Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
A KAOSS funkció egy jópofa kiegészítő eszköz, amivel meg lehet bolondítani az élő előadást ezerféleképpen. A Chord Seqencert tulajdonképpen azért rakták bele a hangszerekbe, hogy ha a zenész a jobb kezével dallamot játszik, fel tudja szabadítani a bal kezét az érintőlépernyő piszkálásra a KAOSS-hoz. Így a Chord Seqencert egyetlen gombbal, looper-szerűen lehet használni. Előnye, hogy nem ront semmit a hangminőségen, hátránya, hogy nem veszi a jobb kezet, de a legtöbb esetben a looper használatnál úgyis kíséreti alapot szoktak rögzíteni, és arra rájátszani valamit.
Most ha nagyon leszűkítjük, tulkép. ott a 16 sávos sequencer amiben overdub móddal tulajdonképp looper felvételi lehetőség is adtott, csak nem 1 gombnyomásra, hanem kicsit adminisztrálni kell.
A külön loopert hogy utánakérdezte, akár több sávon, 3 órás felvételre is lehet használni, amire egy szinti sosem volt felvértezve. Állítólag bulik rögzítésére is szokták egyszerűségénél fogva használni, ha épp nem ilyen-olyan bűvészkedés vele a lényeg és a végén némelyik usb-n gépre is menthető anyagot csinál, de ez mind nem midi szekvencia felvétel, mint amire viszont a szintik vannak kihegyezve.
A Korg KAOSS meg ha jól látom, főként a kíséret nyaggatására került a PA-kba DJ eszközként, s nem ilyen egyéni megoldásokhoz, mit tudsz erről MidiTom?
A KAOSS első 5-6 effektje ún. repeater. Az X irányban enged loop hosszat kijelölni bár gondolom ezek rövidebb effekteknek jók. Amúgy szerintem a 16 sávos sequencerében is tudsz magadnak egymásra veszegetni feljátszott dallamokat ha csak az kell. Overdub felvételt még a diktafonok is tudnak ma, persze egy drága looper vagy az említett szoftverek is...
A KAOSSt használom, de az nem az én motívumom játsza, hanem vagy random, vagy egy algoritmus szerint bontja az akkordot. A kinézett looper meg 5 csatornán futhat párhuzamosan és bármely sávra multirecodozhatok. (90 percet!!! OMG)
+ effektezhetem bármelyiket input és output módban. De valóban nem szintikre találták ki, de majd én összehozom őket. A többi felvetett lehetőséget megnézem és persze a kérdés továbbra is, hogy a wav-ban rögzített hangok milyen minőségben szólalnak meg, gazdagít, vagy szegényít az 5 sáv. Rövidesen megtudom :-)
A hangszereden a multi-padok (gépkönyv 66. old.) alkalmasak még esetleges loopok lejátszására + a sequencerében is csinálhatsz hasonlót, de konkrét performance szintű valós idejű looper az egy külön eszköz a szintikhez képest, mint ahogy egy gitár vagy trombita is a maga nemében, amin csak az művelhető amire kitalálták.
Az ilyen mindenféle trükközős lézer-scifi DJ eszközök nem a kísérőautomatikás hangszerek világa. Az egy más műfaj. A looperek is főként a gitározós társadalomtól erednek úgy tudom, de ha ügyes vagy esetleg a PA700 ún. Hold Delay effektjével próbálkozhatsz kísérletképp, ha más nem (gépkönyv 570. old.).
Értem, nem a dallammal együttfutó mintákat akarsz, hanem konkrétan loopolni, mint a gitár vagy hegedüjátékosok. Nem okoskodom tovább. Ötlet, vedd meg a loop-pedált olyan helyen ahol 30 napos pénzvisszafizetési garancia van. Ha tényleg nem jó a hangminöség, visszaküldöd.
Nem nagyon ismerhető fel a loopolás, mint lehetőség Nagy János bemutatójában. És az egy Kronos, ami kb. 2-3-szor drágább, mint az ebyém, ami "csak" 400 000 HUF. Arpeggiator - CHAOSS - néven ebben is van, de az más, bár jól színesíti a játékot. De a BOSS HR-505 bemutatói jól jelzik a loopolásos játéktechnikát, csak éppen szintivel és MIDI-vel alig láttam alkalmazni és azt se tudom, hogy az én szép hangjaim, ha wav-ként szűrőzve, effektezve kerülnek be és - estleg effektezve megy ki, mennyire veszít szép teltségéből - esetleg gazdagszik...?
Pont Korgéknál "pattern" vagy "arpeggiatos" néven létezik ilyesmi megoldás, a Workstation modellekben legalábbis, a PA700-at sajnos nem ismerem. (https://www.youtube.com/watch?v=1-Zuc8FmJPc)
Imádom, nagyon jók a kíséretek, lehet vele felvenni, stílust szerkeszteni (kicsit nehézkes) mp3-at játszik, vagy felvesz... szóval ragyogó hangszer, de ezt a loopolást nem tudja pedig néha nagyon jól jönne játék közben.
