Szóval a Myvatn tó körül megnéztük a szokásos néznivalókat…Vogar barlang, Detti, Namas hverir-ek… + fürödtünk egyet Jardbödin-ben---ez speciel bitang jó volt!!!--és maradt egy tartalék napunk.
Mivel jó idő volt( napsütés és 8 fok) böktem egyet a térképre és elmentünk 94-es úton Bakkagerdi felé.( kb. 90km volt az út)
Oda felé feltöltöttem az ivóvizes palackokat, és megérkeztünk egy kb.8 házból álló nagyvárosba. Kis templom, skanzen a település közepén és egy halfeldolgozó üzem. A templom mögött a főutón ahol bejöttünk a városkába, egy tábla írta hogy 5km-re puffin (lekvár) van és amit egy későbbi utazásra terveztem a nyugati fjordoknál előforduló LUNDA!!!!!!! :)
Wowwww! irány az úton a LUNDA telep, hátha lesznek! A kikötőbe érve láttuk, hogy van két domb a kikötő végén és terepruhás fazonok mászkálnak, fotómasinákkal+Huble méretű objektívekkel ..
Felmentünk a lépcsőkön, ahol táblákkal jelezték milyen madarakat láthat a nyájas utazó!
És ott voltak a Lundák is! Nem egy kettő, hanem Lunda tömeg! Nem tudtam, hogy a lunda földbe vájt üregekben él! Hát ott eltöltöttünk vagy 4 órát figyelve ahogy ki-be járkálnak a „ házaikba”, készültek képek is majd rakok fel…..( majd felrakom a koordinátákat is ha meglesz....)
Hazafelé beugrottunk egyet fürödni az óceánba…. ez olyan lábmosós fürdés volt, csak…
Mikor mentem be a vízbe, 4fok volt a parton a kocsi mérője szerint. A víz olyan hideg volt, azt hittem letörik a lábam! A Zassssszony törölgette a lábam, míg visszavettem a bakancsot; a lábfejem vörös volt mint a főtt rák!! :)
Hazafelé még beugrottunk a 925-ös úton megnéztünk egy vízi-erőművet és örömmel nyugtáztam, megvoltak a lundák is!!! ( tehát csak a Lundák miatt, nem kell a nyugati fjordokhoz menni...)
Visszaútban szintén a bukingon foglaltam szállást Reykjanesbae települése, a Hotel Grásteinbe.
Ezen az úton megálltunk a Jökulsárlonnál, a termálvizes medencénél—és leraktuk utazó köveinket a Laufskálávarda kőhalmainál. Aki arra jár a bejáratnál lévő kőhalmok közé állva ÉNY330 foknál megtalálja/megtalálhatja őket. Egyik kő alufóliába csomagolva és tettünk oda egy jó magyar tízforintost is.
Az uccsó cellából a következő nap megnéztük a Hveragerdi geotermikus parkot és természetesen ellátogattunk a Steam Valley-be is. Itt csak én fürödtem meg a patakban, mert ismét csak 4 fok körül volt a hőmérséklet és a Zasssszony nem vállalta…
Képeket majd rakok fel később; nagyjából ennyi lett volna! Ha kérdés van szívesen válaszolok!
Én is köszönöm a részletes leírást, nekünk már csak egy jó hónap van hátra az útig. Most különösen érzem már a közeledtét, mert ismerős pár most van ott, tegnapelőtt 4 fokot jelentettek. :-)
Eltérően az itthoni Pintér-bribékektől, az izlandi rendőrök korrektek, több nyelven beszélnek és tényleg nem céljuk a bírságolás! Jökulsárlon-nál a parkolóban állt egy Toyota terepjárójuk és a kis gyerkőcökkel játszottak. Beültették őket a kocsiba és ekkor láttam mi is van az autóban. Kérdezgettem őket a szabályokról, büntetésekről a turisták viselkedéséről; sza'l csak úgy beszélgettünk pár szót.
Tőlük tudom( mutatták is) hogy minden(!!!!) rendőrségi autóban van oda-visszamérő trafi! Ez menet közben is tud mérni és milyen furcsa is(?????) rögzíti a rendőr autó sebességét is! Tehát nem állnak ki lesben az utak mellé, nem rejtik el a mérőiket, nem álcázzák privát autókban!
Ecccccerűen csak jelen vannak az utakon. A bírság összege, pl. ha "gyorson" kapnak valakit, 30.000,-ISK-tól akár 200.000,-ISk-ig is terjedhet!!!! ( a váltószám ugyebár 2,2 a forint és a ISK között; 1ISK= 2,2HUF)
Van továbbá egy fedélzeti kamera ami rögzít minden intézkedést, ami az autón kívül és belül(!!!!) történik. Tehát nem lehet/ nem célszerű megpróbálni velük "okosban" lerendezni a dolgot......
