Keresés

Részletes keresés

cssz74 Creative Commons License 2011.05.17 0 0 123

Ezzel elkéstél... :) És nem én vagyok az egyedüli.

Már szerintem volt itt ez, de a kedvdért... :)

 

Nekem a sorozat gépek vezérállás kialakítása jobban tetszett, mint a két proto gépé...

Előzmény: mk482032 (122)
mk482032 Creative Commons License 2011.05.17 0 0 122

 

Örülök hogy segíthettem ! Én mostanában kezdtem el vele foglalkozni . Alapvetően keskennyomköz érdekel , de ez a gép valamiért nagyon megfogott . Most kutatom a gyári rajzait , szerintem érdemes megénekekni 1:87 - ben...

Előzmény: kerékmánia (121)
kerékmánia Creative Commons License 2011.05.17 0 0 121

Ojjajj !

Öröm volt látni ezen a filmen legalább azt a pár pillanatot.

Szerintem szép mozdony volt ez az M46.  Nehezen is hiszem el, hogy olyan gagyi lett volna, ahogy klf írások sejtetik. 

Köszi Neked a felvételt !

Előzmény: mk482032 (120)
mk482032 Creative Commons License 2011.05.17 0 0 120

 

1:40 - től pár másodperc....

Bárdos Imre Creative Commons License 2011.05.15 0 0 119

Részemről köszönöm a hozzászólásodat, nekem sok újdonsággal szolgált a gépek mindennapi üzemével kapcsolatban.

Előzmény: Törölt nick (117)
kerékmánia Creative Commons License 2011.05.15 0 0 118

 

 

Itt, a fórumon,  egy másik topicban találtam.

Nem figyeltem meg, hogy ki tette fel, de köszönet neki.

 

+

Az INDÓHÁZ valamelyik (pár évvel korábbi)  számában is lehet olvasni az M46-osok

Bp-Nyíregyháza gyorsvonati kalandjairól.

Tetszett :-)

 

Törölt nick Creative Commons License 2011.05.10 0 1 117

mdbz,  zsitvica,  kerékmánia, Bárdos Imre, és a Többiek !

 

Részben kezdő vasutas koromban az idősebbektől hallott sztorikból, részben gyári iratokból,  de meg tudom erősíteni a kis sikerű gépek életrajzának foszlányait.

A proto darabok elég sokáig, és különösebb zavarok nélkül személyvonatoztak a Bp-Esztergom, és a Bp-Lajosmizse vonalakon.  A szokásos 4-5 Bhv (vagy hasonló) kocsival a gépek jól működtek, s ugyanez igaz a későbbi "sorozatgépek" ugyanitt szereplésére is.  A teljes teljesítményükre tartósabban csak az erősen emelkedős pályaszakaszokon volt szükség, és persze a nagyobb (főleg Lajosmizsei) 7-8-9 kocsis vonatoknál.

A gépek későbbi szereplésének valóban része volt a Bp-Nyíregyháza közötti gyorsvonatozás,  ahol a standard 2 db M46 + 10 db kocsi volt.  A fáma arról szól, hogy a gépek ezt is jól tűrték, a menetrendeket betartották,  az előírt 90 km/ó utazósebesség tartásához (felgyorsulás után) elég volt az 5.-6. menetfokozat (az összesen 7-ből).    Ezt egyébként alátámasztja a vonóerő-görbe adatsora, és a teljesítmény-dotációs adat is, melynek értékeléséhez figyelembe kell venni azt is, hogy az adott vasútvonal síkvidéki vonal. Ugyanitt a csak egyes napokon előforduló valóban 12-14 kocsiból álló vonatok már  soknak bizonyultak, ezeket a gépek már csak küszködve vontatták.  Ilyen eset nem is volt sok,  ekkora vonatokkal csak néhány alkalommal jártak.

