Bokros Lajos egykori pénzügyminiszter további költségvetési szigorításokat tartana szükségesnek. Szerinte be kell látni, hogy az euró 2008-as bevezetése illúzió. A Világbank igazgatója az Orbán-kormány gazdaságpolitikájára utalva Gyöngyösön közölte, ha az állam jobban tudná a piacnál, hogy mi a jó beruházás, akkor sikerült volna a szocializmus.
A valutaválság miatt szükséges volna a 2004-es költségvetés végszavazás előtti módosítása, jelentette ki Bokros Lajos csütörtökön Gyöngyösön. Az a költségvetési terv, ami a valutaválság előtt elegendőnek látszott, ma már nem elegendő közölte a Világbank igazgatója a gyöngyösi Liberális Klub rendezvényén.
A volt pénzügyminiszter hangsúlyozta, a háromszázalékos kamatemelés legalább kétszázmilliárd forint többletkiadást jelent a költségvetésnek, és a MOL sikertelen privatizációja is további ötvenmilliárd forinttól fosztja meg a büdzsét. Bokros Lajos fontos lépésnek nevezte a lakáshitelezés szigorítását, de ez nem elegendő, a költségvetési politika további szigorítására van szükség.
Csökkenteni kellene az adóterheket
Ezzel párhuzamosan kívánatos volna az adóterhek radikális csökkentése és a húsz éve napirenden tartott államháztartási reform elindítása is. Bokros Lajos kérdésre válaszolva szólt arról is, hogy a nemzetközi piacok egyöntetű megítélése szerint nem reális cél az euró 2008-as Magyarországi bevezetése.
Ha egy kormány nem reális célkitűzést hangoztat, az egyértelműen hiteltelenné teszi a politikáját, mondta Bokros. A magyar kormánynak fontos volna belátnia, hogy ha ez a cél júniusban teljesíthetőnek látszott, ma már egyértelműen nem tűnik megvalósíthatónak. A volt pénzügyminiszter szerint az államháztartási egyensúlyt és a versenyképességet romboló gazdaságpolitika 2000-ben kezdődött el, amikor az ezredforduló kormánya úgy gondolta, hogy a belső kereslet növelésével érdemes felpörgetni a világgazdasági lanyhulás miatt csökkenő, addig export és beruházás vezérelt növekedést.
"A túlköltekezést megállítani!"
A fedezetlen bérkiáramlás nyomán élénkülő kereslet ugyanis fokozódó importot jelent, ami azonnal lerontja a külkereskedelmi mérleget, és a többletfogyasztást csak külföldi hitelekből lehet finanszírozni. Ebben a helyzetben a magyar gazdaság előtt álló legfontosabb feladat a munkaerő versenyképességének és a gazdaságpolitika hitelességének helyreállítása; Bokros szerint ez elsősorban a fedezetlen bérkiáramlás korlátozását és a költségvetés túlköltekezésének megállítását jelenti.
Versenyképességet romboló tényezők
Magyarországon nem csupán az államháztartási hiány, hanem a költségvetési újraelosztás mértéke és az újraelosztás szerkezete is rombolja a versenyképességet. A volt pénzügyminiszter posztkádáristának nevezte az előző kormány által 2000-ben elindított, az állami beruházásokra épülő voluntarista gazdaságösztönző gazdaságpolitikát. Ugyanis, ha az állam jobban tudná, hogy mi a jó beruházás, mint a piac, akkor sikerült volna a szocializmus mondta.
A magyar gazdaság másik súlyos gondjaként jelölte meg a volt pénzügyminiszter az egészségügy és az oktatás elmaradt reformját, mert ma a világszínvonalú iparhoz és pénzügyi szolgáltatásokhoz drámai módon lecsúszott oktatás és egészségügy társul.
Van egy 10 éves autód, ami ér 500 000Ft-ot, de te beletolsz még 2 millió forintot. Tele van extrával, bikaerős motor dolgozik benne stb., kívül pelül makulátlan állapotban van.