Jelen vannak az utakon és úgy ellenőriznek! A cél az ő esetükben a gyorshajtás megelőzése és nem a bírságolás!! ( tudom a pribékek ezt mondják itthon is, de már akkor tudom, hogy hazudnak amikor a képernyőn/ rádióban elkezdenek beszélni.) Ennek megfelelően mindenki igyekszik betartani a sebességhatárokat, nem vezetnek őrült módjára ott se ahol lehetne hajtani.Balesetet én nem láttam ez alatt a 3.000 km alatt amit ott vezettem.
Van olyan szakasz ahol majd 20km-en át se szembe, se mögülem nem jött autó.... mondom ezt május közepén/végén.
Ált. seb. határ 90km/óra, lakott területen belül 50. A különbözetet, ha van jelzik. Sátorozni, lakó-buszozni mindenütt lehet, ahol ezt nem tiltja tábla: kevés ilyen helyet láttam.
Üzemanyag: ált. az 1-es út mellett Myvatn-ig elég sűrűn van kút: gázolajjal és 95-ösel. Áruk kb. mindenütt egyforma a 95-ös: kb. 221 ISK, a gázolaj 216.
A kutaknál amelyek nagyobbak vagy van hozzá shop is, lehet a shopban is fizetni vagy az oszlopnál az előre kiválasztott összegnek megfelelően. Automata kutaknál csak a kiválasztott összeg szerint lehet tankolni.
Én az autónál kértem kiegészítő biztosítást is, mert a kő felverődésre nem terjed ki a cdw ami alapból jár(hat) az autóhoz. Ezt nem árt a bérlet kezdete előtt tisztázni. A mi autónk sima első kerék hajtással elment mindarra amerre én az utamat terveztem. A felföldre nem jó, sőt tiltják ezt, de nem kellett 4 kerék hajtás még a 939-es úton sem... ( pedig már nyári gumi szett volt a járgányon....)
Folyt. köv... nem sokára a puffin is kiderül... :)
Ismét szeretném meg köszönni a fórumtársak segítségét, útleírásaikat; a tervezésnél sokat „loptam” belőlük….
A tervezés úgy indult, hogy Londonban meglátogattuk egy közeli ismerősünket, így Wizz-el Londonig, majd onnan Easyvel Izlandig mentünk. Megérkezés után ( ez kb. délelőtt 11 körül lehetett)a keflaviki reptéren megkaptuk az autót. Egy gyakorlatilag 0 km-es oroszlánosat. Tettünk bele 3.000 km-t a kint létünk alatt….
Május 19-28-ig voltunk Izlandon és a fórumon mások által meglátogatott helyek közül csemegézve állítottam össze a programot. Nem akartam megszakadni, így viszonylag kényelmesre vettem a tervezést. Vittem egy IGO-t és a legfrissebb térképet rajta. Ez pont elég is volt.
Itthonról foglaltam a szállást az első és a második napra Laugarvatn-ban, egy apartmanban ( neve Golden Circle Apartments) . Ez kb. 90 km-re van a reptértől, így érkezés után megvolt a Kék laguna, Grindavik és a hőerőmű. Szállás felé pedig a Thingvellir oda-vissza bejárva azt. Este érkeztünk a cellába, ami méreteit tekintve óriási volt, helyileg a település termál fürdőjéhez gyalog kb. 2 percre volt… A cellához járt 10% kedvezmény a belépő árból, így lementünk oda kb. 7-től fél tízig voltunk a jó kis meleg vízben.. Van hozzá 3 Gufubad is… ez mint a pokol tüze, de jól esett mert a Thingvellirben majdnem szarrá áztunk.
Következő nap ütemezve volt a Fludir, Geysir és a Gullfoss. Napsütésben megvoltak, vissza a cellába és újra csak a Gufubadnál ( gőz fürdő) kötöttünk ki. Mentünk volna tovább a 35-ös úton Hveravellir-be de az út mindenki( még a terepjárók számára is!!! ) le volt zárva. Ekkor már terveztem a következő napokat és úgy gondoltam az 1-es út mellett megnézünk mindent, amit lehet, szállást pedig a bukingpontkomon foglaltam Höfn-ben. Reggel korán ébresztés, cella elhagyás. Közben kint a reggeli ragyogó napsütést intenzív hóesés majd eső váltotta. 1-es úton alig forgalomban a tervbe vetteket megnéztük. Repcsi, Eyjafjallajökul, Sógafoss,Dyrhólaey,Vik stb.stb. Úgy este (??) fél 11re értünk Höfn-be, ahol egy közös-vizesblokkos cella várt ránk. A cella mellett kis falatozó és a cella árban benne volt a svéd—nem izlandi—asztalos reggeli is. Itt éjszaka( vagy nappal???) lefoglaltam a következő szállást immár 3 éjszakára, Egilsstadir mellet,egy erdei faházban, kilátással a szemközti hegyekre és a folyópartra. A cella teljesen új volt. A vendégkönyv szerint mi voltunk a harmadik vendég benne….