A későbbi, Bp-Pécs vonali "tündöklés" ügyében pedig dokumentumbeli adatok vannak (személyes emlékeken túl)  arra, hogy a mozdonyok itt is jártak gyorsvonatokkal is, de sosem rendszeresen, mindennapi fordában, hanem csak esetlegesen, ahogy egy kolléga alább irta,  reszli-vonatként.  Gyári feljegyzés van egy 1904B számú gyorsvonatról, M46-al, és 6 db kocsival,  és azzal a megjegyzéssel, hogy a sok helyen emelkedős pályán ez a szolgálat csaknem folyamatosan a teljes teljesítmény kifejtését igényli, s így ez, a mozdony számára nem javasolható vontatási feladat.

Arról, hogy meddig, és összesenben hány esetben jártak e gépek a Bp-Pécs fővonali vonatokkal, azt én sem tudom, de erősen gyanítható, hogy sosem voltak a vonal domináns szereplői ...

A Spanner kazánokról nem sok ismeretem van, csak egy idős kolléga szavait idézhetem, aki szerint ezek a kazánok új korukban megbízhatóan és jól működtek, de már akkor is kevés gőzt adtak, idősebb korukban pedig rémálom volt az üzemben-tartásuk.   Nem lehet véletlen, hogy ettől a gyártótól később soha semmit nem épített be a Ganz-Mávag egyetlen más járműtípusába sem.

    Ami pedig a mozdonyok vontatóképességének megítélését illeti, nem szabad elfelejteni, hogy az M46-osok nem voltak egyformák.  Az 1-2 psz (proto) gépek gyengébb motorja, kiforrottabb hajtóművel dolgozott együtt, a 2003-2004-esben kicsit nagyobb teljesítményű motor, erősen kísérleti jellegű hajtóművel dolgozott együtt.

Ez utóbbi hajtóműveknél a csúcs-hatásfokok (és ennek nyomán a vonóerő) a sebesség növekedésével erősebben csökkent, mint a proto gépek hajtóműve esetében.  Ezeket a hajtóműveket a gyár később többször is átalakította.

A konstrukció és vontatóképesség szempontjából a legfejlettebb és legnagyobb teljesítményű változat a 2005-2009 psz. gépek voltak,  már erősebb VFE jellegű motorral, és hidraulikus szempontból már sokkal jobb hajtóművekkel.   Ezeknél a hajtómű mechanikus elemei,  fogaskerék-agyak, csapágyak,  irányváltó tolóvilla és mozgató-mechanizmusa képezték a mozdony  "gyenge pontját".   Igy ezek a gépek

jobb vontatóképességű, de gyengébb megbízhatóságú gépek voltak.

    Szinte minden korabeli irat, adat és emlék értékelésénél óvatosnak kell lenni, mert a tisztán-látást erősen zavarja a mozdonyok életében végrehajtott számtalan (gyári- és MÁV-os)  átalakítás, amikor is vagy a konstrukció megváltoztatásával járt a beavatkozás, vagy az egyes eltérő típus-változatú gépek között zajlottak az alkatrész csereberék, s így teljesen egyedi és a következő "beavatkozásig" élő variánsok jöttek létre.

    Összességében az viszont megállapítható, hogy a típus már a gyárban is, és a MÁV-nál is  "mostohagyerek"  volt,  soha nem kapta meg azt a figyelmet amit egy új típus kialakítása és üzemeltetése megkívánt volna, de talán még annyit sem, mint az "átlag". 

Ennek nem kívánt "eredményei" nagyban befolyásolják a típus utókor általi megítélését.

zárfényexpressz Creative Commons License 2011.05.07 0 0 116

Legóból is van már

zárfényexpressz Creative Commons License 2011.05.07 0 0 115
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.05.07 0 0 114

Nem tudom, hogy jártak-e az általad írt vonalakon, főleg akkora vonatokkal, utóbbi kicsit soknak tűnik nekem. Ami biztos, hogy a Hámán színeiben próbáztak a Budapest - Lajosmizse és a Budapest - Esztergom vonalakon, személyvonatokkal.

