As usual, the Hungarian public heard nothing about the progress the Hungarian government was making with the companies that owned the parcel of land to seal the Trieste deal. It was only in a June 2019 interview on the Slovenian public television that Szijjártó claimed that they are very close to an agreement. Later, in an interview with Origo, the foreign minister said that, actually, “the contract of the sale is signed and will come into force in the fall,” at which time another contract will have to be signed, detailing the developments and their link to the Hungarian area. Yet, by January 2020, it was obvious that negotiations had stalled. In July 2020, Magyar Hang published an article titled “There is still no port in Trieste, but it has already cost many billions.”The paper calculated that, so far, the Hungarian government has spent at least €88 million(31 billion forints) on the venture. Moreover, this waterfront property, which will most likely end up being far too expensive in the long run, may not actually serve the needs of the country.
Szijjártó Péter egy évvel ezelőtt az olasz kikötővárosban az exportra termelő magyar vállalatok igényeivel magyarázta a terület megvásárlását.
Szijjártó Péter elmondta, Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében 31 millió euróért, 60 éves koncessziós szerződés keretében.
For the north Italian maritime port of Trieste 2018 had been a successful year. Total throughput volume in 2018 has increased by 1.2% compared to 62,7 million tonnes.
The port recorded particularly strong growth in container handling in 2018. With a double-digit growth rate of 18% over the previous year, this sector achieved a record turnover of 725,000 TEU.
Es hany olxan kulfoldi hajo van amin tpz szazalek.magyarorszagnak szamt kontener van es sikerul rabeszelni hogy Koper vagy Rijeka helyett nalunk kosson ki.
Ha lesz magyar kiköt, akkor lesz olyan hajó is, ami a magyar árut a magyar kikötőbe-ből fogja szállítani... jelentős költségcsökkenéssel, ha nem más kikötőjét kell használni, nem más kezeli a vámot meg hasonlók...
Persze a károgás olyan szép ellenzéki hagyomány...
zárt expressz irányvonatok indulnak Trieszt, Koper, Rijeka, Hamburg, Bremerhaven, Herne, Köln, Rotterdam felé rendszeresen, illetve Salzburg, Linz, Paskov, Kína felé eseti jelleggel.
Nagyjából itt mérhető le a dilettantizmus és fantasy elképzelések elegye.
A kikötő állítólag a kínai konténeres teherforgalomnak épül.
Miféle forgalom megy akkor innen Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam elé,
ha pont ezek a legnagyobb tengeri fogadóterminálok a Kína felől?
A Salzburg, Linz, Köln, Paskov irány meg egyenesen röhejes, mert ezek a lengyel-belarusz-orosz-kínai transzszbériai vasúti konténerszállítás elosztópontjai (Liege, Dortmund és Malyk mellett)....
Terminál a vele együttműködő vasúti operátor társaságok révén szerteágazó, Európán belüli vonatprojekteket kezel. Mahart Container Centerről a terminállal együttműködő vasúti operátor társaságok révén zárt expressz irányvonatok indulnak Trieszt, Koper, Rijeka, Hamburg, Bremerhaven, Herne, Köln, Rotterdam felé rendszeresen, illetve Salzburg, Linz, Paskov, Kína felé eseti jelleggel.