Dr. Vámos Tóth Bátor amerikai magyar geológus 30 éve arra lett figyelmes, hogy a Földön sok olyan helynevet (település, víz, hegy, út, dűlő, stb) talált, amelyeknek itteni megfelelőik is vannak.
Eddig kb. 8000 ilyen helynév merült fel. A kutatók mindezidáig tartózkodtak e nevek eredetének meghatározásától, sőt következtetések levonásától is. A helynévbúvárok egyelőre semmiféle feltételezést nem fogalmaztak meg a jelenség okát illetően - így nem érheti őkat az a vád, hogy prekoncepció alapján kutatnának.
Egy lelet, amely előbb utóbb valamiféle magyarázatot követel majd...
Úgy tudom, a tamanások mindig szerették volna, ha a felfedezett helynevek terjedési irányairól valamiféle bizonysággal szolgálhatnánk. Nemrég találtam egy szerzőt - Oppenheimer - , aki az Eden of the East c. könyvében egy délkelet-ázsiai paradicsom létéről értekezik.
Eszembe is jutott, az általad felsorolt forrásokból szedjünk ki minden helynevet, és a tamanakutatók kezébe nyomjuk. Hasonlítsák össze. Találnak-e valamit? Egy KARABUKÁt biztosan.
Götz és Baráth megvan itthon. Ezeket bevállalnám. De mondd meg, neked melyik van meg?
A lényeg, hogy történelmi korokból származó nevekhez jussunk, mertígy az időben is követhető lehetne egy-egy név felbukkanása.
Ennél én azért egy kicsit optimistább volnék hiszen - a teljesség igénye nélkül, csak hézagos felsorolásban - Szentkatolnai munkássága nem egyedüli a maga nemében.
László Gyula
Első tanulmányai még egyetemista korában jelentek meg. Érdeklődési köre főként a Kárpát-medence honfoglalás előtti története, valamint az Árpád-kor kérdései. A Honfoglaló magyarság művészete Erdélyben, valamint A honfoglaló magyar nép élete című 1943-ban, illetve 1944-ben megjelent munkái szakmai szempontból korszakalkotó művek. Az 1960-as évek közepén dolgozta ki a kettős honfoglalás elméletét, amelyet érdemben cáfolni még senki nem tudott.
Götz László
Keleten kél a nap I.-II. kötet Kultúránk a történelmi ôsidôkbôl
Baráth Tibor
Népünk őshazájának földrajzi helyére jelenleg mintegy: nyolc javaslattal állunk szemben amelyek ural- szibériai vidék helyett a következő tájakra helyezik a magyar fajta bölcsőjét. Hogy ezeken az egymástól távoleső helyeken magyar nyelvemlékek találhatók, kétségbe vonni nem lehet.: 1. Magas- Ázsia hegyvidéke, 2. az Aral-tó környéke, 3. az Indus völgye, 4. a Kaukázus hegyvidéke, 5. Dél-Mezopotámia, 6. Délkelet-Afrika, 7. a mai Török- és Görögország és 8. az amerikai kontinens középső része.
Egyes finnugor szakemberek szívesen mutatnak rá e belső ellentmondásokra és azokkal kapcsolatban a magyar őstörténeti kutatások zűrzavaráról, a műkedvelők elburjánzásáról beszélnek, fűszerezve kritikájukat jó adag humorral.
Kiszely István
Írott források, amelyekből ismereteket szerezthetünk a magyarok elődeiről és a magyarokról Kínai források a hunokról "Türk", tibeti és mongol írott történeti források Szír források Örmény és grúz források Muszlim források "Középiráni" és perzsa nyelvű források Oszmán-török írott források Görög nyelvű források Szláv nyelvű források Latin nyelvű források Magyar krónikák
Látod, mihelyst akadémiázni kezdek, elvesztem a fonalat.
Szegőt idézed:
"A nyelvtudósok mellett mindmáig gyakorlatilag csak a zenetudósok képesek a magyarság (zenei) gyökereire vonatkozó következtetéseket nagy bizonyossággal levonni. Ezek a kutatások pedig Kodály Zoltán és Vikár László óta csak részben erősítik a finnugor eredetet"
Ekkora állatságot régen olvastam. Éppen Bartók és Kodály voltak azok, akik megállapították a sztyeppei népekkel, törökökkel való zenei hagyatékunk azonosságát. Semmiféle finnugor eredetet nem igazoltak semmiféle formában. Azt azért lehet tudni, hogy ők odamentek a helyszínre, felvételeket készítettek, hazahozták, feldolgozták, stb. Pentaton, ereszkedő és kvintváltós dallamív, stb. Hát akkor ez a fickó miről beszél?
eZ A sZEGŐ NEVŰ FICKÓ JÁRT VALAHOL, VAGY A PÁRTKÖZPONTBAN MONDTÁK NEKI, MIT NYILATKOZZON?
