Ez a rovat az Írástörténeti Kutatóintézet baráti körének a szélesebb nyilvánosság felé történő megnyitása kíván lenni. Be akarunk számolni az itt végzett munkáról, meg akarunk vitatni nyitott kérdéseket az előrelépés érdekében.
A székely rovásírás eredetét kutatva ugyanis sok új felismerésre jutottunk a kutatótársakkal, amelyeket érdemes megbeszélni. Azt is tapasztaltuk, hogy nagyon sok segítséget kaphatunk a nyilvánosságtól.
Így jutottunk például egy hun tárgyhoz, amelyiken székely betűs, magyar nyelvű rovásfelirat van. Így kaptuk a most bemutatandó honfoglaláskori keresztet is, amelyiken szintén van egy magyar nyelvű rovásfelirat. Az akadémikus "tudomány" mindezekről még - tudtunkkal - semmit sem tud, vagy nem foglalkozik vele.
Így találtunk egymásra és újabb segítőtársakra is, akik fordításokkal, nyomdai előkészítéssel és millió más módon segítettek nekünk, meg a tudományos kutatásnak. Illik valamit közreadni ezekből az eredményekből és érdemes a nyilvánosságnak ezt a formáját is kihasználni a továbblépés érdekében.
A rovat címében megfogalmazott állítást is megvitathatjuk (a google-ba beütött "Az Éden írása" keresőszövegre megjelenik a tanulmány), de van ezer más írástörténeti tárgyú megbeszélnivalónk is.
A rovatot rovó nyitja, de ezen a fedőnéven több munkatársunk is közreadhatja a véleményét.
A gombjára tették azt, amit előbb képen közreadtál. Kb. 2-3 cm átmérőjű lehet. Ez a tű akár 20-25 cm is lehetett, ruhatartó volt, általánosan elterjedt.
Nemeskürty István (1996/143-144) szerint egy "egyelőre kisebbség is erősödik és szerveződik, amely a jelen miatti keserűségében turáni álmokat kerget. Eszményképük a pogány magyar. Egész keresztény ezer évünket legszívesebben kihajítanák az ablakon – miként a nemzetköziség hívei is, csak más előjellel – és visszatérnének a rovásíráshoz és a sumér mitológiához. Nem veszélytelen ez a csoportosulás sem. Már a két háború között is működtek, sok bajt keverve, sok kárt okozva."
„a legkülönbözőbb és egymásnak nem egyszer homlokegyenest ellentmondó nyelveredeztetési és őstörténeti agyszülemények - noha bizonyos ellenzéki körök támogatását élvezik - voltaképpen a sok vonatkozásban nemzetellenes liberalizmus malmára hajtják a vizet. Az etruszkokkal, szkítákkal (szittyákkal), hunokkal, törökökkel, sumerokkal való rokonítás - hogy csupán a legdivatosabbakat említsem … - olyan tömény esztelenség, ami csak zűrzavart kelthet a tájékozatlan vagy kevésbé tájékozott fejekben. Ez a káosz viszont gyökértelenségérzést, identitásvesztést, nemzetietlenné válást idézhet elő.” Rédei Károly (1998/122)
Ábrázolásod bronzkori bronztűkről is ismert a KM-ben. Eredete így valószínűleg valóban a sztyeppe lehet, hisz ide onnét (is) jött. Közös sztyeppei örökségre gondolok a pártus és itteni párhuzam miatt.
a 426 már szép, míves darab, de sajnos indulat szülte, a stílusa is olyan mancsos-demszkys-parvenüs. árad belőle mindenki mély lenézése, ez nyilván a belvárosban így sikkes. szerintem kerekíts belőle drámát és add elő valahol egy faluban. azt hiszem, még az első felvonás alatt elsimítják a rajtad lévő egyenetlenségeket.
mindenesetre a magadra vett szerep további jellemvonásaid felismerésére alkalmas. végtelenül sajnállak rombolásaid közben, és hogy ugyanakkor a "nagy gyűlölködőtől" még eddig sem tudtunk meg semmit. a sok "baromságot" már előre kiosztottad, mint bő szókincsed mintapéldányát.
