E topik témája: Egyedül a Biblia, amely mind az Ó-, mind az Újszövetséget magába foglalja.
Felekezet mentesen csak a Bibliáról, illetve a Bibliában foglaltakról:
- Eredete
- Tartalma
- Értelmezése
- Ige magyarázatok
Kiknek lett nyitva ez a topik?
1. Azoknak, akiket érdekel a Biblia.
2. Azoknak, akiknek őszinte tudásvágyból fakadó kérdéseik vannak a Bibliával kapcsolatban.
3. Azoknak, akik nem megcáfolni akarják mindenáron a Biblia létjogosultságát, hanem tanulni, és épülni szándékoznak általa.
4. Azoknak, akik nem más írások, és nem a teljes Biblia szövegkörnyezetéből kiragadott részek alapján, hanem a Biblia egészét figyelembe véve értelmezik magát a Bibliát.
5. Azoknak, akik hajlandóak saját, de téves nézeteiket józan és logikus érvek hatására hátuk mögé dobni.
6. Azoknak, akik szelíd, egymást tisztelő hangnemben, egymás épülésére meg kívánják osztani a Bibliával kapcsolatos tudásukat. ("Amit akartok azért, hogy az emberek ti veletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal…" Mt. 7:12)
7. Azoknak, akik a másik embert is embernek tartják...
A trónon ülő jobbjában egy kívül-belül teleírt könyvtekercset láttam, amely hét pecséttel volt lepecsételve.
Aztán láttam egy hatalmas angyalt, aki nagy hangon kérdezte: „Ki méltó rá, hogy kibontsa a tekercset, feltörje pecsétjeit?” De senki sem tudta, sem a mennyben, sem a földön, sem a föld alatt kibontani és elolvasni a tekercset.
Erre sírva fakadtam, hogy senki sem volt méltó a tekercset kinyitni és elolvasni. Ekkor a vének közül az egyik így szólt hozzám: „Ne sírj! Íme, győzött az oroszlán Júda törzséből, Dávid sarja. Ő majd kinyitja a könyvet, feltöri hét pecsétjét.”
Jézus fölmegy az ünnepekre és tanít.1 Jézus ezután bejárta Galileát. Júdeába nem akart menni, mert a zsidók az életére törtek. 2 Közeledett a zsidók ünnepe, a sátoros ünnep. 3 Ezért testvérei így szóltak hozzá: „Kelj útra, és menj el Júdeába, hogy tanítványaid is lássák tetteidet. 4 Hisz senki sem működik titokban, ha azt akarja, hogy tudomást szerezzenek róla. Ha képes vagy ilyenekre, akkor lépj a világ színe elé.” 5 Testvérei sem hittek ugyanis benne. 6 Jézus ezt válaszolta nekik: „Nekem még nem érkezett el az időm, de nektek mindig megfelelő az idő. 7 Titeket nem gyűlölhet a világ, de engem gyűlöl, mert bizonyítom, hogy gonoszak a tetteik. 8 Menjetek hát föl az ünnepre, én azonban nem megyek föl erre az ünnepre, mert még nem telt be az időm.”
Az igazi szőlőtő.1 Én vagyok az igazi szőlőtő, s Atyám a szőlőműves. 2 Minden szőlővesszőt, amely nem hoz gyümölcsöt, lemetsz rólam, azt pedig, amely terem, megtisztítja, hogy még többet teremjen. 3 Ti már tiszták vagytok a tanítás által, amelyet hirdettem nektek. 4 Maradjatok hát bennem, s akkor én is bennetek maradok. Amint a szőlővessző nem teremhet maga, csak ha a szőlőtőn marad, úgy ti sem, ha nem maradtok bennem. 5 Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők. Aki bennem marad, s én benne, az bő termést hoz. Hisz nélkülem semmit sem tehettek.
Te mitológiának tartod, én hiszem, hogy nem az. - ezen nincs mit vitáznunk.
Tényleg nem szeretnék egyetlen hitvallást sem választani. A Biblia - ha nem lehet felekezetek szerinti hitvallás, akkor én nem leszek felekezetek tagja, mert a Biblia egésze olyan nekem, amiben hiszek, mióta egyáltalán hívőnek merem mondani magam.
Előfordul velem is, hogy úgy gondolom : most aztán tényleg elkentmondást találtam a Bibliában. Aztán rendszerint rájövök, hogy azt csak ellentmondásnak találtam, mert arréb-odébb, visszább - előrébb megvan annak a látszólagos ellentmondásnak a feloldása is benne. A magyarázata a kérdésességnek.
Nyilván nem könnyű arról meggyőzni egy kételkedőt, hogy Isten jóságos, kegyelmes, amikor a kételkedő pl. az Özönvízről olvas, kérdez.
Amennyiben az Özönvízről a Biblia alapján beszélünk, úgy azt mondom, hogy Isten kegyelme volt az az "ember" felé. Gyomlálás, ha így megfelelőbbnek találod.
