Viszont a legnagyobb fizikusok közül sokan igenis szerették és tájékozottak voltak benne - Heisenberg, Schrödinger, Bohr, Einstein, Weizsacker, Penrose, de Newton, Leibniz vagy említsük Machot és Kantot?
Szerintem a sötét anyag egy elenyészően pici részét magyarázhatjuk a neutrinokkal és a gravitonokkal (gravitonokkal még sokkal kisebb részét, mint neutrinokkal). A döntő többségről azt gondolják, hogy a legkönnyebb szuperszimmetrikus partner részecske (aminek nagy tömege van a szuperszimmetria explicit sérülése miatt).
Planck-TÖMEG: A tömeg természetes egysége: az a tömeg, aminek Schwarzschild-sugara=Compton-hullámhossz/pí:
mp=négyzetgyök(h-vonás*c/G)=1,22*10^19 GeV/c^2=2,176*10^-8 kg.
Redukált Planck-tömeg:
négyzetgyök(h-vonás*c/8pí*G)=4,34 mikrogramm, ami kb. egy bolha tömegével egyenértékű:))
A Planck-tömeg olyan fekete lyuk tömege, amely Schwazrschild-sugarának pí-szerese a Compton-hullámhossz. Az ilyen fekete lyuk sugara:
Planck-HOSSZ:
lp=négyzetgyök(h-vonás*G/c^3)=1,616*10^-35 méter.
A megfigyelhető Univerzum sugara a Planck-hossz 1,2*10^62-szerese.
A hosszúságot nem lehet a Planck-hossznál nagyobb pontossággal mérni, lévén, hogy a kvantumgravitáció elmélet szerint a tér és az idő fogalma értelmét veszti a Planck-hossznál kisebb távolság esetén, illetve a Planck-időnél rövidebb időtartam esetén. Következésképpen az energia kvantálása jelenlegi tudásunk szerint azt vonja maga után, hogy a tér és az idő is kvantált.
Planck-IDŐ: Az idp természetes egysége. Ugyan nem tekinthető a Planck-idő automatikusan az idő kvantumának, de ennél kisebb időintervallumban nem lehet különbséget tenni az Univerzum előző és következő állapota között.
tp=négyzetgyök(h-vonás*G/c^5)=5,39*10^-44 s.
A fotonnak ennyi időre van szüksége ahhoz, hogy megtehessen egy Planck-hossznyi utat. Az Univerzum várható élettartama kb. a Planck-idő 8*10^60-szorosa.
Planck-TÖLTÉS: A töltés természetes egysége:
qp=négyzetgyök(4pí*eo*h-vonás*c)=négyzetgyök(2c*h*eo)= =e/négyzetgyök(alfa)=1,875*10^-18 C
ahol (illetve a fenti képletekben): c=fénysebesség h=Planck-állandó h-vonás=redukált Planck-állandó, illetve Dirac-állandó G=gravitációs állandó eo=a szabad tér permittivitása e=az elemi töltés alfa=a finomszerkezeti állandó: 137,0359^-1
Planck-HŐMÉRSÉKLET: A hőmérséklet természetes egysége. A Planck-hőmérsékletnél magasabb hőmérsékletről nincs értelme beszélni: ezen a hőmérsékleten "párolognak el" elméletileg a fekete lyukak, illetve erről a hőmérsékletről kezdett hűlni az Univerzum jelenlegi tudásunk szerint.
A Planck-impulzus egyenértékű egy könnyű táskával sétáló ember táskájának impulzusával.
Planck-ERŐ: A Planck-impulzus és a Planck-idő hányadosa:
Fp=mp*c/tp=c^4/G=1,21*10^44 N
A Planck-erő nem más, mint az elektromágneses energia és a gravitációs hossz hányadosa, tehát benne foglaltatik Einstein tömeget körülvevő gravitációs mezőt leíró egyenleteiben is:
A Planck-energia és a Planck-idő hányadosa, értéke: 3,628*10^52 W. Ez óriási teljesítmény: az észlelhető legfényesebb jelenségek: pl. gamma-viharok teljesítménye is messze elmarad tőle, csupán 10^45 W, tehát a Planck-teljesítmény tízmilliomod része!
valamelyik topikban magyaráztátok nekem a Planck hosszat, energiát, időt, stb. Nem vagyok benne biztos, hogy helyesen értelmezem, de ezek a legkisebb energiát, időt, hosszat jelentik én úgy értelmezem. Igaz ez? És jelent e ez korlátot a fotonok energiájára, illetve hullámhosszára?