Komolyan mondom, ez kész röhej - és sajnos egyben dráma is.
Inkább arról lehet szó, hogy kezdenek végre arról is beszélni, mi történhetett? Az akadémia környékén ez már nem kevés - elismerem. Ha így megy, talán 40 év múlva már a magyarokkal is foglalkoznak kicsit komolyabban. Obrusánszky dédi korában megtarthatja a következő előadását, na mit szólsz a távlatokhoz?
Erdélyinek igen nagy munkájába került, hogy azt a bizonyos kutatói napot megengedjék neki a vén rohadékok. Csak tudod, Erdélyi is 70 körül járhat... (mint lázongó fiatal)
Ha a sok 98 éves vén finnugrista átköltözik végre a pihenőhelyre, talán jöhetnek a fiatalok. De magyarhitű akadémikusban még 60 évig ne reménykedj. Mert ezek egymást választják, és nem téged. Ha frankó vagy - magyargyűlölő, szabadkőműves, komcsi stb - két hét alatt helyen lehetsz. Ha meg nem, akkor annyi.
Ha gyorsabb változást szeretnél, szólj az Oszamának.
Isten mentsen meg még az utódaiktól is, de - lehet vagy csak nekem tünk úgy -mintha elmozdulni látszana valami a jó irányba? Gondolok itt Szentkatolnaira való hivatkozás meg a hunok irányába tett Orbusánszky féle kutatás bátortalan kezdeményezése.
Vagy a következö megállapítás Szegö Iván Miklós szerint:
"A nyelvtudósok mellett mindmáig gyakorlatilag csak a zenetudósok képesek a magyarság (zenei) gyökereire vonatkozó következtetéseket nagy bizonyossággal levonni. Ezek a kutatások pedig Kodály Zoltán és Vikár László óta csak részben erősítik a finnugor eredetet"
"Talán a hun nyelvet kellene kicsit megvakargatni, amelyről az utóbbi időben sok szép közleményt olvastam."
A magyarság "mássága" egyrészt felelősséget követel múltunk kutatóitól, másrészt ennek tudomásulvétele és elfogadása záloga fennmaradásunknak.
Azt mindenesetre elképzelhetőnek tartja Orbusánszky Borbála is, hogy a nyugati hunok, Attila vezérlete alatt esetleg olyan népelemek is sodródhattak nyugatra, Európába, amelyeknek egy része a mai magyarság alkotója. A történész-orientalista például arra hívta fel figyelmet, hogy a „csobán” hun méltóságnév és a Csaba név között is lehet összefüggés. A kutató a hun méltóságnév eredete kapcsán egy külföldi szakértőre, de Grootra hivatkozik, aki szerint ez az egyik legrégebbi méltóság Attila népénél.
Ezzel szemben a finnugor elmélet elhivatott képviselői nem hajlandók tudomásul venni, hogy eljárt felettük az idő. Ezt erősítette meg a nemzetközileg elismert olasz nyelvész, Angela Marcantonio. (Hírek szerint a nyelvész asszony 2005-ben Magyarországra is ellátogat, ahol meggyőződése szerint a magyaroknak is be fogja bizonyítani, hogy nyelvük finnugor eredetének elmélete elavult és téves.)
Mára már széleskörben ismert tény, hogy a 17 éves koráig magyarul egy kukkot sem beszélő Paul Hunsdorfer, aki villámsebesen emelkedett a ranglétrán. 31 évesen, immáron Hunfalvyként elégette a Szentkatolnai Bálint Gábor által tanulmányozás céljából begyűjtött rovásírásos emlékeket. Vámbéry Ármin halála után annak kéziratai nyomtatott változatában a keletkutató véleményével ellentétes részleteket hamisított....