Ja igen, persze, okés, elvégre te HISZEL. Nem tartozol egyik vallás keretébe sem, csak a hit, a zsidó-keresztény mitológia főszereplőinek valóságos létében való rendíthetetlen HIT, ami benned van. Értem. Akkor ezt is tudom rólad. :)
És akkor hogy állsz a bibliával, ha tisztelettel megkérdezhetem? Nem fedeztél fel benne sosem ellentmondásokat, furcsaságokat, amik nem illettek pl e jóságos mindenható szerepébe, azaz: sosem gondoltad annak olvasása közben, h egy jóságos, valóban szerető mindenható nem ÍGY, ilyen primitív módon oldana meg dolgokat?
Na, ha te próbálsz szelídebben, kevésbé pikírten írni, akkor én is maradok a maximális korrektségnél, csak a témát feszegetem, és nem a te személyedet, az ilyesmit mindig is utáltam.
Szóval: hogy állsz a bibliával, ha tisztelettel megkérdezhetem? Itt úgyis ontopik, hisz ez a topik címe :)
Valóban így volt, csak a rendszer - ha írok vmit - időről időre feloldja a tiltásaimat, választ még sosem kaptam rá, csak a bosszúság megy veletek, ikszellek is vissza mihamar, nem bírom a stílusodat, amilyen beképzelt macsó stílusban nyomod, de csak az üresfejűség és a hozzánemértés süt az írásaidból, és meg sem próbálsz korrekt lenni...
"Isten beparázott" - igen, a szövegből egyértelműen ez derül ki, ahogy beszél a csávó.
"Istenre veszélyt jelentett?" - vagy legalábbis elég egyértelműen úgy beszél, mintha úgy érezné, ezért is rakta ki a szűrüket a paradicsból...
"gondolhatod Istent esetleg babfőzeléknek is, csak hát az sem lesz a Bibliában. " - nem is csoda, hisz a bab Amerika felfedezése után terjedt el Európában, a biblia írói még nem tudták, mi az, nem is írhatták a jehovajenőt babfőzeléknek.
"A fejedben lehet." - ne magadból indulj már ki, ha lehet, nem mindenkinek van a fejében babfőzelék, elég ha a tiedben van...
"már voltál akkora penge, hogy letiltottad magadnak a hozzászólásaim olvasását" és nem is bántam meg, csak azt, h elkezdtem a pengeségeidre válaszolni, egyszerűen nem szeretek veled beszélgetni, személyeskedsz, pikírt figura vagy, a vallásosok nem ilyenek kéne legyenek, hanem ahogy a fő-fő sztárotok mondta, szelídek, mint a galambok...
Isten beparázott? - ez van odaírva? Hát nem, ezt te kitaláltad.
Istenre veszélyt jelentett? - ezt is kitaláltad. Ilyesmik egyszerűen nincsenek a Bibliában, de gondolhatod Istent esetleg babfőzeléknek is, csak hát az sem lesz a Bibliában. A fejedben lehet.
Hiszen már voltál akkora penge, hogy letiltottad magadnak a hozzászólásaim olvasását. - ha igazat írtál.
Na, akkor leírod, BIZONYÍTVA is, h mi van benne valójában, vagy inkább ikszeljelek vissza, mert kezdesz fárasztani a mellérizsáddal. Én nem gondolok semmit, csak azt mondtam vissza, ami oda van írva. V szerinted más van odaírva, mint ami oda van írva?
" Ezt nem is vitatom, csak épp azt nem értem, az emberi tudás (jónak és rossznak tudása, ahogy itt a bibliában szerepel) miért is jelent akkora veszélyt a jehovajenőre, miért parázott be úgy az emberpártól, h még eztán akár kajáznak az örök élet fájáról (érdekes, azelőtt ez nem volt nekik tiltva), és akkor mi lesz, ezért inkább kivágta a párocskát, nem nullázta minden6ó erejével ama tudásukat, és cupp, tabula rasa... "
Nem meglepő, hogy nem érted. Csináltál egy kitalációt, amit nem értesz. Találj ki valami olyat, amit értesz, oké? - segíthet.
Megint más, h engem ez a filozófiai szakrális tudás vagy mi, soha életemben nem bírt érdekelni :)
Bőven elég az a tudás, amivel a mindennapokban elboldogulok, a többi csak feleslegesen foglalja az elmét, fölös időpazarlás... ÉN így látom, és sosem győződtem meg az ellenkezőjéről... Mikor főiskolán, egyetemen tanultam anno decibel, rengeteg minden cuccal voltam úgy hogy csak a vizsgára tanuljam meg, aztán törölni ezerrel az agyamból... Értéktelen, használhatatlan tudás volt már akkor is, csak a félévhez, majd a diplomához kellett, valós életben sosem hasznosítottuk... Nincs is értelme az efféléknek...
az ember a gondolkodása által nem juthat hibamentes bölcsességhez az a KÖZÖSSÉG / isten / szintjén van.A mindennapos életben persze a józan ész helyes csak éppen a lényeges filozofiai szakrális tudás nem az egyén /ember/ által érhető el igazán mert KÖZTULAJDON:
Ezt nem is vitatom, csak épp azt nem értem, az emberi tudás (jónak és rossznak tudása, ahogy itt a bibliában szerepel) miért is jelent akkora veszélyt a jehovajenőre, miért parázott be úgy az emberpártól, h még eztán akár kajáznak az örök élet fájáról (érdekes, azelőtt ez nem volt nekik tiltva), és akkor mi lesz, ezért inkább kivágta a párocskát, nem nullázta minden6ó erejével ama tudásukat, és cupp, tabula rasa...
