Azt nem tudom de eszembe jutott meg egy Mano Negra jellegu zenesz: Tonino Carotone. O most az "Y Tu Mama Tambien" cimu nagysikeru mexikoi filmben jatszott dalarol kezd ismert lenni. Egy lemeze jelent meg eddig: Mondo Dificile
Sergeant G. tol is van egy lemez, de az kevesbe jon be. Azert nem rossz.
-----------------
Egy baratom irta Manu Athen-i koncertjerol:
Manu Chao's live concert = a real fiesta! Very good music-wise, but what counted more was the great bond and communication that developed between Manu Chao and the audience. Manu Chao and his big band gave lessons as to how should be an exemplary live concert-party, that respects both the audience and the musicians. Haven't seen people come in such musical and expressive ecstasy for a long time. The turnout at the concert was much more than expected and right after Manu had completed his third track he suggested that the doors open and everyone come in without paying a ticket. No wonder he has become a contemporary symbol for the masses! All this took place on a beautiful beach and under a starry summer sky and a four hours party followed the concert. To be remembered.
Azert a Mano Negraval is abratkozo embereknek mondanam (remelem, meg nem mondtam itt), hogy a Szigeten lesz P18, ami a Mano Negra masik foemberenek alapitasa, akusztikus es elektronyikus felhangokkal, nagyon allat. Most jott ki az uj lemez, meg nem hallottam, ellenben az Urban Cuban, az elozo, egy kiraly dolog, foleg az A oldal elso fele, tiszta akusztikus triphop (nem vicc). A koncertre remelhetoleg jol be tudnak majd allni, nem a szokasos bazari hangositas lesz, mert kenyes egy dolog ennyi kutyu.
"Sitting on the top of the Empire, turning into a Vampire: Here comes the latin power"
Es Sergent Garcia se rossz ember. Az idei tobbi franciat a Szigetrol ellenben nem ismerem, a Flor del Fango rajta volt a Mano Negra feldolgozaslemezen egy kellemes darabbal.
Sziasztok, esetleg megvan mar valakinek valamilyen formaban a budapesti koncert? cserebe(vagy csak ugy) tudnek ajanlani genovai, new yorki, barcelonai felveteleket jobb/rosszabb(inkabb utobbi) minosegben.
Manu Chao jelentős tetteket hajtott végre Pesten, már a koncertje előtt. Előbb a beugrók árát csökkentették - ötezer-ötszázról négyezerre - a közbenjárására, majd a szakadó esőnek vetett véget a félkilences kezdetre. Nem alaptalanul istenítették hát a fedetlen PeCsát kitöltő rajongói, de az tényleg a legkevesebb, hogy a sóbiznisz különleges népmesei hősének tekintsük.
Akinek, mint a sajtótájékoztatón elhangzott, korántsem mindegy, hogy a szegényebb - latin-amerikai vagy kelet-európai - országokban elérhetők-e a koncertjei, így kézben kell tartania a jegyek árát, akár a gázsija rovására is. Ezekből az utazásokból töltekezik művészi és privát szinten éppúgy - összejönni a helyiekkel, megízlelni egymás muzsikáit és borát, az a csúcs. Így születnek a legjobb dalok, melyeknek rögtön túleshet a rögzítésén is, hiszen ott "lapul" a stúdiója a hátizsákjában, bármerre jár. Azelőtt komoly gondot jelentett, hogy reprodukálhassák az inspiratív pillanatokat, most ezzel nem kell vesződni, s a legjobb "asszisztens", a marihuána is mindig rendelkezésre áll. Persze a lemezek és a koncertek, az két külön dolog; nehogy arra számítsunk este, ami a CD-ken van.
- S annak mi az oka, hogy Manu Chao fellépéseit inkább a Mano Negra emléke uralja? - fontoskodtam kicsit, de nem mentünk sokra. Az efféle boncolgatást Manu inkább az újságírókra bízza. Majd hozzáfűzte: azok a Mano Negrá-s évek az élete egyik legszebb korszakát képezték, s bár a többiek Párizsban élnek, ő meg Barcelonában, azért tudnak egymásról.