Az általad említett Kara-buka kifejezést ismerem, a jelentését is. De szándékosan nem hozakodok elő vele, mert az itthon magyar? értelmet ad, mégha rokonítják a törökkel, esetleg más nyelvvel, pl. a besenyővel. mINDENSETRE NEM LEPNE MEG.
Talán a hun nyelvet kellene kicsit megvakargatni, amelyről az utóbbi időben sok szép közleményt olvastam.
Mándokí már sajnos nem tud válaszolni a név, a szó keleti kapcsolataira, netán a mongolra is. Talán vannak követői, mint pl. Obrusánszky Borbála, akik hihetőnek látszanak az MTA felől. Persze, ha túl sokra jut, őt is elássák.
A nagy hitetlenség miatt, csakis a külföldi nyelvpárhuzamoknak van hitelük - bár sokan vannak, akiket az sem hat meg.
Most, hogy így nézem, én lettem a szkeptikus, pedig nem annak készültem... Igazából nem látom a kiutat egy finnugrista akadémia "áldásos" rombolása mellett, miképpen lehetne új eredményekre jutni?
...akkor forgassuk tovább az ugart hátha kifordul még valami a barázdából
A Káta után KARA-BUKA név-szerkezet lehet a következô amelynek jelentéstartalma ismét azt igazolja, hogy az egyes településnevek valóban valamilyen kiemelkedô, jelentôs vagy figyelemfelktô jelentéssel bírnak.
A név Arbuga, Arbua alakban 1293-ban ismert személynév. Karabuka (Fekete Bika) halomnevet Kunhegyes és Kunmadaras határán Mándoky is említ (Mándoky Kongur I. 1993. 149.) megjegyezve, hogy a magyarországi kun nyelvjárásban a két szó együtt él. http://www.tageo.com/index-e-hu-v-06-d-m1274491.htm
Érdekes gondolat a KÁRPÁT-MEDENCE - SZTYEPPEI KÖLCSÖNHATÁS, a magyar gyökszótár meg kifejezetten elgondolkodtató.
Gata vagy káta, besenyő nyelven házat jelent; A besenyőkkel Magyarországban is elterjedt ez a név, p. Mosonyban 1339. említenek egy Kata nevü falut; a Tápió vidékén kivétel nélkül csak összetételekben előforduló Káta helynevek kétségtelenül szintén egyet jelentenek ezzel a besenyő szóval; s összefügghet vele a Káta-nemzetség neve is.
Obrusánszky a mongolban találta a Káta nevet. Ez kiterjedt sztyeppei nyelv létezésére illetve annak feltételezésére adhat lehetőséget.
2.
Fejér megyében, a Mezôföld keleti peremének völgyekkel szabdalt lösz fennsíkján települt Perkáta, melynek neve kelta eredetu.
Van még Nagykáta, gondolom máshol is van még ilyen helynévlelet. A kelta rokonítás tovább színezi a helyzetet. Eszerint ők is ismerték (volna). Utánanézek. Így hirtelen egy külföldi tanulmány jut eszembe, ahol a "briga" és "DUNUM" VÉGZŐDÉSŰ KELTA VÁROSNEVEK SZORTÍROZÁSÁVAL FOGLALKOZTAK. Értelmét nem adták, csak leletfelvétel történt. Nem állítom, hogy e kettőnek közvetlenül köze lenne egymáshoz, de emberi lakóhely megnevezéséről volt szó. Értelmezhetjük "-háza" értelemben is, végülis házakról van szó.
3.790-böl datált:
A Dnyeper menti hat város: Gyana-Káta, Szaka-Káta, Szalma-Káta, Karakák-Káta, Tényő-Káta és Szabir-Ögyek.
Kezdesz szürreálisba átmenni. Etelköz magyar városainak névsora majdnem mind KÁTA . Ezt hagyták hátra Árpád honfoglalói - gondoljuk mi ma.
Adatod azonban bomba is egyben. Azon vélekedéseket erősítik, amely szerint 895-ben NEM Árpád népe jött ide, hanem a besenyők - hisz a tarsolyok mind az ő leleteik. A román történetírás csakis ezzel foglalkozik. Árpád addigra már régesrég a Kárpát-medencében kellett legyen későavarként vagy ahogy tetszik.
4.
(A honfoglalást követő alapítások még a kereszténység felvétele előtti időkből: Solt, Kál, Szolnok, Tarján, Keve, Tur, Nagyvárad, Tarcal, Abasár, Heves, Gyöngyös, Üllő, Jutas, Káta, Doboka, Bonyhád, Kálló, Salgótarján, Megyer és még nagyon-nagyon hosszan lehetne folytatni a sort.)
