Mikor rúgták ki? Mert néztem itt a régi hozzászólásaimat, és legutóbb Szigetre is azt mondtam, hogy nem volt jó az ének. Igaz, ott a gitárok se nagyon...
Elhiszem, hogy tisztán élőt hallottál, csak azért mondtam, mert manapság tényleg sokan használnak HD-t is,
egyszerű költségvetési szempontok alapján.
Az ének elöl sem volt a legjobb. Most olyan volt, mint mindig, mielőtt kirúgták Doug Hallt.
Félek, hogy ebben Dickinson a hunyó. Nekem nagyon gyanús, hogy nem enged rá kompresszort rakni, ami nélkül viszont nincs érthető éneksound. Egyes énekesek fejében olyan tévképzetek élnek,
hogy a kompresszor az ő hiányosságait lenne hivatott pótolni, ami persze baromság.
A Nován és tavaly viszont tök érthető ének volt és tökre megörültem neki, hogy ezt végre rendbe rakták.
Most mintha visszatértek volna a rég rossz megoldáshoz.
Tavaly amúgy meg az volt a gond, hogy semmi zengető, vagy delay nem volt az éneken, ami elég amatőr dolog, főleg szabadtéren. Ez szintén valaki, netán Dickinson hülyeségének tudható be, mert gyakorlott hangmérnök ilyet nem nagyon csinál magától.
Nézd, elég sokat hallgatok szimfonikus rock/metal dolgokat, illetve járok komolyzenei koncertekre is (főleg operába), hogy rájöjjek, mi élő és mi nem... meg erre amúgy is érzékeny fülem van, hogy egy koncerthangzás (meg koncertlemez) ne csak annyiban térjen el a stúdiófelvételtől, hogy a közönséget is hallod.
A második szimfonikus Scorpions-on például egy olyan béna kacsa volt az oboa, hogy az már fájt. A 2008-as Wackenen felvett szimfonikus RAGE is teljesen máshogy szól élőben, így ott sincs nagyon kamu, de a Therion miskolci koncertjén is lehetett élőben meg a lemezen is hallani, hogy nem sampler. (Ez élőben csak akkor kellemetlen, ha elnyomja a rockszekció, de ez azért nem általános.)
A Metallica körül egyébként terjengenek olyan pletykák, hogy ott nemcsak keverőn huzgálás meg tekergetés volt utólag a felvett anyagon, hanem jóval több. De amikor nálunk a Masterica-s arcok megcsinálták a szimfonikus tribute-ot, ott mindent tök jól hallottam, amit akkor szoktam, amikor "orchestra only"-ra állítom a DVD hangsávját. ;-)
Nem mi, hanem ki: Dickinson! A gitárokkal nem volt sok baj, vagy legalábbis korrigálták, mert a Revelations-tól kb. Fear Of The Dark-ig mindent rendben éreztem.
Amúgy gondoltam, hogy nagy agyalások lesznek majd a hangzásról és hogy emiatt meg kellene hallgatnom mindenhonnan, de olyan jó helyem volt elöl, hogy nem akartam onnan kijönni.
Ha bejön a nép, akkor egyrészt csökken a zengés, ami jó, de ugyanakkor jelentősen meg tud változni a hangkép. Ez mondjuk az arénára nem feltétlenül áll, mert nagy, de egy kisebb helyen, ahol pl. 6 méter a belmagasság, ott már nagyon sokat számít. Ha tele van, akkor máris közel harmadával csökkent a terem térfogata. Az állóhullámok máshová hangolódnak és máris lehet master EQ-t korrigálni.
Vagy csak szimplán kitakarják a subokat a népek és tök másképp szól minden.
Van ezekből olyan, ami átszól az embereken, de van ami nem.
A Pecsa pl. tipikusan olyan hely, hogy faszán belövi az ember és amikor bejön a nép, akkor elkezd búgni.
Legutóbb a Gamma Ray/Helloween pl. elviselhetetlen volt, annyira búgott.
A német emberkének sajnos nem volt annyi esze, hogy korrigáljon buli közben.