"Dicsőitsük Istent ! Ámen!"
Felőlem aztán, engem nem zavar... csak az okát nem igazán értem, mi szüksége rá...
"el tudta hitetni az Isten képmására teremtett emberrel, hogy a „tudás megszerzésével” istenekhez válik hasonlóvá"
A poén az, h nemcsak elhitette, hanem valóban úgy is történt, épp amiatt vágta ki őket a jehovajenő a paradicsból: "És monda az Úr Isten: Ímé az ember olyanná lett, mint mi közűlünk egy, jót és gonoszt tudván." Még a biblia is ÍGY írja...
És ugye, mivel a hallhatatlanság olyan erőt v mit adott volna az embernek, h még a jehovajenő sem bírt volna tán vele, ennek megelőzésére mi történt: "Most tehát, hogy ki ne nyújtsa kezét, hogy szakaszszon az élet fájáról is, hogy egyék, s örökké éljen: 23Kiküldé őt az Úr Isten az Éden kertjéből"
1. A vallástört-ben a K-i mitológia és sok más folklór számára gazdag jelentéstartalmú állat, →keveréklény a sárkány különféle formáiban (szárnyas ~, vörös ~ stb.). Bajokozó és bajelhárító (éltető) szerepet egyaránt tulajdonítottak neki. A babilóniaiak és az arabok körében a ~k és a gonosz démonok összetartoztak. - Egyiptomban, Babilóniában, Kánaánban és Görögo-ban a ~ szt állat, sok isten jelképe volt, mindenekelőtt az életet v. gyógyulást adó isteneké (Anath, Aszklépiosz). Kultikus tiszt-ben részesítették Babilóniában (Sahan ~isten), Kánaánban és Kréta szg-én. - A gyűrűzve tekergő, saját farkába harapó ~ (a →körhöz hasonlóan) az örökkévalóságnak és az →idő körforgásának ókori jelképe. -
2. A Szentírás9 különféle szóval (legáltalánosabb a héb. nahas) jelöli a Palesztinában és a Sínai-fszg-en található ~kat, de nem tudjuk, hogy melyik szó milyen ~t jelöl. A ~k ált. kövek között (vö. Ám 5,19), sziklák hasadékában (vö. Péld 30,19) v. a pusztában a meleg homokban tanyáznak, némely ~fajták azonban nedves vidéket keresnek. - A →teremtéstörténetben a ~ a →Sátán eszköze, Éva és Ádám engedetlenségének (→bűnbeesés) oka (Ter 3). A föld minden állatánál ravaszabb ~ (Ter 3,1) el tudta hitetni az Isten képmására teremtett emberrel, hogy a „tudás megszerzésével” istenekhez válik hasonlóvá (→istenképiség, →istenivé válás, →jó és rossz tudásának fája). Büntetésként a ~ a hasán csúszik és a föld porát eszi (Ter 3,14; Iz 65,25; Mik 7,17). Mérges marása miatt veszedelmesnek tartották (Bölcs 17,9; Zsolt 140,4), a becstelenség (Ter 49,17), rágalom (Zsolt 140,4), halál (Péld 23,32; Sir 21,2) képét látták benne, a Bölcs 2,24: az →ördög megtestesítője. A ~bűvölés is ismert volt (Zsolt 58,5; Préd 10,11; Sir 12,13; Jer 8,17). Az óriási hétfejű tengeri ~, a →leviatán Izr-ben és Föníciában az istenellenesség, a rossz megtestesítője (Jób 3,8; Zsolt 74,13; Iz 21,1; vö. 9,13). - A bot ~vá, majd újra bottá változása Mózes számára az isteni küldetés jele (Kiv 4,2-4): az egyiptomi varázslók által elbűvölt ~kat a Mózes botjából lett ~ fölfalta (7,8-13). A Szám 21,4-9: Isten a lázadókra tüzes ~kat küldött, marásuktól sokan meghaltak, de Mózes közbenjárása után a póznára erősített →rézkígyó meggyógyította azokat, akik fölnéztek rá. - Az ÚSz-ben a ~ az →okosság mintája: „legyetek okosak, mint a ~k, és szelídek, mint a galambok” (Mt 10,16). E szavak nem a ~ ravaszságát állítják mintaként, hanem a keresztény okossághoz nélkülözhetetlen észbeli racionalitást (földönjárást) kötik egybe a lélek Istenből táplálkozni képes →bölcsességével (melynek ősi szimbóluma a →galamb). - A Jn 3,14 előképi értelemben utal a Szám 21,8-ra. - Ugyanakkor a ~ az álnokság és a bűn képe is (Mt 3,7; 23,33), a →farizeusokat Jézus „viperák fajzatának” mondja (Mt 23,3). -
