Keresés

Részletes keresés

Shiro Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3822
Szerintem az ovisoknál ez a nagybetű írás nem is írás, hanem inkább rajzolás. Legalábbis én mindig így mondtam, meg ők is, hogy betűket rajzolnak... az írás, az a folyó írás és azt tényleg csak a suliban tanulták
s.
zso70 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3821
mákod volt, egy jó szemésszel, vagy mi ( sajnos azóta már más gyerekról is, ki oda járt, kiderült  hasonló) jártunk rossz helyre .
Előzmény: bokor (3818)
zso70 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3820

a gyerekemmel szintén jártunk félévente egy jó hírű szemészetre, rövidlátás miatt, majd tanulási gondok miatt elvittem pszichomókushoz, ahol kapott 2 feladatot ,majd sürgősen eltanácsolt a Pálfia rendelőbe , ahol kiderült a kettő látása.

Az agy korrigál, semmi_de_semmi jele nem volt ennek a problémának.

Előzmény: kicsinap (3816)
kicsinap Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3819
:-))
Amúgy én rémesnek találom ezeket a feladatlapozásokat, különösen, hogy már most "értékelik" őket, mosolygó, meg szomorkodó fejekkel. De Ajnát ez totál nem zavarja, így elviselem én is.
Előzmény: bokor (3817)
bokor Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3818
Akkor nekem jó 25 éve vidéki kisváros szemészetén hogy állapították meg a dolgot?
Előzmény: zso70 (3815)
bokor Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3817

Nekem anno úgy derült ki, hogy nincs térlátásom, hogy olyan képeket nézettek velem, hogy mondjuk a bal szemem a kalitkát látta, a jobb szemem a madarat, ha együtt néztem, akkor a madárnak benne kellett volna lenni a kalitkában, de nem volt.

A pálcikás ugyanilyen, ha meg tudta őket számolni, akkor 1. vagy beletrafált véletlenül, 2. vagy rendben van a térlátása. Szerintem a kiegészítősnek ehhez semmi köze, én pl. azokat nulla térlátással mindig meg tudtam oldani, ha gondot okozott, csak az egyik szememmel néztem :-)

Előzmény: kicsinap (3813)
kicsinap Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3816
Szemvizsgálaton nézték, 2,5 éves kora óta szemüveges, és 3-4 havonta járunk vele kontrolra. MÁrciusban megyünk legközelebb, akkor újra rákérdezek.
Bár betűkben nem téveszt, és a számokat (két jegyű) is jól olvassa. Lehet, hogy simán ezek a rajzolós feladatok nem érdeklik, vagy nem mondják jól el nekik, hogy mit kell csinálni.
Előzmény: zso70 (3815)
zso70 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3815

térlátást, csak speciális szemvizsgálattal lehet ellenőrizni !!

Bp-en talán 3 szemész orvos végez ilyen jellegű vizsgálatot , Pálfia szemészet, Sényi doktornő és Piglet tudja ki a még, ők ahhoz járnak.

 

Előzmény: kicsinap (3813)
kicsinap Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3814
De a rajzolásnál is fogja a ceruzát nem?
Szerintem a nyomtatott betűket mindenki másképpen írja le, azokat nem tanultuk, hoyg merről merre írjuk.
Előzmény: Lappantyú (3812)
kicsinap Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3813
Na, de ha azt nem tanuljuk leírni, akkor nem teljesen mindegy?
Mert értem én, hogy pl. írott "a" betű írásánál nem mindegy, hogyan kezdjük, merre kanyarítjuk stb., de ha leírom, nyomtatottan, hogy "A", akkor nem teljesen mindegy, hogy hogyan teszem?
Én nem hiszem, hoyg ezt akadályozni kellene, különben is az oviban is ír, ott sem akadályozza senki.

Más.

