Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
Csepel szigetre gondoltam, délre, mondjuk Ráckeve, Szigetcsép, stb, azzal mi a gond? Ha van, akkor bocsi, akkor valamit rosszul tudtam, vidéki gyereknek nekem Csepel nem a gyárat jelenti, hanem az egész szigetet.
Lacháza, de ezt nagyon jól tudod:) : No Permanent AFIS, pls use standard phraesology for reporting etc.
Ettől én miért ne mehetnék át oda, megnezem ha motorverseny van fentről, aztán vissza?
(különben tavaly, meg előtt, jópárszor hallottam, hogy iskolaköröző gépnek LHTL javasolta, hogy menjenek át Lacházára inkább)
Amúgy motoros géppel is el tudok képzelni egy pár esetet, amikor teljesen felesleges, kényelmetlen és időtrabló lenne a FIC-el való kommunikáció.
Ugyan FPL párti vagyok, de mindennapos eset az, hogy iskolakörözik gyakorlásképpen valaki mondjuk LHTL-en, aztán kimegy Csepel felé pár légtérgyakorlatra (legyen ez simán gyakorlás vagy kiképzés vagy akármi), olyankor szerintem se kell a FIC-cel radiozni, LHTL torony tud rola hogy ott van valahol.
Vagy átmegy Lacházára, ott körözik, csak arra se ad le feltétlen reptervet (főleg, mert lehet, hogy a 3. kör után dönt ugy, akármi miatt.
Igaz, a 7000-et illik kodolni a transzponderen nyilván akkor is, sőt.
off ugyan az a törvényben rögzített neve, hogy ellenőrzött, de szerintem is ez rossz forditása a Controlled-nek, mert a to control inkább jelent irányitást, vezérlést, mintsem csak ellenőrzést.
lány: még nem kapott "behívót" a tesztre, ma kérdeztem tőle.Gondolom, emailben küldik, nem?
félon: highfly: jó buli az, szerintem tökmindegy hogy valakinek van-e köze repüléshez vagy se, komolyan végig akar-e repülni egy rendesen megtervezett utvonalat, vagy pedig csak ökörködni akar a B737-tel lehetőleg minden repülési szabályt megsértve:), mindenképpen jü buli. (igen, én ökörködtem, de aztán leszálltam a nagy döggel rendben Tökölön:)))))) (miutan összetörtem LHBP-n:-)
Csak az a baj, hogy az a 20 gép, amelyik egy termikben teker, az 5 perc múlva lehet, hogy 15km hosszan elnyújtva repül valamilyen irányban. És akár nem is feltétlen egy irányba mennek...
Na, és akkor legalább nem egy zavaros gombolyagban, hanem tisztán látszik, hogy ott megy valaki. Lényegtelen, hogy ki. Szerintem ez tipikusan egy olyan dolog, hogy meg kéne nézni, nyugaton hogy megy, hogy csinálják. Nem kell feltalálni a spanyolviaszt.
Amennyire én tudom, pl. a németországi helyzetet valamennyire ismerem, ott vannak sportrepülő légterek, ott lehet örömködni, a kisgépes forgalom meg, ha jót akar, kikerüli. (Ezt nálunk is meg lehetne csinálni, megvannak a vitorla légterek, de csak ott, ahol nagyon zavarja a nagyokat). Aki viszont elindul az egyik "rezervátumból" a másikba, az ugyanolyan VFR repülő, mint a Cessna, annak a kötöttségeivel együtt. Csak ott nem akkora anyagi csőd egy rádió, meg egy transzponder beszerzése. Ez a spanyolviasz. A forgalmas GA útvonalon nincs "lopakodás".
Nem arra van szükség, hogy a FIC tudja az egy bolyban keringő összes molylepkéről, hogy melyik-melyik. Elég, ha a FIC - éppen a zavaros gombolyagból - tudja, hogy ott vannak a szabad madarak.
Csak az a baj, hogy az a 20 gép, amelyik egy termikben teker, az 5 perc múlva lehet, hogy 15km hosszan elnyújtva repül valamilyen irányban. És akár nem is feltétlen egy irányba mennek...
Erre a célra bármilyen radarjelet adó/növelő eszköz megfelel, az alulemez-prizmától az "A" módú, más által már kidobott transzponderig, vagy a hajdan isten tudja miért elhalt GPS-transzponderig.