Ha az édeni kígyó ama fejezet szerint csupáncsak egy kígyó volt, egy állat, egy mezei vad (ahogy a jehovajenő is nevezi aztán, és amiként bünteti is abban a fejezetben - tehát nem a retttttttentetetetes sátányként), mégha minden más állatnál ravaszabb is, akkor vajh honnan tudhatta, mik is lesznek ádámék, ha esznek arról a fáról? Merthogy aztán - mint láttuk a sztoriban - tényleg úgy lett, ahogy ő mondta, valóban nem haltak meg, sőt olyanok lettek, mint az istenek (Károli szerint egyes, másik fordítás szerint többesben), jóknak és gonosznak tudói (be is parázott tőlük a jehovajenő ezért)... Honnan tudhatta mindezt állítólagos mezei vadként? Azt meg firtatni sem merem, h a Károliban ott van, h mezei barom... A barom szó a régi magyarban haszonállatot jelentett... Kinek a 'haszonállatai voltak, ha akkor még csak ádámék üzemeltek mint 'ember', azok is az édenkertben, azaz kb egy zárt helyen dekkoltak, nem a 'mezőn'... És miféle hasznára, szolgálatára lehettek volna akkor és ott az embernek, ha egyszer neki - akkor még - nem kellett szántania-vetnie, csak a kert fáiról (egy kivételével) ennie? És ugye a húsevés nem is volt a paraméterei közé beállítva, csak növényeket, pontosabban akkor még csak gyömölcsöket ettek... A jehovajenő is úgy átkozta meg, h kenyeret eszik majd, meg a mezőnek füvét (az ember állítólag meg sem tudja emészteni a füvet), húsról egy kanyi szó nem volt sehol... Hej, nem gondoltak ezekbe (sem) bele a biblia oly szent írói...
AZ ÚR KIRÁLY ÉS BÍRÓ 1 Énekeljetek új éneket az Úrnak, minden föld zengjen dalt az Úrnak! 2 Énekeljetek az Úrnak és áldjátok nevét, naponként hirdessétek üdvösségét! 3 Hirdessétek dicsőségét a pogányok között, csodatetteit minden nép előtt!
4 Mert nagy az Úr és méltó a dicséretre, félelmetesebb ő minden istennél. 5 A népek minden istene üres káprázat, az Úr azonban az ég alkotója. 6 Előtte fenség és méltóság, szentélyében hatalom s fényesség. 7 Adjatok az Úrnak, népek törzsei, adjatok az Úrnak tiszteletet és hatalmat! 8 Adjátok meg az Úrnak neve tiszteletét! Ígérjetek áldozatot és hozzátok színe elé, 9 szent udvarában imádjátok az Urat! Minden föld remegjen előtte, 10 hirdessétek a pogányoknak: „Király az Úr!” Megszilárdította a földet, hogy ne inogjon, igazságosan kormányozza a népeket. 11 Örüljön az ég, ujjongjon a föld, vele együtt zengjen a tenger s ami benne van!
12 Vigadjon a rét és minden virága, örüljenek az erdő fái az Úr színe előtt!
13 Mert nézd, közeledik, jön, hogy kormányozza a földet. Igazságosan uralkodik majd a földkerekségen és hűségesen a népek fölött.
AZ IGAZSÁGOS ISTEN 1 Uram, te a megtorlás Istene vagy. Megtorlásnak Istene, mutatkozz meg! 2 Kelj föl, te, aki ítélkezel a föld felett, és fizess meg az elbizakodottaknak, ahogy megérdemlik. 3 Meddig fog még, Uram, a bűnös, meddig fog még a gonosz dicsekedni? 4 Meddig locsognak még arcátlanul, és meddig pöffeszkednek a gonosztevők? 5 Uram, eltapodják népedet, legázolják örökségedet. 6 Özvegyet, idegent legyilkolnak és az árvát is tönkreteszik. 7 Azt mondogatják: „Az Úr nem látja, Jákob Istene nem veszi észre.” 8 Szálljatok magatokba, ti balgák a nép közt, esztelenek, mikor lesztek bölcsek? 9 Aki a fületd alkotta, az ne hallana, s aki a szemet csinálta, az ne látna?
10 Aki a népeket neveli, az ne fenyítene? Ő, aki ismerni tanítja az embereket?
11 Az Úr átlátja az ember gondolatait, tudja, hogy csak fuvallat az. 12 Boldog ember, akit te tanítasz, Uram, akit törvényed szerint nevelsz, 13 hogy a rossz napok elmúltával nyugalmat adj neki, ám a gonoszt elnyeli a sír.
14 Az Úr nem veti el népét, nem hagyja el örökségét.
15 Mert az ítélet visszatér az igazságossághoz, és a tiszta szívűek mind követik majd. 16 Ki áll mellém a gonoszokkal szemben, az ártók ellen ki segít nekem?