A térlátást hogyan lehet jól vizsgálni? Ajna ugye szemüveges, egyik szeme jó, a másik nem. Elvileg néztek nála térlátást a legutóbbi kontrolon, számítógépbe kellett nézni és valami pálcikákat megszámolni, amit csak akkor lehet, ha két szemmel néz. Tudta.
De. Az ovis feladatlapokon mindig rosszak neki azok a feladatok, ahol van egy rajz, majd ugyanaz a rajz enm teljesen készen és ki kell egészíteni készre. Lehet, hogy nincs összefüggés, de felmerült bennem.
Előzmény: zso70 (3810)
Lappantyú Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3812
az irány a lényeg, hogy merről húzza merrefelé a vonalat. és persze a helyes ceruzafogás, ami azért az íráshoz nagyon nem mindegy.
Előzmény: kicsinap (3808)
Lappantyú Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3811
na, a pasimat megkérdeztem, mindjárt köpött egy példát nekem :))

aki a virágot szereti, rossz ember nem lehet.
aki a virágot nem szereti, következésképpen biztosan rossz ember? :)
Előzmény: Lappantyú (3806)
zso70 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3810

nem, de a betűk kezdése, befejezése, iránya nem biztos, hogy szabályos..

 

talán jön rolller és elmondja pontosan

Előzmény: kicsinap (3808)
kicsinap Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3809
Értem én.:-)

Biztos, hogy ez valahol mélyebben van, és még csak nem is nevelés kérdése (bár nyilván hat valamennyire a példa, de nem mindenható). Totál könyvmoly családban az egyik tesóm pl. alig vett/vesz kézbe könyvet, csak szakkönyveket olvas el, ha kell.

Emlékszem olyan 10 éves kor körül volt, amikor ajándékba kapta a KÉt évi vakációt, azon röhögtünk a másik tesómmal, hogy lesz 2 év, mire elolvassa.:-)
Előzmény: Lappantyú (3806)
kicsinap Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3808
De ez az írott betűkre vonatkozik nem? Nyomtatott nagybetűket nem tanultunk írni az iskolában...
Előzmény: zso70 (3805)
Lappantyú Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3807
csak az a gond, ha írni akar, szóval nem nagybetűket karcolni, hanem leírni valamit. én erre adtam alternatívának a mágneses betűket, ami szerintem tök jó alternatíva, de szerinte nem annyira.
Előzmény: zso70 (3805)
Lappantyú Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3806
de tényleg nem gondoltam, nem is utaltam ilyesmire, hogy az általam vázolt esetleges ok-okozati összefüggésnek a fordítottja is törvényszerű lenne, semmi ilyen szabály nincs a világon.

keresgélek egy jó példa után, de azt hiszitek, találok? majd megőrülök, úgy idegesít pedig :))
Előzmény: kicsinap (3804)
zso70 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3805

ma hallottam egy tanítő nőtől , aki kora alapján már "vén rókának" számít, hogy nagy általánosságban első elején a gyerekek ismerik a nyomtatott betűket, de összeolvasni nem tudnak, és főleg a mássalhangzóval kezdődőek a problémásak.

 

az írást azért nem szokták javasolni, legjobb tudomásom szerint, mert az írás elemek gyakorlásánál a honnan-hova , merről indul, hova érkezik,problémát okozhat.

vannak nagyon jó kis feladatlapok, amiben az íráslemeket lehet ygakorolni, az pl lehet az nyomtatott nagybetűk karcolása helyett.

kicsinap Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3804
Én meg anyukám elmondása szerint irtóra nehezen tanultam meg olvasni, gyakorlatilag első osztály utáni nyáron.
A mi időnkben a szóképes módszer volt, simán tudtam melyik képhez milyen szöveg tartozik és kész. Anyukám vért izzadt és nem ment. Aztán nyáron rájöttem. Attól kezdve imádtam olvasni és faltam a könyveket. És van diplomám meg tudományos fokozatom.:-) Szóval ez tényleg nem képesség függő.

