Keresés

Részletes keresés

najahuha Creative Commons License 2005.02.22 0 0 304
3000-éves ábécék
Előzmény: najahuha (302)
Törölt nick Creative Commons License 2005.02.22 0 0 303
hol? ;-)
Előzmény: najahuha (302)
najahuha Creative Commons License 2005.02.22 0 0 302
Itt van a táblázat:
Előzmény: najahuha (301)
najahuha Creative Commons License 2005.02.22 0 0 301
Egy összehasonlító táblázat a rovásjelekről:
Előzmény: lebben (297)
rovó Creative Commons License 2005.02.22 0 0 300

 

 

Ez itt a hettita "ra" szótagjel.

 

Fáy Elek valami olyasmit állít, hogy az egyiptomi Ra isten tisztelői úgy vélték, hogy az isten szikkat küld nekik s ebből kél ki a csíra.

 

 

 

 

Ez itt a székely rovásírás "kis r" betűje.

rovó Creative Commons License 2005.02.21 0 0 299

 

Hettita szótagjel, a k/g és u hangokat tartalmazó szótag(ok) jele.

 

A sumér gu "koponya, kebel" szó jele lehet?

 

 

 

Székely "eK" jel. A nikolsburgi ábécében azon a helyen áll, ahol a latin jelsorban a Q szerepel - azaz ez a q megfelelője.

rovó Creative Commons License 2005.02.19 0 0 298

Igen. Az a jel, ami az "itt" szó mellett látható, a "g" jele, amit szabályszerűen kiolvashatunk ég hangalakkal.

 

Az ÉC-et azonban nem értem. Honnan vetted? Nem tudnád kivágva feltenni?

Előzmény: lebben (297)
lebben Creative Commons License 2005.02.19 0 0 297
az ivókürtön levö összetett jel lehet eG-éC,vagy éG-eCc...jelentésű...?


itt
Előzmény: rovó (295)
rovó Creative Commons License 2005.02.19 0 0 296

Az alsó jel, amit kétszer is sikerült bétennem, a kínai lolo írás "mennybolt", azaz "ég" jele.

 

A három jel genetikai kapcsolata kétségtelen, de a jelenlegi akadémikus írástörténetekkel nem magyarázható.

Előzmény: rovó (295)
rovó Creative Commons License 2005.02.19 0 0 295

 

A k/g és e hangokból álló szótag(ok) jele a hettita hieroglif írásban. A rajz egy szembőlnézeti világmodell, az égboltot tartó világoszlopot (világfát) ábrázolja.

 

Jó lenne tudni, van-e eg/ég hangalakja is.

 

 

 

 

 

 

A székely rovásírás "g" (ég) jele. Szintén az eget tartó világoszlopot ábrázolja.

 

A székely rovásírás "g" (ég) jele. Szintén az eget tartó világoszlopot ábrázolja. A rovástechnológia miatt a függőles szár oldalra tolódott (azonban vannak szimmetrikusabb változatok is).

 

 

 

 

rovó Creative Commons License 2005.02.19 0 0 294
Kara Györgyöt érdemes olvasni. 
Előzmény: lebben (293)
lebben Creative Commons License 2005.02.19 0 0 293
Ilyen párhuzamosan, de nem egy szövegben használt rendszerek: a két kitaj írás; a négyszögírás || ujgur írás (mint manicheus || ujgur; bráhmí || ujgur, stb.); mongol || mandzsu; mongol || tibeti; latin betű || mongol írás; ojrát || mongol; cirillbetű || mongol írás stb. Vannak vegyesen használt rendszerek: ilyen az, mikor mandzsu betűk ujgur írásos mongol szövegben csak egy-egy hangot jelölnek egy többértékű mongol jel helyett (az ujgur betűírásos ótörök buddhista szövegekben használt kínai szójelek viszont ujgur szavakat takarnak), ilyen, mikor a galik írásos jelekkel mongol szövegben tibeti, indiai és kínai neveket és más szavakat írnak át. Hasonló szerepben, de sorközi átírásul szolgál a mongollal párhuzamosan használt négyszögírás (pl. egy 14. századi nyomtatott mongol könyv nemrég elo,“került töredékében) vagy tibeti írás (mint a bráhmí glosszák ujgur írásos szövegben, vagy mint a japán furigana. mely a tulajdonnevekben vagy ritkább szavakban használt kínai jelek japán hangértékét adja meg).