Ezt gondolom Padányitól vetted?
5.
Káta nemzetség, első ismert tagja Farkas, kinek II. András idejében tüzes vasat kellett hordoznia, mivel szolgáját lopásról vádolták; 1231. pedig Demeter comes, utóbb győri főispán, a pannonhalmi apátsággal pörlekedett. A helynevekről itélve, a nemzetség ősi birtokai Pest és Heves vmegyékben feküdtek, de mára XIII. századtól kezdve jószágaik zöme főkép Szatmár, Bihar és Ugocsa vármegyékbe esett, mig egyes ágak a Dunántul birtokoltak. 1227-1483 közt összesen 61 helység tartozott hozzájok. E nemzetségből vált ki a Kátay-család, melynek őse Gugh (1297-1343), a Csaholyi-család, melynek őse János (1323-1352), a Vasvári-család, melynek őse Pál (1284-1313), a Surányi-család, melynek őse Sebestyén (1347), a Csarnavodai-család, melynek ősei Miklós és István (1347-79), a Lázári-család, melynek őse János (1319-52) és az Ösi-család, melynek őse István (1340 előtt). A nemzetség első vitéz tagja Tamás, ki 1274. azért kapta az ugocsavármegyei Kökényest és Halmit, mert a csehek ellen viselt háboruban Laa vára alatt (1273) kitünt. A nemzetség több tagja viselt főméltóságot; p. Péter már IV. Béla alatt főpohárnnok volt. A tatárjárás után Bereg és Ugocsa vmegyékben e nemzetség több várat és helységet alapított. V. ö. Komáromy András, A Káta-nemzetségről (Turul 1887., 160-181); Wetner, Nemzetségek (II. 114-123).
Újabb érdekes kitérőre adsz lehetőséget a Kátaiak felsorolásával.
Akkoriban Magyarország olyan emberekre épített, akik a haza érdekében mutatott hősi küzdelmeik révén emelkedhettek fel akár hivatalba, akár birtokra. Ráadásul utódaikkal benépesítették a földet.
(Csak zárójelben: szeretném, ha manapság nem a legnagyobb rablóké lenne az ország, hanem az érte önfeláldozóan élő és küzdő embereké.)
Tehát ennyit tudunk, innentôl aztán újra az elméleté a szó, - a szóelemnél maradva - a gyakorlat szempontjából tovább, illetve visszalépve. Az, hogy a dolog továbbra is hiteles maradjon, a szemiotika alapelveinek figyelembevételével a klasszikus névválasztás szabályai szerint haladjunk.
Nyilvánvaló, hogy a Káta nemzetség korai felmenôi is (!) valamilyen központi közismert - letôleg és láthatóan minél nagyobb terjedelmû - meglévô "dolog" nevét kapták, vagy vette föl. (...itt szándékosan nem használom a város nevet) Tehát már egy korábban meglévô és minél tekintélyesebb központú jellemzô felvételével külömböztették meg elökelö mivoltukat. A nevek, köztudottan, rangot is közölnek.
Mostmár "csak" az a feladat, hogy honnan/mikortól számítjuk az emberi gondolkodás kezdetét. no meg azt , hogy hol milyen földrészen kezdtek eleink legelôször fogalmakat alkotni. Mert ha ezt sikerül valamejest behatárolni akkor teljes mértékben igazolhatóak a tamana tételei.
Én Eurázsiára gondolok az eddigi jelek alapján. Egy kÁRPÁT-MEDENCE - SZTYEPPEI KÖLCSÖNHATÁSON IS alapuló töreténelmet, amely sztyeppe azonban sem dél, sem kelet felé nem volt korlátozva terjedésében.
Vajon az ôsi korokban melyek lehettek az ember legkezdetlegesebben használt szavai, azt gondom ennek tudatában, mintegy kódfejtéssel, be lehtne azonosítani az egyes névelemek jelentését.
Én a magyar gyökszótárt tartom erre legalkalmasabbnak.
Ezesetben sajnálom, hogy magam sem vagyok szakavatott mûvelôje a nyelvészet tudományának.
Amit tudok/unk az eddigi -káta név-elem mivoltáról, az alig 600-1200 évben mérhtô vissza.