Nálunk Ajna nagy könyvmoly, már 1,5 évesen ismert egy-két betűt. Most 5 éves, mindet ismeri (a kis betűs megfelelőket még nem mindet), de az összeolvasást még nem, illetve a magánhangzóval kezdődő egy szótagosak azok mennek. MÉg nem érzett rá.
Az a baj bele, hogy nagyon akarná, de irtóra nagyon, csak nem érti, hogy az nem olyan, hogy akkor ő rögtön a Ruminit fogja egyedül olvasni.:-) Egyszerűen nincs türelme kivárni ebben a fokozatosságot. Ezért most kicsit próbálom jegeltetni a témát, elterelni, ha lehet, nehogy elmenjen a kedve.

Én nem érzem olyan nagy gondnak, ha nyomtatott nagy betűket leírkál magától, ő is szeret írni, azt mondja, hogy könyvet ír.:-)

Olvastam valahol egy tanulmányt, ahol azt írták, hogy 5-6 éves korban természetes jelenség a betűk és olvasás iránti érdeklődés, és igazából ez a kor lenne a legalkalmasabb az olvasás megtanulására. Biztos van benne igazság, de az én példám is mutatja, hogy később is meg lehet jól tanulni.:-)
Előzmény: Lappantyú (3799)
Shiro Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3803
Ezzel maximálisan egyetértek!
A fiam ismerte az összes nagybetűt iskola előtt. Ha éppen nagyon akarta, össze is olvasta őket kis hibával, segítséggel, de ritkán akarta nagyon :o)
A lányom magától tanulta meg összeolvasni a betűket és még azon a nyáron, szépen komótosan végigolvasta első betűtől az utolsóig az Anna, Peti, Gergő sorozatból az Irány az iskola c. részt és azóta is folyamatosan olvas. Szinte minden könyvet, ami a kezébe kerül. Az egyébként sem könnyű táskájába mostanában minden nap belegyömöszöl egy gyerekenciklopédiát és azt tanulmányozza minden délután leckeírás után a napköziben... na, erre a fiamat semmilyen vesztegetéssel sem tudnám rávenni...:o)
szóval a korai olvasás tényleg egy betűfalás nevű belső késztetésből eredhet

S.
Előzmény: Lappantyú (3799)
Lappantyú Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3802
ohh, hát a legkevésbé sem szerettem volna semmi ilyesmit kihozni, most kivételesen ha visszaolvasom sem látok benne ilyen irányú fogalmazás-kavarodást. :)
sőt, még azt is csak talányosan érzem, hogy van ilyen irányú ok-okozati összefüggés, nemhogy a fordítottjára tudnék még akár csak utalni is.

(én sem tudtam olvasni iskoláskorom előtt, de nagyon, nagyon imádtam a könyveket, rengeteget olvastam kisiskolás koromban.)
Előzmény: zso70 (3801)
zso70 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3801

de , az ellentéte nem igaz, hogy akit nem érdekel óvodás korban, az nem szeretné később a betűket, könyveket

szerintem

Előzmény: Lappantyú (3799)
Lappantyú Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3800
nálunk ez jódarabig működött is, hogy ne írjon, rajzoljon inkább, de mostanában nem nagyon tudom lebeszélni, folyamatosan az megy, hogy rajzol valamit és azt kommentálja. tudja, hogy nem szeretem, így sokszor a keze takarásában írja. próbáltam ajánlani neki alternatívát, vettem betűs hűtőmágnest, hogy pakolássza ilyenkor inkább azokat, de azt mondja, hogy értsem meg, hogy neki azt oda kell írnia, mert úgy lesz teljes a rajza. hát erre nehéz ugye mit mondani. :)
Előzmény: zso70 (3795)
Lappantyú Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3799
én ezzel teljesen egyetértek, mármint hogy nem kell szerintem se a korai olvasást túlmisztifikálni, egyszerűen csak bekattan nekik az összeolvasás és ennyi. talán annyi következménye lehet, hogy akit ennyire érdekelnek a betűk, hogy iskola előtt már sokat foglalkozzon velük, annak nagyobb az esélye, hogy később is szereti a betűket, könyvek formájában is. ez persze remek dolog, de az iskolai képességekhez nincsen sok köze.
Előzmény: noaaa (3797)
AliceCsodaországban01 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3798
Ez nem úgy megy, hogy rászólhatok... csak éppen látom, hogy rajzolgat, aztán ott van egy csomó betű. Vagy orvul a férjem tervrajzára odarajzol betüket... :-) Egyébként tavalyhoz viszonyítva rengeteget rajzol hálistennek. És az emberámbrázolása már egészen pofás. És minden alak olyan vigyorgó, hogy csak na.