www.mta.hu/nytud/Kara.rtf
Előzmény: rovó (292)
rovó Creative Commons License 2005.02.18 0 0 292

 

 

A sakkezi szkíta ezüsttál jelei.

lebben Creative Commons License 2005.02.18 0 0 291
a latin olvasat is "kijön"....



gepida...?





alapítólevél
Előzmény: rovó (288)
lebben Creative Commons License 2005.02.18 0 0 290
aki a csészéből isszik...

szakasztott mása...
Han Ong-Er, Çarık,
Siz çerik,
Bargıl!
Erni içigig kötir,
Ozgıl!
Előzmény: rovó (286)
lebben Creative Commons License 2005.02.18 0 0 289
DIÓS-MAKOSCH...

Let us examine the bronze mirror again. The sun represented in its centre is Tabiti. On the mirror one can pass a line between points of the vernal equinox (March 22) and of the autumnal equinox (September 22). It is worth noting that both corresponding signs are the letter beta symbolizing the god Papaios (cf. Russian bab'e leto 'warm time in September', and even babay 'an oral fetish to frighten a child'). The "round" (the solar sign) denotes the god Targitaos. The certain months of this calendar are specified by the signs of the deities Goitosiros (December, the winter solstice), Argimpasa (May - June), Agin/Agni (October - December) and Targitaos (June, the summer solstice).

Then one can reconstruct all the seasons (season/specific days/actions of the Russian folk calendar):

1st season / November 22 - February 21 / the winter solstice of December 22; the feast Kolyada; the day of Spiridon-Solntsevorot of December 25 (10).

2nd season / February 22 - May 21 / the day of Vlasy (the god Veles, protector of herds) of February 24; the vernal equinox of March 22; the day of Krasnaya gorka of April 25; the day of Yury (Egory) of May 6: the beginning of the works in the fields and of the pasture of cattle.

3rd season / May 22 - August 21 / the day of Yarila of June 17; the summer solstice of June 22; the day of Kupala of June 24.

4th season / August 22 - November 21 / the day called oseniny of September 21; the autumnal equinox of September 22; the day of Fedora of September 24: the end of summer and of season called bab'e leto 'warm time in September'; the day of Egory osenny of October 13: the end of the works in the fields; the main week dedicated to the goddess Makosh' before November 21. innen
Előzmény: rovó (280)
rovó Creative Commons License 2005.02.18 0 0 288
a latin olvasat is "kijön", vagy "kijöhet", azonban érthetetlen eltérések is vannak. Ezt lehet azzal is magyarázni, hogy a vésnök nem tudott latinul, meg azzal is, hogy törekedett a kétféle (latinbetűs és rovásbetűs) olvasat megteremtésére s ez okozta a mindkét olvasatban jelentkező furcsaságokat. 
Előzmény: rovó (287)
rovó Creative Commons License 2005.02.18 0 0 287

Fehérpatkány: szervusz rovó!

 

taaltos hívta fel a figyelmemet erre a témára.

Néhány hozzáfúznivalóm volna a rovással kapcsolatban:

 

például:

Szert istván ezüstpénzeiről írod:

. A pénz hiteles, az olvasat rovásjelei is ott vannak (némi bizonytalansággal, vagy magyarázattal), s az olvasat is "kijön", de mégis ... Annyi bizonytalanság terheli, hogy nem tudok biztosat mondani rá. Sem igent, sem nemet. Az effajta eseteket akkor ítélhetjük meg biztosabban, ha hasonló jellegű, de eltérő olvasatú éremfeliratok sorát fogjuk megtalálni és a jelenség rendszerszerű lesz."

