..."lehet, hogy ezt nem hangsúlyoztam eléggé...-nem érhet szemrehányás, végül is az eladási hirdetéseben anno pontosan leírtad a dolgot, -így a vevő nem panaszkothatna...-én csak véletlenül láttam azt és emlékeztem...(és elmondásodra a szép cseresznyefa-oldallapokról!). Az meg lottó-ötösnyi véletlen, hogy tehtube pont ebbe botlott bele gyanutlanúl!.. -V.
..sorry, de vigyázat! Jazzo fotója asszem nem autentikus, ez az ő által összeállított egyedi, 2 manuálosított CX változat, (speciális faoldalakkal!!) -ezért is tette -gondolom-idézzőjelbe a megnevezést! -a Bx-en nincs üres felület a felső manual mellett! -V.
Igen, lehet, hogy ezt nem hangsúlyoztam eléggé. Az igazi BX-3-ban a felső és alsó manuálok presetgombjai külön panelen vannak, és egyforma méretűek, valamint van rajta pitch bend és modwheel is. Szerencsére -- egy gomb kivételével -- minden ugyanúgy működik rajta. Az egyetlen nem túl lényeges különbség az, hogy a BX-3-on az EX MODE funkció az enyémen a SPLIT gombra került, és az "igazin" nincs a kijelzőtől balra egy plusz gomb (ami az átalakított verzióban nem csinál semmit).
Amúgy az átalakítás egész könnyen ment. Az ötlet egyébként onnan jött, hogy az első példányt hibásan vettem, és amikor a flash memória tartalmát elkezdtem visszafejteni, észrevettem, hogy egy helyen elágazik a kód, és valami hardver értékétől függően vagy "BX-3"-at, vagy "CX-3" at ír ki bekapcsoláskor. Ez arra utalt, hogy a firmware ugyanaz mindkét modellben. Megnézve a kapcsolási rajzokat és a paneleket kiderült, hogy még a panelek is megegyeznek, csak azt a néhány alkatrészt, amelyek az alsó manuál szkenneléséhez kellenek, nem tették rá a CX-3-ra. Szerencsére az interfész chip Aliexpress-ről beszerezhető volt, a többi meg standard SMD alkatrész, kis utánajárással be lehetett szerezni azokat is. Úgyhogy szépen ráforrasztottam az alkatrészeket, és bekapcsoltam: és voilá, "BX-3"-ként jelentkezett be, ahogy reméltem...
A keskeny alsóbb drawbar gombokra jól emlékszem. Az nincs az eredeti BX3-on. Az oldalelemei is vékonyabbak. Nagyon szép munka. Kár, hogy nem fényképeztem le.
..sorry, de vigyázat! Jazzo fotója asszem nem autentikus, ez az ő által összeállított egyedi, 2 manuálosított CX változat, (speciális faoldalakkal!!) -ezért is tette -gondolom-idézzőjelbe a megnevezést! -a Bx-en nincs üres felület a felső manual mellett! -V.
Köszi, valami ilyesmit kellett beállítanom! Lehet hogy pont ezt?
Most volt tegnapelőtt, de igencsak sietnem kellett, mert étteremben áll a sarokban egy összeállítás részeként és délben jöttek ebédelni. Sajnos fényképezni is elfelejtettem, de egyszerűen kiesett a fejemből, hogy a Drawbar 1-2 kapcsolók lent vagy fönt voltak? Pedig csak tegnapelőtt történt! :-D
Érdekes feladat egy ismeretlen hangszerrel. Az egyébként kitűnő zenész kérése az volt, legyen lehetőleg minél autentikusabb a Hammond hangkép.