17 Ha az Úr nem segítene, lelkem csakhamar csendben nyugodnék. 18 Ha már azt hiszem, hogy inog a lábam, akkor is megvéd a kegyelmed, Uram. 19 Ha a szívben felgyülemlik a gond, vigasztalásod felvidítja a lelkem.
20 A gonoszság székével vagy-e szövetségben, amely a törvény látszatával gyötrelmet teremt?
21 Ha rátörnek is az igaz lelkére, és ártatlan vért ítélnek is el, 22 bizony akkor is az Úr az erősségem, menedékem sziklája az Isten. 23 Ő megtorolja rajtuk a vétket, saját gonoszságuk által veszti el őket. Igen, elveszti őket az Úr, a mi Istenünk!
János evangéliuma1. fejezet29 Másnap, amikor látta, hogy Jézus feléje tart, így szólt: „Nézzétek, az Isten Báránya! Ő veszi el a világ bűneit.30 Róla mondtam: A nyomomba lép valaki, aki nagyobb nálam, mert előbb volt, mint én.
19 Amikor beesteledett, még a hét első napján megjelent Jézus a tanítványoknak, ott, ahol együtt voltak, bár a zsidóktól való félelmükben bezárták az ajtót. Belépett, megállt középen és köszöntötte őket: „Békesség nektek!”20 E szavakkal megmutatta nekik kezét és oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat. 21 Jézus megismételte: „Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.”22 Ezekkel a szavakkal rájuk lehelt, s így folytatta: „Vegyétek a Szentlelket! 23 Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad.”
26 Nyolc nap múlva ismét együtt voltak a tanítványok, s Tamás is ott volt velük. Ekkor újra megjelent Jézus, bár az ajtó zárva volt. Belépett, megállt középen, és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” 27 Aztán Tamáshoz fordult: „Nyújtsd ide az ujjadat és nézd kezemet! Nyújtsd ki a kezedet és tedd oldalamba! S ne légy hitetlen, hanem hívő!” 28 Tamás fölkiáltott: „Én Uram és Istenem!” 29Jézus csak ennyit mondott: „Hittél, mert láttál. Boldogok, akik nem látnak, mégis hisznek.”
János evangéliuma17. fejezet2 Hatalmat adtál neki minden ember fölött, hogy akiket neki adtál, azoknak örök életet adjon……….
Amit Ádámban elvesztettünk, azt Krisztus sokszorosan visszaszerezte. A →megtestesülés is a ~ szolgálatában áll. →Krisztus megalázkodása és engedelmessége kellett ahhoz, hogy jóvátegye az ősszülők engedetlenségét. Még Szt Ágoston sem Krisztus engesztelő áldozatát látja elsősorban a kereszthalálban, hanem az alázatot, az engedelmesség kifejezését, amivel meggyógyította a bűnre, a lázadásra hajló emberi term-et. Az atyák hasonlóképpen nem beszélnek a ~ tárgyi megvalósulásáról és annak egyéni alkalmazásáról. Számukra a végső eredmény az isteni élet közlése az emberrel. Az egyes ember úgy válik a ~ részesévé, hogy beoltást nyer Krisztusba, az ő testének tagja lesz. Ezzel megvalósul az azonosulás a lét síkján,
Ezt mondja az első és utolsó, aki halott volt, de életre kelt: Tudok szorongattatásodról, arról, hogy szegény vagy, de valójában mégis gazdag. Tudom, hogy gyaláznak, akik zsidónak vallják magukat, noha nem azok, hanem a sátán zsinagógája. Ne félj a rád váró szenvedésektől! Az ördög néhányotokat fogságba vet, hogy próbára tegyen benneteket. Megpróbáltatásotok tíz napig tart. Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koszorúját. Akinek van füle, hallja meg, mit mond a Lélek az egyházaknak
Az Úr magához fogadja a pogányságból megtérteket1 Ezt mondja az Úr: Tartsátok meg a törvényt: szabjátok tetteitek az igazsághoz, mert nemsokára eljön szabadításom és megnyilvánul igazságom. 2 Boldog az az ember, aki így tesz, és az emberfia, aki ehhez ragaszkodik; aki megtartja a szombatot, s vigyáz, nehogy megszentségtelenítse, és aki minden gonoszságtól óvakodik. 3 Az idegenek közül, akik az Úrhoz csatlakoznak, senki se mondja ezt: „Bizony, az Úr kizár népéből.” Még a herélt se mondja: „Jaj, én csak kiszáradt fa vagyok.” 4 Mert az Úr ezt mondja: A herélteknek, akik megtartják a szombatot, azt választják, ami tetszésemre van, és hűségesen ragaszkodnak szövetségemhez, 5 helyet adok házamban és falaimon belül, és olyan nevet, amely több, mint a fiak és a lányok, örök nevet adok nekik, amely nem hal ki soha. 6 Az idegenek fiait meg, akik az Úrhoz csatlakoznak, hogy szolgáljanak neki, szeressék a nevét és a szolgái legyenek, aki megtartja közülük a szombatot s vigyáz, nehogy megszentségtelenítse, és ragaszkodik szövetségemhez, 7 azt mind elvezetem szent hegyemre, és örömmel töltöm el őket házamban, az imádság helyén. Elfogadom égő és véres áldozataikat oltáromon, mert házam minden nép számára az imádság háza lesz. 8 Ezt mondja Isten, az Úr, aki összegyűjti azokat, akik Izraelből szétszóródtak. Mások is vannak, akiket összegyűjtök azokhoz, akiket már összegyűjtöttem.
