A topikot nagyjából kiganéztam, néhány nicket tiltottam. Elvárható lett volna a topiklakóktól, hogy a mendemondák, jogilag kétséges megállapítások olvasása esetén inkább egy gyors moderációt kérjenek, mintsem, hogy leálljanak vitatkozni. Bár a fórumban nincs szakmai moderáció, de ha egy határt átlép valaki, akkor valamelyikünk működésbe lép. Máskor kérem, hogy vegyétek ezt figyelembe, és korai riasztást kérünk. Köszönöm.
Az a műszerfalalt helyettesítő dél-afrikai (Albatrosz?) gyártmányú számítógép, ami csak azt rögziti, ami az ő kompetenciája (hajtóműadatok), de GPS pl. nincs benne, mint a Garmin 1000 glass-cockpit a Diamantokon. Biztosan olyan változat is van, de ennél egy fekete dobozos logger olcsóbb megoldás. Még a - valószínüleg minden gépbe bekerülő opcionális) GPS trackjét is fel lehetne használni, ha kötelezően be lenne kapcsolva és kibirná a pottyanást.
A gépen tudtommal volt adatrögzítőnek nevezhető berendezés, csak használhatatlanná vált.(hasonlót produkál mint a vitorlázórepülésben a igc fájl csak motorparamétereket is rögzít)
Nem tudom mennyi időnek kell még eltelnie hogy végre fölfogja mindenki(már akit érdekel) hogy arról a nyamvadt gépről nem esett le semmi? Minden darabot - már ami számít - ott találtak a gép közvetlen közelében. Minden fontos darabról(főtartó vasalat,csapszeg,segédtartó,kormányvezérlések,stb.) kiderült hogy vagy teljesen épek, vagy olyan sérülés van rajtuk ami egyértélműen a becsapódástól származik.
Az összes felhasznált kompozit anyagot(ragasztók, gyanta, szövetek,stb.)több soron bevizsgálták, egyértelműen többszörösét kibírták mint amilyen igénybevételt a levegőben valaha is kaphat. Azt hogy itthon még ennek ellenére nem engedik repülni a gépet azt én nem kommentálnám, de a német hatóság például engedélyezi a mai napig a gépek repülését.
Ja és a hitetlenkedőknem mondanám hogy a német partner megint vett két gépet, és ez tény nem pedig "úgy hallottam" információ.
Valószínű hogy nem ugyanaz a forrásunk(mondjuk az enyém egyértelmű, de mostmár azért kíváncsi volnék a tiedre is :) ).
Melyik az a nyolc tulajdonos, mert én is kíváncsi lennék rá.
Azt is megkérdezheted a "forrásodtól" hogy akkor hova dugják el a főnökék a gépeket amiket állításuk szerint kiszállítottak a megrendelőnek(legutóbb mondjuk épp úgy jöttek értük),lehet hogy elássák,mert akkor meggondolom én is hogy érdemes-e fölöslegesen dolgoznom :)
A felháborodás talán lehetne is jogos, de akkor miért is a cég felé?
Ez az egész letiltás is kezd már érdekes lenni azért, tudtommal a helyszínen nem volt technikai hibára utaló jel, ennek ellenére kis túlzással még a WC ülőke állapotát az öltözőben is vizsgálják, persze nem azt mondom hogy nem kell alaposan kivizsgálni a dolgot, de azért hogy ez ilyen hosszadalmas és összetett nehogy már a cég legyen a felelős(főleg hogy az oka csak annyi hogy "nem zárható ki esetleges műszaki vagy konstrukciós hiba").
Lehet,nem ugyanaz a hirforrás,mint Hankey olvtársé,,de 8 corvus tulaj követeli vissza a pénzét V.A.tól!Nem,az elsőszériás,V.PALI álltal tervezett sorozatból,amit pl F.GY használ,hanem a 2.szériás konstrukciókból!
Vagy nem mond valaki igazat(nemhogy exportra mennek...),vagy tényleg nem publikus ez a hir az ott melózok között.Mondjuk,ha én lennék ott a góré,én is titokban tartanám,amig lehet...te nem háborodnál fel,ha rendelsz egy gépet,fizetsz egy nagy halom előleget,(a végén mégtöbbet)késik több hónapot jobb esetben,rosszab:évet,majd nagy nehezen megkapod,3hónap mulva letiltják!!!!