Előzmény: kerékmánia (108)
zsitvica Creative Commons License 2011.05.07 0 0 113

Ezt én máshogy tudom.

 

A Délibe az említett időszakban 2-4 gép volt kihelyezve.

Ha jól emlékszem állomásítva nem, de kihelyezve igen.

Majd a levéltári iratokban otthon lévők kiigazítanak.

 

Nos e gépek (szerintem) nem vittek 10-14 kocsis vonatokat.

Először a Budapest-Gyékényes esti fordában váltották fel a Bbmot-kat.

Ez ugye úgy nézett ki, hogy hétköznap egy Bbmot + 3 db Bak kocsi volt a szerelvény össszeállítása.

Pénteken és vasárnap kettő Bbmot + 4-5 kocsi.

Nos ezt a fordát valóban megpróbálták 2 db M46 vontatással pótolni, csekély sikerrel.

Visszaálltak a Bbmotok, amíg a végén erre is nem került M40.

 

Ezután tényleg vittek mentesítő vonatokat Paks és Baja irányába.

Ezek a mentesítők akkoriban nem mindíg voltak meghírdetve menetrendben.

Volt amelyik mentesítő (inkább zsúfoltságcsökkentő) eleve szerepelt a menetrendben,  a többi nem, hanem mai szóhasználattal operatív vonatként indították.

 

Akkoriban péntek teljes munkanap volt (még a szombat is munkanap volt) ezért pénteken csak a késő esti vonatok voltak tele, a már vmilyen okból, a munkahelyekről lelépett távolsági utasokkal.

 

Nyáron volt egy Budapest-Balatonszemes vonatpár.

Ezt is kiadták M46-al egy idényben.

Ezen szintén 3 személykocsi volt.

 

Az M46-sok Déli pu.-n történő szereplése nem egy sikertörténet.

Rendkívül sokat álltak, keveset mentek.

 

A Déliből akkoriban kiszolgált főbb vonalakra, 30a, 40a, nem is igen lehetett kiadni hisz azokon a vonalakon a sztenderd 9 Bhv-s vonatok jártak M62-vel.

 

A távolsági vonatokat vagy gyorsokat pedig M40 és M62 vitte.

Így csak a maradék reszli (esti Baja, Paks, nyári Szemes) vagy egyéb hasonló jutott nekik.

 

 

Előzmény: kerékmánia (108)
mdbz Creative Commons License 2011.05.06 0 0 112

Lenne néhány észrevételem: 1965-69 között minden szombat vasárnap utaztam a 40-es vonalon (többször hétközben is) egyszer sem találkoztam M46-os mozdonnyal! Amúgy a péntek sima hétköznap volt, mivel a szombat is munkanap volt. Kicsit sokallom a 10-12 (14) kocsit még két géppel is. A Spanner kazán a felével sem bírt.

Előzmény: kerékmánia (108)
mk482032 Creative Commons License 2011.05.01 0 0 111

Ezt ismeritek ?

 

kerékmánia Creative Commons License 2011.04.29 0 0 110

Ha a feltett képek netán már ismerősek, akkor bocsi.

De ettől még:   Jó hétvégét a mozdony-mániásoknak ! :-)

 

kerékmánia Creative Commons License 2011.04.29 0 1 109

kerékmánia Creative Commons License 2011.04.29 -1 1 108

Az egész életét a vasútnál töltött öreg-róka barátomtól azt hallottam, hogy az M46-osok valamikor az 1960-as években  a Bp.Nyugati-Debrecen-Nyíregyháza vonalon gyorsvonatoztak,  2mozdony szinkronban, 10-12-(14) vagonnal, és állítólag ott üzemközben semmi gond nem volt velük.   Azt mondja az öreg, hogy a Bpest-Pécs vonalon később is rendszeresen dolgoztak a gépek gyorsvonatokkal, de nem a mindennapos stabil fordában, hanem a pl. pénteki, vasárnapi, tehát csak egyes napokon közlekedő vonatokkal, amelyeket amúgy nehéz lett volna pl a folytonos NOHAB vagy PÚPOS fordulótervbe illeszteni.  Ha igaz, akkor jónéhány évig ugyanott mindennapos volt az M46-osok szereplése a Bp.Déli-Pécs távolsági személyvonatokkal. 

