Nem túl hízelgő a Bűzmot meg a kávédaráló sem. Békésen pl. Zsuzsinak nevezték mikor még volt a Bzmotot. Ismert név még a Pattinka főleg szarabb pályákon ahol nagyokat döccen a síneken az illesztéseknél.
Egyébként modernizálva már teljesen tökéletesek mellékvonali üzemre. Lásd. Interpici kocsik vagy az Iker-Bz. Így még mindig használhatóak és baj sincs vele.
egy tanulmányban mindössze 12 db. mellékvonalat találtak érdemesnek a szerzők
Tanulmányt én is tudok írni. Poénból írok egy olyat, amelyben 10 vonalat tartok érdemesnek, aztán egy olyat, amelyben 40 vonalat, aztán meg egy olyat, amelyben 0 vonalat. Mindháromban azonos súlyú érveket sorakoztatok majd fel. Szóval ennyit a tanulmányokról...
Egyébként meg tudod, melyik tanulmány mond igazat? Mindig az, amelyiknek a megrendelője azután végre is tudja hajtani a megrendelt tanulmányban írottakat. :)
Azt a mellékvonalat, amely már csak politikai játszma küzdőtere, megette a fene. Az a mellékvonal ugyanis attól a pillanattól kezdve nem infrastruktúrális elem, hanem díszlet. El lehet vegetálni abból, hogy xy politikai erő a saját játékainak a játszása közben utasítást ad egy-egy szakasz felújítására (aztán hogy pénzt is ad rá, vagy csak utasít, az egy másik érdekesség), de ha erre bazírozunk, kapásból elismertük, hogy valóban csak díszlet az a vaspálya...
"Na de melyik mellékvonalon cél a (személy)forgalom "hosszútávú" fenntartása? "
Úgy t'om, hogy egy tanulmányban mindössze 12 db. mellékvonalat találtak érdemesnek a szerzők (országos szinten) erre a feladatra. de hogy pontosan melyek azok, azt nem tudom.
Talán úgy rémlik, hogy a 18-as, meg a 75-ös alsó fele (Diósjenőig) benne van...
Ukkel kartács bizonyára többet tud erről mondani...
Néhány mellékvonalon, ahol megvolt a kellő politikai támogatás, ott azért elindult valami:
pl. Szombathely-Kőszeg, ill. Tatabánya-Oroszlány között felújítják a pályát, de Veszprém-Zirc között is az új menetrendtől 40 helyett már 60-nal lehet száguldozni..:-)
Az oroszlányi vonalon egy emlékezetes miniszteri vonalbeutazás kapcsán bukott ki a liszt, hogy egy teljes állomásközben 40-nel, ill. 30-cal cammogtak a jobb sorsra érdemes FLIRT-és TALENT-motorvonatok, aztán valahogy egyből lett pénz a felújításra....
Na de melyik mellékvonalon cél a (személy)forgalom "hosszútávú" fenntartása? Továbbá, ha van egy célod, de erre a célra nem tudsz vagy nem akarsz anyagiakat biztosítani, attól az még lehet "hosszútávú cél". Igaz, racionálisabban nézve ekkor a "hosszútávú cél" nem más, mint az álom kategóriája...
Az megint egy más kérdés - alapvetően vasútgépészeti - hogyha tényleg felújítanánk a mellékvonalainkat 80 km/h-ra, akkor a BZ-k motorjai meddig fogják bírni, hogy huzamosabb időn keresztül teljes töltéssel üzemelnek...
Érdekes, hogy több helyen Piroskának nevezik a Bz-t, pedig ez eredetileg az MD motorvonat elnevezése volt.
Szülőfalumban pl. "Kis Pirosnak" nevezik a Bz-t. A vonattal utazók tudják, hogy a "Kis Piros" vonat megy Gyarmatra, a "Nagy Kék" vonat pedig Vácra...:-)
A Bz-knek persze kevésbé hízelgő "becenevei" is elhangzanak időnként: Buzenyka vagy Buzi-motor....:-)
Ezeket már hallottátok?