(Az itt kiemelt pontokba rendezett források, azok tetszöleges szövegrészeinek kiemelésével egy keresömotor segítségével visszakereshetöek)
1.
Gata vagy káta, besenyő nyelven házat jelent; A besenyőkkel Magyarországban is elterjedt ez a név, p. Mosonyban 1339. említenek egy Kata nevü falut; a Tápió vidékén kivétel nélkül csak összetételekben előforduló Káta helynevek kétségtelenül szintén egyet jelentenek ezzel a besenyő szóval; s összefügghet vele a Káta-nemzetség neve is.
2.
Fejér megyében, a Mezôföld keleti peremének völgyekkel szabdalt lösz fennsíkján települt Perkáta, melynek neve kelta eredetu.
3.790-böl datált:
A Dnyeper menti hat város: Gyana-Káta, Szaka-Káta, Szalma-Káta, Karakák-Káta, Tényő-Káta és Szabir-Ögyek.
4.
(A honfoglalást követő alapítások még a kereszténység felvétele előtti időkből: Solt, Kál, Szolnok, Tarján, Keve, Tur, Nagyvárad, Tarcal, Abasár, Heves, Gyöngyös, Üllő, Jutas, Káta, Doboka, Bonyhád, Kálló, Salgótarján, Megyer és még nagyon-nagyon hosszan lehetne folytatni a sort.)
5.
Káta nemzetség, első ismert tagja Farkas, kinek II. András idejében tüzes vasat kellett hordoznia, mivel szolgáját lopásról vádolták; 1231. pedig Demeter comes, utóbb győri főispán, a pannonhalmi apátsággal pörlekedett. A helynevekről itélve, a nemzetség ősi birtokai Pest és Heves vmegyékben feküdtek, de mára XIII. századtól kezdve jószágaik zöme főkép Szatmár, Bihar és Ugocsa vármegyékbe esett, mig egyes ágak a Dunántul birtokoltak. 1227-1483 közt összesen 61 helység tartozott hozzájok. E nemzetségből vált ki a Kátay-család, melynek őse Gugh (1297-1343), a Csaholyi-család, melynek őse János (1323-1352), a Vasvári-család, melynek őse Pál (1284-1313), a Surányi-család, melynek őse Sebestyén (1347), a Csarnavodai-család, melynek ősei Miklós és István (1347-79), a Lázári-család, melynek őse János (1319-52) és az Ösi-család, melynek őse István (1340 előtt). A nemzetség első vitéz tagja Tamás, ki 1274. azért kapta az ugocsavármegyei Kökényest és Halmit, mert a csehek ellen viselt háboruban Laa vára alatt (1273) kitünt. A nemzetség több tagja viselt főméltóságot; p. Péter már IV. Béla alatt főpohárnnok volt. A tatárjárás után Bereg és Ugocsa vmegyékben e nemzetség több várat és helységet alapított. V. ö. Komáromy András, A Káta-nemzetségről (Turul 1887., 160-181); Wetner, Nemzetségek (II. 114-123).
Tehát ennyit tudunk, innentôl aztán újra az elméleté a szó, - a szóelemnél maradva - a gyakorlat szempontjából tovább, illetve visszalépve. Az, hogy a dolog továbbra is hiteles maradjon, a szemiotika alapelveinek figyelembevételével a klasszikus névválasztás szabályai szerint haladjunk.
Nyilvánvaló, hogy a Káta nemzetség korai felmenôi is (!) valamilyen központi közismert - letôleg és láthatóan minél nagyobb terjedelmû - meglévô "dolog" nevét kapták, vagy vette föl. (...itt szándékosan nem használom a város nevet) Tehát már egy korábban meglévô és minél tekintélyesebb központú jellemzô felvételével külömböztették meg elökelö mivoltukat. A nevek, köztudottan, rangot is közölnek.
Mostmár "csak" az a feladat, hogy honnan/mikortól számítjuk az emberi gondolkodás kezdetét. no meg azt , hogy hol milyen földrészen kezdtek eleink legelôször fogalmakat alkotni. Mert ha ezt sikerül valamejest behatárolni akkor teljes mértékben igazolhatóak a tamana tételei.
Vajon az ôsi korokban melyek lehettek az ember legkezdetlegesebben használt szavai, azt gondom ennek tudatában, mintegy kódfejtéssel, be lehtne azonosítani az egyes névelemek jelentését.