Mi csak annyit teszünk, hogy felolvassuk neki azokat a betüket amiket lerajzolt. Nem úgy, hogy á bé cé, hanem a bö cö gö kö stb (ahogy a hangot kiadjuk). Pl a multkor azt írta fel, hogy ÁMBRIS teljesen véletlenül. De leginkább ilyeneket, hogy MÓ meg OŐMAŐ, stb.
Előzmény: zso70 (3795)
noaaa Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3797
Én sem foglalkoznék a suli előtt a betűk mutogatásával, legfeljebb csak akkor, ha a gyerek maga nagyon erőlteti. Egyébként nekünk volt valahonnan egy fakopáncsos ABC, olyan abakusz-fazon, a lemezkék egyik oldalán betűk voltak, a másikon az adott betűvel kezdődő szó és a szóban forgó dolog rajza. Gyanítom, hogy nekem ezt matatták, (maguktól - én sohasem bíztattam őket erre), és így tanultak meg olvasni. Amúgy az, hogy egy gyerek előre megtanul olvasni (írni) vagy sem, semminek sem a fokmérője szerintem, ez olyan, mint a fogzás vagy a beszéd, az egyik jó hamar csinálja, a másik később, de nagyobb ütemben stb.  Azért van az iskola, hogy ott tanulja meg... Ha pedig ezt a pedagógus nem így gondolja, vagyis elvárja, hogy tudja, akkor azt az iskolát messze el kell kerülni. :-)))
Előzmény: AliceCsodaországban01 (3793)
zso70 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3796
nem, valóban.
Előzmény: AliceCsodaországban01 (3794)
zso70 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3795

nem nagyon kellene betúket írni/rajzolni, enyém is mániákusan ír/na, főleg, hogy látja a nővérét, de mindig lebeszélem, hogy inkább rajzoljon valami mást, ne betűket

érdkes, nekem a 3ból egy sem tudott olvasni, s nem is érdekelte őket iskolakezdés előtt.

Előzmény: AliceCsodaországban01 (3793)
AliceCsodaországban01 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3794
Na igen, én csak azt akartam írni, hogy pusztán a tanítónő nem dönthet így vagy az iskola.
Előzmény: zso70 (3792)
AliceCsodaországban01 Creative Commons License 2010.01.21 0 0 3793
Ja egyébként nem tudom hogyan is megy ez a "magától olvasás" (pedig én is tudtam már olvasni, csak nem emlékszem...)

Pillanatnyilag ott tartunk, hogy Iván rajzol betüket. Sokat. És sokszor kéri, hogy olvassam fel, mi van egy-egy táblára írva. De ha pl azt kérdem tőle, hogy mi kezdődik C betüvel, a kutya vagy a cica, akkor néz mint borjú az újkapura.

Most kezdtem vele feladatlapozni, eddig nem is lehetett rávenni. Az írásos meg olvasásokat nem nagyon szereti, a formák és szinek, az ellentétek, meg a számolásos munkafüzeteket szereti. Érdekes, hogy a számok nem okoznak neki gondot.

(Nem kell figyelmeztetni, napi negyed óránál többet nem gyötröm.)
Előzmény: Gabiiiiii (3789)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!