PS: azért valljuk be férfiasan, hogy mi, akik mellékvonalak mentén élünk vagy onnan származunk, valami rejtélyes okból titokban szeretjük ezt a síneken imbolygó, piros-sárgára mázolt csehosz-szlovák szörnyszüleményt....:-)
Most olvastam nemrég valahol (talán épp itt a topikon), hogy azokon a mellékvonalakon, ahol a MÁV, ill. a MÁV-START hosszú távon is fenn akarja tartani a forgalmat, azokon a vonalakon távlatilag a 80 km/h pályasebesség biztosítása a cél.
Nem ártana, nagyon nem ártana...
...bár ha belegondolunk, jelenleg még 3 olyan budapesti elővárosi vonalunk is van, ahol nem teljesül ez a - túlzottnak egyáltalán nem nevezhető - feltétel:
2: Nyugati - Gombóc
71: Palota-Veres-Vácrátót
142: Vazsgyár (KÖKI) - Lajosmiska
Ezek közül a 71-esen lassújel szempontjából lassan rosszabb a helyzet, mint sok mellékvonalon.
Ezért írtam azt, h romos házak ill. elhagyatott gyártelepek. Mondd már meg ott mégis kit zavarna?
Egy romos kerítésen kit zavarna? Úgyis elbontják előbb-utóbb. Nézd meg pl. Békéscsabán a sínek mellett lévő graffitiket, amik egy gyártelep kerítésén vannak meg a felüljáró alatt. Zavar za ott vkit? Nem és még szépek is. Mellesleg az legál fal, meg van beszélve a telep tulajdonosával, és engedélyezte. Inkább a szürke betonkerítést néznéd a szép rajzok helyett?
Aha, tehát az ilyenfajta műalkotás a más falán igényes, vonaton meg el kell törni a kezét. Tudod, van, akinek az épülete-fala is ér annyit, mint neked a vonat...
Törném el a kezét annak, aki csinálta aztán lenyeletném vele a kannát. De nem csak én hanem az összes igazi graffitis, mert az ő megitélésüket rontják. Lehet egy graffiti szép és igényes műalkotás, de vonatra nem való. Elhagyott kerítések, felüljárók alatt, üresen álló épületek és gyártelepek pl. ide való és itt valóban szép.
Moldova könyvében meg olyat olvastam ,ami szintén elgondoltató, h a sínek között csak a vonatnak van helye. Meg ugye ő az erősebb ezért vigyázzon magár,a aki az útjába áll, mert a vonattal szemben nincs esélye másnak.
Itt vége az OFFnak:
ON:
A lemondott lassújel a menetrendben meg tipikusan a kész úton kint hagyott 30-as tábla vasúti megfelelője.
Kérdés: Ha eltűnik a lassújel kezdete tábla akkor az már nem kötelező a vezérnek ( tegyük fel nem értesítik előtte róla)? Közúton működik a dolog, ha eltűnik a tábla akkor nem kell betartani, hiszen nem várható el az autósoktól, h tudjanak róla. Vagyis ha indokolatlanul kinthagyott 30-as táblát látsz és berúgod a gazba vagy kidöntöd akkor már nem számít ( sőt elég befordítani is, ahogy a kultúráltabb jómunkásemberek szokták csinálni)
Pontosan. Az akksilopás tény, megtörtént, viszont több mint 3 hétig nem pótolták, ez pedig egyrészről felvetette a MÁV felelősségét is. Az is igaz, h a busz lassítás és körülnézés nélkül hajtott a sínekre egyesek szerint részeg volt a sofőr ( komolyan nem hiszem, h beállt volna hiszen reggel 7 körül történt a baleset ma.x az előző esti italozás vagy egy-két reggeli feles nyomait találhatták meg a szervezetében) ill. azt gondolta, h ismeri ő a menetrendet és ilyenkor úgysem jön vonat. Egyértelműen a buszsofőr volt a felelős, a KRESZ szerint a nem működő fénysorompó STOP táblának számít, azaz megállni és meggyőződni ,h nem jön vonat.