Azt hiszem sikerült kézzelfogható összegzést közölnöd az eddigi fontosabb mozzanatokról. A -káta Gattendorf kérdés éppen ez volt, és csak remélhetem, hogy a továbbiakban más is kifordul a barázdákból.
Csak félve teszem hozzá, hogy nem vagyok nyelvész, így a tamana nevek "megzenésítésére" legfeljebb ötleteim lehetnének csak. Vagy nyelvhez is értők gondolatainak felkarolása éppen azért, hogy mások is hozzászólhassanak érdemben.
Éppen magam is szorgalmaznám nyelvészek bevonását a kutatásba, de ezzel nagy akadályokba üktözünk. A hivatásos nyelvtudomány csak finnugorban utazik, eképpen semmi érdeke nem fűződik ahhoz, hogy nem finnugornak vélt területen párhuzamokat találjon. Ez alól Obrusánszky a kivétel. Na de ezek után nem lövik le az ortodox finnugristák?
Igaz is, miért kellene Óceániában vagy más elvarázsolt helyeken magyar helyneveket kutatni? Mégis, hátha adódik valami, amit értelmezni lehet, ha már egyszer Mongóliában elsült?
No akkor fussunk neki mi is mégegyszer kedves milyennincs, Ön azt írja, hogy:
Azt hiszem ki kell igazítsalak.
Az általad a 43 hsz-ból nevem alatt idézett kijelentést nem én állítottam, valójában turtur 33 hsz-ból származik, amit én a 43. hsz-ban hozzáfűztem, az azzal némileg ellentmondó megállapítás volt.
Valójában elôször én idéztem Obrusánszky Borbála cikkét (lásd:2005.07.20 20:20:49 (31) amire turtur eképpen reagált:
Elolvastam az NG cikket. Köszönöm szépen, mert nagyon érdekes dolgok vannak benne.
Kezdem azzal, hogy a tamanásoknak eddig nem volt nyelvész segítségük, így a névelemek magyar értelmű jelentéséről alig van tudomásuk. Többek közt emiatt nem "nyelvészkednek".
De most Obrusánszky kinyitott egy kis ablakot: (itt jön az idézet és benne): "...az el- nevezésének egy részében magyar településnevek alkotóelemét fedezhetjük fel – hívta fel a figyelmet Obrusánszky Borbála. A mongol hot, azaz a város szónak a magyarban a -káta végződésű helynevek felelnek meg.
2005.07.21 21:48:22 (33) olvasható a részérôl levont - tegyük hozzá logikus - elméleti következtetés.
Az Ön hozzászólása (2005.07.25 10:37:12 (38) illetve megállapítása ugyan nem elméleti jellegû mégis fontos mert tényszerû, vagyis le van írva gattendorf hivatalos web oldalán ez meg az és kész, egyértelmû. Ha e ténymegállapításhoz hozzávesszük, hogy valamilyen szinten valamennyien lokálpatrióták is vagyunk, ez nem is lehet másként.
Azt gondolom, egyetérteve Önnel, hogy valóban nem egyértelmû feltételezni a mongol-német "keveredést", meg kellene vizsgálni. Keresve egyéb megoldásokat és ha tovább akarunk haladni hasznos lehet a szemiotika, mint tudomány, bevonása a további lehetôségek felkutatásában.
A szemiotikusok felfogása szerint a jelek egy nagyobb rendszerben kapnak jelentést. Egy nyelv szavainak és kifejezéseinek például egy adott nyelvben van jelentése, és csak azért van jelentésük, mert az adott nyelv szerkezetében bizonyos rendeltetésük, használati szabályuk van. (Georg Klaus)
Ha ezt egyetemesen értelmezzük és - miért ne tennénk - így van, akkor valójáben közömbös, hogy honnan - hová, mikor vándorolt/került az eredeti "káta" ha az mint utótag >> jel << az adott területen is város megjelölésére szolgál.
Természetesen ez is csak elméleti következtetés, de azt gondolom Orbusánszky Borbála ebbôl -
"Nyírbátor és Nyírkáta mennyire közel esik egymáshoz Szabolcs-Szatmár-Bereg megyénkben, márpedig a -bátor végződés több mongol település nevében is szerepel (igaz, a bátor egyben személy- név is, számunkra ismertebb Szüh-Bátor, aki a modern Mongólia egyik fontos állam- férfija volt.)"
