Keresés

Részletes keresés

fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.06 0 1 4717

"A hivatali tisztségek mellett egyes magánfoglalkozások is el voltak zárva a nők elöl"

 

Egyiptomról szól.

 

Az uralkodás ettől teljesen független, ha nincs ló, a szamár is jó, csak maradjon a családban.

Előzmény: kitadimanta (4716)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.06 0 0 4716

"A kettő azért messze nem ugyanaz. :)"

Te most egy általános megállapítást állítasz szembe egy konkrét esettel, ami szintén sántít, hiszen egy adott társadalomban némileg a trendtől eltérő viszonyok alakulhatnak és alakulnak is ki

Amúgy az egyiptomi nők semmitől nem voltak eltiltva, még attól sem, hogy uralkodók legyenek...

Előzmény: fehérekelőttiindián (4715)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.06 0 1 4715

A 4.711-ben még ezt írtad:

"A mezőgazdasággal foglalkozók esetében (akiknek nem a harc volt az erősségük) a nő volt kiemelt pozícióban"

itt meg - 4.714 - ezt:

"Nagyjából egyenlőség uralkodott a két nem között. A nők is betölthettek fontos pozíciókat,"

 

A kettő azért messze nem ugyanaz. :)

 

Valamint még ez a "nagyjából" is azt jelentette, hogy a nők Egyiptomban/még Egyiptomban is, jópár foglalkozástól el voltak tiltva. Azaz mégsem egyenlőség, csak elég sok, a máshol szokásosnál mindenképpen több jog a nőknek is.

Előzmény: kitadimanta (4714)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.06 0 0 4714

"Khm. A 4.705-ben te jöttél a dór nőkkel (Spárta)."

Nem szorítkoztam Spártára, mely egy kvázi elszigetelt katonaállam volt, s nyilván nem az ő életvitelük volt jellemző a többi dór városállamra.

 

"Megj.: Egyiptom egyértelműen mezőgazdasági társadalom volt.
Csak nem azt mondod, hogy ott a nők voltak privilegizált helyzetben??"

Nagyjából egyenlőség uralkodott a két nem között.

A nők is betölthettek fontos pozíciókat, persze, ritka köztük az uralkodó (mivel a fáraó egyben hadvezér is volt), de nem ritka amikor régens szerepben tűnnek föl.

Előzmény: fehérekelőttiindián (4712)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.06 0 0 4713

"Azon senki nem vitatkozott, hogy hajdan voltak matriarchális társadalmak, meg Földanya mint legfőbb Isten(nő), stb., az összes ezzel kapcsolatos eddigi megjegyzésem arra vonatkozott, hogy ezek az ógörögökre nem igazak."

Nem jelentheted ki kategorikusan, mivel a neolitikum végén-bronzkor elején még biztosan "divat" volt a nők (istennők) tisztelete a térségben (Eurázsia déli része.)

A görögök nem csak a hódító törzsekből, hanem abból az őslakosságból is áll, melyet felülrétegzett, így a hagyományok csak viszonylag lassan változtak.

Előzmény: fehérekelőttiindián (4710)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.06 0 1 4712

Khm. A 4.705-ben te jöttél a dór nőkkel (Spárta).

 

Műkénét akháj alapításúnak tartják. A környéke ugyan korábban is lakott volt valamennyire, de a várost már ők. S az akhájok egyértelműen a klasszikus kor előttiek.

A dór bevándorlás szintén.

 

Hükszoszok nem jártak arra. Eléggé messze lett volna az nekik.

 

A görögök indoeurópaiak. Szintén görögök lévén, az akhájok is.

(Míg a hükszoszok nem.)

 

 

Megj.: Egyiptom egyértelműen mezőgazdasági társadalom volt.

Csak nem azt mondod, hogy ott a nők voltak privilegizált helyzetben??

Előzmény: kitadimanta (4711)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.06 0 0 4711

"1. Mükéné akháj város volt, nem "egyesek szerint", hanem az és kész."

A lakosságot egyes kutatók a hükszoszokkal hozzák összefüggésbe,  mások indoeurópai eredetűeknek (akháj) tartják, a görög történészek pedig helybélieknek...

A lényeg, hogy görögök voltak.