Ez ugye az elektromágneses sugárzásra is felső limitet adna, ami azt jelentené, hogy egy bizonyos hőmérséklet felett, a test alig tud sugárzással hőt leadni
Én meg a zenével voltam ugyanígy: kisiskolás koromban elvégeztem a zenei általános iskolát, aztán gimiben már nem folytattam, és nem zenei pályára mentem tovább, hanem fizika szakra. Aztán első munkahelyemen csupa zeneszerető, zeneértő, hangversenyre járó kollégáim voltak, akiknek gyermekei közül többen is lettek zongoraművészek. Meg akkor ment az Isaura is, amely filmre két okból figyeltem fel úgy is, hogy akkor sem szoktam tévézni: éppen akkor mentem be a Szüleim szobájába, amikor a Commendador így szidta Leonciót: "Hol a fizikusi diplomád? Elherdáltad apád vagyonát!":)), Isaura meg eközben éppen zongorázott:)) Aztán autodidakta módon folytattam tovább a zongoratanulást, jelentkeztem a zongoratanári szakra, de "csak" zenei érettségi lett belőle, akkor 24 éves voltam......
A tudományfilozófia nekem is kedvenc tárgyam volt, kedvenc tudományfilozófiai könyvem Paul Feyerabend A módszer ellen című könyve. Ezt Mindenkinek ajánlom elolvasásra!
Ez nagyon nehéz dolog. Sokszor nagyon szép elméletek is megdölnek amiatt, hogy a kísérleti adatokat nem adják vissza helyesen. A Higgs bozonok elmélete akkor dől el, amikor ki lehet jelenteni, hogy megtalálták, vagy azt, ogy sohasem fogják megtalálni. Amúgy elméleti szinten jó a dolog.
A sötét energiát kényszerűségből kellett bevezetni, mert a mérési eredmények nem egyeznek meg a jelenlegi asztrofizikai elméletekkel. Vagyis a jövőben majd megtalálják ennek az okát. De ilyen rejtélyek a fizikában mindig is voltak a történelem. Gondolj csak a hőanyagra, vagy az éterre, stb.
"Emailen küldöm a jobb változatot, amit a moderáció véletlenül kitörölt "
Ok, rendben! Amúgy ,hogy megy a filozófia tanulása? Vizsgáid, hogy sikerültek? Tudományfilozófiát tanultok, vagy pedig vegyítve minden félét? Egyik kedves lány barátom is filozófusnak tanul.
Én is hiszek abban, hogy a Higgs mechanizmust meg fogják találni. Esetleg azt el tudom képzelni, hogy sokkal több Higgs bozon van, mint ahogy eredetileg gondolták. A természet mindig változatosabb modellel rendelkezik, mint ahogy először le szeretnék írni.
Ha bizonyított lenne pl. a "Higgs-bozon elméletről", hogy áltudomány, akkor nem fektettek volna ennyi pénzt és munkaerőt az LHC megépítésébe..... Szóval, szerintem nagyon is jól tudják, hogy mit keresenek......
"a hozzájuk körített jobbára téves fizikai elméletekről (szuperhúr elmélet, graviton elmélet, Higgs-bozon elmélet). "
Jelenleg nem bizonyítottak, hogy tévesek lennének.
"Ellenben azt meg merem kockáztatni, hogy a szuperhúr és brán elméletek áltudományosságát ez az elmélet kompenzálja és megpróbálja a fizika anomáliáit végérvényesen mellőzni."
Statisztikus fizikát már tanultunk a fizika szakon, de azért kösz az erről szóló anyagokat! Csak sajnos, nem tudtam őket megnyitni, mert MHTML dokumentumok. Talán az MHTML dokumentumok megnyitásához valami külön programra van szükség? A kaotikus mechanikán még gondolkodom. Égi mechanikából dióhéjban foglalkoztunk a kaotikus mozgás problémájával, de nem tudom igazándiból, hogy miről is szól a kaotikus mechanika. Pl. mennyi benne az égi mechanika..... Meg az sem mindegy, hogy mikor vannak az órák, mert munkahelyi okok miatt nem minden időpont alkalmas számomra, főleg hogy győri vagyok.....
Igen, rendben. Lehetne inkább délután háromkor? Esetleg akkor az Árpádhídi buszpályaudvaron találkozhatnánk és ott majd kitalálunk valamit. :) Holnap délelőtt felhívlak.
sajna nem tudlak elérni, nem lesz internetem, de szívesen találkoznék veled, legyen az, hogy fölhívsz, és megmondod, hogy hol fogsz várni rám. Tőlem olyan helyet jelölsz meg, amilyet csak akarsz, bár most már nem vagyok kolis, hiszen Pilisborosjenőn lakom, így legésszerűbb megoldásként egy kényelmes parkot mondanék.
nagyon sokféle van, de én csak kettőről tudok. Az egyik a statfiz szeminárium, a másik a térelmélet szeminárium. De jövő félévben fog sztochasztikus folyamatok specit tartani. Ha fel tudnád venni, akkor lenne közös óránk.:) Nincs kedved a következő félévben felvenni Tél Tamás Kaotikus mechanika című tantárgyat?:P
Kaotikus mechanika I.
kollokvium
Gruiz; Tél;
2
2/h
1
Szombaton 10-jor jó lenne találkoznunk Nálad? Odajönnék. Az a baj, hogy mi otthon nagyon sűrűn vagyunk a szüleimmel. De esetleg, átmehetnénk a hídon, és benézhetnénk az Eltére. Az egyetem ilyenkor hatig nyitva van, és vannak szabad termek táblákkal ,és tudnék a táblára írni képleteket.