Csak annyit jegyeznék meg ezzel kapcsolatban, hogy kompozittechnológiákról és azzal kapcsolatos dolgokról, akár emberekről "beszélni" itt(a gép full kompozit) legallább annyira idevaló minthogy minden ismeret és alap nélkül okoskodni egy repülőeseménnyel kapcsolatban(ne adj isten repülő koporsózni).
Ami azt illeti, hogy a "cég körüli problémákról", arra meg csak annyit, hogy amíg nem voltak ismert (vagy sokszor inkább csak annak vélt) problémák, addig elég kihalt volt a topic, most viszont hirtelen rengeteg jólinformált ember írogat itt a hatóság munkájától kezdve a lízingelésen keresztül a ki-kinek tartozik mennyivel kérdéskörig...
Szerintem az hogy "Corvus" elég tág téma, és mint látható sokminden idetartozik,idetartozhat, ezért szerintem kár egymást macerálni...
Erre azért ne igyál túl sok mérgező folyadékot, a seregtől lehet : katonai középiskola +főiskola + a csapatszolgálati, külszolgálati évszorzók és simán összejön egy mezei bokorugrónak is. A pilótáknak ha jól tudom 2X szorzóval mennek az évek, akár a külszolgálaton.
Egyébként tényleg elgondolkoztam én is hogy szerintem nemigen lehet olyan szakembert találni aki így vagy úgy ne volna érintett, és mégis képben lenne a dolgokkal... :)
A többi gyártó,szállító sem sokkal jobb, bár azért akiktől egyenest külföldről rendelünk talán kicsit precízebbek, meg általában kisebb átfutási idővel szállítanak(persze hazudnék ha azt mondanám hogy olcsóbbak volnának :-) )
Ebben 1-et értünk :))) Még van a Novia is mint kompozítos forgalmazó, de ők inkább az olcsó üvegszövetekre karbonokra, üvegpaplanokra és a polieszter gyantákra szakosodtak, így nemigen marad más mint az, hogy az AlvinPlast-tól szerezzük be ami kell. Jó lenne, ha lenne egy erős konkurenciája is a cégnek, mert akkor versenyben javulna a szolgáltatásúk. Bár megjegyzem, nekem még nemigen volt nagy problémám velük, segítőkészek, eléggé felkészültek is. Az hogy néha nem pont annyit szállítanak mint amit rendeltek, az inkább a Airbus 380-as miatt van, ugyanis több évre előre lefoglalták megrendeléseikkel az alapanyag gyártókat.
Nincs semmi probléma szerintem nem bántottál meg senkit, nem olyan stílusban írtad azt amit írtál :)
A freihegyről nálatok lévő uriember nagyon profi a maga szakterületén, ő kb 50 embert képzett ki már kompozítra, köztük engem is. Egyébként nekem is kollegám és szerelő topiktársnak is. Kicsi ez az ország :)
A külföldi szakvéleményt első olvasatra először én is furcsállottam, de belegondolva tényleg nem rossz ötlet, bár biztos, hogy drágább mintha hazai szakértőt kerestek volna. Csak itt igazából az a nehéz, hogy kit nevezhetünk az adott területen szakértőnek, mert nem elég, hogy a kompozíthoz értsen, értenie kell a kisgépes repüléshez legalább ugyanolyan jól, tisztában kell lennie a kisgépes repülőgépek méretezési számításokkal ami már egy repülőmérnöki képesítés, ismernie kell a gyártási folyamatokat, hogy meg tudja itélni, hogy nem-e a gyártás során következett be valami grimbusz, a jogszabályokhoz is értenie kell, a kompozíthoz is, és még ezer dologhoz kell értenie. Szerintem ilyen ember nem létezik sem itthon sem külföldön, aki mindezt egy személyben szakértői szinten tudná. Így már maximálisan érthető, hogy külföldi segítséget is bevontak a vizsgálatba.
Véleményem szerint több szakértő fogja vizsgálni a részleteket és egy közös véleményezést adnak ki. Ez így már korrekt. Magyar részről 3 szakembert tudok, akik elég átfogó ismerettel rendelkeznek, de egyik sem tudja szakértői szinten mndazt amit egy ilyen vizsgálatnál felmerülhet, tehát ők is csak csapatban segíthetnének.