A lényeg, hogy ezek a termek általában nincsenek akusztikailag megcsinálva.
Ritka kivétel a Veszprémi aréna, ami viszont disznó jól szól.
Élmény benne dolgozni! Ilyen is van szerencsére, de csak kevés.
Az évi 100 bulimból 2-3-ra tudom azt mondani, hogy kifogástalan a helyszín.
A másik, hogy amíg nincs bennt a közönség, addig a zengés miatt csak egy bizonyos szintig tudsz eljutni a megszólalással. Ha meg bent van, akkor már tudsz mozogni a területen.
Magyarán amit buli közben kellene megoldani, azt olyankor már csak félig-meddig tudod.
És a pult mögött amúgy mi szólt rosszul?
Nem az volt, amit mondtam, hogy tengelyben búgni szokott?
Csak mert az befed mindent és amellett aztán se a bassgitárt, se a gitárt nem lehet érteni.
Akkor ügyesek voltak az emberek, de amúgy sosem tudhatod egy ilyen szimfonikus történetnél, hogy mennyi belőle a kamu. A legtöbben hard-diskről jövő, stúdióban felvett sávokkal is megtámogatják az ilyen koncerteket és úgy már nagyságrendekkel könnyebb jól szólni. A Maidenben semmi ilyen nincs, minden élő.
A szimfonikus Metallica meg pl. teljesen élő volt, de az tényleg csak egyszeri alkalom volt, de arra nagyon sokáig készültek.
Igen. De az első alkalommal két nappal korábban még a letteknél nyomták ugyanezt, a másiknál meg ez egyfajta komolyzenei fesztivál volt. A Moment Of Glory óta elég sokszor játszottak már ilyet, ráadásul nem is állandó szimfonikus zenekarral. Most a tavasszal, meg tavaly ősszel az oroszoknál volt egy több állomásos turnéjuk ezzel.
De ott a Trans-Siberian Orchestra is, azaz a Savatage még egy billentyűssel, szólóhegedűssel, vonósnégyessel meg egy rakás énekessel (nem ritkán kórusban). Na azok is gép módra turnézzák végig az USA-t, de az európai turnéik sem voltak lazábbak, mégis tökéletes hangzást kaptunk.
érdekes amit mondasz, mondjuk ha Janick középen lenne le kéne betonozni, annyit mozog hogy összeakadna Bruce-al meg Steve-el áallandóan, lehet ki is próbálták csak egyrészt rosszul nézett ki másrészt emiatt nem működött LOL
lehet legközelebb a MÜPÁ-ba kell a Maident leszervezni, mint dedikált koncertterem, na akkor aztán kiderülne hogy mi is van :)
Sajnos ahhoz komolyabb angoltudás kellene, különben már régen jelentkeztem volna.
Én is úgy tudom, hogy Martin Walker van velük pár éve.
Annyit még azért tudni kell a koncertkeverésről, hogy hiába lövik be netán faszán beálláson,
minden megváltozik, amint bejön a közönség.
Ekkor viszont már általában nem lehet bejárni a területet, hogy hol hogyan szól,
így aztán totál lutri az egész. Ott a pultban biztos jó volt,
különben hülyét kap a keverő ember, tehát direkt rosszat senki sem kever magának.
Aztán pár méterrel odébb már egész más is szólhat, a lelátókról nem is beszélve.
Pont középen pl. gyakran búg, mert a subok sajnos oda összegződnek.
Ha ott jó, akkor meg szélen kevés az alja.
Legelöl gyakran teljesen felborult arányokat hallani, mivel ott már eléggé kiesik az ember
a cucc lesugárzási szögéből. Általában vannak ugyan közelszólók is telepítve ennek a megoldására,
de ezek nem mindig oldják meg tökéletesen a dolgot.
Aztán, ahogy megyünk hátrább, vagy fentebb a teremben, úgy kezd el zengeni egyre jobban és lesz egyre mosottabb. Sokszor már a keverőnél is nagyon zeng, így az sem mindig jó, ha oda telepszünk.
