2011-ben voltam a Final Frontier turnén Frankfurtban. Az volt második EU kanyar első állomása. Az elején borzalmas kása volt a hangzás. Viszont kb. a 3. dala összeállt a sound és talán a legjobba megszólaló maiden koncert volt amit hallottam.
A mostani koncerten a 105-ös szektorban ültem és a hangzással nem volt olyan nagy probléma. Talán csak az Aces High alatt volt gond.
Igen, én is csak ennyit várnék el tőlük, amit én megteszek mindig, hogy fasza hangzással várjam a közönséget.
Valóban rengeteg pénz, amit kifizetünk egy-egy jegyért, főleg ha még külföldre is utazunk néha megnézni őket.
Szóval ez így valóban gáz. Azt amúgy elfelejtettem mondani, hogy installáláskor bejárták az egész területet, lelátókat is és mindenhol jól szólt a cucc. Tehát a szándék megvolt az angolokban.Csak hát az még édeskevés, hogy beraknak egy CD-t és jól szól, mert azon előtte már hónapokig dolgoztak a stúdióban, hogy olyan legyen. Élőben egész más jön le a színpadról.
Én azt is megértem, hogy ennyi idősen már inkább pihennek a tagok, mint, hogy a délutánt beállással töltsék, de legalább azt simán meg lehetne oldani, hogy ne ACDC-vel álljanak be a roadok, hanem Maidennel. Söt, még azt is meg lehet tenni, hogy az egyik bulit felveszik sávonként és ezekkel a sávokkal már csaknem úgy be tudnak állni, mintha valóban a Maiden játszana. Ilyenkor a színpad ugyan nem szól, csak a PA, de egy ekkora helyen már egész jól megközelítené a koncert viszonyokat. Legalábbis egy csomó dolog azonnal kiderülne, ha nem oké. Mindenre van megoldás, csak ötlet kell. Valószínűleg nincsenek tudatában, hogy néha milyen szarul képesek megszólalni, illetve valószínűleg nem jöttek még rá, hogy az ACDC nem elég a profi beálláshoz. Vagyis az ACDC-nek pont elég lenne, de nekik nem. :)
Rendes Tőled, hogy így utána jártál, ami gondolod számodra sok szakmai kérdést is felvetett. Mint korábban írtam, nem vagyok hangmérnök, de azért jó pár együttes koncertjén voltam már én is, nem csak itthon, így azért vannak viszonyítási alapjaim. Persze elfogadom azt, hogy a Maidennel nehéz lehet a dolog a több gitár és komolyabb zenei hangzás miatt, de épp ezért botrányos, hogy nem képesek egy rendes beállásra időt szánni. Főleg, ha ennyi pénzt kérnek egy belépőért. Feléd Töfi pedig minden elismerésem, hogy azon fáradozol, hogy ha elmegyünk egy koncertre, akkor az a lehető legélvezhetőbben dübörögjön. Így kéne a Maiden stábjának is hozzáállnia a kérdéshez.
Látom, nem csak én vagyok így ezzel:) Nálam többet forog a Tyranny, vagy az Accident mint az utóbbi Maiden albumok. Persze pl. a Powerslave, a 7th Son mindig kéznél van:) Amúgy én személy szerint nagyon szeretem a X Factor-t is a sötét hangzása miatt. Nem kétséges, hogy a nosztalgia turnék a pénzről szólnak és éppen ezért engem továbbra is bánt a tény, hogy nem képesek egy normális beállást megcsinálni, mert sokunknak nagyon sok pénz az, amit a jegyért kifizetünk.
Ez egy 100 millás cucc, úgyhogy bőven meg kellett, hogy feleljen.
Végül is azt mondták, hogy mennyiségre is bőven elég volt.
Együtt installálták az angolokkal, ahogy kérték.
Úgyhogy innentől kezdve lehet őket szidni.
A magyar hangosító szakma általam ismert része is értetlenül áll amúgy az eset előtt,
hogy miért szólt ez ilyen szarul. Nem könnyű terem az Aréna, de azért szoktak benne jól szólni.
Annyi viszont eszembe jutott még, hogy amikor a Maidnemmel csinálunk háromgitáros bulikat, akkor alapvetően az is elég zavarosan szól, ha nem tökölök vele 1-2 órát.
