jo mindez?

 

Kik vagyunk:

Az elet korforgasaban szenvedo lelkek? Es bizonyos ertelemben a leheto legrosszabb ertelemben. Persze minannyian az uton haladunk, ami elkerulhetettlen, tehat igazabol nincs ebben semmi rosz. :)

 

Honnet jottunk:

Jo kerdes :)

 

Mi a vilagegyetem, honann lett:

Nem tudom, de ovatosan bannek azzal a kijelentessel hogy "torvenyekkel szabajzott". A torvenyeket az ember talalta ki. A vilagegyetem nem hordozza magaban a "torvenyeket". mint ahogy semmi mas nem tartalmazza az ember altal hozzarendelt torvenyeket, merceket, stb..

 

Minek jott letre:

Huhh.... ki tudja?

Előzmény: mosoly123 (407)
drslump Creative Commons License 2007.06.26 0 0 425

Kedves Melles-leg-nő,

 

Ha valami vegtelen, akkor oszthatattlan.

A leves pedig nem lesz sem jobb, sem rosszabb mint ami: leves.

 

Bizonyos szempontbol mindkettonknek igaza van :)

Előzmény: Melles-leg-nő (409)
ixchel Creative Commons License 2007.06.25 0 0 424
A nagy ablak alatt :tallózás, feltölt, beszúr, mehet
The Delirium Creative Commons License 2007.06.25 0 0 423
off
Hogy kell képet feltölteni? Sajna nem találom a leírást, vki belinkelné, vagy leírná röviden?
thx
Dark Angyal Creative Commons License 2007.06.24 0 0 420
...ha Te mondod...:))
Előzmény: Lucretia B. (419)
Lucretia B. Creative Commons License 2007.06.24 0 0 419
Földhözragadt beavatatlan banda az egész.
Előzmény: Dark Angyal (418)
Dark Angyal Creative Commons License 2007.06.24 0 0 418

Na persze a korabeli tefélék is ezt mondták Jézus tetteire.

 

:))

Előzmény: crowen (411)
Melles-leg-nő Creative Commons License 2007.06.23 0 0 417
DEBRECENYI KÁROLY ISTVÁN
A spiritualitás mint a hospice ellátásban megtanulható közös nyelv

A szerzőt - klinikai lelkigondozóként, súlyos betegek, haldoklók pszichés - spirituális kísérését végző szakemberként - mindig is erősen foglalkoztatta a különböző tudományterületek nyílt és hatékony együttműködésének lehetősége - a beteg ember gyógyítása érdekében.

A teológia és a pszichológia határterületén, közös területén járva, tudománytörténeti adatok felvillantásával mutatja be, hogy történetileg milyen nehézségek akadályozták a tudományterületek együttműködését, s azt, hogy a gyógyításban résztvevő különböző diszciplínák (medicina, pszichológia, teológia) önállósodása hogyan vezetett a közös nyelv elfelejtéséhez.

Ezt követően bemutatja, hogy a közvetítő szerepre vállalkozó szakemberek (pszichológusok, teológusok, orvosok) és az interdiszciplináris gyógyításra nyitott tudományterületek (pszichoszomatikus orvoslás, személyközpontú terápia, pásztrorálpszichológia) segítségével hogyan indulhatott el újra, a beteg embert a gyógyítás középpontjába állító és az ő testi- lelki pszichés - spirituális egészségének a helyreállítására törekvő tudományterületek párbeszéde és a gyógyítást szolgáló együttműködése.

Végül - gyakorlati tapasztalatai alapján - a szerző ismerteti ez együttműködés egyik működő modelljét, rámutatva arra, hogy a hospice szemléletű betegellátás keretei között újra megtanulható a gyógyításban résztvevő, különböző diszciplínákat képviselő szakemberek közös nyelve, a spiritualitás.

 

Ő a tanárom.Ajánlom figyelmedbe a könyvét,talán több kérdésedre is választ ad,s a hospice szemléletről ha olvasol,az is előrébb visz.

 

Üdv:Mellesleg

Előzmény: crowen (415)
Barátocska :) Creative Commons License 2007.06.23 0 0 416
Az érzelmi "síkkal" a pszichoterápia, a szellemi "síkkal" a pszichiátria foglalkozik.

Ebben teljesen biztos vagy? Ezek lefedik teljes "sávszélességben" mindkettőt? :)

Egyébként nem is lenne baj ezzel, ha a modern orvostudomány ezen ún. "részlegei" tökéletesen tudnának kommunikálni egymással. De egyelőre erről szó sincs :(
Előzmény: crowen (415)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!