Nagyon amatőr szinten billentyűzök inkább a magam szórakoztatására, van egy jó kíséretautomatikás KORG-om. Játék közben gyakran kerül ki az ujjaim közül olyan motívum, amire szívesen építenék, loopolnám, de a KORG ilyet nem tud, bár kíséretet gyárthatok, de az más. Találtam is ilyen loopert (árban hatalmas a szórás) egy BOSS-RC505 személyében, amit inkább DJ-k és gitárosoknak találtak ki, de az 5 effektezhető csatorna megmozgatta a fantáziám. (Sajna a pénztárcám is) Viszont közben belefutottam egy LOOPMASTER/LOOPCLOUD szoftverbe, ami még kecsegtetőbbnek tűnik és persze árban is barátibb, még ha Gbyte számra lehet kész és félkész mintákat töltögetni. A kérdés, hogy van-e aki le/rábeszélne bármelyikre, illetve vállalna-e hozzáértőként pár alkalmas okítást, természetesen megfelelő díjazásért.
Esetleg az Ableton is számításba jöhetne, mert azt is csak hírből ismerem.
Ami biztos, hogy tíz év után sok kényelmi szoftver-kütyü lesz neked új: bluetooth-kapcsolat, hangszín beállítások, zenealapok harmóniafelismeréssel stb. Amúgy valóban az lesz a megoldás, hogy végigpróbálgatod a jelenlegi új ajánlatokat a 200-300 ezer forintos kategóriában. Az választ fog adni mindenre.
Most szeretnék elkezdeni zongorázni. Kb. 8-10 éve nézegettem a digitális zongorákat és akkor fél milló forint volt ami tetszett. A Roland állt kézre. A kérdésem az, hogy egy régebbi használt akkor félmilliós ma maximum 300 ezer forintos zongora szintjét hozza egy ma új 200-300 ezer forintos? Pl. a sokat emlegetett Korg?
Én nem olvasgattam vissza a kritériumokat, azt neki kell tudni, de hogy digitális helyett akusztikus irányba lépett, ettől függetlenül nem visszalépés szerintem. A problémákat meg megoldja felteszem... (nappal gyakorol nem éjszaka, huzatot meg nem csinál direkt a hangszerre, fél-egy évet kibírnak azért ha jók hangolás nélkül, azt mondjuj nem tudni hogy a szállításhoz ez jár is e)
Cooperx, majd írj, melyiket választottad végül, kiváncsiak vagyunk. Hgpotyi, te aztán átvágtad a gordiuszi csomót.. ezen már én is filóztam, az ember lépeget fölfele a digitális zongorák között, és elég hamar jön a pont, amikor árban már az akusztikus hangszer sincs túl messze. Gratulálok én is.
Javaslatotokra elmentem hangszerpróbára. A Mezzofortét és a Roland boltot tűztem ki célul, mert ezek pont egy utcában vannak itt Budapesten. Kipróbáltam sok digitális zongorát és közülük jó pár okozott csalódást a hangzásával. Végül egy akusztikus Kawai pianínóval tértem haza. Tudom ezzel már más vizekre eveztem, így alakult és nem bántam meg.
a Kawai mellett a Yamaha CLP-645-öt is ajánlom kipróbálásra, nagyjából egy árban vannak. Én két éve a HP603 és a CLP645 között vacilláltam sokáig, a Yamahát választottam, de a Roland is nagyon tetszett!
Még egy dolog: a Roland HP603/605 zongik 2015 nyarán jelentek meg, ezek a zongorák általában 3-4 éve frissülnek. Tehát igen valószínű, hogy idén új középkategóriás HP zongorák fognak megjelenni. (Az LX sorozat, ami ugyanakkor jelent meg, már le is cserélődött, lásd LX700-as sorozat). Ettől persze a HP603 nem lesz rosszabb, csak tudjál róla, ne bánd meg ha pár héttel/hónappal később ugyanannyiért jobb, modernebb hangszert árul majd a Roland. Viszont lehet hogy kapsz jelentős engedményt, ha kicsit erőteljesebben alkudsz.
Húsz éve ez volt a jelszó, zongorahang Yamaha, elektromos effektek Roland. Már amennyire elmondásból tudom. Cooperx, a Kawai CA zongorákat én is melegen ajánlom megtekintésre, mielött kidobod azt a rongyos félmilliót.
Biztosra mentem, hisz prospektusaim is voltak anno minden Korgról, meg a Jankai Béci is demózgatta hangszerbemutatókon akkoriban. De a lényeget nem félre téve nekem nem tetszett akkor még se Korg, se Yamaha, se Roland!
Az első zongorának tűnő élményem ezekből, mikor már tényleg azt mondtam hogy nagyjából elhihető hogy nem az a borzalmas villanycitera zongorahang szól az a Yamaha P80-nál volt...