Fel vagyok iratkozva egy levlistre, ami a kamara megújitását tűzte ki célul.
Érdekes olvasni a kollégák véleményét és javaslatait. Ha véletlenül sikerülne keresztülverniük akár a töredékét is, már sokkal jobb lenne a helyzet, ráadásul a kamarai tagság végre érdemi dologgal is járna, nem csak pénzlehúzás lenne.
Viszont realistán nézve a dolgokat a 40 éve oda betokozott emberek nem fogják könnyen elereszteni a gyeplőt :/
Nem is az engedéllyel van a "gond", hanem az utána levő követelményekkel.
Kell:
- felmérési terv és átalakitási terv az egész épületről (80-100e Ft)
- illetékbélyeg 15e vagy 25e (területfüggő), térképmásolat 2400 ft
(- statikát nem kérnek, ha nem lesz nagyobb tartószerkzetet érintő változtatás)
Az engedély megadását követően viszont e-épitési naplót kell vezetni az egészről, azaz kell a kivitelezőnek felelős műszaki vezető, vezetett épitési napló, bejelentett melósok, stb.
Utána kell használatbavételi 15e vagy 25e Ft illetékkel, és ha nagy piszkálgatás volt az épületen belül, akkor közműnyilatkozatok, energetika. stb.
-
Egy hasonló ügyben én azt javasoltam az ügyfélnek, hogy csináljuk azt, hogy megkérjük csak a bejárati ajtó áthelyezésre (plusz nála volt egy ablakbeépités is) az engedélyt, de a többi belső változtatást nem rajzoljuk rá. Ugyanis ha rajta vannak a belső átalakitások, akkor mindenről kell az e-épitési napló, és kvázi semmit sem tud saját munkával megcsinálni.
Tehát elkészülnek a tervek, beadjuk engedélyeztetésre. Ha megvan az engedély, akkor kb 2 hét alatt berakják az új ajtót meg az ablakot, megkérjük a használatbavételit. Kijönnek, átveszik, eltakarodnak, és utána lehet csinálni a belső dolgokat, mivel a belső átalakitás (ha nem érint tartószerkezetet) akkor engedély nélkül is végezhető.
Természetesen ennél kicsit bonyolultabb a dolog, de igy lehet leegyszerűsiteni és megúszni az ilyen átalakitásnál a totális kontrollt.
Sajnos ez is vaskosan pénzbe kerül, mert mire minden megvan, addigra ~200e Ft elment "lényegi" munka nélkül.
Viszont nagyon kemények az épitésrendészeti birságok, és egyszerűen nem éri meg rizikózni, ahol van minimális esély a lebukásra. Ugyanis ha lebukik az illető, ugyanúgy be kell adni mindent utólagos engedélyeztetésre, csak még pluszban birságot is kap a nyakába, ami szintén hatszámjegyű.
De ha nem feltűnő helyen van, vagy zárt kerités mögött, és mondjuk utána lesz egy homlokzatszinezés/hőszigetelés (=eltűnnek a nyomok), akkor meg lehet kockáztatni.
És ezek után akrjak még én vagy bárki építésre pénz költeni ???
Gombokért lehet venni használt ingatlanokat, ahol a belső átalakítás nem engedélyköteles, az energetika meg lényegtelen az árkülönbséggel a zsebben ...
Lényegében már az engedélyezési tervben meg kell határoznod a beépitendő anyagok releváns határértékeit, aminél alacsonyabb értékűt nem épithetsz be.
Ez korábban is igy volt, a statikai számitások pl egyértelműen meghatározták, hogy a nyomószilárdságnak mekkorának kell lennie, tehát mondjuk a Porothermet nem cserélhetted Ytongra.
Viszont most a nyomószilárdság mellett meg kell adnod még kb 10 jellemzőt, és EGYIK SEM lehet alacsonyabb értékű, mint amit beterveztél.
Pl ha a hőszigetelésnél megadod a hőátbocsátást, a tűzállóságot, a páraszámot, a sűrűséget (stb, stb), akkor hiába akarsz beépiteni jobb hőszigeteltségűt, ha a sűrűsége viszont szarabb.