Legutóbb a Club 202-ben pl. tök tisztán érthető volt minden, kint is, meg a színpadon is, de azzal tényleg legalább két órát dolgoztam, hogy olyan legyem. Na most a Maiden viszont nem áll be már évtizedek óta, csak a turné előtt, illetve premieren. Max az első pár bulin még néha. Helyettük a roadok játszanak AC/DC-t, ami azért elég becsapós tud lenni. Egyrészt a hangszerek tök másképp szólnak másnak a kezében, meg hát az AC/DC az nagyon nem Maiden, ahogy erről már volt is szó. Egy Higway To Hell még egészen szélsőséges kölümények között is tud jól szólni, míg a Maiden nótákról ez már egyáltalán nem mondható el.
Ha buli közben neki is áll a keverős rendet rakni, kb. vége a koncertnek mire minden jó lesz.
Ha egyáltalán jó lesz, mert menet közben már eléggé meg van kötve az ember keze.
Aztán azon is elgondolkodtam, hogy talán mégis haveri alapon került hozzájuk az új ember. Mert hogy ő a Judas-nál is dolgozik, a Judas-ban meg most ugye az a gyerek gitározik, aki Harris lánynál játszott, amikor ők voltak az előzenekar. Szóval így kerülhetett ő látótérbe.
De jó, hogy szóba hoztad a Tyranny of Souls lemezt, brutálisan jól énekel rajta Dickinson, szerintem is a legjobb ének teljesítmény az utóbbi időkben Tőle. Rendszeresen hallgatom, mindig ott van nálam a kocsiban is:) Az Accident at Birth és a Chemical Wedding is sokat forog nálam, imádom Adrien játékát. Nekem is feltűnt az utóbbi két lemezen, amit az énekről íratok.
Teljesen igazad van. Dickinson jobban énekel, mint valaha.
A magasaknál most lehetett sejteni, hogy valami nem teljesen oké, meg a szokatlanul kevés átkötő szövegből is, de abszolút nem volt vészes. Inkább csak a következő koncertnél lett nyilvánvaló, hogy le van kicsit betegedve. Teljesen profin megoldotta, hogy ebből ne nagyon vegyenek észre semmit az emberek.
És igen, a mostani lemezeken sem oké az éneksound.
Hogy ez Harris, vagy az ő hülyesége, azt aligha fogjuk megtudni,
de más téren is lehetne változtatni a jelenlegi keverési szokásaikon.
Nem nyomta rosszul szerintem. Sőt, ezeket a "vonyítósabb" számokat mint az Aces High, Run To The Hills szerintem jobban énekli a reunion óta mint a nyolcvanas évek közepén. Akkor gyakran csak izomból elóbégatta ezeknek a refrénjeit - az utána következő 10-15 évben rengeteget fejlődött a hangképzése, a technikája, és érdekes módon sok számot jobban énekelt 40 éves kora után mint nyikhaj korában. Ez persze csak az én szubjektív véleményem, megérzésem.
"Tavaly amúgy meg az volt a gond, hogy semmi zengető, vagy delay nem volt az éneken, ami elég amatőr dolog, főleg szabadtéren. Ez szintén valaki, netán Dickinson hülyeségének tudható be"
Az utóbbi Maiden lemezeken is erőtlenebbül szól az ének. Ez nem Bruce képességei miatt van így szerintem, mert pl. a Tyranny Of Souls lemezen nagyon bivaly módon, vastagon szól a hangja, úgy mint a klasszikus Maiden albumokon. Az újkori Maiden lemezeken viszont olyan érzésem van néha mintha Dickinson egy spájz méretű helységben áriázna. :)
Mikor a Matter Of Life kijött akkor ki is elemeztük hogy Harris a híve a puritánabb, effektmentes, csiszolatlan hangzásnak de szerintem három gitár mellett, különösen ilyen epikusabb, teátrálisabb hangulatú zenének jobban állna egy zengőbb, térbelibb énekhangzás.
Ezek után már nem is annyira meglepő hogy koncerteken sem delayezik/zengetőzik a hangját. Pedig szerintem egyáltalán nem volna a gyengeség jele...
Igen, lehet. Megnéztem a csütörtöki Rock am Ringes stream-et, és sokszor tűnt elég rekedtnek, az Aces High-t meg annyira sem bírta, mint nálunk. Mondjuk érdekes döntés is azt a számot a koncert végére hagyni... én betenném középre, ahol már beénekelte magát, de még nem fáradt el a hangja.
Nekem tetszett a produkció! Előrebocsátom, hogy nem mostanában jártam koncerten, konkrétan utoljára a 2000-es Maidenen voltam a Kisstadionban, aktívabban meg inkább a 80-as években. Kb. 1984, azaz a Powerslave óta kedvenceim, minden album megvan gyári CD-n, plusz kislemezek.