Hiába került neked 2,5 millába, eladáskor töredékét kapnád érte.
A MOL részvénye szerinted mennyit ér? 4000Ft-ot v. 7000Ft-ot?
hanem László Csabád adta el értéken alúl a Posta Bankot, és meég meg is dícsérte magát.
Az meg bizony Viktorunkat dícséri, hogy az Erste oly vadul ráugrott a rendbehozottt bankra. (Amely az adózóknak még sok hasznot hajtahott volna).
Így majd hajt az osztrákoknak.
A baj az is volt, hogy A. Józsi bácsiék rá..szták az ajtót az oroszokra, miközben az exportunk jelentős része oda irányult.
Meg hogy azt is elhitték maguknak hogy péntekről hétfőre majd egyszercsak fogunk tudni a világpiacra termelni.
off
már bocs, de milyen know-how-ról beszélsz? :)
a szoc. nagyvállalati, bizottságos, kapun belüli munkanélküliséges nóhauról? Van még belőle elég sajnos, de remélem a kihalás ezen is segít, akár a Vörös Párton :)
/"..a felvilagosult es tajekozott allampolgar erdekeben ideje lenne a koztereken az eppen aktualis adosagot, annak aka'r kulonbozo evi, havi, ++szemelyi/csaladi :-) lebontasait mutato elektronikus tablakat felallitani (ahogy mas orszagokban ez mar megtortent), hogy a politika ezen aspektusa is tudatosuljon. ..."/:-)
nekem megfelel a Nyugati tér. Csak attól tartok, a látványtól azonnal nullára szalad a Forint értéke.
Egészen konkrétan az MSZP-SZDSZ kormány 1998-ban eladta volna a Postabankot, de a Fidesz közvetlenül a választások után azzal állt elő, hogy nem szabad eladni, mert szükség van egy állami tulajdonú nagybankra.
Azóta sem jöttem rá hogy miért, de kétségtelenül szükség volt rá.
Ezek a kínaiak tudnak valamit. Kérdezzük meg tőlük a titkot!
(Szerintem hajón hozzák batár konténerekben, utána meg vasúton. Végül is nem romlandó áru. Arra kíváncsi lennék, hogy a gyártónak mennyibe van. Néhány kézen átmegy, mire az ára 1500-ra "felkúszik"...)
"Kínába gyártott inget vagy a cipőt, itt odaadják 1500 ill. 3000Ft-ért.."
Ez az ami rejtély számomra.
A kenyér ára megy föl ha drágul a benzin, mert állítólag a termelést nagyon befolyásolja az energia ára.
Az energia mikor lesz annyira drága, hogy Kínából ne érje meg ideszállítani az olcsó pólót?
Napisajtót nem szoktam olvasni.
Viszont ha józan ésszel végiggondolod, hogy mi miért van - és látod az összefüggéseket!!!, akkor erre a következtetésre jutsz.
Ha a MÁV 11 000-rel kevesebb emberrel is tud működni ugyanezen a színvonalon, akkor ez egy jó lépés.
Mennyi kell a reformjához? 100Mrd? Korlátolt vagy kispofám! Ezt honnan akasszák le? Ha neked van, akkor told bele a cégbe, és meg van mentve a haza!
Azt, hogy Irakba mit keresnek magyarok nem tudom. Én nem küldtem oda őket. Ha megkérdeztek volna, én nem támogattam volna. Ez az USA bulija. Nekünk ebből semmi hasznunk.
"Szóval én így látom a dolgokat. (MSZP)"
Szóval a 200 000 új autó tulajdonosa mind MSZP-s. Ez a baj az emberek többségével. Csontra meg vannak hülyítve manapság. MSZP-n meg FIDESZ-en kívül nincs is élet? Korlátolt gondolkodás -> korlátolt egyén.
Ez csak olyan "EngemNemÉrdekelHogyanDeMűködjenekADolgok"-beszéd.