Innen terveztem megnézni a Myvatn tavat és környékét, a Detti fost, a pokol konyháját és a többi közeli látnivalót… de ez majd egy következő posztban.
"Csak a Puffin ad nekem erőt és mindent lebíró akaratot...", de erről majd megint csak később....
1981-ben az Ikarus hat darab 260.29 típusú buszt exportált Izlandra, Kópavogur-ba. A kép 1989-es, tehát méltán híres buszaink legalább nyolc évig végezték becsülettel a dolgukat. :)
Nekem is hasonlóak a terveim. Ha nem bánod, én is érdeklődnék, hogy mit sikerült erről a szép országról megtudod. Amit eddig kiderítettem róla, annak alapján úgy látszik, hogy érdemes lenne ott munkát vállalni és végleg letelepedni.
Vagy eso es ho eccccere vagy valtakozva . :) Jovo het vegen megyunk haza,majd jelentkezem egy rovidebb es kesobb majd egy hosszabb infoaradattal. Tegnap es ma is sututt a nap, 3fok van de vegre nem esik.... :)
Szia SBorisz! Én nagyon örülni fogok, ha tényleg ellátsz minket infóval, ha hazajöttök, mert mi nyárra tervezünk egy hasonló hosszúságú utat. Úgyhogy minden érdekel. Jó utat.
Köszönöm a fórumon leírt sok hasznos infót! 2015. május 19-28-ig leszünk Izlandon, ha hazajöttünk természetesen megpróbálom hasznos infókkal ellátni a nyájas utazni vágyókat!! :)
A kint eltölthető idő rövidsége miatt csak a déli és kelti részt tervezzük bejárni( Myvatn-tó-ig)...
Sziasztok. Még egy hét és kiköt a kompunk Izlandon. Van/ járt mostanában kint valaki? Milyen az idöjárás? Az interneten nézegetve eléggé elszomoritóak ezek a -3, -5C-ok hidegek, motorral, sátorral.... :o
Hátha tudtok segíteni... :) Az öcsém kint dolgozik Izlandon, és a laptopját szeretnénk neki kiküldeni, de fogalmunk sincs arról, hogy mekkora az esélye, hogy megvámolják, és ha igen, akkor kb milyen költségekkel lehet számolni. Ha a vámáru nyilatkozaton jelölve van, hogy nem kereskedelmi céllal megy, hanem ajándék, az számít bármit?
Május 09-én indulunk párommal Dániából Izlandra (komppal + saját motorral) Elég sokat olvastam már vissza a fórumban, illetve 2010töl elörefelé de még nem találtam választ a kérdéseimre: Volt már esetleg vki. motorral? Kompon biztositanak kötözögurtnit a motor rögzitéséhez, vagy nekem kell vinnem? Motorostáskában vihetünk ki itthonról ételt (konzervek, levespor, száraz kolbász és hasonlók...) vagy mindent ott kell beszereznünk?
Engem az érdekelne, hogy minimum mennyi pénz kell a megélhetéshez havonta Izlandon? Melyek a legolcsóbb szálláslehetőségek, havi kiadások egy főre? 70 000 koronából ki lehet jönni? Milyen munkák vannak? Hosszabb időre tervezem a kint tartózkodást.
- volt-e valakinek sikeres jegyvásárlása fekvőhely nélkül az elmúlt idényben, vagy idén (szem+autó ágy nélkül)?
- engedik-e a fedélzeten (nem szabad ég alatt) alvást?
- a becsekkolásra tartják-e a min. 2 órás időt, amivel korábban ott kell lenni?
Vám:
- Izlandon a kikötés után mennyire néznek meg mindenkit? Vagy csak szúrópróbaszerűen emelnek ki egy-egy delikvenst a sorból?
- piát elég részletesen leírták, mit és mennyit lehet. Kaja nekem még nem teljesen tiszta, még értelmezem a hivatalos álláspontot. Aki vitt kompon, mit és hogyan tette?
Vittük magunkkal az idehaza kinyomtatott foglalási papírt, de ott nyomtattak egy másikat is a sofőrök adataival. Ennek mindig a kocsiban kellett lennie, kéznél. Mi is mentünk egyből tovább Reykjavikig. Szerencsére még az érkezésünkkor jó időnk volt, csak bő egy hét múlva jött a viharos hófergeteg Vik és Höfn környékén), de akkor nagyon. Március végén talán nagyobb szerencsétek lesz, mint nekünk február végén, bár Izlandon semmi sem biztos, pláne nem az időjárás!
Mondjuk mi azért a helyetekben ragaszkodnánk legalább a négykerék meghajtáshoz, ha terepjárót nem béreltek!