Ennek az a feloldása, hogy már az engtervben konkrétan megnevezünk mindent terméknéven. Ettől eltérni csak úgy lehet, ha az épittető, a tervező, a kivitelező közösen lejegyzőkönyvezi, és mindenki hozzájárul.
Tegyük fel, hogy én beirom a szerelőbeton vizszigetelésére a Villas GV35 terméket, de te a közeli tüzépen csak Iso-linet találsz. Tök mindegy lenne egyébként, mert csontra ugyanaz.
Ha megveszed, akkor jobb ha már másnap lejegyzőkönyvezteted mindenkivel a cserét, mert kapod a büntit. A poén, hogy nem csak te, hanem a femü, a kivitelező, sőt még a tervező is.
Errol beszelek, marmint hogy a megvalositas szar. Plane hogy penzehes a kormanyzat, ezert direkt olyan, hogy kb. barki buntetheto legyen...
Igazabol a kamara kellene a szakmai reszet kordaban tartsa, de azt is tudjuk, hogy a jelen vezetes mennyire kivancsi barki velemenyere. Me'g ott sem, ahol teljesen trivialis, hogy nem lehetne felulbiralni (ld. pl. mento-tuzolto uj bejelentesi lanc es kovetkezmenyei). De itt abba is haygtam, mielott ramfogjak, hogy politizalok...
Van egy "tervezési program"-nak nevezett hülyeség. A vonatkozó rendeletek több oldalon keresztül sorolják mit kell tartalmaznia.
Ezt a tervezési szerződésbe bele kell rakni, különben röppen a 80e Ft-os birság a tervezőnek is, meg az épittetőnek is.
Nagyjából arról szól, hogy mik az elvárt igények, helyiségkapcsolatok, kb beruházási ár. Mindezt ELŐRE, még a legelső vonalhúzás előtt bele kell(ene) irni a szerződésbe, és aztán ezt a tervezési program részt bele kell rakni az engedélyezési tervbe is.
Az engedélyezési tervben lévőnek viszont passzolnia kell a tervvel, meglehetős részletességgel.
Honnan a picsából tudná valaki ELŐRE, hogy milyen helyiségkapcsolatok és egyebek lesznek majd a végső terven? És hangsúlyozom: nem elég kb-ra leirni, hogy:
"épittetői igények: két szoba, nappali, konyha, kamra, fürdőszoba, földszintes kialakításban", hanem fullra leirva szövegesen az egész terv.
Noooormális???
(megoldás: a tervezési szerződés külön melléklete a tervezési program, és amikor elkészült a terv, akkor visszamenőleg ki van cserélve arra, ami benyújtásra is kerül)
Viccelsz? Potencialisan robbanasveszelyes gazok megjelenese az epitkezesen persze hogy jelenteskoteles:)
[Amugy nyilvan nem ertek egyet minden baromsagukkal, az a baj hogy nehez ugy egy az egyben tamadni a torekvest - marmint hogy elektronikusra tereljek, meg felelossegek jelenjenek meg -, de a vegrehajtasi reszletek nehol eleg bicskanyitogatoak... es elcseszik az egesznek az ertelmet.]
A gödöllőieket ismerve a következő lesz: megkapod a határozatot, viszont a dátum két héttel korábbi lesz, amivel benne vannak a határidőben.
Ezzel nem feltétlenül "csalni" akarnak, hanem egyszerűen amit emlitettem: ketten vannak aláirási joggal, egyikük szinte sosincs bent. Hegyekben áll az aláirnivaló, és mire odajut hogy átnézze, simán elmegy két hét.
Én úgy gondolom, hogy a tervezőmnek kellene ismerni a rendeletet, és kiállni az ügyért.
Most azért nem tudom, hogy mi lesz, mert beadtuk a hiánypótlást, és a 3 nap bőven lejárt azóta, amiből arra gondolok, hogy a hiánypótlás hibátlan volt, és akkor csak a 15 napos határidő maradt, amikorra döntést kell hozniuk. Csak addig ugye nem pammoghatok, mert mi van, ha éppen meg akarják adni végre az engedélyt...
Illetve azt sem tudom, hogy a hiánypótlásra adott 20 nap mikortól számít? Amikor fel lett töltve ÉTDR-be a végzés, vagy ami dátum van a végzésen, vagy amikor mi átvettük a tértivevényes levelet?