Szerintem ez tipikusan egy olyan dolog, hogy meg kéne nézni, nyugaton hogy megy, hogy csinálják. Nem kell feltalálni a spanyolviaszt.
Bár már ezt is sokszor elmondtam, az újonnan érkezők kedvéért megismétlem. Nem arra van szükség, hogy a FIC tudja az egy bolyban keringő összes molylepkéről, hogy melyik-melyik. Elég, ha a FIC - éppen a zavaros gombolyagból - tudja, hogy ott vannak a szabad madarak.
És ha egy VFR szerint repülő, de tervet leadó gép kérdi, hogy mi újság, akkor lehet mondani, hogy Jászanyámhónalja környékén hemzsegnek az "akadályok"gépek, nyissa ki a szemét, vagy a békesség kedvéért (meg hogy ki ne essen a szeme a nagy sasolásban) kerüljön 5 km-t dél felé. Erre a célra bármilyen radarjelet adó/növelő eszköz megfelel, az alulemez-prizmától az "A" módú, más által már kidobott transzponderig, vagy a hajdan isten tudja miért elhalt GPS-transzponderig.
Igen, de gyanítom, jobbára csak iskolakörözni lehet... Bár valahogy az az érzésem, hogy jó akarattal és főleg a szabályok illetve megegyezések tisztességes megtartásával lehetne szabadabban repülni itthon is.
Jut eszembe, mennyi is vajon a Debreceni reptér forgalma? Mert a vitorlázórepülés már nem fért el a nagy nemzetközi forgalom mellett. Talán lehetett volna anno olyan megegyezést alkotni, ami alapján tovább élhetet volna a sportrepülés is ott...
Hollandiában amikor repteret kerestem, azért nem Schiphol, illetve Rotterdam közelében választottam bázist, hanem Maldenban, 130 km-re a házamtól, mert ott lehetett emelkedni és távokat repülni, sőt átrepülni a német területekre is. De működő vitorlázó reptér volt Schiphol mellett cca. 10 kilométerre. Azt mondták, hogy a maximális magasság 500 méter. Így aztán tovább mentem keletre...
600km-rel nyugatabbra tőlünk. Ez egy évi egymillió utast kezelő nagygépes reptér, vitorla iskolakörrel "felszerelve".
Sármellék míg működött, lekezelt a csúcsévben kb. 110ezres forgalamat, cserébe a közelébe nem mehetett sportrepülő. A debreceni helyzet hasonló, amenyire tudom.
Itt a megállapodás amit az Innsbruckiak kötöttek, kár, hogy nem tudok rendesen németül, mert biztos érdekes...
"Leginkább" a motoros gépekkel repülőknek kéne tudatniuk repülési szándékukat, NEM miattunk, hanem a TÖBBI VFR gép miatt.
Szerintem a VFR motorosnak (is) ígyis-úgyis mindenképen ki kell néznie az ablakon, tehát az már majdnem mindegy, hogy tud-e a környező motorosokról, vagy nem. Mert ugye a vitorla, sárkányos, siklóernyős, stb forgalomról meg nem tud, és azokkal is bármikor találkozhat. Sőt gyanítom, egy szép nyárni napon többször annyi van ez utóbbiakból a levegőben, mint motorosokból...
Amúgy motoros géppel is el tudok képzelni egy pár esetet, amikor teljesen felesleges, kényelmetlen és időtrabló lenne a FIC-el való kommunikáció.
Pl. vitrola vontatás, vagy két közeli reptér (mondjuk <10km) közötti átrepülés.
Egy hosszabb útvonalon nyilván már más a helyzet, ezt nem is vita tárgya.
Szerintem ilyen nyíltan nem foglalkozik a Malév a szimulátor bérbeadásával bohóckodására. Én már többször béreltem, és sajna nem annyi pénz volt, amennyi az általad linkelt oldalon látni. Ettől függetlenül fantasztikus élmény lesz a Highfly is!!!
ON
Repülésszerető drága kollégám :-) Legalább Te NE írj már olyat, hogy irányított légtér plííííííííííííz, ELLENŐRZÖTT légtér van.
Üdv
Havcs
ps.: robicsek, lányod mikor jön tesztet írni, már megindultak a próbálkozások.
Vitorlával nekem személy szerint semmi problémám, nem elvárható, hogy minden vitorla vagy paplanos SSR-el, rádióval rendelkezzen. "Leginkább" a motoros gépekkel repülőknek kéne tudatniuk repülési szándékukat, NEM miattunk, hanem a TÖBBI VFR gép miatt.