A bejutásnál kissé szkeptikus voltam, elnézve a rengeteg embert a téren, illetve azt, hogy a kapunyitás és az előzenekar között csak 1 óra volt, de végül kb. 10 perc alatt bejutottunk! (régen ez biztos nem így lett volna) A stadion abszolút európai színvonalú belülről is.
Ahogy olvastam, lgtöbben a hangzást kritizálták (csodálkoztam is, mennyi itt az önjelölt hangmérnök...) Szerintem nem volt rossz! Ami igazán szarul szólalt meg az az Anthrax. Persze ez nem meglepő, az előzenekarok sosem szólnak-szólhatnak a főbanda szintjén, ez mindig is így volt. A TNT szerintem jó ötlet volt, a közönséget jól lehet pörgetni vele, bár nem nagyon mozdult meg az akkor kb. 2/3 ház anthraxék alatt. Az indexes cikk szerint "rohadt hangos" volt, én nem így éreztem, szerintem pont jó volt. Bár így 40 felett lehet már kissé süket vagyok:) 13 éves lányom életében először volt koncerten, szerinte sem volt hangos. Hogy szólt a cájg, hogy nem, az mindenesetre érdekes volt, hogy mennyit zsugorodott mára a mérete. A nyolcvanas években a színpad nagy részét a sok láda foglalta el, most meg csak sejthető, honnan jön a hang. Itt megjegyezném pl. hogy szerintem a 85-ös Live After Death jobban szól, mint a 2002-es Rock In Rio. A hangzást nem is boncolnám tovább, mert én - sokakkal ellentétben - bevallom, nem értek hozzá túlságosan.
A díszlet, a show, a műsor tökéletes volt! Eddie reinkarnációi, a számonként változó háttér, a bábuk mozgatása jól ki volt dolgozva. Amikor égtek a fáklyák, az arcomon éreztem a meleget, pedig fent ültünk a 205. szektor tetején! A tagok öregedését csak az arcukról lehetett lemérni, mert a hozzáállásuk és aktivitásuk a régi volt! Gyakorlatilag mindenki ugyanazt csinálta, mint régen: Dave egyhelyben, Adrian sétált, 'Arry és Bruce rohant, Janick bolondozott. Nickoval kapcsolatban (aki személyes kedvencem) azt hiányoltam, ha már teljesen el van bújva a dobszerkó mögé, legalább a kivetítő mutathatta volna többet. Ott leginkább azok a jelenetek voltak láthatók amik amúgyis szem előtt zajlottak. Ezenkívül a képek bevágása sem a zenei váltásokkal egyezően történt (a képekért felelősnek EGYES)
Tetszett, hogy ugyanolyan energiával végigtolták a bulit, mint bárhol a világon, bármekkora közönség előtt. A "végigtolták" sajnos abban is megnyilvánult, hogy nem volt interaktivitás a közönséggel, a számokat sem konferálta fel Bruce, ahogy vége lett, bemondta a következő nótát és már szólt is. Úgy az egésznek nagyon előre megtervezett-felépített szaga volt. De jól érezték megukat, összemosolyogtak és jól ment a buli.
Nekem nagyon tetszett, megérte a pénzt és az utazást. (400 km oda-vissza)
annak meg hogy mennyi cuccot rendel a Maiden pl. (ha nem saját PA van) nem anyagi vonzatai vannak, konkrétan kinek kerül többe ha még több cuccot kérnek? hogy működik ez pontosan (ha van erre rálátásod)?
akkor itt elmondható hogy nem a keverés volt problémás leginkább hanem a hangosítás, vagy mert alul volt tervezve és/vagy nem volt jól beállítva a PA...
ez nekem is feltűnt, de eszembe jutott amiket itt írtál hogy kis felületű cuccok, és rögtön ráismertem:) de amikor bedörrent elkönyveltem hogy OK lesz ez. az lehet amit mondasz, papíron ezek hoznak valamit, a valóságban meg a fizika törvényei érvényesülnek. ezer tényezős történet.
én keverőtől balra hátrébb, a bal oldali kamerás ember mögött voltam pár sorra és ott nekem tök jól szólt, mind arányaiban mindenhogy...minden szóló átjött, jó hangos volt, tiszta. sevent son kezdés akkorát szólt hogy csak na, a középrész a lábcinnel meg lábdobbal egy álom volt....ebből álljtólag sokan nem hallottak semmit:)