Amivel nekem volt dolgom, ott a polarizáltság arra kellett neki, hogy gerjesztőáram pólusváltásra hol jobbra-hol ballra billenjen. De annyi kraft nem volt a mágnesben, hogy ott is tartsa.
Láttad a műszert amit most tervezek elkövetni? Érdekelne a véleményed - igaz, ez inkább vitorlásra van kihegyezve, mintsem motorosra.
De a kis-propelleres, jeladós sebességmérőt mindenképp ki fogom próbálni - elméletileg kéne működjön - majd bészámolok. .
Mondom.. ebben elektronika van.. nem az a régi, hagyományos kilincsműves.. olyant már nem találtam. jó lenne a bistabil amit mondasz.. de ha már van egy elektronika, a relében, inkább azt használnám fel, ha lehet.. A polár relé, megjegyzi az utolsó állapotot, mivel fesz nélkül is úgy marad, ahogy utoljára kapcsolták. A távirányítású áramtalanító relém is ilyen... csak az 300A-t tud kapcsolni. Ha megfordítoma polarítást a relén, akkor kapcsol csak ki..
Lehet csalódni fogsz, ha szétszeded. Nem kell oda polár-relé (az különben sem "tartja észben" az utolsó poziciót)...hanem egy sima kilincskerék-szerű mechanikával oldják meg a legtöbbször.
Első kattanásra bont, második kattanásra zár. És ez forog körbe-körbe, unalomig. Ennyi.
De miért is nem jó szerinted a sima bistabil áramkör ha az impulzussal van vezérelve? Hisz pont azt szereti. Első impulzusra bekapcs, a következőre meg kikapcs - ettől bistabil.
A bemeneti időállandó határozza meg, hogy mennyi kell legyen a minimális impulzus-idő, ahhoz hogy átbillenjen. Ez lehet akár 1 milisec. is....csak zavarvédelmi okokból szokták 0,1 sec. körülire méretezni....mert akkor már az esetleges 50Hz-es zavarok sem kutyulhatnak be neki.
Nade hajón olyan nincs. Bááááár, ki tudja? :-)))) .
Nem az útálás-nemútálás kérdése a dolog.. eleve abból a dizájnból, amiből a hajóban összeraktam a kapcsolókat, bontó érintkezős nyomogomb nem létezik. Valamint szerintem hülyén nézne ki, hogy 1 el be, egy másikkal kikapcsolni egy belsőtér világítást..
A másik:
ezt a lámpát távkapcsolóról is tudom ki-be kapcsolni, ( valamint az áramtalanító relét is) ami 1-1 impulzust ad ugye minden gombynyomásra, tehát emiatt sem jó csak valami bistabil áramkör.
Errre építettem be a fényváltó relét.. 1 gombnyomás vagy a távkapcsolón, vagy a műszerfalon, és ég a lámpa.. még egy gombnyomás kialszik...
Ez a relé, már nem a hagyomásnyos mechanikus fényváltó, hanem az elektronikus változata, amiben valószínűleg ugyanaz az áramkör lehet benne, egy relével megtoldva ( valószínűleg polár-relével, mivel megjegyzi az utolsó állapotot) , amit te is leírtál.. csak azt hittem esetleg láttál már ilyent szétbontva...
na de ha hazahozom a hajót, megnézem mi van a relében, akkor okosabb leszek :)
Ha utálod a kikapcsoló gombot, akkor nincs más hátra, mint kicserélni a mostani, tisztán elektromechanikus !!! logikát...egy bistabil elektronikusra.
Erre létezik egy bunkó-biztos, igénytelen IC, amihez 3 alkatrész kell összesen - és még összevissza időzít is neked, ha akarod - hadd vakítsa a parasztot, hogy milyen "intelligens" egy hajód van neked :-))))
Szóval ez az IC az 555 -ös, fillérekbe kerül, igénytelen a tápfeszre és minden hókuszpókusz nélkül behúz egy 40 A-es relét is. Azzal aztán azt kapcsolsz, amit csak akarsz.