Júda vezetőinek méltatlansága9 Gyertek enni, mezőnek vadjai, mind, és ti is, erdei vadak! 10 Az őrszemek mind vakok, semmit se vesznek észre. Néma kutyák mind, nem tudnak ugatni. Csak álmodoznak heverészve, csak szunyókálni szeretnek. 11 Telhetetlen kutyák, nem lehet őket jóllakatni. Pásztorok, de vigyázni nem tudnak. Mind a maguk útján járnak, ki-ki a saját hasznát lesi.12„ Gyertek, hadd hozzak bort, igyunk mámorító italt, ittasodjunk meg! A holnapi nap éppolyan pompás lesz, mint a mai, sőt tán még annál is különb.”
Tírusz királya ellen.1 Az Úr szózatot intézett hozzám: 2 Emberfia, mondd meg Tírusz fejedelmének: Ezt mondja az Úr, az Isten: Szíved felfuvalkodott, s azt mondtad: „Isten vagyok, és az Isten trónján ülök a tenger közepén.” Noha ember vagy, nem Isten, szívedet mégis Isten szívéhez tetted hasonlóvá. 3 Igen, bölcsebb vagy Dánielnél is, egyetlen bölcs sem léphet a nyomodba. 4 Bölcsességeddel és okosságoddal vagyont szereztél magadnak, aranyat és ezüstöt halmoztál fel kincseskamráidban. 5 Milyen ügyesen tudsz kereskedni! Megsokszoroztad vagyonodat, de szíved felfuvalkodott bensődben gazdagságod miatt. 6 Azért ezt mondja az Úr, az Isten: Mivel szívedet Isten szívéhez tetted hasonlóvá, 7 lám ezért idegeneket szabadítok rád, nagyon erős népeket. Kardot rántanak bölcsességed ellen, és bemocskolják fényességedet. 8 Letaszítanak a gödörbe, és erőszakos halállal halsz meg a tenger szívében. 9 Vajon mondod-e majd gyilkosaid előtt is: „Isten vagyok”, noha csak ember vagy, s nem Isten, azoknak a kezében, akik átszúrnak?10 Úgy halsz meg, mint a körülmetéletlenek, idegenek keze által. Mert én mondom ezt – mondja az Úr, az Isten.
Tírusz királyának bukása.11 Az Úr szózatot intézett hozzám: 12 Emberfia, zengj gyászéneket Tírusz királyáról, és mondd meg neki: Ezt mondja az Úr, az Isten: A tökéletesség példaképe lettél, telve bölcsességgel és tökéletes szépséggel. 13 Az Édenben voltál, az Isten kertjében. Sokfajta drágakő ékesítette ruhádat: karneol, topáz, jáspis, krizolit, ónix, berill, zafír, rubin és smaragd. Csörgődobjaid és fuvoláid aranyból készültek, ez mind elkészült már a teremtésed napján.14 Oltalmazó kerub mellé állítottalak, az istenek szent hegyére helyeztelek, tüzes kövek közt járkáltál. 15 Tökéletes voltál teremtésed napjától addig, amíg gonoszságot nem találtam benned.16 Kiterjedt kereskedést folytattál, s közben gonoszsággal telt meg bensőd és vétkeztél. Levetettelek az istenek hegyéről, és az oltalmazó kerub a tüzes kövek közül romlásba taszított.
Öröm a mennyben.1 Aztán hallottam, hogy nagy sokaság zengi a mennyben, ezt mondva: „Alleluja! Üdv, dicsőség és hatalom legyen a mi Istenünknek, 2 mert igazak és igazságosak ítéletei! Elítélte a nagy kéjnőt, aki megrontotta a földet paráznaságával és megbosszulta rajta szolgái vérét, melyet keze ontott ki.”3 Másodszor is felhangzott: „Alleluja! És a parázna asszony füstje felszáll, örökkön-örökké!”4 A huszonnégy vén és a négy élőlény leborult, imádták a trónon ülő Istent, ezekkel a szavakkal: „Ámen! Alleluja!” 5 És a trónról hang tört elő, s így szólt: „Dicsőítsétek Istenünket, akik szolgáltok neki és félitek, kicsik és nagyok!”