- eléggé elnagyoltan vonta le következtetését. Túl azon, hogy a bátor mint jelentéssel bíró szó egyebek mellett vezért, vezetôt egyszersmind központot jelent akkor érdekes lehet továbbgondolni ...dorf ....káta ....bátor, de melyik volt elôbb?
Kérem tisztelje meg gondolataival hevenyészett eszmefuttatásomat, köszönöm.
Sőt, Tarr Béla meg még ismert magyar név is :-) Ő rendezte pl. a Sátántangó c. filmet. :-) Ebből a tangó szót Spanyolországban és Argentínában is ismerik, a TAN+GO első fele magyar, a másik fele angol, így az oktatásra utal, majd a távozásra, illetve az angolban a THAN GO kifejezés (pl. a better stay ThAN GO közmondásban) egyértelműen utal az ősmagyar gyökerekre.
1., A Balaton környéke régebben tényleg mocsaras volt. 2., A Balaton nevű falu nem Borsod, hanem Heves megyében van, egy völgyben, és elég sok szláv (tót) lakik arrafelé. 3., Mivel a hangok száma elég korlátozott, a betűké pedig még inkább, elkerülhetetlen, hogy azonos betűsorok jöjjenek létre két egymástól teljesn független nyelvben is (még ha a kiejtésüknek semmi köze sincs egymáshoz, akkor is). A távol-keleti (és még inkább az óceániai) nyelvek többségében nincsenek hosszú szavak, általában két szótagosak, vagy egy szótag + lezáró mássalhangzó, ami sokszor n vagy m, esetleg még t, r vagy s (mint leggyakoribbak), tehát mondjuk egy bala és egy ton szóból kiválóan összejöhet egy balaton tösszetétel, ami a franc tudja, mit jelent az ő nyelvükön. Már ha egyáltalán létezik ilyen nevű hely ott.
4., A következő lépés az lesz, hogy bebizonyítjátok, hogy mivel Amerikában (USA),Michigan államban van Budapest nevű település, az indiánok is magyarul beszéltek (megfejtés: lófaszt, kivándorolt magyarok alapították a XIX. század végén).
Ur = világosság gyermeke, aki szeretettel megértéssel közeledne a vadállatokhoz is, de apukám tanitotta: ha kutyával kezdel, bot legyen a kezedbe, ha veszett a kutya, had találja meg a másik veszett - kutyát?
nem rosz gyerek itt, senki, aki már hozzászól, mert megragadhatta valami? nos amiért én ezt Uriásinak tartam, mert az emberiséget közelebb hozzná, egymáshoz, mig a valóban a kátások, idegenitnek, amikor most magyarok közt, idegenül kell érezzük magunkat, mert az irány, merre?
teljesen egyetértek veled, meg azokkal, ez nagyon jó, igy is, csak akik erre teszitek a fejeteket, csak lassan szépen, mert mondom, kölebb egymáshoz, közelebb a mennyekhez?
Az általad a 43 hsz-ból nevem alatt idézett kijelentést nem én állítottam, valójában turtur 33 hsz-ból származik, amit én a 43. hsz-ban hozzáfűztem, az azzal némileg ellentmondó megállapítás volt. Így hangzott:
"Gattendorf esetében nem tudok másra gondolni, minthogy egy Káta nevű falut neveztek át a sógorok úgy, hogy közben fogalmuk sem volt az értelméről." (33 hsz)
Lehet, hogy volt fogalmuk, sőt valószínű, lásd a rengeteg, későbbi, a hódoltságot követő betelepítések során beköltözött németek helynévalakítási szokását, amikoris a hangzás átvételével alakították ki a saját német helynevüket (Vereschvar- Pilisvörösvár). "
üdv:
milyennincs
UI:Az, hogy "kimaradtam a játékból", nem jelenti azt, hogy nem lett volna további észrevételem turtur 45 hsz-hoz - miszerint bárminek a közepébe találtam volna - csak nem kívántam/nem kívánom szaporítani a szót.
Magam is azt vallom, hogy meglehetôsen körülményes dolog lehet, ha valaki olyan témában értekezik amelyröl eleddig egy hangot sem olvasott. Maxvall barátunk rendre eltévejedik saját jólmegkevert elméleti kuszaságában ami a maga módján érthetô, hiszen fogalma sincs a kutatás mibenlétérôl, attól eleve elhatárolódik hiszen annak felületes ismerete is meghaladja szellemi képességel egfelsô határait már, ha ebben az esetben beszélhetünk ilyesmirôl.