 

"Egyenrangú majd akkor lesz ott a nő, ha ott harcolhat az "egyenlők" (homoios, a tősgyökeres spártai hopliták) soraiban. Tudsz ilyenről? :D"

Nem a spártaiakról, athéniakról beszéltem, hanem a görögökről, és elsősorban azokról, akik még a klasszikus görög kor előtt éltek.

Az egyenrangúság mindig attól függött, milyen függésben voltak a nemek egymástól. A mezőgazdasággal foglalkozók esetében (akiknek nem a harc volt az erősségük) a nő volt kiemelt pozícióban, a harcos társadalmakban a férfi.

Előzmény: fehérekelőttiindián (4708)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.06 0 1 4710

A pelaszgok nem görögök voltak, így aztán őrájuk nem stimmel a görög alap-lakosság kifejezés(ed).

 

Azon senki nem vitatkozott, hogy hajdan voltak matriarchális társadalmak, meg Földanya mint legfőbb Isten(nő), stb., az összes ezzel kapcsolatos eddigi megjegyzésem arra vonatkozott, hogy ezek az ógörögökre nem igazak. Sem az akhájokra, sem a jónokra, sem az aiolokra, sem az aitólokra, sem a dórokra. Ettől még a minószi lányok lehettek öntudatosak, járhattak fedetlen kebellel, s bikajátékokra is, csak hát, ők még nem görögök voltak.

 

(Megj.: A görögök, mire a Balkánra és a szigetekre értek, sokkal inkább hajósnép (ebben - hajózás - a dórok a kissé kivételek), mintsem állattartó nép voltak. Azaz, nem mint pásztortársadalom voltak patriarchálisak. Hellasz területe (ebben Thesszália némileg kivétel) amúgy sem alkalmas nagyállattartásra (szarvasmarha, ló), a szigetek meg aztán pláne nem.)

Előzmény: kitadimanta (4709)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.06 0 0 4709

"Már bocs, de a görögök vallásában Zeusz a főisten, s szerintem ő nem igazán nő."

Mert a későbbi görög társadalom patriarchális berendezkedésű volt.

Ökölszabálynak tekinthető, hogy a letelepedett, jellemzően mezőgazdasággal foglalkozó társadalmak anyajogúak, míg a mozgékony, állattartók apajogúak. Az utóbbiak általában harcosabbak, terjeszkedőbbek a jobb legelők megszerzése okán.

A görög alap-lakosság letelepedett volt,  ennek felülrétegződése a harcos törzsek által eredményezte a az eltolódást a patriarchális rend kialakulása felé.

Ugyan ez zajlott Indiában az árja törzsek betörése után, Mezopotámiában az akkádok, asszírok hatalomra jutása után, Kánaánban a héber hegemónia megszerzése után...

Előzmény: fehérekelőttiindián (4707)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.06 0 1 4708

1. Mükéné akháj város volt, nem "egyesek szerint", hanem az és kész.

Viszont semmiféle zikkuratokat nem építettek, s nem téglákat használtak (mint lásd Mezopotámia).

(Amúgy - nevezzük analógiának - a török időkben Magyarországon is megjelentek a füles bástyás várak, mert az ágyúk korában már ezek voltak a célszerűbbek, de ettől még nem lett a magyar kultúra itáliai eredetű. Egyszerűen csak átvettünk egy új technikai vívmányt. Az akhájok - mint jó hajósnép (egyesek (de szép szó! :D) őket is a 'tengeri népek' közé sorolják) - meg sokfelé jártak, láttak hát ezt-azt. Anatóliai településeket biztosan.)

 

2. "Mellesleg" ... Miután a dór - azaz legjellemzőbben a spártai - modellben a férfiak alapvetően folyamatosan háborúskodtak, s a családtól külön éltek, teljesen természetesen alakult ki olyan egy olyan gazdasági modell, hogy a folyamatosan otthon levő valaki - az asszony vagy egy már öreg férfi (már ha sikerült megérnie) - irányítja a gazdaságot. Mint gondolom tudod, már a fiúk is igen hamar elkerültek a családból, hogy harcosi nevelést és kiképzést kapjanak. Nem beszélve arról, hogy a spártai harcos életmódból - tudod, "pajzsoddal vagy pajzsodon" - következően bőven volt arrafelé özvegy nő.