Hát így. Jó órán át folyt a kérdezősködés, és Manu igazán szívélyesen állta - a tisztesség és a hitelesség frontján tényleg első osztályú figura. Hogy is mondta? - Ebben a szar világban tömeges öngyilkosságot követnénk el, ha hagynánk, hogy manipuláljanak a hatalom és a nagy zsugák korrupt birtokosai. - És nagyjából azzal a kellemes várakozással böjtölhettünk estig, hogy a maga módján a színpadon is megteszi ez ellen a magáét.
A maga módján: meg is. Mindössze azt nem értettem, miért tűrte a méltatlan hangosítást: az igénytelenül kevert hangszín és az alulexponált hangerő mellett folyamatosan recsegett egy gitár. Hogy a technika vagy a hangmérnök ázott-e ronggyá, engem különösebben nem érdekel - végül is tökmindegy, hogy a motyón spórolás vagy a hozzáértés hiánya vág haza egy produkciót.
Manu mindazonáltal úgy pörgött, mintha a dobogón a várakozása szerint zajlott volna minden. Az első blokkban a Mano Negra emlékeit idézte fel, vagyis tutira ment: abból, ha zúz a dub, a reggae és a ska, egy szabadtéri koncerten nem lehet baj. És ha egy koncert súlyát nem a mélységben vagy az emelkedettségben, hanem a népek "beindulásában" mérjük, akkor elég lehet a summázáshoz: akik Manuért jöttek rajongani, bizonyára heves élménnyel térhettek nyugovóra. Ahhoz kétségtelenül elragadó hangulatot teremtett a zenekara.
Más kérdés, hogy a dub és a reggae és a ska mezején jóval izgalmasabb ügyekkel is találkozhatunk már, így elengedhetetlennek tűnt a váltás a kurrens, a latinos-akusztikus Manu Chao-számokra. Valójában erre készültek, erre vártak négyezren, hiszen a Mano Negra ismertsége nálunk messze elmaradt a Manu Chao-láztól. S ezek a melegebb-barátságosabb - Manuval együtt énekelhető - "együgyű" dalok olajat öntöttek a tűzre megint, mondhatni: bezárult a kör, így végül talán csak az nem kapta meg a magáét, akinek feltűnt, hogy helyesebben tenné, ha nem bonyolódna gitárszólókba az emberünk.
Bár az is igaz, Manu Chaót nem ezért kell szeretni.
Marton László Távolodó
Petőfi Csarnok, május 28.
Manuel Chao
egy spanyol bevándorló fiaként született 1961-ben Párizsban. A nyolcvanas évek elején Joint de Culasse néven alapította meg első zenekarát, később Hot Pantsre változtatva a nevét. 1985-ben ebből alakult ki a Mano Negra, amely zenei befolyásainak - ska, reggae, flamenco, hip-hop, rai, tex-mex, punk, musette - gazdagságával a multikulturális rock iskolateremtő intézménye lett. Névadóul egy andalúziai anarchista csoportot, Puta´s Fever albuma címének egy dominikai, a prostik által terjesztett nemi betegséget választott, míg patchankának keresztelt stílusa nevében a nyálas spanyol zenékre utaló kifejezést ferdítette el. A Mano Negra vállalkozásai közül az 1992-es dél-amerikai "Cargo Tour" a legtöbbet emlegetett, melynek keretében egy hatalmas teherhajón turnézták végig a nagyobb kikötővárosokat. A következő évben vonattal folytatták a koncertexpedíciót, Bogotáig jutva el; nem meglepő hát, hogy a Casa Babylon albumot már tetőtől talpig átitatta a latin befolyás. A turnéval járó "megpróbáltatások" azonban 1995-re felőrölték a zenekart. Manu ezután visszatért azokba a városokba, amelyeket a Mano Negrával érintett, Brazíliában, Mexikóban, Chilében, Peruban, később Szenegálban és Maliban élt. Ottani élményeiből-kapcsolataiból született meg 1998-ban a Clandestino című albuma. (Azokat a latin vándormunkásokat nevezik így, akik munka reményében átszöknek a határon.) Közel négymillió kelt el belőle, majd 2001-re Proxima Estación: Esperanza címmel kijött a folytatás, amelyet 950 nevezettből az év (legtöbbet játszott) albumának választott az európai világzenei rádiósszövetség. 2001 nyarán Manu már megközelítette Magyarországot, de csak a határon túli Wiesenig jutott el, Budapesten végül első kelet-európai turnéja keretében lépett fel.