Azt, hogy a fővonali szolgálatoknak a romló üzembiztonság vetett-e véget,  vagy pont fordítva,  a már csökkent presztízsű szolgálat idején romlott-e rémesen a megbízhatóság-üzemkészség,  azt sajna nem tudom.  

Azt viszont el lehet képzelni és hinni, hogy a már cseppet sem nélkülözhetetlen,  kis darabszámú,  és féligmeddig még proto-jellegű

(főleg a hajtómű vonatkozásában)  típus igazából senkinek,  egyetlen MÁV-szervezetnek se, s talán már a gyárnak se volt  "szívügye" ...  

A minősítések persze mindig relatívak, és részben szubjektívek.   Pl.  az  M47-esek kezdeti szerepléséhez képest az M46 valóságos high-tech, és a megbízhatóság szimbóluma :-)

rg7 Creative Commons License 2011.03.22 0 0 107

Most miért leplezted le ezt a kiváló összeesküvést?:)))

(Tudom, azért, mert mondtam:))

Előzmény: sínbohóc (106)
sínbohóc Creative Commons License 2011.03.22 0 0 106

Hááááát, 1982-ben inkább selejtezték már, mint gyártották :-))

Előzmény: rg7 (105)
rg7 Creative Commons License 2011.03.22 0 0 105
cssz74 Creative Commons License 2011.02.21 0 0 104

Sziasztok topiclakók!

Egy kis segítségre lenne szüksége egy kedves modellező társ részére. Az alábbi festési variánsról kellenének fotók, elsősorban színes, a megfelelő modellezéshez. Aki tud, legyen oly szíves és küldjön a publikus mail-emre, had tudjam részére továbbítani.

 

Törölt nick Creative Commons License 2011.01.22 0 0 103

Én nem tudtam felmenni bele (bár ha jól emlékszem, nem is próbáltam:P)

Előzmény: M47-1239 (99)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.22 0 0 102

Igen ezt tudom, csak gondoltam régi működésükről sok topiklakónka lenne megosztásra való emléke. Úgylátszik nem, vagy csak nem simerik a topikot...:(

Előzmény: cssz74 (100)
bzmot195 Creative Commons License 2010.12.31 0 0 101

Ezzel a képpel kívánok Boldog Új Évet!!!!

 

 

cssz74 Creative Commons License 2010.09.26 0 0 100
Sajnos nem nagy forgalmú, mivel 1db szobor mozdony van csak ilyen. Ha véletlen csoda történne, és megpróbálnák exhumálni a saját rozsdájából, illetve műtétekkel életet verni bele, akkor biztosan jobban pörögne. Sajnos erre nem sok esélyt látok.
Előzmény: Törölt nick (98)
M47-1239 Creative Commons License 2010.09.26 0 0 99
Simán:-)

Meg lehetett nézni belülről a Gyíkot, beleértve a motort is.
Előzmény: Törölt nick (96)
Törölt nick Creative Commons License 2010.09.18 0 0 98
Ennek a topiknak annyi:(
Törölt nick Creative Commons License 2010.09.07 0 0 97
Látom, itt ebből nem lesz válasz egyhamar... :(
Törölt nick Creative Commons License 2010.08.17 0 0 96
Hogy jutottál be a Gyíkba??? :O
Előzmény: M47-1239 (95)
M47-1239 Creative Commons License 2010.05.23 0 0 95
Mai képek:
123
cseuztompi Creative Commons License 2009.12.04 0 0 94

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!