Egyenrangú majd akkor lesz ott a nő, ha ott harcolhat az "egyenlők" (homoios, a tősgyökeres spártai hopliták) soraiban. Tudsz ilyenről? :D

(Az, hogy a többi görög nőnél jobb helyzetben lehettek/voltak, még semennyire nem jelentett a férfiakkal való egyenjogúságot, s ilyet az a szegedi egyetemi pdf sem ír/állít, ahonnan az idézeted vetted. (Amúgy azt miért nem hoztad, amit az athéni nőkről írtak, ugyanott, rögvest a dór nőkről szóló rész után? Mert az nem igazolja, sőt ..., a korábbi szövegeiteket és a prekoncepciótokat?))

Előzmény: kitadimanta (4705)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.06 0 0 4707

"Nincs olyan patriarchális társadalom, ahol nőisten legyen a vallás középpontjában"

 

Már bocs, de a görögök vallásában Zeusz a főisten, s szerintem ő nem igazán nő.

De nyugodtan szólj, ha ezt te másképp gondolod. :D

Előzmény: kitadimanta (4704)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4706

"Magyarán más az eredetük. Nem egymás változatai."

A MAG, MAH szavak kétség kívül rokonok. Ezt a jelentésük (is) igazolja.

A sumer MAH = "high, exalted, great, lofty, foremost, sublime." (magas, fennkölt, nagyszerű, magasztos, legelső, fenséges.)

Az élet a MAGból ered, ez a legelső, ebből növekedik az élet, átvitt értelemben az élet tudását hordozza magában.

 

"Az egyiknek a "mo" mozgást jelentő gyöke van,"

Ez Ok.

 

"míg a másiknak a "go" görbedést jelentő a gyöke."

Ez viszont egy sületlenség. Hol látsz görbeség jelentést bármelyik gyökben?

C-F itt nagyon mellélőtt...

 

"A mag szó a gam megfordításából keletkezett, mint pl. gumó."

Csak az a baj, hogy ma már egyetlen szavunk sincs GAM gyökkel...

Ráadásul a MAG gyökkel semmilyen jelentésbeli kapcsolata nincs.

 

Előzmény: ketni (4703)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4705

"De az meg még nem görög, hanem - még a görögök előtti -"

A minoszi kultúra eredetét Anatóliába helyezik, ahol a Napistennőt tisztelő hattik is éltek. A knósszoszi uralkodó pecsétjén a Nagy Istennő a központi alak, két oroszlánnal, pont olyanokkal, mint a mükénéi oroszlános kapun láthatók. 

Mükéné görög város volt, egyesek az akhájokkal azonosítják lakóit. Minden esetre építkezési stílusuk szintén Anatólia, ill. Mezopotámia irányába mutat.

"Mükéné az első görög város, melynek volt akropolisza, ez a nyugat-mezopotámiai, szíriai és hettita palotakomplexumból eredő fellegvártípus."

Ezt a kutlúrát söpörte el a dór invázió.

Mellesleg még a dór társadalomban is kvázi egyenrangúság uralkodott a nemek között, ellentétben más törzsek bevett gyakorlatával.

"A dór nők nagyobb szabadsággal és gazdasági hatalommal rendelkeztek, mint más görög etnikumok asszonyai. Tulajdont birtokolhattak, férjük birtokát irányíthatták, és sok háztartási feladatot rabszolgákra bízhattak."

Nézz utána...

 

Előzmény: fehérekelőttiindián (4702)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4704

"Az istennőké lehetett, de a hétköznapi, valóságos nőknél nem volt az."

A kettő (az istennők és a nők tisztelete) egymástól elválaszthatatlan. Nincs olyan patriarchális társadalom, ahol nőisten legyen a vallás középpontjában, s ennek megfelelően a nők is másodrendűek.

 

"Nem hogy a színházi előadásokban nem szerepelhettek, de még az olimpiai versenyeket se nézhették nők."

Ez már a későbbi időkre jellemző.

Előzmény: fehérekelőttiindián (4699)
ketni Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4703

"A MAG másik változatának (MEG) jelentése is hasonló"

Ha megnézed a Cz-Fo-ban a mag és a még címszavakat, azt lehet látni, hogy nem ugyan az a gyökszava a két szónak.

Magyarán más az eredetük. Nem egymás változatai.

Az egyiknek a "mo" mozgást jelentő gyöke van, míg a másiknak a "go" görbedést jelentő a gyöke.

(A mag szó a gam megfordításából keletkezett, mint pl. gumó.)