 

Szent István aranypénzén nincs rovásfelirat. Amit rovásfeliratként olvasnak azok latin betűk. REGIA CIVITUS a felirat olvasata.

 

 

rovó: Lehet Regia civitas is a magyarázat, de az legalább annyira különös, mint a rovásbetűs.

 

**********************************

Egy másik témáról:

 

rovó: "A székely "m" olyan, mint a latin "m", de az élére van állítva. Tehát csak részleges a hasonlóság, az azonban tény.

A kínai "hegy" és "domb" (megfelelő történelmi alakja) viszont hasonlít a latin "m"-hez, mert a hegyek a talpukon állnak (azonban meghúzták az alapvonalat, ez tehát eltérés)." 

 

Fehérpatkány: A latin M és a székely m rovásbetű hasonlósága véletlen lehet.

az latin M eredetileg az egyiptomi n jelre (hullámvonal) nyúlik vissza, viszont a rovásjel a krétai írásjelekkel is kapcsolatot mutat, hiszen ott találunk kétcsúcsú "hegy" jelet, amelyet mi értékkel hangzósítják. Ugyanez megvan a kisázsiai kár ábécében is.

 

rovó: A latin M és a székely M hasonló (mert mindegyik hegyeket ábrázol), de lényeges dologban el is tér egymástól (mert a székely hegyek az élükre vannak állítva).

 

A latin M miért nyúlna vissza az egyiptomi N-re? Be tudnád mutatni? Hasonló jel nagyon sok írásban van, ami nem véletlen, hanem egy közös őstől való genetikus származás jele. De ez a közös ős nem az egyiptomi. Az ehhez túl fiatal. Például nem származhatott az egyiptomiból a legalább 12 000 éves anaszazi "Ma" jel sem.

 

A kínai "hegy" és "domb" valóban hasonlít a latin M-re s ez nem csak véletlen egyezés lehet. Volt egy kőkori szó, amelynek írásjele is volt és ezek fennmaradtak több írásban és nyelvben.

 

Kösz a hozzászólást!

 

 

rovó Creative Commons License 2005.02.17 0 0 286

 

Szkíta feliratos csésze az Isszik kurgánból.

lebben Creative Commons License 2005.02.17 0 0 285
parthian monograms - itt is van egy-két szék....
fejembe fejsze,no persze...
Előzmény: rovó (284)
rovó Creative Commons License 2005.02.17 0 0 284

 

Szkíta balta.

lebben Creative Commons License 2005.02.17 0 0 283
budira menet...fa bódé...bodony-vidin...
igenám,de a hunoknál BLEDA a szklavin,szkolot -magyar BUDA....Türkic Scripts - Codex of Inscriptions
Scythians http://public.kubsu.ru/~usr02898/sl28.htm
http://public.kubsu.ru/~usr02898/sl28.htm
The second inscription in Greek letters

SKELEOEARGOTANGAR

Transcription
Skeleoeargotangar

S.V.Rjabchikov gives a reading
Skel Eo e ar; gota ngar

S.V.Rjabchikov: It signifies 'Skel (= Skyl) Eo is an Aryan; (he) left a town'. The key words to this text are Old Indian gata 'gone' (cf. Russian hodit' 'to go') and Old Indian nagr 'town' (cf. Russian gorod 'town').

ISZKELŐ...izzik-kél...iszkol....
Előzmény: rovó (280)
lebben Creative Commons License 2005.02.17 0 0 282
esküllő

esküllő

The name of the Scythian king Skil (470-450 BC) on a Scythian golden finger-ring (Ryabova and Lezhukh 2001: figure 7, 7). Found in 1930-es near Istria in Romania. According to The History of Herodotus (Book 4), this Hellenized king, the son of the Scythian king Ariapif (490-470 BC) and a Grecian woman from Istria, was dethroned and fled to Thrace. Most likely, the name Skil is not Scythian, and possibly is a Thracian name. Skil was buried not in a kurgan, like his fellow tribesmen, but in a Greek-style vault. The surrounding Scythian tribes were Neuri and Budini, the Cimmerian aborigines, and settled Greeks and Thracians.