Azt sem találtam sehol, hogy ha a 20 napnál hamarabb meg van a hiánypótlás, akkor hogyan lehet kérni a 20 napos időszak hamarabbi lezárását.
Háát én nem tudom, hogy itt mi van, Nov végén kapták meg az aláírt lapokat, amin az illeték bélyeg is rajta volt, és jan. végén volt a helyszíni szemle. Ez kicsit több mint 5 nap... :(
5 napon belül helyszini szemlét kell tartaniuk. Ezt nagy többségben be is tartják egyébként, bár vannak trükközések.
Az aláirólapot, illetéket ilyesmit ugyanis papiron el kell juttatnod hozzájuk, és ezt pl napokkal később iktatják, igy nyernek vele időt.
Egy dolog rohadt jó az ÉTDR-ben: nem kell ezer példányban kinyomtatni a terveket, és a döntés/hiánypótlás/bármi egyéb azonnal látható, mert mailt küld a rendszer. Nem kell a postást lesni, meg az ajánlott levélért rohangálni a postára.
Valamint a hiánypótlás is egyszerűen beadható azonnal (ha egyértelmű a felszólitás).
Én több mint 15 éve tervezek, és ezelőtt a hétfő-szerda-péntek napok mindig a hivatalokban rohangálással teltek. Most már csak a hétfő a fix rohangálós, a többi nap csak akkor, ha ténylegesen kell valami miatt. A dolgok 90%-át el tudom intézni az iróasztal mellől.
-
A tragédia az az egészben, hogy a válságot követően tizedannyi épitési engedély kérelem volt, és ehhez a csökkent kérelemszámhoz igazitották az ügyintézőszámot az új járási rendszerekben.
Saját bőrömön tapasztalom, hogy tavaly már dupla annyi engedélykérelem volt, idén meg már most látszik, hogy még több lesz. Ez persze még mindig töredéke a korábbinak, viszont az ügyintézők száma meg kevés hozzá.
Én is úgy tudom, hogy ÉTDR-ben feladott engedély kérelemre, max. 2x lehet hiánypótlást kérni, de a rendeletben leírtakat sem tartják be a határidőkre vonatkozóan, így lehet, hogy rájuk ez sem vonatkozik...
Lehet nem jól értelmezem a rendeletet...
Olyan mintha a rendelet csak egy általános tájékoztató lenne az ügyfeleknek, hogy rájuk mi vonatkozik, milyen bírságokra számíthatnak, ha engedély nélkül csinálnak bármit... Azért jó lenne, ha lenne egy határidő is az ügymenetre vonatkozóan, hogy ha mondjuk hiánypótlást követően 5 napon belül nem zárják le az ügyet, akkor elkezdhetem az építkezést a beadott tervek alapján... De ilyet már az elejére is lehetne tenni, hogy ÉTDR-en a feltöltést követő 5 munkanapon belül reagálniuk kellene vagy valami hasonló...
Ezzel én is tisztában vagyok, csak éppen a gyakorlat mást mutat a való életben... ha nekiállok baszakodni, akkor a saját későbbi engedélyeztetéseimet is megnehezitem, valamint az ügyfél fog szivni többet, mivel rászállnak.
Ha van plusz fél év, és minden teljesen hibatalosan fog készülni, akkor szokott lenni asztalborogatás, mert egy idő után nálam is elszakad a cérna.
Érdekesen működik ez a hatóság, ha nem állami "cég" lenne, már régen csődbe mentek volna ilyen mentalitással és szervezéssel. A honlapon fel van sorolva egy vagon ügyintéző, és több olyan is van aki nincs a listán, nem hiszem, hogy az ügyeket nem lehetne szétosztani, így nem lenne az, hogy valaki túl van terhelve, van aki meg lóbálja a lábát. Az is fura, hogy ha valaki beteg, akkor nincs senki aki helyettesítené, vinné az ügyeket, ha táppénzen van mondjuk 2 hétig, akkor megáll az élet, és nem történik semmi...
Én nem vagyok építésügyi szakember, de szerintem aki ért hozzá, kb. 2 óra alatt át tud nézni 1 anyagot és megírni hogy jó-e vagy kell hiánypótlás... Nem tudom elhinni, hogy most annyi építkezés folyik egyes településeken/körzetekben, hogy ennyi időre lenne szükség egy átnézésre...
