Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Ez valóban lényeges kérdés. Pl a roco nohab- nál az oldalrácsozat ról/ból, hogyan lehet eltávolítani rendesen a festéket? Ott ugye alatta is ki van alakítva a merevítés imitáció. nyilván oda is jut a festékből. Azt ott kitisztítani sztem lehetetlen...
Szerintem lakklemosóból is többféle van. Én ezt használom, eddig teljes sikerrel. Az igaz, hogy nem szoktam áztatni, mert az áttörlés során pl. a tamponozott feliratok egy része azonnal lejön.
Javasolt kipróbálni a kasztni belső oldalán. ha ott oldja vagy lágyítja, akkor vagy az adott lemosó és a kasztni nem szeretik egymást.
(Az én véleményem az, hogy nem szükséges a teljes festés visszamosása, csak ott, ahol a festék vastagsága, vagy mintázata miatt megmarad az átfestés során.)
Tulajdonképp a savas kémhatása oldja le a festéket. Ha ráfröccsen a kezedre, elkezdi egy idő után csípni. Az se mindegy, milyen öreg, és meddig áztatod. Bár azt én is hallottam, hogy kikezdi a műanyagot.
Ezek szerint jó megoldás csak egy van. Ha nem rontjuk el a festést... :-)
Az acetonmentest még nem próbáltam, de ahogy azt "V41 523" kolléga írta, nem fürdetni kell, hanem vattalapot nedvesítünk vele és ha eltávolítottuk a festéket, már nem érintkezik a műanyag vele többé. Gondolom ezért lehet kíméletesebb az anyaghoz. Mivel hamar elpárolog, hamar el is múlik a reakcióképessége. Ki fogom próbálni majd a tömény hypó fürdőt. Azt hallottam a Tamiya forgalmaz festékeltávolítót, de visszagondolván a Tamiya árakra, biztos nem lehet olcsó mulatság, ha van egyáltalán a magyar boltokban...
Ma délután kipróbáltam egy sérült próbakasznival a " kézkímélő acetonmentes körömlakklemosó"-t: Kb. tíz perc áztatás után meglágyult a műanyag (!!!) , fél óra után hozzáragadt az ujjamhoz a kaszni.....( azért ilyet fékolaj nem csinál ) Ezek után mindenki döntse el mennyire jó ez az acetonmentes...
Igen, ezt az acetonmentes körömlakk módszert, javasolták már nekem mások is. .
Eszembe jutott tegnap otthon hogy van egy kis roco középfülkés kasznim, amit csak próbára használok és mindig ráfújok kicsit a festékből, mielőtt a készülő modellt kezdeném festeni. Ezt beledobtam a fékolajba és ma reggel kivettem. Következőt tapasztaltam: A festék megtúrósodott rajta. Kivettem, majd a csap alá raktam és régi fogkefével elkezdtem dörzsölni. Műanyagig lejött róla minden. De, a kaszni érezhetően elvesztette azt a merevségét és keménységét, amilyen azelőtt volt. a középvezető fülke részt úgy csinálta a roco, hogy külön kell a kasznira felülről rácsúsztatni. Ez a kis öntvény a tetején el van vékonyítva és mindenféle lyukak, kiváltások vannak rajta. Erre volt ugyan is eredetileg a tető rápattintva. Nos ez a fülke rész itt a pucolás alatt ketté is tört könnyedén. Azelőtt ez kellő erővel bírt, hiszen mint mondtam a tető is bele volt eredetileg pattintva 4 db kis fülecskével. A kaszni többi része alkalmas az újrafestésre, de kijelenthetem nyugodtan, hogy sokat vesztett az anyagminőségéből. Tehát mindenképp kikezdi a fékolaj a műanyagot, de ha időben kivesszük, még nem annyira, hogy teljesen használhatatlan legyen.
Annak idején a lángban kínáltak megvételre nekem egy átfestett szergejt. Szinte meg is vettem, de mivel a dekóder nem kellett bele és ki akartam venni belőle, így a kasznit is le kellet pattintani. A tulaj rám is szólt, hogy majd inkább ő, mert a kaszni egy helyen még festés előtt elrepedt. Ezt ő tutin meg is ragasztotta, belülről egy sztirol lappal megerősítette, de az eltávolításnál azért figyelni kell rá... Mostmár nyilvánvaló a repedés története is. A fékolaj kezdte ki a kasznit, amibe átfestés előtt lemosta, és ezért elrepedt el egy helyen. Eredeti roco kaszniról még sosem hallottam, hogy elrepedt volna a leszedésnél...
Sziasztok! Én legutóbb mikor elrontottam a festést, egy M41-esen, acetonmentes körömlakklemosót használtam! Egyébként az eredetit is leoldja! Amiből a fuggerth készült, azt nem bántotta a lemosó, más mozdonyon nem próbáltam!