persze, ha az ember olyan balfácán, hogy vadliberálisok fórumán irogat, a hozzád hasonlók megjelenése sem nagy csoda.
mondd csak, jól fizetik a vamzerügynököket a honlapon? mennyi egy gyalázkodó beszólás? 5 vagy 10 ezer? topikrombolás 20-30 lehet, hisz ez a rovó különösen veszélyes alak. ráadásul ért is valamihez, hohó, ez már 40-50 is meglehet! vagy esetleg csak ingyen, merő gyűlölködésből szennyezed a fórumot?
"Hátul kötöm a sarkad, a sark különben is hátul van, tehát tréfás fenyegetés." Én nem venném olyan tréfának: ez egy keleties kivégzési forma, amikor a sarkadat a tarkódra, teszik, és egy derekadra helyezet kötéllel a gerincedet eltörik.
Párthus kori örmény tál Armavirból. A díszítés egyes részletei a magyar fazekasjelekre, székely rovásjelekre és a Szent Korona áttetsző pártadíszeinek mintájára emlékeztetnek.
Aztán, amikor Totyától kaptam egy rend tiszta ruhát, a szokásához híven megint jól felbosszantott. Arany pofa ez a totya, de mindég oktatni akar. Azt mondja, hogy aki nem tanul az egyszer már megtörtént dolgokból, azaz a történelemből, azt újra és újra ki lehet fosztani. Én azért vagyok ágrólszakadt, mondja Totya, mert sose tanultam. Bezzeg az az autós, aki ismerte Badinyit, meg Szeminót, az nem árul hajléktalanújságot, az Tojotában feszít.
Ez persze egy hülyeség. Az a pasas nem is úgy nézett ki, mint egy inszeminátor, azaz semmi köze nem lehet az autójának a szeminóismeretéhez. Ez a két dolog nyilvánvalóan nem függ össze.
Úgyhogy a Totya csak hadd mondja a magáét, rajtam nem tud segíteni.
Az őstörténetben nagyon sok minden bizonytalan. Az azonban bizonyos, hogy a finnugrista őstörténeti elképzelés téves.
Amit te őstörténeti maszlagnak nevezel, az a múlt feltárását célzó kutatás. Több igazság van ezekben, mint a finnugrista dogmákban. A felvetett ötleteket természetesen meg kell vizsgálni és rostálni. De az irány jó: szélesebb körben kell körülnézni, ha az eddig szükre szabottban nem találtuk meg az őseinket.
Ha a finnugrizmus ehhez nem talál adatokat és módszertant, akkor egyrészt nem kellene elvetnie az alternatívok által felkínáltakat; másrészt módszert kellene váltania.
Kezembe vettem a "Fedél nélkül" paksamétámat és megindultam feléje. Jóindulatú arccal nézett rám a vezető, éreztem, hogy segíteni fog.
Nyújtottam feléje az újságot: - Uram, megszánna egy kis apróval? - Emeld fel a fejed testvérem és büszkén nézz körül. Tiéd az egész világ. - Uram, én napok óta nem ettem, ... meg hát egy kis bor is jól esne ebben a hidegben. - Barátom, viselkedj méltósággal. Világverő királyok sarja vagy. - Én? Már atyám és annak atyja is kétkezi munkás volt... - Távolabbi ősökről van szó, barátom. - Nahát! Valami váratlan örökség? - Bizony az, ha nem is olyan közvetlen, mint amire gondolsz. - Ez biztos? Maga honnan tudja ezt? - Semino és társai ... - Nem ismerem őket! Soha nem találkoztam velük és nem vállalom a szembesítést. - Ne félj testvérem, nem üldöz senki téged. Semino és társai a legnagyobb jótevőid.
A keresztút lámpája már sárga lett, kezdtem ideges lenni: - Azt még mondja meg, hogy hogyan jutok az örökségemhez? - Badiny Jós segít neked a helyes utat megtalálni.