Előzmény: kitadimanta (4673)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4702

"a kezdeti és legősibb felállásra"

 

De az meg még nem görög, hanem - még a görögök előtti - pelaszg és leleg.

Mint ahogy a Kükládok ősi női szobrai is.

 

Ha meg nagyon-nagyon a kezdeti, akkor kőkori, s neandervölgyi.:)

 

Előzmény: Igazság80 (4701)
Igazság80 Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4701

Gondolom ő a kezdeti és legősibb felállásra gondol még.  Hiszen hozzá is írta :

 

"Később persze változott a helyzet..."...

Előzmény: fehérekelőttiindián (4699)
Igazság80 Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4700

"Ezek közül egyik sem nőnemű..."

 

Hát azt már nagyon könnyű elérni hogy az legyen.  FOLYÓ  formát  FOLA/FOLÉ  írjuk meg és máris kész a varázslat.))    De még csak át se kell írni ha épp nem akarják :    Elég csak felhasználni mondjuk a  birtokos ragozású formáinkat ehhez, mondjuk  FOLYÓ-É,  FOLYÓ-JA,  FOLYAMÉ  vagy a FOLYAMA  szavainkból még válogathatnának is kedvükre. 

 

ATHÉNÉ forma éppen  mondjuk ki is rakta a NÉ/NŐ szavunkat kerek perec.))...

Előzmény: fehérekelőttiindián (4697)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4699

"hasonló lehetett"

"egyenrangúság felé tendált"

 

Nem.

 

Az istennőké lehetett, de a hétköznapi, valóságos nőknél nem volt az.

Az acháj is egy harcos társadalom volt.

A jón meg hajós. Nem akartak idegen férfiakat az otthon maradt asszonyok közelében, semennyire se.

Nem hogy a színházi előadásokban nem szerepelhettek, de még az olimpiai versenyeket se nézhették nők.

S:

"Az ókori görög társadalomban a nők ritkán bírtak hatalommal. Számos városállamban kimondottan másodrendű polgároknak számítottak, akik nem vehettek részt a politikában, nem birtokolhattak saját földet, és nem örökölhettek vagyont." (a https://mult-kor.hu -ról)

Ez is kissé ellentmond az állításodnak. :)

 

Amúgy hány ógörög nő nevét tudod - nem istennőkét -, nem anyai (mint Nagy Sándor anyja) és nem feleségi (mint Periklészé vagy Szókratészé) és nem királylányi minőségben, Szapphóén kívül? Még valamelyik híres Püthia rendes nevét se nagyon (minden ottani - Delphoi - jósnőt "Püthia"-nak neveztek). No és hány ógörög férfiét? Mindenféle foglalkozással.

Ugye-ugye?

 

 

(A rómaiaknál egy idő után, már némileg más volt a helyzet, volt, lehetett a nőnek saját vagyona.

De ettől még ott is a családfő uralma alatt élt. Teljességgel a maga ura akkor lehetett, ha már se apja, se fiútestvére, se férje, se fia.)

Előzmény: kitadimanta (4698)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4698

"Konkrétan az ógörög társadalomról volt szó, s nem bármelyik másikról."

A megjegyzésem az ókori görögökre is vonatkozott, s mindazokra a társadalmakra, ahol az istennő tisztelete fellelhető.

A térség - ahol a görög városállamok kialakultak - kultúrális része volt Eurázsia déli régiójának, ahol az istennő megbecsült alakja volt a vallásnak.

Így a dórok betörése előtt (mükénéi kultúra) hasonló lehetett az istennők megítélése, ezzel együtt a nők helyzete is az egyenrangúság felé tendált.

Később persze változott a helyzet, ahogy a többi kultúrában is...

Előzmény: fehérekelőttiindián (4690)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4697

"FOLYÓ/FOLYAM/FOLYÁS"

 

Ezek közül egyik sem nőnemű, tehát nem használhatja fel teljességgel "tetszése szerint".

 

De a folyamosz tetszik. :D

A foliamos folamos megfejtése meg különösen. :D

Előzmény: Igazság80 (4693)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4696

"Magyar MOZI  szónak is a mozgáshoz van köze ugye a mozgóképek  által,  bár  a szláv vonal akár teljesen más is lehet.  De  mozgáskapcsolatú is akár lehet..."

Én is ebbe az irányba mozdultam, jó eséllyel helyesen, lásd előbbi hozzászólásomat.