Az egyik ilyen szakember Dr Gausz Tamás egyetemi docens, a BME repülő és hajó tanszéken, ő az elméleti oldalával van nagyon tisztában, a másik Dr Bánó Imre repülőmérnök, aki jópár repülőgépet tervezett és az építésükben is részt vett tanácsokkal, ő még a kisgépes jogszabályokkal is tisztában van, annó még Rubik Ernővel dolgozott együtt, de még ma is aktív. A harmadik személy a ferihegyről említett kollega aki nálatok is besegített, de ő mint érintett valószínüleg nem vehetne már csak elvi okok miatt is részt szakértőként. Ezenkívül van még 1-2 ember aki szóba jöhet pld Pali bácsi, de ugye ő is érintett. Ha ezeket mind végiggondoljuk, akkor már maximálisan elfogadható, hogy külföldi segítség kell.
Ha jól tudom akkor a hatóságnál is dolgozik egy pár repülőmérnöki végzettségű szakember, de azt nem tudom, hogy mennyire vannak tisztában a kompozítos kisgépek építésével, habár feladatkkörükbe tartozik. Amikor a saját gépem tervrajzait és vaskos paksamétában a számításokat vittem be hatósághoz jóváhagyásra, nekem úgy tünt, hogy először azt se tudták, hogy hova tegyenek, ki foglalkozzon ezzel is. Igaz ez nem most volt, hanem 8 évvel ezelött, azóta már ott is sokat válltozott a hozzállás és a szakismeret is a kisgépes építés terén + irányba :)
Kedves Mészáros Laci
Kérlek mond el te is a véleményedet, kíváncsi lennék rá, és ha nem hadititok, akkor megírhatnád, hogy kik foglalkoznak magyar részről a vizsgálattal illetve kiket tartotok még ti ebben az ügyben szakértőnek.
Arra is kíváncsi lennék, hogy mi alapján kerül kiválasztásra egy szakértő. Ezt azért kérdezem, mert tudomásom szerint sok országban pld már az is szakértőnek számíthat aki egy hasonló vagy ugyanolyan tipusú gépet megépített.
Én is és még sokan mások az Alvin Plast-tól szerezzük be az anyagokat, nekem is mondták már, hogy amit vettem anyagot azt "csak nekem" hozták be, miközben tudom, hogy más is vett már tőlük :)
Nem, akartam senkit megbántani, nem vagyok elég jólinformált...
Egyébként az egyik ferihegyi cégtől volt nálunk kollega mellékállásban...
És mégegyszer, nem azt állítom hogy nincs más aki ért a kompozithoz, sőt biztos hogy vannak nagyobb mágusok(pláne nálam) ,csak egy két anyagról kiderült hogy nem használják itthon rajtunk kívül, többek között ezért is kell külföldi szakvélemény... pusztán ennyit akartam ezzel mondani. Mégegyszer elnézést ha nem voltam elég világos!
Köszi a korrekt hozzászólásodat, ez már nagyon hiányzott, örülök, hogy végre megtörted a csendet :)
Tényleg baromi nehéz olyan embert találni az országban a repülős társadalomban aki megfelelően képzett egy ilyen vizsgálathoz, azaz ismeri a kisgépes előírásokat és ráadásul nem érintett az ügyben. Ez az USA-ban nem gond ahol több tízezer repülőgépet építettek otthon, kisebb/nagyobb üzemekben. Sajna magyarországon még messze nem épül ennyi gép. Nem is fog, főleg a pénz miatt.
Remélem, hogy hamarosan eredmény születik a vizsgálatban, és addig is légyszíves segíts itt letörni a rágalmazók/rémhírterjesztők állításait, persze ha van rá energiád.
Nem irigylem a helyzeteteket, baromi kényelmetlen és rossz érzés lehet, hogy a vizsgálat lezárta elött már újjal mutogatnak rátok, holott még semmi végleges eredmény nincs ahogy Laci is írta. Már megértem, hogy az ilyen és hasonló esetekben miért nem hajlandó nyilatkozni senki, mert ez a szemét magyar mentalitás, hogy dögöljön meg a szomszéd lova is, egyből besározza a tiszta embert is.