Akkor várunk türelmesen, úgysem tudunk mást tenni... :(
Érdekes, pedig itt nem nagyon szoktak szarozni, bár van néhány életképtelen épitési előadó, meg van egy olyan, aki durván túl van terhelve.
Amellett az is probléma, hogy az aláirásra jogosult két embernél hegyekben állnak az ügyiratok, és a tényleges határozat megirásától sokszor két hét is eltelik mire aláirásra kerül a dolog.
Sajnos egyébként én mindenkinek azt mondom, hogy 6 hónapot szánjon rá az engedélyeztetésre. Ebből 3 hónap mire összeáll a végleges anyag, és 3 mire tutira JOGERŐS engedélye lesz.
(de tényleg vannak üditő kivételek, ahol azt nézik, hogy minél előbb meglegyen minden (szabályosan), és nem időhúzásra játszanak)
Köszi az infót, akkor várok... Jelenleg Gödöllőhöz tartozunk... Ha jól tudom 2013 közepétől... Addig helyben volt az építésügy, és minden ment mint a karikacsapás...
Igen, sok helyen hamar megadják, pl. Üllőn van 1 ismerősöm aki 15 nap után megkapta, Kistarcsán van másik ismerősöm, aki hasonlóan hozzám, 1.5 hónap alatt sem kapta meg. Ők is Gödöllőhöz tartoznak...
Azért ez vérlázító, hogy direkt hátráltatnak, nehogy haladni tudjon az ember... Nem értem miért fáj az nekik, hogy ha én építkezni szeretnék, és azt sem, hogy ha a HÉSZ-ben leírtakat betartjuk, akkor a továbbiakban mi közük van az egészhez. Nem az Ő telkükön építkeznék, hanem a sajátomon... :(
Sajnos megtehetik, mert ők a hatóság. Ha nekiállsz velük szívózni mielőtt kiadják az épitési engedélyt, halálra fognak szivatni. Hidd el, hogy ha betű szerint átnézik a terveteket, mindig találnak benne olyasmit, ami alapján új hiánypótlást tudnak kiirni, tovább húzva az időt.
Ha ezen túl vagy, akkor a használatbavételinél fognak rád emlékezni, újabb tortúrának kitéve magad.
A 15 napos határidő csak mese, alsó hangon szokott lenni egy hónap. Mondjuk van pozitiv tapasztalatom is bőven, mert a 15 és 16, kerületben, valamint vidéken is van mikor kiadják két hét alatt az engedélyt.
2013 Nov. végén adtam be az építési engedély kérelmemet, a mai napig nem zárult le az ügy. Január közepéig még csak nem is reagált a hatóság, miután felhívtam Őket, nagy nehezen elkezdtek foglalkozni az ügyemmel. Kiírtak hiánypótlást, aminek az ÉTDR-be való feltöltéstől már lejárt a 20 nap határidő, hogy be legyen adva a hiánypótlás, amit meg is csináltunk. A beadástól már a 3 nap reakció idő is lejárt, amin belül reagálniuk kellett volna.
Nem értem miért mondják, hogy ÉTDR-en keresztül gyors az ügyintézés, és ha jól értem amiket írnak, 15 napos határidőn belül reagálnia kellett volna az építésügynek miután beadtam a kérelmet.
Volt már valaki hasonló helyzetben? Mit lehet tenni ilyenkor? Tényleg megteheti ezt a hivatal, hogy ennyire semmibe veszi az ügyfeleket? Valami kártérítést kérhetek, hogy miattuk nem tudunk kezdeni építkezni?
az alábbi üveg, vasbeton kockát tervezem építeni egy 360 fokos, körpanorámás szöllöskertbe. A HRSZ szerint méretben megfelel, illetve szerintem elkerüli az olcsó anyagokból való 'sufniépítés' tialamát. Emeleten korlát és deck lenne körbe, tolóajtókkal, csak a hátső fal tömör, többi üveg lenne.
Kaphat egy ilyen épület engedélyt? Nincsenek közvetlen látótérben szomszédok, hegytetőn, zsákutcsa végén van a telek.