Nem szeretném, ha azt hinnétek, hogy bárkit korlátozni szeretnénk...repüljön bárki oda, ahová akar, természetesen az érvényes szabályzók szerint, csak tudjunk róla, mert TÁJÉKOZTATÓ SZOLGÁLAT VAGYUNK, nem ellenségek, segíteni szeretnénk, hogy lehetőség szerint minimalizálódjon egy baleset kialakulásának esélye.
Köszi. Majd beszámolok mindenről, de azt tudom biztosra és lehet hogy ez vezetett félre, hogy a ferihegyi is használható/ bérelhető. Talán a malév honlapon is ott van.
semmi gond, jol fogsz szorakozni, korrekt hely az a highfly.hu:-)
(amikor én voltam, akkor még offtopik volt nagyon, mert se iranyitas, se tajekoztato nem volt, de mondták, hogy majd lesz, lehet majd hallani a virtualis terben szimulatorozó iranyitókat is akár) csak hogy abbahagyjuk az offolást:)
Viszont kételyt ébresztettél bennem és nagy valószínűségét látom hogy neked lesz igazad. Csak a partnerek listájából kiindulva. Lehet én néztem nagyon be valamit. De otthon utánanézek már még egyszer. Lehet a helyszín zavart meg, hogy Budapest van megadva, vagy most már fogalmam sincs.
Az utalványomon vagy kártyámon vagy miafenén van. A kártyát be kell aktiváltatnom, majd a ferihegyi szimulátorral kell egyeztetnem telefonon időpontot.
Becsüljük a "csak egy monitor előtt ülő hang"-okat, szerencsére a többség igen rugalmas, mindenféle szempontból... o:)))
Sajnos a helyzet a sportrepülésben nem igazán rózsás, és itt mindenképpen a költség részét nézzük ...
A vitorlával való repülésnél gondolom egyértelmű és talán természetes is, hogy az előre tervezés nem egyszerű, lévén az időjárásnak eléggé ki van szolgáltatva a dolog. Tehát mindent egyszerűbb a levegőben eldönteni, mert ott legalább valamivel jobban tudunk az időjáráshoz alkalmazkodni. A vitorlák jó részében nincs rádió és igen kis részében van csak tranzponder, itt ugye szintén a költség és persze a fogyaztás (aminek a kiszolgálása ismét csak beruházás) miatt. Ilyenkor csak a nem ellenőrzött légterek szabadsága ad valami lehetőséget, nem győzöm hangoztatni, hogy a szabályok igen kemény betartása mellett ...
A másik dolog, ami nálam szóba jöhet, az a movit. Sokszor előfordul, hogy ad-hoc módon (a zsebek tartalmának ellenőrzése után) elindulunk, "csapatunk" egy iskolakört ... evés közben jön meg az étvágy, nézzünk még el "oda" ha már ott vagyunk, akkor még nézzük meg "emezt" is, de akkor már szálljunk le egy kávéra ...
És ezt megtehetem szigorúan a nem ellenőrzött légterekben, ha mindezt rádiózná mindenki, akkor aztán lenne forgalmazás (azért jó időben repterenként 8-10 vitorla, 2-3 movit, ez országos szinten szerintem akár több mint 100db repülő szerkezet...
Persze a fentiekkel nem azt mondom, hogy minden esetben nélkülözni kell az elérhetőségeket, csak ezt természetesnek kellene venni, nem "megbélyegezni" azt aki él ezzel a lehetőséggel, amíg a szabályokat maximálisan betartja.
Van olyan aki nem szeret rádiózni (persze a kötelezőn kívül) és van jó pár olyan is, aki a mikrofon közelében megőrül és kényszert érez (Figaró). Én magamat valahova az egészséges félútra teszem, ha kell szívesen rádiózok, de ha nem kötelező, akkor csendben is elvagyok ...
Nem szaporítom tovább, ha esetleg ez nagyon OFF, akkor bocsi, de egy évben egyszer ezt szeretném elmondani ...
Az, hogy Ferihegyről száll fel, azt a szimulátor teszi, én szálltam fel vele Korfuról is:) Ugyanaz ez, highfly.hu . De ettől még jó. (én élveztem, megkérdeztem fórumon igazi B737-es pilotat, milyen ez az igazihoz képest. Majd ha voltál, elmondom, mit mondott:)