Előzmény: Igazság80 (4689)
kitadimanta Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4695

"A "zene"  dologhoz áll közel ez az "angol" SING  meg a SONG  is.   Magyarra fordítva  ZENG és ZSONG,  száll az ének zeng      a dal."

Igen, ezzel nincs is semmi baj, a magyarban számos gyök kapcsolódik hozzá, és a hang is kiérződik, amit utánoz, így az ősi jelentése is "könnyen" visszafejthető, A muzsika MU/MŰ stb. ősgyököket elég problémás beazonosítani. A múlik, mutat, munka... szavak jelentéseit nehéz összehozni a zenével...

A muzsika szó gyöke két változatban is megtalálható: MUZS és MUZ (muzikális),

Valószínűleg ez utóbbi lehet az eredeti, ennek érdemes a nyomába eredni:

Magam elé képzelem őseinket, akik eljátszották az állatok mozgását, egy-egy vadászat jeleneteit, amit nyilván ritmusos táncszerű lépésekkel, hangok kíséretében adtak elő.

Megjegyzem, az állatok mozgása eleve ritmusos, így az utánzat sem lehet más. (lásd a természeti népeknél). Ez lehetett a zene őse, amihez később ütő, fújó, majd húros hangszereket is készítettek. Ebben a képben a mozgásé a főszerep, s amennyiben ebből indulunk ki, - s nem a zenei hangokból - akkor a MUZ(s)ika szavunk a MOZgás szó gyökével mutat igen szoros jelentésbeli kapcsolatot.

 

A MŰ gyök is a mozgáshoz kötődik, hiszen a gyök jelentése: utánozni,  az eredetit lemásolni.

Előzmény: Igazság80 (4688)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4694

A semlegesnemet nem élőlények harmadik nemeként használják, hanem pl. tárgyakra.

Úgyhogy felesleges hermafroditáznod, annak ehhez semmi, de semmi köze.

(Hogy aztán az asztal miért semlegesnemű, ha a szék meg nem az, azt kérdezd meg attól, aki anno így találta ki. Biztos valamelyik Múzsa súgta így.)

 

Az első egyiptomi írások közül jónéhány gabonakészletekről szól, földről, (öntöző)vízről, hajórakományokról. Könyveltek. Készleteket, meg hogy ki mennyit adózzon. Az nem vallási célú írás. Az írnok meg nem pap. (S hogy egységes írás lett, az bizony az írnokoknak köszönhető.)

 

Előzmény: Igazság80 (4692)
Igazság80 Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4693

A görögnél  ez a "nemek "  szerinti besorolás hangalakja körülbelül csak annyit tesz hogy teszem azt van a FOLY  szótövünkből  megalkotható  FOLYÓ/FOLYAM/FOLYÁS  szóhármasunk,  és  mondjuk ezekből  épp a számára  megfelelőnek ítélt és kijelölt nem alakját használná fel.   És  mondjuk hímre sorolt esetén előrukkolna a  "folyás"  görögösre írt  FÓLOS  (FOLOSZ)  alakjával.))   Meglévő szavakat használ tetszés szerint fel...

Előzmény: Igazság80 (4692)
Igazság80 Creative Commons License 2025.02.05 0 0 4692

Az ősmag(yar)  nyelv nem ismer nyelvtani nemek szerinti megkülönböztetést (szerencsére),  ezt  a hókuszpókuszt már jóval azután találták ki,  mikor ez a ragozott szókészlet/szókincs  már  jelen volt, példánkban most a görög nyelvben.

 

Teljesen mindegy hogy utólag ki minek nevezi meg azt a szóvéget mondjuk,  aminél kismillió esetben beazonosíthatjuk a magyar melléknévképzőnket (egész szóval együtt) .   Tehát amikor a magyar AGYAG  szó odaát görögben PILOS,  akkor  én azt nagyon jól tudom hogy ez a PIROS  szavunk atompontosan ,  mert arrafelé magas vastartalma van és valóban vöröses a színe. 

 

És baromira nem kell azzal foglalkoznom hogy utólag most a hermafroditák vagy a transzvesztiták,  vagy  a jó ég tudja  mifélék közé sorolják ezt be.))  Mert számomra ez nem érdekes már,  nekem az az érdekes az egészben hogy  egy magyar nyelven készre ragozott  szó van újra előttem egy "idegennek" mondott nyelvben sokadik ezredjére.  