Ez egy gombnyomásra bekapcsol, a következőre kikapcsol. de fesz-ráadásra kussba marad - ameddig meg nem kéred, hogy lenne szíves már bekapcsolni.
Ha akarod, tudok egy fickót aki konkrétan és profin ezt meg is csinálja neked - egy vízhatlan (IP 65-ös) hajóra-való dobozba, természetesen - csak a helyére kell kötni, oszt annyi.
Még egy digitális feszültségmérőt is szerel bele neked, ha kéred - hogy lásd, hogy mennyi élet van még az akudban :-)))) .
Ez teljesen más.. szal úgy műxik, van egy ( csak 1!!!) nyomógomb, 1x megnyom, bekapcsolja a cuccot, még1x megnyom, kikapcsolja... / csak nyomógomb van!! nyitó nincsen!!// tehát az öntartó relézés, ahol 1 záró, 1 nyitó nyomógombb kell, az nem műxik!!!
Ezért használom a fényváltó relét. 1 gombnyomás, bekapcs, még 1 gombnyomás, kikapcs... csak ez megjegyzi az utolsó állapotot, az áramtalanítás után is.. ezt szertném mexüntetni, tehát a lámpa, mait ezzel kapcsolok, ha az áramtalanításkor be is volt kapcsolva, a hajót újra áram alá helyezve, ne kapcsolódjon fel..
Hát ha jól értettem, akkor ez a funkció nem más, mint egy sima öntartó relézés. Vagyis:
Megnyomsz egy gombot, relé behúz...és úgy is marad, mert "öntartja" magát, (vagy a kapcsolt áramból marad behúzva, vagy egy kisáramú segéd-kontaktusról, amit morzénak is hívnak).
Ez mindaddig behúzva marad, amig valaki egy pillanatra meg nem szakítja a tekercs tápját - mert akkor kikapcs.
Namost, te leveszed az áramot a hajóról, ez a relé elenged....de ha visszakötöd az akksit, nem kapcsol vissza, hanem kikapcsolva vár a következő bekapcs-parancsig.
Vagyis (áram-visszaadáskor) nem kapcsolja rá neked a fogyasztót ha kell-ha nem....és kiszáláskor sem kell azzal foglalkozzál, hogy kikapcsolgasd az addig használt fogyasztókat.
Erre gondoltál ? - mert ehhez semmi spéci holmi nem kell - a létező "leg-gyalogabb" autórelével meg lehet oldani (4-600 Ft). .
Nem ismered véletlenül, az elektronikus fényváltó relé belsejét?
Megoldható azzal szerinted, hogy ha ráadom a gyújtást, akkor az utolsó állástól függetlenül a "tompított" állásba kapcsoljon?
Vagy inkább fordítva, szal ha bekapcsolt reflektorral veszem el a gyújtást, akkor tegye vissza tompítottra?
Be van építve egy ilyen nekem a hajóba. Ott lenen szükségem iylenre, hogy áramtalanítás után a rajta lévő fogyasztót kikapcsolja.. de mivel nincsen itthon a hajó, nem tudok belenézni, mi van a relében.
Nyugi. Én is elteszem a 6 centi hosszú !!!, 22x1,5 mm-es aluminium hulladék csövégdarabot, vagy a tenyérnyi alulemezt is - mert még távtartót azt lehet csinálni belőle :-))))
De, gondolom ez nem annyira égbekiáltó, ha belegondolunk, hogy csak az idén nyáron több mint 100-120 ezer Ft-ot hagytam az aluminium-kereskedésben...a vitorlás-gucsók, a katamarán stb. projektekhez. .
Tudod ez nálam ugy volt ,hogy 30 évig közalkalmazott voltam a rájuk jellemző fizetéssel,ezért a váraimat szarból épitettem. Mostanában megtudok venni bármit de az előbbi már szokásommá vált.Nagyon nehéz ebből kivakarózni.Sajnos még mindig ugy nézek minden darab anyagra hogy mit lehet kihozni belőle tizedéért mint a gyári.