Sajnos, Szüleim már NEM fiatalok, és Mindketten magas vérnyomásban szenvednek, főleg Anyu, aki örül, ha 170 alá megy a szisztolés értéke, ezért nem akarom semmivel sem terhelni Őt, éppen elég lehet Neki, hogy Ő főz!
Hú, ez nagyon érdekes, s bizony hibáztál, hogy megmutattad, mert jellemző rám, hogy mindent tudni akarok, amit nem értek, tehát csak rád vár a feladat, hogy mondj egy napot jún. 25, 26, 27-dike között, amikor találkozhatunk, ha akarod, felkereslek én, és elmondod a lényeget. Felszínes ismeretéhségem tökéletesen el lesz nyomva :) Bocs, hogy ilyen erőszakos vagyok, de azt tapasztaltam, hogy 10szer hatékonyabban tudok úgy tanulni, ha felkeresem a hozzáértő, bennfentes személyeket. Az utazás megéri, mert közben is frissül a vérkeringés, és jobban tudok figyelni, így szoktam elmagyaráztatni doktori témákat is, és alkotóik mindig lépre mennek, és segítenek, ráadásul örömmel. :)
"Jó Neked, hogy olyan tanárod van, aki ennyit foglalkozik Veled, hogy este 11-ig képes a Te prezentációd sikeressége végett túlórázni!:)) Nekem sajnos, ilyen önfeláldozó tanáraim egyik szakon sem voltak! "
Györgyi Gézánál szerintem csillagászok is vehetnek fel szemináriumot. Mindenképp érdemes Nála felvenni ilyen órákat.:)
"Olyan volt, aki az "Úton a szupernehéz elemek felé" című fakultatív kurzust reggel 7-kor tartotta (éppen ezért csak ketten jártunk az egész évfolyamból e kurzusra), meg olyan tanárunk is volt, aki reggel 7-kor íratta a ZH-kat, hogy ne az előadások, és ne a gyakorlatok idején kelljen írni, tehát, hogy az előadásokat és a gyakorlatokat is meg tudja tartani, de mindenki utálta e "hajnali" ZH-kat:)) "
Ez nem tisztességes. Középiskolában az osztályfőnököm volt olyan, hogy osztályfőnöki órákat arra használta fel, hogy bepótolja az elmaradt matek órákat. Mert ő matektanár volt, de ő nem tanította, csak megutáltatta a matekot. Persze egyetemen már megszerettem a matekot.:)
"Én sem szerettem, mert előtte mindig hasmenésem volt, mert a hajnali órákban ZH nélkül is "irritálnak" a beleim......"
Annál nincs rosszabb, mint ha suliban jönnek elő ezek a dolgok.
Igen, nagyon sűrű lesz. Sokat kell tanulnom, rengeteg időbe telik.
"Igaz, hogy már hajnali 3-kor felkelek, de a hajnali órákat nem tanulással szoktam tölteni, hanem különféle (nem zajos) házimunkákkal: pl. a vacsora utáni edényeket is ilyenkor szoktam elmosogatni, mert este már ahhoz is túl fáradt vagyok, hogy elmosogassak magam után, így aztán olyan hamar 6 óra lesz, hogy észre sem veszem, akkor meg már indulnom kell dolgozni, mert messze lakom a munkahelyemtől......"
Mindent egyedül kell csinálnod? Ha vége van a vizsgaidőszaknak, akkor úgye több időd lesz pihenni.
Jó Neked, hogy olyan tanárod van, aki ennyit foglalkozik Veled, hogy este 11-ig képes a Te prezentációd sikeressége végett túlórázni!:)) Nekem sajnos, ilyen önfeláldozó tanáraim egyik szakon sem voltak! Olyan volt, aki az "Úton a szupernehéz elemek felé" című fakultatív kurzust reggel 7-kor tartotta (éppen ezért csak ketten jártunk az egész évfolyamból e kurzusra), meg olyan tanárunk is volt, aki reggel 7-kor íratta a ZH-kat, hogy ne az előadások, és ne a gyakorlatok idején kelljen írni, tehát, hogy az előadásokat és a gyakorlatokat is meg tudja tartani, de mindenki utálta e "hajnali" ZH-kat:)) Én sem szerettem, mert előtte mindig hasmenésem volt, mert a hajnali órákban ZH nélkül is "irritálnak" a beleim......