Ez a többszintű dolgot nem kell mereven elképzelni, egyszerűen arról van szó, hogy a mennyei javakat lehet gyűjteni, ergo lehet belőle több és kevesebb is. Csak ennyi.
"Nem Szent Antalhoz imádkozom, hanem kérem az ő közbenjárását. Ez nagyon nagy különbség ám! "
Egyáltalán hogyan mersz hozzászólni? Egy halotthoz?? Kicsit megtiltotta Isten.
"egyébként rendszergazdaként elég sokat szoktam a számtógépekhez is beszélni. És nem is mindig szépen :-)"
Ahhoz szabad. Nem élőlény. Egyébként kutyához és tölgyfához is szabad. De pl. rég meghalt házikedvenc sírjánál a kutyushoz, na ez már necces. Ennél már az is kisebb bűn, ha valaki megkereszteli a macskáját :-)
Mát 6,20. Hanem gyűjtsetek magatoknak kincseket mennyben, a hol sem a rozsda, sem a moly meg nem emészti, és a hol a tolvajok ki nem ássák, sem el nem lopják
1Tim 6,19. Kincset gyűjtvén magoknak jó alapul a jövőre, hogy elnyerjék az örök életet.
Ezekbôl a sorokból egy többszintű ill. több kategóriás mennyországra következtetni azért enyhén szólva merész dolog... Dante ugyan hasonlóan képzelte el a mennyországot ill. a poklot (no meg a purgatóriumot is), de a katolikus egyház sehol se mondja, hogy ezt mindenkinek így kell elképzelnie. Vagy hogy ennek biblikus alapja lenne.
Kedves elterito!
Na ácsi!
Nem Szent Antalhoz imádkozom, hanem kérem az ő közbenjárását. Ez nagyon nagy különbség ám!
És ez nagyon nem halottidézés!
Javaslom, hogy olvasd el a Katolikus Egyház Katekizmusának idevágó részét! (vagy az egészet :-)
(egyébként rendszergazdaként elég sokat szoktam a számtógépekhez is beszélni. És nem is mindig szépen :-)
Szent Antal már mag van halva? Meg. És Jóska? Ő még él. Ez a lényeg, ez választ el a halottidézéstől. (haverodhoz beszélhetsz, halotthoz nem)
Következőkhöz lehet beszélni:
1. Élő ember
2. Isten
3. Állat, növény, számítógép
(ez utóbbiakhoz kevésbé érdemes, mert nem szellemi lények)
De van olyan is, hogy valaki valamelyik szenthez vagy Máriához imádkozik. Még nem hallottál ilyet? Na ez a tilos.
Ja és csak még élő ember szükségéért (gyógyulás, megtérés stb.) imádkozhatsz, már meghaltért nem.
Te Jóska légyszíves imádkozz értem, vagy a nagyanyámért
Ha Jóska neve helyére mondjuk Szent Antalt vagy Szent Terézt írunk, akkor már meg is van a szentekhez való könyörgés alapsémája... :-)
Jóska közbenjárását/imáját Szerinted csak akkor kérhetem, ha még életben van? Mert ugye a szenteknél pont arról van szó, hogy mivel úgy hisszük, hogy ôk a mennyországban vannak, közel Istenhez, ezért közben tudnak járni Nála érettünk.
József barátom, Jézus nevében imádkozom tehozzád. A szentek tiszteletének a népi vallásosságban a történelem folyamán néha ugyan voltak politeizmus felé hajló elemei is. De ez nem a katolikus egyház dogmatikáját ill. hivatalos álláspontját tükrözi, sôt ellentétes azzal.
Mát 6,20. Hanem gyűjtsetek magatoknak kincseket mennyben, a hol sem a rozsda, sem a moly meg nem emészti, és a hol a tolvajok ki nem ássák, sem el nem lopják
1Tim 6,19. Kincset gyűjtvén magoknak jó alapul a jövőre, hogy elnyerjék az örök életet.
Na, újabb konszenzusra jutottunk! Én is pont ezt írtam , csak másképp fogalmaztam, ha visszaolvasod, kiderül. A közbenjáró imádság pont erről szól: Más emberÉRT imádkozom IstenHEZ.
Mennyei közbenjáró csak Isten (Jézus Krisztus) lehet. Ima nem szólhat emberhez, csak Istenhez.
De az emberek egymást megkérhetik imára.
De ilyenkor azt mondom: Te Jóska légyszíves imádkozz értem, vagy a nagyanyámért, és nem ezt:
József barátom, Jézus nevében imádkozom tehozzád. Ez már politeizmus lenne.
Többféle (szinte végtelen féle) dicsőségi szint. Hiszen mindenki más mennyiségű örökkévaló javat gyűjtött.
Errôl a Biblia hol ír? Különben ez a szintezés engem inkább Dante poklára és paradicsomára emlékeztet (ami ugye megint olyan fránya katolikus dolog), nem pedig a Biblia szövegére...
"Akkor ez most hogy is van? Akkor a mennyországban több kategória létezik?"
Többféle (szinte végtelen féle) dicsőségi szint. Hiszen mindenki más mennyiségű örökkévaló javat gyűjtött.
De az üdvösségnek a legalacsonyabb szinten álló is kimondhatatlanul örül.