Számos anyagot amit használunk máshol nemigen használnak az országban,pláne nem a repülőgépgyártásban(nem mintha olyan sok lenne még... :-))
Erre ne vegyél mérget azért, én is kompozít gépet készítek vákumos eljárással, szintén prepreg cuccokkal :) Van még más is az országban aki kompozít gépet készít, nem is egy, hanem több. Persze mi nemigen használunk méhselytet az otthoni gépeinhez, mert túl drága, mi inkább hab maggal dolgozunk. Azért a méhselyt sem ismeretlen számomra :) Ferihegy 2 cég foglalkozik utasszállító gépek nagyjavításával, mindkettő helyen van komolyan felszerelt kompozít műhely és szakgárda, a Szerelő topiktárs az egyik ilyen kompozít műhelyben dolgozik, és nap mint nap javítanak méhselytes kompozítokat, ha kell akkor prereggel is, éppen mi van előírva az adott alkatrészhez. Én is javítok rendszeresen kompozít (méhselytes és habmagos ) alkatrészeket, a munkahelyemen is és az otthoni műhelyemben is.
Egerben is készítenek kompozít UL repülőgépeket, Budaörsőn karbonból készül egy 21m-es fesztávú vitorlázó, pesten is van egy barátom aki szintén kompozít Ul repülőt készít, ezenkívűl az országban van egy kompozít hidroplán épülőfélben, Siófok mellett is épül egy kompozít épít stb... Ezenkívül kb 15-20 helyen építenek fém vagy fa UL-eket az országban több - kevesebb sikerrel.
Az országban kb 60-70 embernek van képesítése kompozít gépek javítására.
Persze nem azt mondom hogy máshol nem használnak különböző, száz meg ezer féle anyagot, de van pár fajta amit úgy tudok az országban csak nálunk, hogy mik, abba most nemigen mennék bele(kevlár pre-preg, bizonyos ragasztók, stb...).
Üdvözlök Mindenkit a vadonatúj, és a réginél sokkal rejtelmesebb nickemmel. sajnos a réginek nem mükszik a jelszava és most, a hozzászólásokat olvasva úgy gondoltam ideje egy új regisztrálásnak, mert hozzá kéne írni.
1. A halálos sérüléssel járó baleseteket több hatóság is vizsgálja, részben eltérő szempontok alapján:
a/ KBSZ: kizárólag szakmai szempontok alapján, anonim végeredménnyel, a felelősség teljes figyelmen kívül hagyásával (többek közt ezek miatt sem használható fel az eredménye más eljárásokban). A vizsgálat kiterjedhet arra is, hogy az összes szabály betartása mellett bekövetkezhetett esemény után esetleg a szabályt kell módosítani
b/ NKH LI: a szakmai szempontok mellett a szabályok betartása a vizsgálat célja, az esetleges felelősség megállapításával
c/ rendőrség-ügyészs: elsősorban a felelősség, pontosabban az esetleges felelős keresésével foglalkozik
d/ bíróság: a felelősség súlyát mérlegeli, ha zt megállapította
e/ munkavédelmi hatóság, tűzvédelmi hatóság stb.: a saját szempontjaik alapján
Remélve, hogy jogász olvtársaink nem szedik azonnal ízekre, a kissé (?) leegyszerűsített definícióimat, kb. ezek a lényeges eltérések.
2. A hatóság (NKH LI) munkatársai nevében is kikérem maguknak a prejudikálást
a/ az érintettség, ami miatt valaki nem vehet részt egy vizsgálatban, az nem azt jelenti, hogy sáros !!!, hanem azt, hogy érintett pl. jelen volt valamelyik gyártásközi ellenőrzésen (ld. Corvus honlap)
b/ kedves lycoming:
a borítékodat nyugodtan tépd szét, már legalábbis a megjegyzésed célját illetően, ami mellesleg egy kicsit erősnek tűnik
"Ma,2007.aug.18 án,kb 16 h.kor a következőket "boritékolom",a baleset vizsgálatával kapcsolatban:
"Sajnos,a baleset körülményei,és a roncs szakértői vizsgálata során,NEM sikerült olyan,kizárólagos bizonyitékot beszereznünk,ami egyértelműen bizonyitaná:vagy a pilóta,vagy a CA kizárólagos felellőségét...."