A maga egyszerû révületében úgy lehet Maxvall az elmélettel mint, a kínai kulináris szaktudomány a gyakorlattal:
Ami mozog azt megsütjük, a többivel fûszerezünk.
Valóban érdemes volna egy új topikot nyitnia mondjuk olyan címmel, hogy: Ki is az a micsoda, vagy például mikor van azhogy... izé? Illetve az adott - ezesetben erôsen korlátolt - szintnek megfelelôen bármilyen egyszerût.
Eddigi ismereteim szerint a kutatás nem érinti az egyes névszerkezetek szószerinti jelentéstartalmát illetve azok kutatását, úgytudom azok értelmezési meghatározását meghagyja az érintett szaktudományoknak. Ezen túlmenôen a Tamana kutatás eddigi eredménye érdekes lehet még a történeti, ôstörténeti, geográfiai ismeretek szempontjából is.
"Gattendorf esetében nem tudok másra gondolni, minthogy egy Káta nevű falut neveztek át a sógorok úgy, hogy közben fogalmuk sem volt az értelméről."
>> forrás: Mijennincs 2005.07.26 09:03:11 (43) <<
Ha itt és most sikerült "egyet" azonosítani a 7500-ból, és annak értelmi illetve jelentésbeli tartalmára elfogadhatóan bizonyított meghatározást találnunk, akkor azt gondolom érdemes volna továbbgondolni a dolgot. Talán valamelyik tudományág szakavatott képviselôje is olvassa a topikot.
E vitahelyen kérem szeretettel, hogy a TAMANA kérdéséről beszélgessünk. Azt reméltem a vita indításakor, előkerül néhány új adat. És így is lett már az elején, egy általános régi nyelvi adatként kezelt ősrégi név esetében sikerült adatokat nyerni annak magyar értelmére. Én ezt már nagy eredménynek tartom, és emiatt köszönettel tartozom mindazoknak, akik ehhez hozzásegítették a kutatást.
Ugyanilyen megbecsülést ajánlok a magam részéről minden vitapartnerünknek, akik hasonló új adatokkal gazdagítják a vita anyagát, mindannyiunk gazdagodását elősegítendő.
vagy maxi vagy, s harapós? azt hiszem mi, barátkozók vagyunk, aztán a Feri bátyánk, megy az Ő utján, jobb ha arra koncentrál, meg most mi, különösön, én megyek ezen az csillagösvényen, amiről most nem szabad lenne, hogy lerángassanak azok, akik ugyse fogják tudomásul venni, hogy mások, más vélemények is léteznek. ismerem, Vámost - Tóth testvéreünket, meg akik eredetileg elkezdték a TAMANA tantárgyat, na azok nagyon kedves emberek, s a nevek a szavak magukért beszélnek, s én igen igen örülök, hogy van ijjen téma is!
na, ebbe nem nagyon kéne Feri bátyánkat belehozni, mert megint, Ő jobb most is mindőnknél az Ő területein, én az enyémen? nagyon jók a hozzá szólások, de maga a nyelvünk régisége, nemcsak a zsidókat előzi meg, de a földet, előbb volt mint ez az egész koszmó?
na, tessenek elviselni, hogy a magyar, a ma beszélt magyar elnevezések világviszonylatba, igen igen magyar volt, az egész világ nyelve, s magyar fajtáju volt mindenki, mielőtt, a kraxxx beütött volna?
itt van maxvell barátunk, meg a többiek, p.l. személyes barátságban vagyok Feri bátyánkkal, s merem mondani, a körme piszkában se vaggtok, vakok, mert az öreg, a legjobb, ma is köztünk, az más, hogy azóta mióta Ő elkezdte, meg mi a fene, az öreg szumirulógus, akik bizon magyaroknak hivták magukat, na most akkádály okédék bandák, mit okádnak, tessék bebizonyitani, hogy ugy van, aztán a helységneveket Tóth turós bátyánk, a legaranyosabb ember, s igen igen érdekes mindenekinek, mert ma is a föld hegyek völgyek elnevezései, magyarul még magyar értelmezést is adnak, p.l. vannak szorosok, meg szükkeblüek, akik esetleg, nem léleglezenek, mégcsak nem is érszükület?