Tűzhettek ki lassújelet a rossz átjáró miatt is, de tény, h nem sokkal a baleset előtt pályafelújítás volt előtte ott rossz állapotban volt a pálya, tele volt lassújelekkel, később rendbetették, 100-al is lehetett ott ezután menni, de a lassújeleket nem vonták vissza, de ha lehet hinni a szóbeszédnek és Trvkonak a vonatok ennek ellenére jártak ott 80-al hiszen tudták, h jó a pálya és lehet és nem is szóltak érte soha nem volt baj belőle, tudták ,h ott lehet, vagyis senki sem tartotta be a lassút. Ennek fényében pedig nem csoda, h a vezér nem vette komolyan a lassújelet. Szerintem a mv. volt ott a legkevésbé felelős, legjobban pedig a buszvezető utána jönnek a tolvajok, akik lenyúlták az akksit és végül a MÁV, mert nem cserélte ki azonnal. Egyébként nem is értem ha ellopják az akksit akkor a hálózatról miért nem tud tovább működni? Hiszen ha kap áramot a hálózatról működhetne elég hülyeség volna sorosan kötni az akksit a hálózati áramforrás mellé.
"Nem tudni. Trvko írt az egyik könyvében egy vonatbaleset kapcsán hasonlóról, megemlítve, h mivel tudták ,h értelmetlen a vezérek sem tartották be aztán mikor baleset történt erre hivatkozva húzták rá a vizes lepedőt."
Az a pörbölyi vonatbaleset volt. A 15-ös lassújel oka azonban nem a pálya, hanem biztosítatlan útátjáró volt, ugyanis színes fémtolvajok kilopták az akkumulátort a fénysorompóból. Az mv nem vette figyelembe, 80-nal ment, a buszvezető meg szintén szabálytalanul ráhajtott a sínekre.
Az nem lehetséges, h a pályamester szarik az egészre és inkább lassújelekkel szórja mondván abból biztos nem lesz baj? Hiszen ha én lennék hasonló helyzetben ( mármint nem hivatásból művelném a dolgot csak amolyan húzzuk ki a nyugdíjig baj nélkül stílusban) akkor én is ezt tenném. Megcsinálni macera, munka van vele dolgozni kell stb. lassújelet kitenni meg kevésbé macerás, nem tudom mennyire ellenőrzik felsőbb körökben, de ha nem nagyon akkor sima ügy. minden kicsit gyanúsra lassújelet, ha meg vmi nem gyanús akkor oda is mert a Lúdas Matyiban is megmondták, h az a gyanús ami nem gyanús. Biztosan sok indokolatlan lassújel van az ország vonalain, és vajon hány olyan van ,amit a bősz aktatologatás közben elfelejtettek visszavonni? Volt már rá példa, h megtörtént a felújítás a lassújel értelmét vesztette, de vmiért nem vonták vissza. Nem szólt akinek keltett volna? Szólt, de az aktatologatás közben elkeveredett? Nem tudni. Trvko írt az egyik könyvében egy vonatbaleset kapcsán hasonlóról, megemlítve, h mivel tudták ,h értelmetlen a vezérek sem tartották be aztán mikor baleset történt erre hivatkozva húzták rá a vizes lepedőt. Persze ha igaz a történet, de ha így nem is vissza nem vont értelmetlen lassújelek meglepődnék ha nem lennének. Elég ha csak arra gondolok ,h hányszor láttam akár a saját szememmel is, h a teljesen kész és átadott úton ahonnan a munkások is rég levonultak már kint marad a 30-as tábla ( a rendőrök meg oda állnak traffizni).
Mailben írok majd részleteket, nem terhelném a topikot. A tapasztalat jó, semmi átütés, semmi füst, a gépet az 50 ezrelékben majdnem állóra fékezi. A fékezéssel a soros-párhuzaos kapcsolás volt gond, dinamóként a motor kb. 7V-ot ad le, a vontatási feszültség 24V. Kicsit lehet gondolkozni, hogy is működik - kontaktortemető nélkül :-).
Az aktív sönttel pedig (terhelésfüggően) a tartós max. üzemi áramon működtethető a motor, kihasználható a teljesítménytartalék.
Nem erre gondoltam...Alapjában véve a mérési eredmények is jobbak lettek a vonalon,nameg sokkal stabilabb a pálya mint volt.Nem a zötykölődésből következtettem...