A lámpa zöldre váltott, a vezető barátságosan biccentett és gázt adott.
Eltöprengtem.
- Hmmm... Badiny-Jós? Ez biztos valami ügyvédi iroda lehet. A Totya talán ismeri. Holnap kellene valahonnan egy rendes ruhát szereznem.
A sarok kérdését a mitológia felől is meg lehet közelíteni.
Az "s" rovásjel hegyet ábrázol, méghozzá az északi sarok hegyét, ami a Föld forgástengelyeként is szolgált. Ezért lehet gömbölyded és csúcsos is a jel teteje. Ez egyébként inkább függhetett az írástechnológiától. Agyagba karcolva, kőbe vésve, papírra írva lehetett gömbölyded, róva azonban nem.
Ez a sarok-hegy a világoszlop töve. A világoszlop felső része pedig a Tejút, azaz egy folyó. Ezek együtt az égbe vezető utat jelentik.
Ezért van az, hogy a magyarban a sarok nem csak az asztal sarkát jelenti, hanem az ajtó és ablakszárny sarokpántját is, amely körül elfordul a szárny.
A CzF szótár jól szedi össze a párhuzamokat, de a forgó jelentést nem vette észre.
Akinek van földje, nem termelhet, mert nincs fizetőképes kereslet. Akinek nincs termőföldje, az meg nem tud fizetni a sivatagban. Ergo te nem termelhetsz jótéteményből, mert éhen halsz, ergo az is éhenhal, akinek termelhetnél.
Érdekes, ettől ma senki nem lesz ideges, pedig 1-2 milliárd embert így éhenhalásra ítélt egy gazdasági rend.
A téma zárásaképpen szeretném azt a megjegyzést fűzni a "demonstrációhoz", hogy (Idézve a Népszabadság OL /NOL/ BIL 2005.február.22.) szerint Percenként tönkremegy egy családi gazdaság az EUban, miközben az egy főre eső vetésterület 1981-re 0,16 hektárra zsugorodott, míg mára már 0,12 az egy főre jutó terület. A hozamok viszont jelentősen nőttek, ami azt jelenti, hogy a termőtalaj a végkimerülésig van kizsigerelve. Ezt PAUL NICHOLSON az Európai Családi Gazdálkodók Szövetségének baszk elnöke fejtette ki, egyben arról is tájékoztatta a jelenlévőket, hogy az elmúlt csütörtöktóől a baszk termelők is ugyanilyen meggondolásokból kezdenek tüntetni...... A világ lakosságának 55 %-a a mezőgazdaságból él, Tíz évvel ezelőtt 150 millióan éheztek, ma 800 millióan, ennek az éhező tömegnek az 55 %-a falusi...
Róna-Tas András szerint „két nyelv akkor rokon, ha a közös alapnyelv és az ő nyelvi rendszerük között folyamatosság állapítható meg” (1978/372). A definició alkalmazásához azonban ismerni kellene az alapnyelvet, valamint a folyamatos változás elveit és tényeit.
Götz László (1994/444) joggal kérdezi meg, hogy hol és hogyan lehet a fenti nyelvrokonság-meghatározásban megkövetelt nyelvrendszerbeli folyamatosságot kimutatni, amikor majd 3000 éves űr tátong az obi-ugor nyelvemlékek és a feltételezett "alapnyelv" kora között, s ráadásul ez az állítólagos alapnyelv is teljesen ismeretlen?
Rámutat a finnugrista érvelés elképesztő hibájára:
Miféle módszer az, ha ezt a "folyamatos mozgást" úgy akarjuk kimutatni, hogy először a mai obi-ugor nyelvekből és a magyarból egy előre megfogalmazott tétel szerint - például a "szabályos hangváltozások" segítségével - kikövetkeztetünk egy hipotétikus "alapnyelvet", majd ezután ugyanazon létra fokain visszafelé lépkedve, e műalapnyelv "leggyakoribb részrendszereinek folyamatos mozgását" visszavezetjük a mai vogulig és magyarig? Ez esetben nem tettünk mást, mint önmagunkat csaptuk be. Az ilyen módszer csupán szemfényvesztés, circulus vitiosus, azaz egy helyben topogás, de semmiképpen sem tudományos bizonyítás.
