Most, hogy mondod, eszembe jutott, hogy pár évvel ezelőtt írtam Joachim Buegel-nek (Archiv Eisenbahnstiftung) a kép miatt. Azt válaszolta, hogy valahol Berlin körülinek tartja. Arról volt szó, hogy utánajár és jelent. Hát, nem jelentett...
Lehet, ha írsz neki németül, akkor több sikerrel jársz. Egy próbát megér...
ennek a képnek a kapcsán (ami a második legidegesítöbb képem, mert nagyon Berlinnek néz ki, de ezen: https://1928.tagesspiegel.de/ nem találom sehol a helyszínt) írtam egy berlini hajószakértönek, akinek egy részletes gyüjteménye van a berlini hajókról, ami legalább olyan alapos, mint a magyar hajoregiszter.hu
Kíváncsi vagyok, tud-e segíteni a helyszín megtalálásában, esetleg Berlin kizárásában, mint szóba jöhetö helyszín.
Minél többet nézem, annál inkább erösödik a gyanúm, hogy ez a kép Garlmargzsdadban készült, valamelyik külvárosi részében. Arrafelé vannak a homokkö, a pala+cserép kombó, a sok utcára nézö oromzat együttesével készült két-háromemeletes házak, mellettük manzárdtetösök. Nyyugatabbra már inkább olyanok vannak, mint amikert Erfurtban, Weimarban vagy Rudolstadtban láthatunk, északabbra meg már a homokkö nem játszik, Drezda környékén meg a pala nem annyira divat.
Azt lehet tudni, hogy milyen magasabb szempontokból lett 1941 az évszám? (Ha hasonulni szeretnék a megfejtések rovat törzstagságához, akkor hivatkoznék a Paraszt dekameronra.)
Teljesen érthetetlen a dolog. Szt. Antalhoz valami elvesztése utáni megtalálhatóság kívánalma áll az ima középpontjában... Aztán, lehet, hogy szólt valamelyik másiknak, aki aztán intézkedett mindannyiótok hatalmas meglepetésére.
A híd átadását az 1971-es drezdai pártgyülésre idözítették, ezért hatalmas volt a nyomás az építökön, hogy idöben elkészüljenek, három müszakban dolgoztak, azt a hídrészt, ami most leszakadt, pl. télen, védöfólia alatt készítették, meg mivel a híd szerkezete túl vékony volt hozzá, nem tudtak köágyazatot rakni a sínek alá, ezért egy új módszert kellett alkalmazniuk. amire én gondolok, hogy az ágyazat nélküli sín miatt a villamosok által keltett rezgés hajszálrepedéseket okozott a betonban, ahova bejutott a téli csapadék, ami aztán korrodeálta az acélt.
Előfeszítettben még izgalmasabb lehet a felújítás, bár ott meg a korróziót nem értem. Ott az egész córesz ki van öntve betonnal, mitől korrodálna? Nincs itt valaki, aki "vasbetonos"? (Én héjszerkezetekből rektorival mentem át anno, bár a vasbeton hídszerkezetek emlékeim szerint megvolt elsőre. Ezen csak hárman csodálkoztunk: az engem vizsgáztató gyakvezérem, én, meg az a kb. húsz csoporttársam, aki drukkolt nekem. A nagymamám rögtön közölte, hogy ez teljesen renben van, elvégre ő imádkozott értem Szent Antalhoz. :-) )
Ez -nagy valószínűséggel- egy utófeszített vasbeton szerkezet. Ott vajon hogy megy a felújítás? (Azt vagy elfelejtettem, vagy addig el sem jutottam a tanulásban. :-) )
A másik kettőt az előző években kompletten felújították. Ott az egyedüli kockázat, hogy emennek, valamint a távfűtő-vezetéknek a leszakadása okozott-e esetleg károkat.
>hogy nem lehetett előre látni, hogy ekkora a baj?
Alapvetően lehetett. Nem véletlenül volt a híd teljes felújításra kijelölve. Csak pénz nem volt rá, a politika meg úgy gondolta, hátha szerencsénk lesz, és nem szakad le.
Inkább úgy fogalmaznék, hogy hiába jelentené ki, nem hinnének neki. :-) (Egyébként baromi kíváncsi vagyok a vizsgálat eredményére, főleg arra, hogy nem lehetett előre látni, hogy ekkora a baj?)
Erről látszott a legszebben Drezda óvárosa (Altstadt). eredetileg Dr.-Rudolf-Friedrichs-Brücke volt a neve, majd megkapta az előd híd nevét, így lett ez is Carolabrücke.
Ezen a drezdai hídon mentem át a legtöbbször, tekintve, hogy a villamos, amivel a Neustadt-i részhez lehetett menni, ezen közlekedett, de biciglivel is ezen volt a legjobb átmenni, mert ez nem macskaköves volt, szemben a többi híddal.
Most olvastam, hogy műemlékvédelem alatt áll, kiváncsi leszek, hogy felújítják-e (sztem nincs az a hídmérnök, statikus vagy egyéb szakember, aki kellő bizonyossággal ki meri jelenteni, hogy a másik két hídtest biztonságos...)
A 45250 képen még az előző híd maradványai láthatóak, Ennek helyére építettek egy másikat, ami 1971-ben nyílt meg. Az új híd tulajdonképpen három híd egymás mellett, ebből az egyik szakadt le tegnap éjjel.
Emlékezzünk meg egy pillanatra Kótai Mónikáról a különösen értékes és hasznos sopronanno.hu weboldal (amely többek között 3759 Sopronnal kapcsolatos fotót is tartalmaz) és a Sopron anno facebook oldal szerkesztőjéről, aki 2024 augusztus 28-án átadta lelkét a Teremtőnek. Temetése 2024 szeptember 11-én lesz a Szent Mhály temetőben.
A sopronanno-n az utolsó fotóbejegyzés 2024.július 30-án, a Sopron anno fb oldalon az utolsó posztolt fotó 2024.augusztus 3-án kelt.