Ha minderre valaki pénzt ad, akkor semmi. Én nem adnék, megvárnám, hogy abban a piszoknagy 3-5 millió elegytonna per éves teherforgalomban a válság hatására milyen változások lesznek. Aztán ha ismét eléri ezt a szintet, vagy netán nem is csökken (de ebben ne reménykedjünk), akkor, leghamarabb 2 év múlva, visszatérnék a kérdésre. (Itt most csak a teherforgalomról beszéltünk, és arról nem, hogy "az Észak-Dunántúli Köztársaság elővárosi közlekedési rendszerét hogyan fejlesszük".)
Nemtodom mennyire romlott le,de mióta új pályamester van,csak lassújeleket tesz ki mindenhova.
A pálya 40/20,az állomáson a 2. és 4. vágány 20-as,az iparvágányokon láttam egy hete a 10-es lassút.
Egyébként szerintem sokkal jobb a pálya most,mint mikor 60-as volt.Sokmindent cseréltek és nem is olyan rázós a pálya mint volt.Az állomáson a váltókat aláverték,minden rossz aljat kicseréltek alattuk.Most ilyen a 38-as:
Mi a gond? A 16-os vagy a 17-es villamosítása a teherforgalom miatt már tervezett. A 16-osna már ca. 5 éve meg is kellene lennie. Így természetesen villanyvonatok járnának csak. A Bzmotok meg mennének a maradék MD-k helyére. Persze nem mindenhol lenne motorvonat, mert sok helyre csak a V43+Bhv/Halbi jutna.
Nagyszerű, de akkor már ne álljunk meg itt. További villamos motorvonat beszerzésekkel és további villamosításokkal legyen szép kis elővárosi hálózata Szombathelynek, mondjuk Szentgotthárd, Zalaszentiván, Celldömölk, Győr, Sopron, Kőszeg végállomásokkal. Átlós vonatok, szoros átszállások, ITF, fű-fa-virág. Szombathelyen egy kis tram-train hozzá, amely kiugrik Kőszegre.
Mindezt nem országos, hanem helyi ügyként célszerű kezelni. Vas megyének 500 évre előre nem lesz ennyi pénze, de sebaj, a beruházás apropóján létrejön a régiós rendszer, viszont így a szomszéd megyéknek is előáll a "ha ők, akkor mi is" típusú kívánságlistájuk. Kialakul egy régiós elővárosi közlekedési terv, ráhordó kötélpályákkal (az is vasút) a hegyvidéki körzetekben. A megnövekedett étvágy következtében a lista végösszege a teljes régió 1000 éves költségvetésének felelne meg. Itt fedezik fel az érintettek, hogy nem jó a támogatás-elvonás struktúra, túl sok megy a központi költségvetésbe és túl kevés jön onnan vissza. Sebaj, megalakul az Észak-Dunántúl Köztársaság, és a megalakulásának másnapján felvesz egy rakat EU hitelt. Példáján okulva a többi magyarországi régió sem dönt másképp, így Magyarországból keletkezik néhány miniország. Ez az átalakulás veszteseinek nem jön jól, ezért fúrják, ahol tudják, de különben is, az autóipar padlófogásával időközben az EU is padlót fog. A hitelek folyósítása elapad, a miniországok állampolgárai a küszöböt rágják, és a train-tram rendszer párszáz évre feledésbe merül...
szia! én miskolcon a TÁTRA KD 10 be épitettről tudok . a 20db-l kettő gyárilag ilyen , násik 6db átalakitva ilyenre . próbaüzm 1db-al tökéletes . engedélyezve - első nap 6db kiadva a forgalomba /aznap 10 db tátra + 12 bécsi vill. közlekedik, /minden vill. vezető nyúzza ahogy lehet / fékáram 2X 400A ig /3óra alatt 250db szigeteló átivelés + 2db egyenirányitó szekrény le amortizálva./az áramátlkitóink 4 szekrénnyel rendelkeztek/ másnap: a kijvitott 2 zekrény +1 leütve, és a felővezetékesek kifogytak a szigetelőkból. elromlott -átütött 2 bécsi villamos +1 tátra.a regiztrált fessz 610v helyett 2050V -1800V 1400V fékezéskor. ezért aztán kiszedték, és elnapolták a PROJEKTET. NEKED milyen tapasztalatod van?
Elárulom: olyannyira láttam, hogy terveztem is egyet, próbaüzemben kisvasúti járműbe is bekerült, ráadásul még működik is! Koptatni a fékbetétet az 50 ezrelékes lejtőn? A fenét!