Ami fogadott, egy szétszínezett, széttorzított szúnyog jellegű hang. Gyorsan alaphelyzetbe állítottam a potikat. Arra emlékeztem, hogy a CX3 eléggé színezett hangú és nem csalatkoztam. Igaz, ebben a hangrendszer is beleszólhat. A menürendszerben elsőként kínálta fel az EQ lehetőséget. A magasakat kb. 0-ra, a mélyeket -5-re, a közepet +6-ra állítva egész barátságossá változott. Kapott némi clicket, nagyobb alapzajokat. Volt egy hangszóró szimuláció is. Esetleg jól jöhet, de az általános használat igényeihez kikapcsolva gazdagabb a hangzás. A torzítást is minimálisra vettem. A perka értékeket jól lehetett a kívánt szintekre beállítani.
A vibrátóra sajnos nem találtam felületet. Elvileg a c3 nem rossz. A magasat nem rángatja, azonban a mélyeknél sok az FM és kevés az AM, ezért a kelleténél nyávogósabb. Gyakran a c2 érték megfelelőbb a hármasnál.
A zengetőt a lezli elé irányítottam. Aztán jött a lezlieffekt ami érdekes. A két rotorhang jól elkülönül, de nem elég részletes a mostaniakhoz képest. A demóknál is hallatszik, ez elég rosszul lett beállítva. Berreg a horn, túl gyors. Elővettem a telefonomban a VB3m orgonámat és ahhoz viszonyítva sikerült a sebességeket, rotorok arányát, az intenzitást, fordulatváltozásokat egész kellemes értékekre állítani, de meg kell hagyni, ez volt a leghosszabb művelet. Ez legalább egy órányi állítás volt. Ezt követően bemutattam hogy van néhány bevált drawbar beállítás, melyet általánosan használnak. A jól ismert 888, 8888 3.s.f.perkával, 888 000 008, full, 848. A drawbarok inkább kapcsolóként használandók. Elégedettség nyugtázva a zenésztől.
A hangszer korábbi állapotához képest részletgazdagabban szól. Egy mindenes hangszerelésben elfogadható hammondos hangzást adhat, azonban B3 trióhoz érdemesebb más hangszert választani.
a CX-et böngészgetve, találtam egy kisebb pluszpontot náluk - azt hiszem talán szinte véletlenü került bele:- az orgonahangot lehet állítólag sustain-pedálozni!
Igen, van pár "továbbgondolás" benne, pl. az EX mode, amely a második drawbar csoportra további felhangokat ill. percussion hangokat lehet tenni -- igaz, azon az áron, hogy csak egy manuál használható.
Ezért próbáltam előtte tájékozódni, kinyomtatni a gépkönyvet. A könyv szerint sokat tud, de kérdés volt, hogyan? Ez kihívás is. Keveset játszottam régen rajta, alig emlékeztem valamire. A súlyára igen, mert még az alja is falap! Kb. abban az időban kaptam kölcsön, amikor nem volt már VK7-em, DB5-öm úgy 2007-8 környékén.
Köszönöm a sok találatot! A felvételek egyértelműen kirajzolják a cucc hangképét. Sok átfedést találtam a Microstation lezlieffektje és ez között, mely segített könnyebben kiigazodni a beállítások során.
...háát...a Hammondosok világszerte vallják, hogy az igazi Leslie-ben van a titok, ami a nemegészen autentikus hangot is sokszor a léc fölé emelheti.... -V.
Amúgy hogy vagy megelégedve a Legend-expanderedddel?
Próbálgattam, állítgattam, update-eltem, letöltöttem, betöltöttem, de csak nem akart az az orgazmus-szerű élmény jönni, amit a Márkus Jancsi A100-asával éreztem. A Legend a CX-3 hangjánál jobban tetszik, de még valami hiányzik belőle. A dög... Lehet, hogy az igazi Leslie teszi...
..a CX-et böngészgetve, találtam egy kisebb pluszpontot náluk - azt hiszem talán szinte véletlenü került bele:- az orgonahangot lehet állítólag sustain-pedálozni! -ez ugyan az autentikusok szemében vszleg "szentségtörés" - a Kawai dp-mben levő klón is tudja ezt, én szeretem bizonyos dolgokra használni! - persze a "mérvadóbb" klónokból - így a Legendekből ez persze kihagyatott. Amúgy hogy vagy megelégedve a Legend-expanderedddel? -V.
ha valakinek a keze alá kerül manapság, jó lehet egy jó mai klón meghajtására- ha jól emlékszem Jazzo kolléga csinált belőle ilyen projektet?