Voltam olyan őrült, hogy szeptember 2-án barátaimmal kimentem Bolognaba Manu és a Bemba kedvéért, ott háromszor ennyit kiabáltak Bolognat, mint kedden Budapesztet, így ez számomra nem volt meglepő. Bolognaban valami fesztivál volt, harapni lehetett a fűszagot, rengeteg ember volt. Kicsit csalódtam is a mieinkben (kívül voltam és több pénztelen rajongóra számítottam még az eső ellenére is).
A koncert magával ragadó, fantasztikus, katartikus, élmény hegyek, jobb lett volna a szinpadnál csápolni, de í]y sem volt rossz.
Most már nekem is muszáj kicsit komment ti topikotok, remélni tecetem tegnap. Nagyon sokan jönni, néhány felugrani hozzám színpad (később csúnya boksz a színpad mögött in-kalosokkal, hát az nem ojan szép volt), de nem soknak lenni vér a pájában hogy csinál kis sztédzsdájvingot, azér jók vagytok.
nagyon jól nyomta Manu..
meg kéne szerezni valahonnan a koncertfelvételt.
(én már rajta vagyok.. hátha..)
az együttesben is érdekes csókák voltak..
milyen dance-ket toltak a srácok!:-D
jó kis buli hangulat volt. szinte meghitt családi légkörben.
remélem a Szigetre is eljönnek eccer, h. ne csak pár ezer ember előtt jáccanak..
jaja, tartott vagy öt percig, vagy még tovább. igen rendben volt.
reggiesnek meg kurva jó volt a hangja, bár a vége felé már nem csillogtatta annyit, gondolom, elfáradhatott kicsit.
Mind1...a lényeg, hogy jó volt! :)
Nem csak a reaggie csávó, de a gitáros gyerek is jó volt! Az a latinos beütésű szóló, amit lenyomott, az hatalmas volt!!
ja, hát eléggé esett, de kezdés előtt prá perccel már elállt! de ilyen istenkirályságot!!!! hihetetlen volt az egész! játszottak majd két órát, de nem nagyon látszott a fáradtáság. és kurva jó, csomó jam, számok teljesen átdolgozva, fú, nagyon durva volt!
meg volt egy kiállás, amit nagyon sokszor elsütöttek, de nme volt unalmas, egy ilyen tututututututuuuuuuu
thank u budapeszt
Ugy tunik, meg van irva, hogy nem lathatom, mennyire mas a Manu Chao eloben, mint a lemezen. Londonban egy nappal hamarabb kellett elmennem (na jo, meg tobb szaz fos varolista is volt), most se leszek otthon, itt meg nincs parizsi koncert. Noir Desirre is elkeltek a jegyek ket honapra elore...
De hogy ne csak szomor legyen az elet, itt az ujhullam: Padam. A lagyabb Mano Negra-slagerek hangulataban; Django Reinhardt-szintu gitarozassal, Manu Chao-lemezt lazan elpaholva. most jott ki a lemez, elso nagy parizsi koncertjukon az uri kozonseg tancolt, horgott, csapolt es kajabalt (valamint kicsit verekedett; ami szinten Mano Negra-hagyomany a koncerteken).
Manu Chao-addiktoknak: az uj Noir Desir-felvetelen (ami egyebirant eleg kulonosre sikeredett, meg emesztem) a Le vent l'emportera c. szamban (amit itt a Szigeten is jatszottak) Manu Chao pengetget a ra jellemzo stilusban.
Egyebkent tobb helyrol hallom mar, hogy a jo Manu eloben egyaltalan nem a ket lemezen hallhato rozsaszin nyal, hanem igazi tepes. Egy anarchista mondta legutobb, neki mar lehet hinni.
Parizsbol jelentettuk, kikapcs.