Hát az már tényleg gusztus-dolga, hogy az ember egy műszerdobozért előszedje a poliészter-készletét. Ilyen alapon farostlemezből is lehetne csinálni...aztán olajfestékkel lefesteni - ecsettel :-))))
Daliás egy végeredmény lesz egy gyárihoz képest - főleg kinézetre...szóval... Meghát ez a doboz 1600 Ft - szerintem bármiből gányolnám házilag - akkor is benne lenne ennyibe - a benzint nem is számolva.
No meg aztán az IP65-ös védettséget sem olyan könnyű házilag produkálni ám - egy hajón azért meg ennyi nem árt. Tudom, körbe kell szilózni kivülről a fürdőszobafelújításból maradt sziloplaszttal :-)))) .
Ez az összes latin tudásom : de gustibus non et disputandum.( már ha jól tudom )Nekem vagy 20 éve nincs doboz problémám. Poliésztergyanta ,üvegszál . Darabka plexi meg mindig akad a méhtelepen.Na meg savállóból is lehet hegeszteni.
Kössz, Szőrös - biztos lesz ez még módosítva. Csak tudod az a baj, hogy bizonyos elemekkel nagyon meg van kötve az ember keze. Például:
- Egy ilyen, 17 centi széles, valóban vizálló dobozt találni - emberi áron - egy iparművészeti mutatvány. Illetve van ilyen doboz - csak az olyan magas, mint egy cukrosdoboz.... Amit itt látsz, az mindössze 55 mm magas. 1 szál darab ilyen méret van (a 200 létező modellből) - a többi, az mind 80-nál kezdődik és nem is átlátszó fedelű !
- A kijelzők digit-mérete megint adott - sok variáció nincs.
- A nyomogatós menürendszert mindenki rühelli (én is) - hajóra, szerintem, az végképp nem való. Ráadásul a gombok mentén még külön vízzárási gondok is adóthatnak.
A szélrózsát én is nagyobbra csinálnám - de lásd milyen különbözőek az emberek - egy másik kollega azt mondta, hogy az szart sem ér, nem is kéne rá...csak a hajósebesség-kijelzőt csináljam nagyobbra, mert az a fontos csak.
Ebben nem vagyok otthon.Eddig csak olyannal vitorláztam amihez csak a fenekem kellett mint müszer meg a szemem.Igy első nekifutásra tul sok az info egy kupacban,nem eléggé áttekinthetö.A hajó és a szélrózsa legyen nagyobb.Szerintem a szélirány a legfontosabb. A többi lehet kisebb azok nem lényeges infók. Vagy egy menürendszerrel vagy csak átkapcsolhatóan egy-egy info legyen látható.Nekem az is tetszik,ha mindenre van külön kijelző.
Na, én meg első felindulásomban ezt rajzoltam hozzá az este.
Kaptam egy átlátszo előlapú (fedelű), IP65-ös védettségű műszerdobozt (17 x 12 cm) - ez a rajz már arra készült. Bizonyára lesz még módosítás rajta - de ha észrevételetek, tippetek, tanácsotok van - azt szívesen venném.
aránylag jók az áraik... rendszeresen szoktam nézegetni... pl a ledes lámpáik nagyon tetszenek... igaz 30 guriga darabja. viszont németben-boltban is 100 europai pénzegység./db...
Azért ha itt fogsz lakni nézz be a bauhausba.Pl a régi pörgős NASA mélységmérőmhöz alkatrészként lehet náluk kapni a sonar fejet. pont annyiért mint a németeknél.
Igen.. létezik ilyen cucc, olyan 200€ körüli pénzért, ami vízmélységet, sebességet, vízhőfokot mér, mindezt egyetlen egységként, 3 szál drót jön ki belőle, 2-n a tápot kapja, a harmadikon jön ki a kész NMEA adat... eldöntheted, mit teszel a végére.. kijelzőt, laptopot, PC-t,....