Mászkálni kell, hogy hol szól a legjobban.
Aztán ha az a zenekari utasítás, hogy az oldalszókban mindhárom gitár hallatszódjon, akkor azon monók lesznek és jó nagy katyvasz lesz bennük a három gitárral egymás hegyén-hátán, meg még a front cucc hangját is megzavarják, ha olyan helyen áll az ember.
Ha pl. a bal oldalon, a színpadhoz közel ülök tisztán hallottak Janick-et, akkor már régen baj van.
Aztán az sem tesz jót a dolognak, hogy általában Adrian a leghalkabb, mert ő van középen, pedig ő játszik a legtisztábban, legfeszesebben. Én őt raknám jobb oldalra, a régi helyére, Janick meg koszolhatna középen, halkan. Máris sokkal tisztább lenne az egész. Pl. ilyenekre gondolok, amikor azt mondom, hogy a zenekaron is múlik a dolog.
És ezeket a Scorpions bulikat amúgy személyesen láttad? Az király lehetett!
Ezek viszont szerintem egyedi alkalmak, amikre sokáig készültek.
Ilyenkor csak a hangbeállás napokig tart és nem fél óra alatt rakják össze egy egész napos színpad építés után. Valóban nehéz feladat amúgy jól megszólaltatni, az biztos, de nem is turnézik a produkció, vagy biztosan nem ilyen sűrűséggel, mint a Maiden. Keverésileg amúgy maga a Scorpions a világ legegyszerűbb dolga, a szimfonikust szépen rápakolni már komoly feladat.
Igazad van, a Maidennél is általában a gitárokkal és az énekkel van probléma.
Scorpions, de szimfonikus zenekarral (ami szintén egy külön feladat) egyszer egy vilniusi jégcsarnokban, egyszer meg egy berlini szabadtéren.
Trans-Siberian Orchestra kongresszusi központ jellegű helyeken de Aréna típusún is.
Dream Szatyorból is hallottam már jót, a Priesttel sem volt sok baj legutóbb Szigeten.
A Metallica meg valóban szar volt itt legutóbb.
Most ha a torzulásokat nem vesszük figyelembe, akkor az szokott a legtöbb koncerttel probléma lenni, hogy a ritmushangszerek elnyomják az éneket meg a gitárt, illetve különösen a szólógitárt. Ha van billentyű is, akkor az pláne a fasz rossz végére szokott kerülni, még ott is, ahol kulcsszerepe van, a többi extra hangszerről nem is beszélve... és az utóbbi nemcsak akkor igaz, ha alkalmilag vannak ott, hanem akkor is, ha állandó tag a hegedűs/dudás/akármicsoda.
azt kéne hogy jelentkezel hozzájuk FOH engineer-nek, de most nem viccelek:) próbát nem ér meg? amúgy továbbra is úgy tudom hogy Martin Walker az új ember pár éve, aki a Judas Priest keverőse is.
Az hogy nagy zenekarról van szó, sajnos még nem garantálja, hogy a tökéletes embert találják meg
minden posztra. Kint pontosan ugyanannyi amatőr dolgozik a szakmában, mint itthon.
Stúdiókban is és koncerteken is. Kint is kevés az igazán jó szakember.
A legutóbbi Metallica bulin pl. kifejezetten dilettáns, ostoba, amatőr társaság volt,
pedig ők aztán tényleg a legnagyobb méretű zenekar.
Még a Maidennél is eggyel fentebbi kategóriában játszanak,
ami a gázsikat, a költségvetést, a technikát, stb. illeti.
A '80-as években egyébként sok magyar technikus és road turnézott nyugaton a Maidennel is és sok egyéb sztár zenekarral is, mert nagyságrendekkel jobbak voltak a kintieknél. Na meg persze olcsóbban is dolgoztak, de a lényeg, hogy a nyugati emberek általában semmilyen területen nem jobbak, nem okosabban másnál, max sok a pénzük és jóval több mindent megtehetnek, mint mi. Pl. tízszer akkora stúdiót tud építeni, mert sok a pénze, de ettől még nem fog megtanulni keverni. Szóval én cseppet sem csodálkozom, amikor fölbeállás van.