A Bárány menyegzője.6 És hallottam, mint hatalmas tömeg moraját, mint nagy vizek zúgását, mint zengő mennydörgés robaját: „Alleluja! Megkezdte uralmát Urunk, Istenünk, a Mindenható. 7 Örüljünk, ujjongjunk és dicsőítsük, mert eljött a Bárány menyegzőjének napja. Menyasszonya felkészült.8 Megadatott neki, hogy ragyogó fehér patyolatba öltözzék.” A patyolat a szentek igaz tetteit jelenti. 9 Ekkor hozzám fordult: „Írd! Boldogok, akik hivatalosak a Bárány menyegzői lakomájára!” Majd folytatta: „Istennek ezek a szavai igazak.” 10 Lába elé borultam, hogy imádjam, de ő így szólt: „Vigyázz, ne tedd! Szolgatársad vagyok neked és testvéreidnek, akik tanúságot tesznek Jézusról. Az Istent imádd!” Mert Jézus tanúsága a prófétaság lelke.
3. A POGÁNY NÉPEK MEGSEMMISÜLÉSE
Az Ige a fehér lovon.11 Ekkor nyitva láttam az eget. Egyszerre egy fehér ló jelent meg. Aki rajta ült, azt Hűségesnek és Igaznak hívták. Igazságosan ítél és harcol. 12 Szeme olyan, mint a lobogó tűz, fején sok korona, ráírva a név, amelyet senki sem tud, csak ő. 13 Vértől ázott ruha van rajta, a nevét Isten Igéjének hívják.14 Az égi seregek fehér lovon kísérik, tiszta fehér patyolatba öltözve. 15 Szájából éles kard tör elő, hogy lesújtson a nemzetekre. Vasvesszővel kormányozza majd őket, és tapossa a mindenható Isten haragja tüzes borának sajtóját.16 Öltözetén a csípő körül ez a név volt felírva: Királyok Királya és Urak Ura.
Az ellenség leverése.17 Láttam, hogy egy angyal áll a napban. Nagy szóval kiáltotta az égen repülő madaraknak: „Gyertek, gyűljetek össze az Isten nagy lakomájára.18 Egyétek a királyok húsát, a vezérek húsát, a bajnokok húsát, a lovak és lovasok húsát, minden szabadnak és rabszolgának, kicsinek és nagynak a húsát!”19 Majd láttam: A vadállat és a föld királyai összegyűltek a seregeikkel együtt, hogy harcra keljenek a Lovassal és seregével.20 De ezek elfogták a vadállatot és vele együtt a hamis prófétát, aki csodákat tett, és félrevezette velük azokat, akik a vadállat bélyegét viselték, és a képmását imádták. Elevenen bevetették mind a kettőt a kénköves, tüzes tóba. 21 A többit a Lovas kardja ölte meg, amely a szájából tört elő. És az összes madár jóllakott a húsukból.
A nagy kéjnő.1 Akkor a hét csészét tartó hét angyal közül az egyik odalépett hozzám és hívott: „Gyere, megmutatom neked a nagy kéjnő ítéletét, aki a nagy vizek fölött ül. 2 Vele bujálkodtak a föld királyai, és a föld lakói megrészegültek kéje borától.” 3 Lélekben elvitt a pusztába. Ott láttam egy asszonyt, skarlátvörös vadállaton ült, amely tele volt káromló nevekkel, s hét feje és tíz szarva volt. 4 Az asszony bíborba és skarlátba öltözve, arannyal, drágakővel és gyöngyökkel ékesítve. Kezében undoksággal és tisztátalan kéjjel telt aranyserleg. 5 Homlokára egy titokzatos név volt írva: „A nagy Babilon, a föld utálatra méltó kicsapongóinak anyja.” 6 Láttam, hogy az asszony megrészegedett a szenteknek és Jézus tanúinak vérétől. A látomáson nagyon elámultam.
A látomás magyarázata.7 Az angyal megkérdezte: „Miért csodálkozol? Megmagyarázom neked az asszony titkát, s a hétfejű és tízszarvú vadállatét is, amely hordozza. 8 A vadállat, amelyet láttál, volt, de már nincs. Felbukkan a mélységből, de vesztébe rohan. A föld lakói, akiknek a neve nincs beírva a világ kezdetétől fogva az élet könyvébe, csodálkozni fognak a vadállat láttára, amely volt, többé nincs, de ismét megjelenik. 9 Ide bölcsességgel párosult ész kell!” „A hét fej hét hegyet jelent, az asszony ezeken ül. De jelenti a hét királyt is.10 Öt közülük már a múlté, egy most uralkodik, az utolsó még nem jött el, de amikor eljön, rövid ideig lesz csak maradása.11 A vadállat, amely volt, de többé nincs, lesz a nyolcadik, a hét közül való, de vesztébe is rohan. 12 A tíz szarv, amelyet láttál, tíz királyt jelent. Még nem jutottak uralomra, de a vadállattal királyi hatalmat kaptak egy órára. 13 Egyetértenek a vadállattal, erejüket és hatalmukat átengedik a vadállatnak. 14 Harcot indítanak a Bárány ellen, de a Bárány legyőzi őket, mert ő az Urak Ura és a Királyok Királya. A vele meghívottak, a kiválasztottak és a hűségesek.” 15 Azután folytatta: „A vizek, amelyeken – mint láttad – a kéjnő ült, a népeket, fajokat, nemzeteket és nyelveket jelenti. 16 A tíz szarv, amelyet láttál, meg a vadállat, meggyűlölik a kéjnőt, kifosztják és levetkőztetik, a húsán rágódnak, és tűzön megégetik.17 Mert Isten sugalmazta nekik, hogy a tervét végrehajtsák, és uralmukat ruházzák egyetértőn a vadállatra, amíg be nem teljesednek az Istennek a szavai. 18 Az asszony, akit láttál, az a nagy város, amely a föld királyain uralkodik.”