Nekem van ilyen mélység, és vízhőfok mérőm. A sebességet GPS ből kapom.
Létezik ilyen jeladó! Én a Bauhausban láttam ,Olyan mint egy kanalas szélmérő csak kb 2-3 cm átmérőjü. A fenékre kell szerelni és csak egy fél lapátnyi áll ki . Feltehetően a lapátokban fém vég vagy mágnes van és belül hall szonda vagy tekercs a vétel. Most nem jut eszembe a müszerneve ,de sokat tud .Mélység szélirány sebesség, stb . Azért a motorcsónakhoz a torlónyomásos mutatós a legolcsóbb.
Elvégre - ilyen alapon - autóra se kellene kilométeróra, mert megnézi a kuncsaft mennyi idő alatt tett meg x kilométert, elosztja...és máris feleslegessé vált a sebességmérő, nem igaz ? :-))))
Meg GPS se kell - hisz van térkép és iránytű - akkor minek szarozni műholdakkal meg ilyen huncutságokkal. Elvégre 100 éve sem volt.
Inkább azért nincs sebességmérő a hajókon - mert márkásat venni, az rohadt drága. Eszméletlenül drága - ezer eurós nagyságrend.
Amelyik vitorláson meg volt gyárilag - azokról meg flexszel vágták le a derék hajó-karbantartók - mert nem értettek hozzá. És amihez ők nem értenek - az felesleges is egy hajón.
Sajnos remek műszer-együtteseket (hajógépészeti, navigációs és meteorológiai müszereket) láttam így kitépve a helyéről (nyugatról hozott vitorlásokon) - mert a 6 osztályos szerelők szerint az "felesleges hülyeség" volt. .
A tápokban télleg jókora van, de az egyrészt levegőre van tervezve, megaztán a tenyérnyi felület már rendes ellenállást is ad.
Folyóvízen szerintem a folyás okozta hibát ki lehet küszöbölni. Mérni egyet fel, egyet le, aztán átlag. Vagy megmérni a csorgás sebességét, aztán csak levonni a völgymeneti sebességből.
Hááát, tudja a fene. Valahova a fartükör mögé képzeltem, egy felcsapodó pántra - tehát ha lesúrol a hajó, akkor ez felhajlik. De van aluminium házas is - az elég masszív. Én az olyan 8-10 centisre gondoltam - ami a tápokban van.
Egyébként is filléres holmi - akár egy tartalékot is lehet tartani belőle. Ezt kalibrálni sem kell, csere és kész.
A vízhez mért sebesség (folyóvízen) érdekesebb lehet azért - mint a parthoz mért. A motoros kollegáknak meg pláne nem mindegy - hogy valójában mennyit is teljesít a hajójuk. .
Sose láttam még ilyet, de egy ilyen venti elég sérülékeny ahhoz, hogy ne legyen hosszú életű a hajód fenekén. Másrészt a vízhez mért sebességnél nem lényegesebb a parthoz képest mért? Azt meg a GPS megmondja.
Lehet nem volt elég világos az előbbi: szóval arra gondoltam, hogy egy sima, csúszócsapágyas (nem golyós) PC ventilátort a vízbe engedni ! - merőlegesen a haladási irányra.
A belsejébe meg egy pici reed-relét rakni - ami a forgómágnesnek köszönhetően szorgalmasan kattogna a sebesség függvényében.
Hogy van megoldva a hajók haladási-sebességmérője?
Nagy marhaság lenne szerintetek, egy átalakított PC ventilátorban gondolkodni? Egy sima kis reed-relét bele - és máris lökné az impulzusokat - a sebesség függvényében.
De vajon mennyire lineáris a fordulatszám a haladási sebességgel? Bár van nekem egy szélmérőm...hát az is így műxik - igaz, nem vízben.