 

Vagy itt van a PAPIRUSZ,  amit Ancient Greek  vezetnek vissza, tökéletesen érthető az egész magyar nyelven, és elemeiből felépíthető :    PAP+ÍR+ÓS  magyar melléknévképzés van a szavunk végén.  És miért ez a neve?...   Hát mert a szavunk történeti háttere az hogy erre a papirusztekercsre bizony a papok írtak  rá először a megnevezésekor,  és így PAP+ÍRÓS  lett a neve !  

Ez egy összetett magyar kifejezés melléknévképzővel a végén,  teljesen irreleváns hogy a görög nyelv melyik fiókba rakja be mert a lényegen nem változtat :   Ez egy  színtiszta magyarul épített kifejezés. 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MÚZSA többesszámban MÚZSÁK >>>>>> ebből  MUZSIKA már önálló kifejezés >>>>>>>  melléknévképző toldással MUZSIKÁS/MUZSIKUS alakok képezhetőek, utóbbi már főnévként is használva személyre.  Ez lehet a logikus szórend születési sorrendben.   Tök mindegy a görögök nemi identitásos hókuszpókusza, a  szavaink különböző alakjai már ismertek voltak számukra,  megvoltak azok már a készleten.))  

 

Nyilván botorság tagadni a MÚZSÁK és MUZSIKA kapcsolatát,  hiszen gyakorlatilag szinte nem is  létezik olyan ábrázolása a múzsáknak festményeken,  ahol ne lennének  hangszerek a képeken.  MÚZSÁK akkor is nők voltak  ha  a görög épp transzvesztitának nyilvánítja a MUSZIKI  szavát vagy épp hermafroditának, engem azt sem érdekel.)) Ez a MUSICA dolog  amúgy sem tisztázott az etimológusoknak  hogy az így képzett szó most hellén é vagy latin lesz eredetileg.   De a vitát eldöntöm, mert ez magyar.))  Fent levezettem pontosan hogyan épül fel, a mi nyelvünk ragozza fokról fokra ezt az egészet...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: fehérekelőttiindián (4691)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.04 0 1 4691

A musziki (zene) szó semlegesnemű főnév. Nem nőnemű.

A muszikosz (zenész) ebből lett, közvetlenül legalábbis mindenképpen, s nem a Múzsákból.

Hímnemű, s semennyire nem véletlenül.

 

(Amúgy az nem tűnt fel, arra nem is emlékeztek, pedig a közoktatás része volt, hogy az ógörög színházakban a női szerepeket is férfiak játszották? "Tisztességes nő" nem szerepelt idegen férfiak előtt, bármily jól is énekelt vagy zenélt. Tehát, hivatásos zenész sem volt. Ha mégis, akkor leginkább a kikötői bordélyban ... Hogy rabszolgalányok hol és mit és kinek és miért, az meg külön tészta.)

 

Amúgy meg, miért akarnak olyanok görög szavakat szófejteni, akik a görög nyelvtan legalapvetőbb dolgaival sincsenek tisztában???

Előzmény: Igazság80 (4680)
fehérekelőttiindián Creative Commons License 2025.02.04 0 1 4690

Konkrétan az ógörög társadalomról volt szó, s nem bármelyik másikról.

E tekintetben tökmindegy, hogy mondjuk a majáknál mi volt a helyzet.

Előzmény: kitadimanta (4681)
Igazság80 Creative Commons License 2025.02.04 0 0 4689

Hát igen, kicsit szövevényes visszakeresni hol kezdődött el.   Magyar MOZI  szónak is a mozgáshoz van köze ugye a mozgóképek  által,  bár  a szláv vonal akár teljesen más is lehet.  De  mozgáskapcsolatú is akár lehet...

Előzmény: kitadimanta (4687)
Igazság80 Creative Commons License 2025.02.04 0 0 4688

A "zene"  dologhoz áll közel ez az "angol" SING  meg a SONG  is.   Magyarra fordítva  ZENG és ZSONG,  száll az ének zeng      a dal.  

 

És az Ázsiai formák is igen.

 

MÚZSÁK  ügyében  a MŰ  szavunk az egész szótöve szerintem, hiszen MŰ-vészekről  van szó, zene-MŰ  amit előadnak  ha épp zenélnek...

Előzmény: kitadimanta (4686)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!