Felejtsétek már el a fékolajat a vasútmodellektől. Nem arra van kitalálva hogy festéket marassunk vele. Az autóban is csak speciális anyagokkal érintkezik a fékrendszerben. A sima gumit lágyítja. marja. A karmantyúk a fékhengerben, a gumicsövek,et stb olyan anyagból vannak amik állják a fékolaj maró hatását. Na most a mozdonykasznikat nem tervezik arra hogy ilyen igénybevételeket kibírjanak. Nincs is rá szükség.
Az aceton mentes körömlakklemosó viszont hasonló dologra van kitalálva.
Használata: kozmetikai vattalapkát mártunk a körömlakklemosóba majd mint ha csiszolnánk dörzsöljük meg vele a felületet. A festék maradéktalanul eltávolítható vele, és még csak egy hétbe sem kerül, hanem esetleg csak egy két órába. Mivel gyorsan párolog ezért nem marad benne a kaszni anyagának szerkezetében, és tapasztalataim szerint nem is roncsolja azt.
Én Prevent nevű fékolajat használok/használtam. Elég sok autós kiegészítőt árulnak, nagyobb áruházakban tuti kapni. Marattam már sok kasznit vele, BTTB Nohab, V36 kaszniktól kezdve,H0-ás Piko Gorilla Fuggerth Csörgők és Gützold régi Szergeje is megmártózott már ilyen folyadékban nálam. És az említett Roco kasznik is, igaz azok már újabb kiadásúak voltak.
Az én módszerem az volt, hogy egy fém tálkába tettem egy kevés fékolajat, és egy régi fogkefével néhányszor finoman lekapartam a felesleges festék maradványokat. Ezt azért ne vedd szent írásnak, (magyarán, ne mutogass rám ujjal ha nem jön be! :D ) de nálam semmi baj nem volt ezzel a módszerrel, én ezért merem javasolni.
Én egy Gützold (Új kiadás) kasznival jártam meg. és DOT 4 fékolajat használtam. Kilágyult teljesen. Ettől függetlenül megpróbáltam lefesteni. először úgy tünt jó lesz, de elkezdte izzadni a festéken keresztül a fékolajat.. :-)
Tehát magába szívta az anyag. Nyilván a kaszni anyagának olyan összetevője volt ami a fékolajnak is, ezért reakcióba lépett vele...
Ez érdekes, mert én Roco kaszniról marattam le a festéket fékolajba úsztatva legalább egy hétig és a kaszninak semmi baja nem lett. Sőt, a festék így is baromi nehezen jött le! Bár már többektől hallottam, hogy így bántja a kasznit a fékolaj meg miegymás, de én ezt annak tudom be, hogy fékolajak között is lehet eltérő.
Makettinfo nevű oldalon, egyébként említették még a lefolyótisztítót is, mint alternatív festék eltávolítót.
És milyen technológiát használsz? Belemártasz rongyot és dörzsölöd vele? Egyik fórumon a tömény hypót javasolják... Az a baj h. egyszer próbálkozhat csak az ember... :-)
Köszi! Milyen technológiával? A lemosóba mártasz rongyot és dörzsölöd? Amúgy most olvasom egy fórumon, hogy valaki a tömény halálfejes háztartási hypó-t javasolja. Az ugye lúg, kérdés a kasznival mit kezd... Az a baj, hogy csak egyszer próbálkozhat az ember... :-)
Van egy összefestegetett roco kasznim amiről szeretném leszedni a festéket. Régebben, próbáltam egyszer a fékolajas módszert, de sajnos ráfáztam, mert a kaszni is kilágyult. Igaz nem roco hanem új gützold volt. Azt hallottam, hogy ma már más anyagokból gyártják a modelleket mint rég. Ezek sokkal érzékenyebbek a fékolajra. Kipróbáltam egy régi piko kasztnival is, egy 7ig ázott a fékolajban és semmi baja... Szóval a kérdésem: távolított e már el valaki roco kaszniról festéket sikeresen, aki esetleg meg is osztaná velem ezt a technológiát? Köszönettel B
Meg még egy kicsi. Dmot Lillafüredi motorkocsi Mk33-s eredetileg 1000 mm-s síneken szolgált nálam mégis 760-n, vagyis tt-ben 6mm fog futni. Nagy gond szerintetek? Létezhetett egyáltalán ilyen 760-s nyomközzel?
Hát bakker,én is irigyelem a munkád.Ottvannak nagyon.Nekem ez a Bzmot volt az első rézmodellem.Ienre sikeredett:-).Meg félbe hagyva egy 275-ös Nyalóka,a rudazat meg fogott.
Szegecseket többféle képen, nálam alternatív megoldás vált be, bekarcolom a szegecsek helyét, majd pontozóval egyesével belenyomkodom a vonal mentén. Kaszni 0,5 mm a merevítő csíkok 0,2mm sárgaréz lemez.
Gratula!! :-) Na szerintem ez a modellezés. Szépen kézzel készítve! Egy titkot ha elárulnál, örülnék. Hogyan lehet csinálni hasonló szegecsezés-imitációt az oldalfalakra? Köszi. Üdv.