Tessenek,ugy 4 hónap mulva eme hozzászólást visszanézni!"
- a KBSZ vizsgálata nem irányul felelősség megállapítására, így ilyen bizonyítékot nem is keresünk, tehát egy percet sem kell várnod, máris ideírom:
NEM sikerült olyan, kizárólagos bizonyitékot beszereznünk, ami egyértelműen bizonyitaná: vagy a pilóta, vagy a CA kizárólagos felellőségét.
- részünkről biztosan nem lesz 4 hónap múlva lezárva, már csak azért sem, mert a tervezet után 60 napot kapnak az érintettek a hozzászólásra, vagyis egy azonnali vizsgálat, másnapra megírt zárójelentéssel a postázásokat figyelembe véve minimum 70 nap
c/ kedves VIRGIL STARKWEL
- ahhoz, hogy a maradványokból ne lehessen semmit sem megállapítani, még nem kell olyan hülyének lenni
- mindez persze nem jelenti, hogy nem próbálkozunk (persze nem hülyének lenni, hanem megtalálni :-) )
d/ kedves RepülőgépÉpítő és mások
Ha az eltelt 40 évben, amióta műanyag repülőgépeket használunk ebben az országban is (!), nem szereztek volna kellő ismereteket a hatóság emberei, akik mellesleg köztünk (is) élnek, most már a topic jótanácsai alapján megfogják tudni oldani ezt a feladatot (is). (Mellesleg, ha itt a topicon ennyi hazai szakértő van, akkor már miért ne lehetne a hatóságnál is ?) Különösen, hogy a Corvus honlapján is többször láthatók gyártás közbeni ellenőrzésen. Arról nem is beszélve, hogy többen érintettséget emlegettek. Na akkor most benne vannak vagy nem értenek hozzá?
3/ kedves lycoming
"Igaza van Hankey olvtársnak abban,hogy a hatóság nem igen ismeri műszakilag ezen gyártási folyamatokat.Hogyan is ismerné,mikor volt katonai nyugdijjas pilóták(35évesen,de ez is 1 másik történet...)és foximaxi főiskolával-de nem több évtizedes tapasztalattal-rendelkező uj gárda állt fel,ott,Pesten..."
Ez egy nagyon "szép" bekezdés. Kár, hogy valószínűleg korod miatt Te magad sem érted a felét sem:
- a hatóság a már fent említett okokból JÓL ismeri ezeket a gyártási folyamatokat
- 35 évesen nem igen lehet ma nyugdíjba menni
- foximaxi főiskola soha nem létezett, mert egyetemnek hívták a Marxizmus-Leninizmus Esti-t, mely intézmény kisajátította a fenti nevet. Nos ilyen képzés legalább 18 éve nem volt. Ebből eredően azért már legalább ennyi tapasztalattal rendelkeznie kell az "új" gárdának. Feltéve persze, hogy mindezt nem a katonákról írtad, mert az ő fémépítésű gépeikkel ellentétben az "új gárda" manapság nem elsősorban asztalosságot tanul az egyetemen.
Összegezve, talán nem a legnagyobb gondossággal olvasod el elküldés előtt az írásaidat. Kérlek figyelj erre a jövőben, mert akaratlanul is sérthetsz embereket.
De gondolom, aki idáig ért az olvasásban, az valamit tőlem is szeretne olvasni:
- az emberi tényező vizsgálata folyamatban
- tervezés-áttervezés elemződik
- felhasznált anyagok véleményezés alatt (külföldi gyártó)
- gép dokumentációja elemződik
- gyártástechnológia és annak betartása elemződik (magyar és külföldi szakértők)
- roncs vizsgálata folyamatban (KBSZ, LI, BME, orosz szakértő és a BFU (Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung (www.bfu-web.de)). A szakértők felkutatása, bevonása, kérdések megfogalmazása, szerződések megírása, helyszínre utazásuk (külföldiek) sajnos időt vesznek igénybe.
Jelenleg tehát az anyag- és adatgyűjtés állapotában vagyunk