A dolog nagyon egyszerű. Az adott vonalszakasz munkanapi és hétvégi utasforgalma, utazási igényei a reggeli időszakban igen eltérőek egymástól. Munkanapokon hivatásforgalom + távolsági forgalom, míg hétvégén regionális forgalom + távolsági forgalom a jellemző. A munkanapi hivatásforgalmat egyrészt a Városi Park tmh. környéki munkáltató(k), valamint a középiskolák determinálják. Az előbbi helyen 6:00, az utóbbiaknál 7:15-7:30 között van a kezdés (vagyis a 37429 későbbi közlekedtetése nem lenne célszerű).
A még érvényes menetrendben az első - és egyetlen - reggeli páros vonat elég idétlen menetvonalon közlekedik, igazából egy igénytípust sem szolgál ki maradéktalanul, nemhogy kettőt-hármat. A vonat ugyebár 6h előtt néhány perccel landol Városi Parknál, ahol a munkásoknak van 2-3 percük, hogy beessenek. A távolsági utasoknak emiatt Félegyházán 28 percet kell szobrozniuk emiatt, a diákforgalomnak pedig a 6:03-as félegyházi érkezés finoman szólva is csak a "nem megfelelő" jelzővel illethető. A dolgot a hétvégi időszakban az is cifrázza, hogy bár munkások nincsenek, a távolsági utasok mégsem érkezhetnek "csoportba" Csongrád felől...
A menetrend egyértelműen mutatta, hogy ezeket az igényeket egyetlen vonattal kielégíteni nem lehet, ahogy egy popsival is igen nehéz több almásderest megülni. Így ketté lett választva a reggeli időszakban a munkanapi és a hétvégi forgalom. Ez szvsz. nem probléma egy ilyen mellékvonalon, kicsit városi közlekedéses utánérzése lehet az embernek, pl. érdemes megnézni a HÉV-menetrendeket. És hát ez is HÉV volt valaha, ugye? :-) De ne ijedezzen senki, e két dolgot nem kívánom reláció-analízis alá vonni :-)
Vegyük a munkanapot: a félegyházi 5:25-ös érkezés a munkások kényelmesebb munkahelyre érkezését, valamint Kiskunfélegyháza állomáson Szeged, Gyékényes és Budapest felé történő csatlakozást biztosítja, melyek közül főképp a 7009-hez való csatlakozás lehet vonzó az utasok számára. A 7:05-ös érkezés a későbbi hivatásforgalmi igényeknek (diákforgalom, hivatali kezdés) felel meg, valamint kissé nagyobb várakozással csatlakozást ad Szeged, Budapest és Kaposvár felé.
Hétvégén inkább csak a távolsági, valamint az időhöz kevésbé kötött regionákis forgalom (pl. bevásárlás, piac, stb.) a jellemző. Ezért itt a fixaideál óraharmincas szimmetria lett alapul véve üzemkezdettől, mely a félegyházi csatlakozásokra épül, bár a vonal feles szimmetriája és a Délkörvonatok félegyházi csatlakozása sajnos a nyugati irányú utazást érinti hátrányosan. De ez jelen körülmények között kivédhetetlen. Az üztemkezdet is 60 perccel későbbi, de ez nem hiszem, hogy komoly gondot jelentene, mivel jelenleg sincs ilyen jellegű kiszolgálás, valamint ha belegondolunk, nem nagyon tartom azt valószínűnek - legfeljebb koller andor kijavít - hogy Szentes, Csongrád és Gátér településekről komoly igény jelentkezne szombaton és vasárnap 7:15 körüli budapesti érkezésre.
Ez így ebben a formában nem teljesen fedi a valóságot. Ha a "vidéknek" valami nagyon, de nagyon nem felel meg, igenis kinyithatja a száját. Ahogy ez Pécsen kívül máshol is működött/működik. Ja, hogy nem történt meg? Hát kérem, akkor a helyi Start szerint minden frankó lehet.
Az IC az más, Celldömölk felé a gyorsok mennek. Az első és az utolsó IC szerintem térjen is el, ha úgy jobb. Pécsen pont ebbe nem szóltak bele, és jól el is lett cseszve a dolog. :(((
Na jó, csak egy példa: pl nem lett volna Szombathelyről reggel 9-re Budapestre érkező IC, mert ugye Szhelyen a páratlan órai pókból indulunk stb. Meg valószínűleg több más dolog sem tetszett nekik, pl utolsó IC indulása Pestről.