Nagyjából azt böfögöd vissza, amit megettél a napipártsajtóból.
"Minél kevesebb állami tulajdonú cég van, annál kevesebb hely lesz a hozzá nem értő pártkatonák részére" - na ne hülyíts. Hogy lehetsz ilyen vak? A magyar cégek döntő többsége az államból él meg. Nem kell ahhoz állami cégnek lenni, hogy közpénzt kapj - oktondi, viszont a privatizációval éppen a haverokat lehet jutalmazni :))
A MÁV-nak nem volt semennyi éve, mert soha kapta meg a megújuláshoz szükséges pénzt.
Ha megkapná akkor sem lenne nyereséges, mert a személyszállításba akkor is kellene állami pénz.
Stratégiai ágazat esetében az ágazatnak a teljes gazdaságra kifejtett hasznait és költségeit kellene mérlegelni.
"Én nem azért fizetem az adómat" - hogy Irakban évente egy ELTE-t szórakozzon el 200 ember?
Mi a gond pártkatona?
"Tudomásul kell venni, hogy az élet nem habostorta." - na ja, a Forinton elkelne némi ráncfelvarrás az utóbbi időben.
...meg miért is? Én szeretem a habostortát. Ti meg azt ígértétek.
Most meg "túl sok pénze van az embereknek" - "Szóval én így látom a dolgokat." (MSZP)
"A Posta Bankot már régen el kellett volna adniuk. Ha jól tudom most kezd nyereséges lenni, pedig a 1x év alatt sok milliárdot beletoltak az adófizetők pénzéből. "
Na ugye.
Beleőltek 150 milliárdot + amit Hornék és amikor nyereségességé vált, győzelmi jelentésekkel eladták 100 milliárdért...
A hülyének is megérte...
Világos.
A Posta Bankot már régen el kellett volna adniuk. Ha jól tudom most kezd nyereséges lenni, pedig a 1x év alatt sok milliárdot beletoltak az adófizetők pénzéből. Minél kevesebb állami tulajdonú cég van, annál kevesebb hely lesz a hozzá nem értő pártkatonák részére, akiknek a hibás döntéseit aztán közpénzből hozzák helyre. A közpénzek eltüntetése is talán nehezebbé válik.
Az olyan állami lyukas zsákok esetén, mint pl. a MÁV, a köztévé, a Posta stb. három megoldás létezik, ha nyereségesen akarnak működni. Vagy növelik a bevételüket, vagy csökkentik a kiadásaikat (vagy mindkettő).
Én nem azért fizetem az adómat, hogy abból a köztévé, MÁV stb. adóságát finanszírozzák. Ez a pénz mehetne az autópályákra, korházakra stb.
A MÁV-nak volt 13 éve, hogy megújuljon, de csak egyre rosszabb állapotba került.
A köztévének én 2 évet adnék, hogy kijöjjön a bevételeiből. Ha nem megy, le kell oltani a villanyt. Ami nem megy, azt nem kell erőltetni!
Ezt a pénzt arra kell fordítani, hogy a zöldmezős beruházásokat támogassuk. Új munkahely, a dolgozó adózik a költségvetésbe, és nem a költségvetésnek kell eltartania. Így is eltart 800 000 munkavállalót + a nyugdíjasok.
Tudomásul kell venni, hogy az élet nem habostorta. Mo-nak többek között Kínával kell versenyeznie, ahol az emberek egy marék rizsből el vannak egész nap, és dolgoznak mint a gép. Elmész az Ikeába, vagy bármelyik üzletbe, 10 áruból 5-re az van írva, hogy Made in China.
Kínába gyártott inget vagy a cipőt, itt odaadják 1500 ill. 3000Ft-ért. Aztán csodálkozunk, hogy a magyar textil és cipőipar haldoklik. Akkor szerinted most a költségvetésnek őket is dotálnia kéne?
Ez annyit jelentene, hogy az ország belerakja a fejét a hurokba.