Igen, átalakítottam egy CX-3-at (egy manuálos) BX-3-má (két manuálos). Valóban, pedált nem lehet rákötni, de egy MIDI Merge-dzsel megoldható ez is. Építettem hozzá egy egész szép kasztnit is, de azt a példányt már eladtam. Közben vettem egy Legend Expandert is. Még megvan a HX3.5 board is, csak annak is kellene egy rendes házat építeni. Ja, és van két Wersi Arcus-om (Livestyle-lal), amihez még be kellene fejezni a hangerőpedál MIDI-sítését, és akkor az is remekül használható lesz valamilyen Hammond plugin (vagy egy hardver hangmodul) meghajtására.
Ha valakit érdekel egy ilyen átalakított CX-3, van még egy darabom belőle, két Fatar waterfall manuállal. Anno azt terveztem, hogy annak is építek házat, de most nincs erre időm, úgyhogy ez a kihívás másra vár... És az Arcusok is eladók...
.."Kellene foglalkozzam az újabb KORG CX-3 orgonával..." (11-13 éves konstrukció!..)végül is miért ne - de emlészem hogy itt a fórumon autentikus-purista szempontból jól lecikiztétek anno a hangja miatt, amiról valóban világszerte az a sommás ítélet született, hogy "jó, jó, de MÁS mint a Hammond"...s ez az amúgy drága és jó Korg szintikre és workstationokra is kiterjeztetett, mivel azonos orgona-egységget építettek be...
-...ha meg a többi dolgát nézzük ..(SS szerint majd lekörözi a VK és egyébb konkurrenciát!
...még az "árnyalt" kritika ellenére is kiderülnek alapvatő hiányosságok: pl.:
..."Each of these is played in glorious three-part harmony, with upper manual, lower manual and pedal parts. But don't let them fool you. As explained in the body of this review, the BX3 has no pedal generator,... ...the BX3 has no provision for a dedicated pedalboard and, because it has just two sound channels, you cannot add a MIDI pedalboard to play a third part.-
...."it has no multi-pin output for a genuine Leslie speaker..."
...a nem ennyire durva hiányok mellett sok részletmegoldás is kérdéses ill. zavaros a ..kezelhetősége..lehetne ragozni, de minek?
- anno, mikior a VK-77-t vettem (használtan), kináltak egy digital BX-3-t is...nem vagyok autentikus-purista fülü, de nagy ívben kikerültem, márcsak praktikus okokból is...
ha valakinek a keze alá kerül manapság, jó lehet egy jó mai klón meghajtására- ha jól emlékszem Jazzo kolléga csinált belőle ilyen projektet? -V.
Started playing the organ when small. Has been interested in the Hammond Organ since about 15. Purchased a new Hammond X-5 and Leslie 760 at the age of 18, then studied mainly Rock style performance and approach. Later, as a session keyboardist, joined the recordings and live performances of various artists. Now gives advice to Hammond Suzuki about the XB/XM series from the viewpoint of a professional musician.
About "Challenger": This demo song was composed in the framework of 'Rock & Pops'. "Listening pleasure" was in mind, first of all, and not so much stress on demonstration performance. Also, the biggest task was how to arrange music only with Hammond sounds, since rhythm instruments such as drums are very important. So it was a real challenge.
Daisuke Kawai
Made his debut as a studio musician in 1989. Has recorded and performed live with Itsuwa Mayumi, Cornelius, Shinji Takeda, etc. Now actively arranging and producing.
About "K's Drive": A blues in the traditional bop style. Faithfully reproducing the B-3's Scanner Vibrato and Chorus. Leslie effect was not used. While listening, the tone is switched similar to a live B-3 performance in which the preset is changed while playing. Also, the bass sound changes. This is because the phrase to be stressed by Lower in the usual performance is played by the Pedal Bass.