És az elkárhozattak közül a legkevésbé büntetett is nagyon bánja a dolgot.
Harmadik lehetőség (purgatórium) pedig nincs.
"Istenhez imádkozom a nagyapa lelki üdvéért, hogy -Mennyei Atya, hívd meg (vagy ugye meghívod) nagyapát is a Te örök dicsőségedbe."
Ez is súlyosan tiltott Isten által. Gondold csak meg! Olyan ember örökkévaló sorsáért imádkozni, akinek a sorsa már eldöntetett? Még az életben kell megtérni, nem a halál után számítani az imákra..
Arról is beszéltem, de nem csak arról. A halottakhoz való ima a szentekhez való könyörgést jelenti. Pl.: Szent Kristóf járj közben érettem.
Egyébként katolikus imakönyvben még tárgyhoz való imát is olvastam.
"Kis szent ereklyetartó könyörögj érettem." Köpni nyelni nem tudtam. :-)
Tudom, hogy nem mainstreem, de ez akkor is túlzás.
A halottakért való imádság nem a haoltthoz szól, hanem Istenhez. Tehát nem a helotthoz imádkozom, hogy -Nagyapa, ha hallaszengem rezgesd meg a függönyt. Ez okkultizmus. Istenhez imádkozom a nagyapa lelki üdvéért, hogy -Mennyei Atya, hívd meg (vagy ugye meghívod) nagyapát is a Te örök dicsőségedbe.
Tudom én azt jobban mint te :-)
De kis hílyán beszavazták. ???? *elképedten pislog*
Hát igen, ha az a volna nem volna... Ha Arius követôi gyôztek volna, akkor most Szentháromságban sem hinnénk... :-)
Ha valakinek a kegyelem hatására nincsenek jócselekedetei az még üdvözülhet, de a mennyei életre nem gyűjt javat. Vagyis meghatározzák a túlvilági életben a szerepünket a cselekedeteink, de nem magát az üdvösség kérdését, mert az tisztán a kegyelmen áll.
Akkor ez most hogy is van? Akkor a mennyországban több kategória létezik?
Okkultizmus az Isten által megtiltott szellemi kapcsolat tartása a túlvilággal.
Isten tényleg megtiltotta a meghaltakkal való bármilyen szellemi kapcsolatot, akármilyen irányút.
Nem anyagi világ felé egy szellemi köteléked lehet. Istennel való közösség.
Bármely ember kizárva ebből, még Mária is.
(még a valóban mennybe került Illés és Mózes is kizárva ebből)
Azt is fontos tudni, hogy nem volt meg az a bizonyos Mária mennybemenetele.
"Nincs benne a katolikus dogmatikában, hogy Mária társmegváltó. "
Tudom én azt jobban mint te :-)
De kis hílyán beszavazták.
"A halottak lelki üdvéért imádkozni nem okkultizmus. Jézus is imádkozott, amikor feltámasztoitta Jairus lányát, nem?"
Lelki üdvért imádkozott, vagy feltámadásért? Tudod mekkora különbség? Egy feltámasztott embernek szüksége van megtérésre (Ha addig nem tért meg), mert hiába támadt fel, egyszer úgyis meghal, és a megtéretlen emberek elkárhozhatnak.
"a kegyelem hatására tett jócselekedeteket, ami jócselekedetek maguk után vonják az üdvözítő kegyelemet"
Ez sem igaz. Nem a kegyelem hatására elkövetett jócslekedetek hozzák az üdvösséget, hanem a kegyelem. Ha valakinek a kegyelem hatására nincsenek jócselekedetei az még üdvözülhet, de a mennyei életre nem gyűjt javat. Vagyis meghatározzák a túlvilági életben a szerepünket a cselekedeteink, de nem magát az üdvösség kérdését, mert az tisztán a kegyelmen áll. Pontosabban nekünk is tenni kell valamit. Hittel válaszolnunk a kegyelemre, és megtérni.
Persze aki megtér, az meg is változik, de
1. nem magától, hanem Isten kegyelmétől
2. ha nincs idő a változásra, mert rögtön meghal, akkor is üdvözül
Nincs benne a katolikus dogmatikában, hogy Mária társmegváltó.
A halottak lelki üdvéért imádkozni nem okkultizmus. Jézus is imádkozott, amikor feltámasztoitta Jairus lányát, nem?
Az utolsó pontban egyetértünk :-), csak én ennek földi vetületét emeltem ki, a kegyelem hatására tett jócselekedeteket, ami jócselekedetek maguk után vonják az üdvözítő kegyelemet
"Mária nem társmegváltó. (Mi az a társmegváltó?:)"
Látod, nem ismered a katolikus dogmatikát :-)
Miért baj, hogy imádkozom a halottak lelki üdvéért?
Csak mert súlyos és útálatos bűn, okkultizmus.
"Pedig a jócselekedetek üdvözítő hatással bírnak. KÉpzelj el egy embert, aki a tízparancsolat szerint él, de ő ennek nincsen tudatában. Akkor ő nem üdvözülhet? De igen. "
Teljesen félreérted. A kegyelem üdvözíti azt is aki megtért, és azt is aki soha nem hallott Istenről, Jézusról. Nem a jó cselekedetek. Olvasd el a Róma levélben, bele van írva. Meg egy csomó más újszövetségi levélbe is.