Légy szíves, egy kicsit legyél körültekintőbb. Van, akinek nincs arra lehetősége, hogy sokat utazzon, kiránduljon az országban. Neked szerencséd volt, mert volt lehetőséged arra, hogy az ország másik végében tanulhass, ami ugye majdnem minden hétvégén egy oda-vissza utat jelentett (vagy legalábbis kéthetente). Akkor még olcsóbb volt a vasút, volt rá lehetőséged, hogy rárérő idődben bejárhasd az ország nagy részét (ne feledd, a szülői támogatás mellett és az országos viszonylatban sem rossz ösztöndíjad mellett még MÁV-ösztöndíjat is kaptál!). Az utazgatást folytathattad a diploma és az első gyerek közötti időszakban, annyi különbséggel, hogy már egy MÁV-szabadjeggyel a zsebedben. Tedd össze a kezed, hogy erre lehetőséged volt. Másnak nem, vagy kevesebb lehetősége van erre, vagy anyagi, vagy egyéb (pl. a szülők hozzáállása miatt). Annak idején Szegeden nekem kétszakosként, 4,5 körüli átlaggal havi 8-9 ezer forint körüli ösztöndíjam volt. Ha volt lehetőségem, utaztam, amikor nem, akkor csak a Szeged-Orosháza táv maradt. Ph.D-sként már többet utazgattam, igaz, ehhez az kellett, hogy mellette félállásban dolgozhassak. Főállású tanráként már jóval kevesebbet utazhattam, egyrészt az időhiány, másrészt az anyagiak miatt (különösen az "általános" 50% megvonása óta). Jövőre még kevesebbet fogok, egyszerűen anyagi okok miatt. A kirándulások tényleg nagyon hasznosak, különösen, ha nyitott szemmel (és szívvel) jár az ember.
A topiktárs a sok kinyilatkoztatás után, végre kérdez. A kérdések stílusa illetve tartalma ellen sem lehet kifogás.
(azt megnézném, hogy oldod meg azt, hogy a távolsági buszok a vízműhöz a Fornetti gyárhoz, meg a Transelektrohoz is bemenjenek, valamint ne szegjék meg a benzinkút utáni közlekedési táblák adta parancsot.)
Nem is tudom hol írtam már, hogy a paranoia tovaterjedt az ütemes menetrend topicjából. Ezt csak akkor viccnek szántam, de ahogy látom most már valóság :((
Kár volt elárulnod a megoldást! El fogja intéztetni a haverjaival, hogy a távolsági buszok továbbmenjenek a Gépgyárig. Azután fújhatjuk a vonatainkat...
Igen, ott van a Transelektro gépgyára, Kiskunfélegyháza legnagyobb foglalkoztatója. A vasúti megálló 10 méterre van a gyárkaputól. Hétköznap a korai vonattal van lehetőségük a műszakos dolgozóknak menni. (távolsági busz itt nem játszik)
A 7 órás félegyházi érkezésű vonat, meg az iskolások érdekeit szolgálja. Ti. a jelentős létszámú tanintézmények a vasútállomás tőszomszédságában vannak. (nem véletlen a 7010-s kocsimennyisége hajnalban. Sokszor még a 4 kocsi is kevés.)
Javaslom hogy nézz körül előbb az országban, azután sok mindent megértesz. Legénykoromban minden hétvégét az ország megismerésével töltöttem, főleg vasúti szemszögből. Nagyon hasznosnak ítélem ezeket a kirándulásokat.
Elég hülye logika ami itt megy: elvesz vonatot valahonnan, hogy máshová berakja. Ne jöjjön itt senki se a pénzzel, nem érdekel a monetáris megközelítés. Kíváncsi vagyok, ha a Volán járatbővítést végez valahol, akkor máshonnan ki kell-e húznia járatot a menetrendből. Gyanítom hogy nem. 1959 óta a mindenkori kormányzat a vasutat nyírja. Nem tudom megélem-e, amikor a közutat nyírják a vasút javára hasonlóképpen. (jelenleg 33 éves vagyok, de gyanítom az én életemben ilyen nem lesz)
Hát, kulisszatitkokkal nem szolgálhatok, de ha megnézed a tervezetet, akkor te is észereveszed. Konkrétan pl így ugye munkanapokon nincs ütem. Reggel "össze-vissza" vannak a vonatok, és pl a leendő 37429-nek is túl nagy Félegyházán a csatlakozása. Persze emellett alkalmasabb munkába és iskolába járásra.
Amúgy nézegettem azokat a reggeli vonatokat, és azon gondolkoztam, hogy nem lehetne-e a 37429-37410 párost mondjuk 10-15 perccel későbbre rakni, mert így Félegyházán nem lenne 25, hanem mondjuk csak 10-15 perces várakozás a Hibridre, és Szentesen is 7 óra körülire tolódna az érkezés. Vagy ennyire fontos, hogy pl Félegyre pont reggel 7-re érkezzünk, és nem lenne jobb egy kicsival később? A területileg illetékes RKI-s szakértő véleménye is érdekelne. Persze lehet, hogy van olyan körülmény, ami a menetrendből nem látszik ide....
Én is megkérdezem, mert válaszodat nem értem: milyen ára volt az utazási igényekhez igazodó menetrendnek a Szentes-Kkf vonalon? Nem kódolt, hanem szöveges választ kérek. Köszi.