Steven Eaklor
Lives in Chicago, Illinois, U.S.A. Played the Hammond Chord Organ at about 6, then switched to spinet organ, which stimulated him to start seriously playing Hammond Organ. Has performed and enchanted innumerable audiences not only in the USA and Canada, but also in Europe, Australia, Singapore, etc. Now works on research and development as the Director of R&D, Hammond Suzuki USA.
About "The Milt & Buddy Swing": An original blues arranged in a style reminiscent of two great Hammond organists - Milt Buckner and Buddy Cole. The bass is played on the Pedal section using sustain to simulate an upright bass. Much of the melody in played using both hands on the Upper Manual in a "block chord" style. The Lower Manual is registered as a clarinet, a sound much favored by Buddy Cole.
Nem volt egyszerű feltúrni és csak néhányat sem, mert az internetarchive is döglődik (sok a dead link) és ráadásul akkoriban volt divat a weboldalakon a flash-player alkalmazása, ami mára minden böngészőből tiltott, de innen még lelophatod őket...
(Hanyatvágódni nem fogsz azért ezektől a harmatgyenge demó produkcióktól, sztárok ide vagy oda, a VK7 korát megelőzően brillírozott e téren is - ráadásul jövőhéten jön egy hozzám ha minden igaz a zeneszobába :) Össze lessz vetve a Norddal...)
Kellene foglalkozzam az újabb KORG CX-3 orgonával. Az sem mai darab. Letöltöttem, kinyomtattam a Kezelési utasítását.
A végén a 42. oldalon írja, van benne demo. Köszönetet mondanak: Brian Auger, Greg Phillinganes, Al Kooper, Bill Champlin, Tom Coster, Lonnie Smith, Don Muro, Derek Sherinian-nak. De sajnos a Youtube-on nem találtam.
Egy kiadósabb cikkben is ismertetik 2001-ben. A cikk végefelé árnyalva kritizálják:
Ez is egy lehetőség. Amit Brian Charette bemutat, más. Annyira rövid a hang puffanása, hogy csak mint effekt számít. De ahogy mutatja, legjobb variálni a különböző lehetőségeket a változatosabb basszmenet érdekében.
Korábban én is készítettem a sampleres megoldásomhoz, melyben sokmindent kevertem. Tercenként léptettem a hangmagasságot, kombinálva a tonikás és követő skálát. Ütésérzékenységgel a hangerő mellett a lecsengés hosszát is befolyásoltam. Max velocity esetén a gyors lecsengésű puff helyett, a kitartott rendes basszushang ugrik be. Ezzel a normál módon bejátszott előkék szimulálhatók. Emiatt is külön felfigyeltem a Soul megoldására, mely szintén jól helyettesítheti sok esetben a basszpedált. De persze nem mindig. Amióta megvan ez a kicsi, könnyű JG3S Tech pedál, inkább egzotikus lehetőségként tekintek a basszus segítségre. Csak 10cm-el feljebb kellett állítanom a Legend Live lábait és állítható nagasságú padot kellett a hangszer elé tolni mert az eddigi szék már nem jó. Nagyon javaslom, akár egymanuális orgonához is.
A tonikai puffogtatásra példaként, azért itt látható a walking bass lábmunka (a Legénylakásban ez kb. dupla tempó, szép munka!), szóval nem orgonapontra puffogtat a néni, hanem kijátssza becsülettel a szólamot. Azt nem figyeltem, mert kicsit késik a kép a hanghoz, hogy bal kézzel is ezt játssza szinkronban, de jó iskola lehet!
Ez a Moanin' nagyon jellemző számává vált. Kicsit más itt mint a budapesti élő felvételen. Ami nagyon más, playback. Hammond E262 orgona nem B3 hangon szól. Nem lesz semmi 86 felé ismét fellépnie, egyszerüen fantasztikus
Kedvenc számom Rhodától (á la pufizás), bar a rózsaszín Pepita lemezről van erre jobb demonstráció up tempóban, asszem a Legénylakás, csak azt nem találom a youtubeon.