Értem amit mondasz, de azt nem, hogy a Maidennél is sokkal komplexebb és több hangszert tartalmazó muzsikákat meg miért lehet úgy keverni, hogy mindent a megfelelő módon halljál?! A harminc év alatt összeszedett rutin és pénz csak elég lenne erre Harrisék esetében is...
Persze, megértem és értem is amit írtál, hogy összetettebb, meg sok gitár, nehezebb össze hozni. Engem az bánt, hogy itthon, nálunk nem nagyon akar sosem összejönni. Na majd talán az új lemez megturnéztatásakor összeáll a dolog. Egy ilyen telt házas buli után biztos jönnek majd még hozzánk is. Basszus, akár minden héten megnézné őket az ember, ha tehetné:)
Sajnos ez nem ilyen egyszerű. Akkor fog ugyanúgy szólni mindenhol, ha kiosztanak 15000 db fejhallgatót, de akkor az már nem koncert. A Kiss-ben és a Scorpionsban megint csak negyed ennyi hang van. Sokkal ritkább zene. Egy kezdő hangmérnök is egész jól össze tudja rakni. A Maident meg nem. Teljesen felesleges ezekhez hasonlítgatni. Arról lehet agyalni, hogy szólt-e már valaha is jól teremben a Maiden, mert én még olyat nem hallottam. Illetve csak úgy, hogy bizonyos helyeken jó volt, máshol katyvasz. Már maga a három gitár is rohadtul megnehezíti a dolgot amúgy.
A Szigeten viszont jól kellett volna szóliuk, az egyértelműen hangmérnöki gáz volt. Illetve a legutóbbin meg a pult resetelődött, mint később kiderült és nulláról kellett összerakni az egészet, ami több idő, mint maga a koncert és menet közben nem is lehet tökéletesen megcsinálni. Szóval ott nem lettem volna a frontkeverős helyében, az biztos. Persze egy igazán rutinos embernek gatyába kell tudni rázni 2-3 dal alatt az egészet, legalább élvezhető szintre.
Üdv Mindenkinek! Nagyon jó koncert volt ez, örültem, hogy újra láthattam Őket, de....Sajnos már megint itt van a fránya hangzás. Szerencsére nem volt olyan pocsék mint a szigetes bulikon, de én ettől a stadionos bulitól sokkal tisztább hangzást vártam. Nem vagyok hangmérnök, de én itt láttam a Kiss és a Scorpions buliját is, és aki szintén látta az tudja milyen, amikor hibátlan, studio minőségben szólal meg egy zenekar és mindenhol úgy szól. Nincs olyan, hogy jajj én biztos rossz helyen álltam, ilyen NINCS! Mindenhol jól kell szólnia. Imádom a Maident, a Killers lemezzel indult a rocker pályafutásom, és, hogy töretlenül maradjak ezen az úton besegített a Scorpions és az öreg Alice Cooper is, és már nem volt vissza út. De egyszerűen nem tudom lenyelni már ezt, hogy el kell menni egy Nova Rockra vagy akárhova, hogy a Maident is normálisan hallhassa az ember. A Nova Rockon pl. a Final Frontier turné gyönyörűen szólt. Viszont itt kis hazánkban valamit nagyon elszabnak az általam már nem igen tisztelt mérnök urak, vagy valakik, de, hogy nem az együttesen múlik, abban kb. biztos vagyok. A második sorban álltam, majdnem középen, így legalább most először ilyen közelről láthattam Őket, amiért hálás vagyok nagyon, de a hangzásért felelős emberkékre nagyon pipa lettem, bárkik is legyenek. Összességében valóban nagyon nagy koncert volt, és természetesen nem bántam meg, hogy ott lehettem, de hogyan is lehetne ilyet bánni, ha a Maiden húzza a talp alá valót:) Remélem sok-sok éven át láthatjuk még őket!