Az 500 millió EUR-ból meg valszeg a meggyengült forintot fogják megtámasznani, ill. az export-import különbözetből adódó rést betömni. Ha pl. évente eladnak idehaza 200 000 új autót mint az idén (aminek a zöme import), akkor biztosan fel kell vennie az országnak évente min.1 Mrd EUR-ot, hacsak az exportunk nem követi ezt az importnövekményt.
Szóval szerintem bármilyen bután hangzik is, túl sok pénze van az embereknek az ország gazdasági helyzetéhez képest (nagyátlagban). Ez nem lene baj, ha a megtakarítások nőnének -> visszakerülne a gazdaságba, a gond az, hogy elköltik (import)...
Szóval én így látom a dolgokat.
Mindazonáltal nem is érdemes mellébeszélnem: k.szépen, konkrét (de nagyon konkrét!) tervek születnek a kazincbarcikai csövek kicserélésére! És az nagyon drága ám!
"Felvett a kormány 500 millió euró kölcsönt az kb. 115 milliárd forint, a Posta Bank eladásából bejött 105-110 milliárd, az elég is lesz visszafizetni a kölcsönt.(:-((( "
És felvette az orosz államadósságot is - 92 milliárd.
Továbbá eladott még bankokat és mindent amit mozdítható...
És nem épitett semmit.
És kirúg százezreket ( most olvasom, csak a MÁV-tól 11 ezer főt ).
És csak a múlt héten felvett , a legdrágább rulirózó hitel fajtából annyit ami elég lenne a 4-es metró 80%-ra....
Szóval: ezeket az adatokat kellene az ország számára világossá tenni.
(És még hol a vége).
örülök, hogy nem mindenki akarja az államadósság kérdését elbagatellizálni.
Egyrész jelentem, mostani állás szerint az 10700 milliárd.
Másrészt hozzáteszem, a véreskezű gazember alatt épülő M7 sóderjából sok balatoni pártfunkci villájába billentettek azok a billencsek(ZIL), melyek nem átallottak időnként 100l/100km fogyasztást sem elszámolni. Néha annyi feles benzinjük maradt, hogy mivel nem tudták eladni az egészet a felesleget a Dunába engedték...
Ez volt a benzingét kezdete a legvidámabb barakkban,
no meg azt akartam mondani, loptak már akkor is rendesen csak többen és kevesebbet/fő.
Bizony azt... es korlatozni a kormanyok hitelfelveteli jogat...mert nem azoknak kell vegul kifizetni akik folvettek.
Es szigoruan ellenorizni mire hasznaljak fol...
mert akinek judaspenzre jut az ne vegyen fel hitelt a valasztok borere...
Igen, egeret alja-bermunkaban es rettenetes minosegben, ugyhogy valoszinuleg mar azt sem sokaig.
Valamikor fenykoraban pedig maga fejlesztette amit gyartott, televiziokat radiokat pl.
Elherdaltak es leamortizaltak mar azt a szakmai toket, know-how-t teljesen.
Es immar a foldi maradvanyai sem magyar tulajdon.
De ezt meg ugy-ahogy megertem, ekkora lemaradast mint amekkora nekunk volt a nyugattal szemben nehez vagy inkabb penzigenyes behozni es csak hosszutavon terul meg - mas dolog, hogy ami penzt szetlopkodtak kis hazankban, abbol meg lehetett es meg is kellett volna tenni legalabbis kivalasztott teruleteken versenykepesek tudjunk maradni... de ahol a fosztas megy ott a gyors penz a jo penz...
a felvilagosult es tajekozott allampolgar erdekeben ideje lenne a koztereken az eppen aktualis adosagot, annak aka'r kulonbozo evi, havi, ++szemelyi/csaladi :-) lebontasait mutato elektronikus tablakat felallitani (ahogy mas orszagokban ez mar megtortent), hogy a politika ezen aspektusa is tudatosuljon.
Szamokat az utcara demokratak/technokrata szakertok!