The first inscription in Greek letters

SKULEW

Transcription
Skileo
Előzmény: rovó (280)
lebben Creative Commons License 2005.02.17 0 0 281
Later to the problem of the Scythians-Sarmatians turned Gotlib Zigfrid Bayer, invited from the Germany in the 1725 to the Petersburg Academy of sciences. He reasons like this: the Scythians are newcomer from the Asia, and the Slavs are autochtonous, therefore the Scythians can't be counted as Slavs. In his opinion, the descendants of the Scythians were Finns, Livs, Ests [Neihardt A.A., 1982, 12].

The Russian historian of the 18th century, V.N.Tatishchev, considers the word Scyth as a collective name. He writes: "... In the name Scyth many different peoples, like the Slavs, Sarmatians and Turks, Mongaly or moreover, all eastern-northern territory of Asia and Europe, including Germans, Persia and China were included, and this name, seemingly, at about the 10-th century after the Christ died out, when came a more distinct knowledge about the peoples, however those peoples did not disappear, but somewhere under other names have remained till now... For the Europeans in the third on the ten century after the Christ the name of Tatars has become famous, and both these instead of the Scyth began to be used" [Tatishchev V.N., 1962, 232-233].

M.V.Lomonosov believed that from the Scythians came the Finns, and from the Sarmatians came the Slavs [Neihardt A.A., 1982, 17-18].http://www.turkicworld.org/

NInd szláv..- később tat ár...oszt - megin szláv....
Előzmény: rovó (280)
rovó Creative Commons License 2005.02.17 0 0 280

 

Szarmata feliratos tükör.

rovó Creative Commons License 2005.02.15 0 0 279

 

 

Kirgiz falminta világoszlopa, az énlakaihoz hasonló (alul a sarok hegye, fentebb a Tejút hasadéka) elemekkel.

rovó Creative Commons License 2005.02.14 0 0 278

 

 

Az énlakai "eGY USTeN" ligatúra.

 

Székely rovásjelekből alkotott világfa.

 

Négyezer éves párhuzamokkal rendelkezik.

rovó Creative Commons License 2005.02.14 0 0 277

 

A sor és mondat végén lévő fenti szó (szavak) még elolvasatlan(ok). Van kedve valakinek elolvasni?

 

**************************

 

A jobbról első betű lehetne "u" is, de talán nem egy jel, hanem több. Ez esetben "sz/r", "b", "sz/r" sorozat lehetne, amit magánhangzókkal kellene kiegészíteni.

 

A középső jel a legvalószínűbben "o". Esetleg lehet "i/j", vagy "n"(?) is. Vagy egy "jó" ligatúra?

 

A harmadik jel a balszélen "r" lehet. Kicsi a valószínűsége annak, hogy "sz"-t jelöl.

 

***************************

 

A mondat eleje így hangzik:

 

 

„erZSeBeT AssZON KRISTUSNAK … ANNJÁNAK VÉR sZERINT VALÓ ATJIA FIA …”

 

 

 

 

 

rovó Creative Commons License 2005.02.12 0 0 276

Ez a keresztszár mégsem lehet egészen megoldott. Hiszen előtte már van ott egy másik "i", vagy inkább "j" betű. Ebben az esetben elég furcsa az írásmódja:

 

ATJIA

 

 

Persze ez is érthető. A "ty" hangot TJ-nek írja, a "j"-t pedig I-nek. A hangzása így is ugyanaz az ATYJA volt.

Előzmény: rovó (275)
rovó Creative Commons License 2005.02.12 0 0 275

Az eddigi legteljesebb olvasat tehát a következő:

 

"Erzsébet asszony, Krisztusnak (?...) anyjának vér szerint való atyjafia (?...)"

Előzmény: polites (270)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!