Jelképes cselekedet az igával.1 [Cidkijának, Jozija fiának, Júda királyának uralkodása kezdetén az Úr ezt a szózatot intézte Jeremiáshoz:] 2 Így szólt hozzám az Úr: Csinálj magadnak köteleket és egy igát, és vedd a nyakadba őket.3 Aztán üzenj Edom királyának, Moáb királyának, az ammoniták királyának, Tírusz királyának és Szidón királyának azoknak a követeknek a közvetítésével, akik Cidkijához, Júda királyához jöttek Jeruzsálembe.4 Ezt az üzenetet adják át uralkodóiknak: „Ezt mondja a Seregek Ura, Izrael Istene, így szóljanak uralkodóikhoz: 5 Én teremtettem a földet, az embert és az állatokat, amelyek a föld színén vannak, nagy hatalommal és kinyújtott karral. Én annak adom, akinek akarom. 6 Most ezeket az országokat mind Nebukadnezárnak, Babilon királyának a kezébe adtam, aki az én szolgám; még a vadállatokat is neki adtam, hogy őt szolgálják. 7 [Valóban, neki szolgál majd minden nép; sőt, fiának és unokájának is mindaddig, amíg el nem jön az ő országának ideje is, amikor hatalmas nemzetek és nagy királyok őt is szolgaságba vetik.]8 Amelyik nemzet és ország nem hódol meg Nebukadnezárnak, Babilon királyának, és nem hajtja nyakát Babilon királyának igájába, azt karddal, éhínséggel és döghalállal sújtom – mondja az Úr –, amíg csak kezébe nem adom őket. 9 Ne hallgassatok hát prófétáitokra, jósaitokra, álomfejtőitekre, jövendőmondóitokra és varázslóitokra, akik azt mondogatják nektek: Nem lesztek Babilon királyának alattvalói. 10 Mert hazugságot jövendölnek nektek, ezért számkivetésbe visznek benneteket országotokból; kiűzlek benneteket, és elvesztek. 11 Azt a nemzetet azonban, amely Babilon királyának igájába hajtja nyakát, és meghódol neki, azt békén hagyom országában – mondja az Úr –, hogy művelje és lakjék benne.” 12 Ugyanígy szóltam Cidkijához, Júda királyához: „Hajtsátok nyakatokat – mondtam neki – Babilon királyának igájába; hódoljatok meg előtte és népe előtt, így életben maradtok. 13 [Miért is halnátok meg, te és a te néped, kard, éhínség és döghalál által, amint az Úr megfenyegette azt a népet, amely nem akar meghódolni Babilon királyának?]14 Ne hallgassatok a próféták szavára, akik így beszélnek hozzátok: Nem lesztek Babilon királyának alattvalói; hiszen hazugságot jövendölnek nektek.15 Mert nem én küldtem őket – mondja az Úr –, és így hazug módon beszélnek nevemben. A vége aztán az lesz, hogy elűzlek titeket, elvesztek, és elvesznek a próféták is, akik jövendölnek nektek.” 16 Majd a papokhoz és az egész néphez így beszéltem: „Ezt mondja az Úr: Ne hallgassatok azoknak a prófétáknak a szavára, akik ilyenformán jövendölnek nektek: Íme, az Úr templomának edényei [nemsokára] visszakerülnek Babilonból, mert hazugságot mondanak nektek. 17 [Ne hallgassatok rájuk! Inkább hódoljatok meg Babilon királya előtt, mert így életben maradtok; miért is jusson ez a város pusztulásra?]18 Ha ők valóban próféták, és az Úr szava van bennük, akkor inkább járuljanak könyörögve a Seregek Ura elé, hogy ne jussanak azok az edények is Babilonba, amelyek még megmaradtak az Úr templomában, Júda királyának palotájában és Jeruzsálemben.19 Mert ezt mondja a Seregek Ura [az oszlopokról, a medencéről, az üstlábakról] és a többi edényről, amelyek még megmaradtak ebben a városban, 20 amiket annak idején nem vitt el Babilon királya, Nebukadnezár, amikor Jeruzsálemből Babilonba fogságba hurcolta Jechonját, Jojakim fiát, Júda királyát [Júda és Jeruzsálem vezető embereivel együtt].21 Ezt mondja a Seregek Ura, Izrael Istene azokról az edényekről, amelyek megmaradtak az Úr templomában, Júda királyának palotájában és Jeruzsálemben:22 Babilonba viszik őket, [és ott is maradnak addig a napig, amelyen majd megkeresem őket] – mondja az Úr. [Akkor majd visszahozom és visszatétetem őket erre a helyre.]”