A szellemes finnugrista „bizonyítási eljárás” lényeges vonása, hogy akkor is felhasználható a finnugor rokonság „bizonyítására”, ha az alapnyelv rekonstrukciója, vagy a „folyamatok” elképzelése hibás; sőt akkor is, ha az alapnyelv egyáltalán nem létezett.
In the Indus script, numerals are marked by repeating a short vertical stroke the required number of times. The pictograms of 'six' (six short strokes divided to two lines) and (on its left side) 'fish' together form a syntactic unit (Fig. 13f). It corresponds to the compound aru-meen 'six-star' occurring in Old Tamil texts and denoting the asterism of the Pleiades. This constellation was the first one in the ancient Indian star calendar whose conjunction with the sun at the vernal equinox marked the new year around the 23rd century B.C.
1. Hebrew and Sumerian 2. Permission to Use Cuneiform Writing Sample 3. Timeline of Mesopotamian History 4. Sumerian Version, Biblical Story of Job 5. Sumerian True Type Font 6. "pukku" and "mekku" in Gilgamesh 7. Sumerian Language ba- Prefix 8. Sumerian Eden? 9. Hungarian and Sumerian 10. Enable Sumerian True Type Font 11. Development of Cuneiform From Pictographs 12. Sumerian Word for Venus 13. Sumerian Alphabet? 14. Sumerian "mashkim" as Demons? 15. Zecharia Sitchen; Sumerian Language Suppressed? 16. Hebrew ELOHIM 17. Sumerian Proverbs Page 18. Sumerian Audio File?
Az összefüggések érdekesek és jó lenne többet tudni róluk. Ha a magyarban az "s"-nek egykori sarok "szár Óg", azaz "Óg király" értelmet tulajdonítunk, akkor talán ugyanennek az ősvallási képzetnek a nyomait mutattad most fel.
Óg Básán királya volt az Ószövetség szerint a sémi népek honfoglalása előtt.
"Megértem a rovat törekvéseit, de 1848-ban egész évfolyamok vonultak be a honvédségbe a tanáraikkal együtt."
A késő utódok fátyolos szemmel fogják mesélni az Írástörténeti Kutatóintézet zászlóaljának kitartását a rendőrattack idején. Rovó mester egy anasazi Jóma felirattal megállásra kényszerítette a tankokat, ezalatt a traktoroknak sikerült benzinhez jutniuk és azután már nem lehetett őket megállítani. A kormány kapitulált.
Ez túl nagy jelentőségű ügy ahhoz, hogy ne törődjünk vele. Megértem a rovat törekvéseit, de 1848-ban egész évfolyamok vonultak be a honvédségbe a tanáraikkal együtt. Azaz néha hallgatnak a múzsák. S ezekben a napokban a motordübörgés mintha elnyomta volna a sóhajaikat.
Nem egészen világos az eljárásuk, mert a bevezető mondatban eltértem. Ezt a megoldást éppen a rendszer javasolta. Vagy az szubjektív, hogy mit tekintenek hasonlónak s mit nem? Aztán meg, mi köze a gazdáknak a történelem fórumhoz? Miért éppen itt maradhatott meg? Egyébként pedig ez sem igaz, mert ez a rovat is a történelem fórumba tartozik s éppen innen törölték ki.
A világforradalom jelenlegi állásában ez a fajta cenzúra jutott nekünk.
A Modusba ütközik az, hogy több topikba másold ugyanazt az üzenetet. Mindegy, hogy miről szól, mi áll benne. Olyan szempontból nem keménykedtek vele, hogy pl. a Történelem alfórumból nem tiltottak ki.