Sziasztok!
Ebben a cikkben van egy rövid utalás a V-Boxer motorelrendezésre.Helyes ez?Szerintem nem!
"
BMW R1200S - motorozz másképp!
Hogyan is lehet találóan jellemezni a BMW motorokat? Jók, de mégis annyira mások! És ez az, ami miatt annyira megosztja a motorosokat!
Tradícionális, fekvőhengeres boxer, (szerintem) minden előnytől mentes, elavult konstrukció, mégis a BMW tulajok szerint a világ legjobb motorjai és semmi pénzért nem cserélnék más márkára! Ez a fajta márkahűség szinte egyedülálló a világon! Vajon mi lehet a BMW-k titka? Egy R1200S segítségével próbáltam erre fényt deríteni a szerény eszközeimmel.
A motort a BMW Magyarországtól kaptuk meg, amit ezúton is szeretnénk megköszönni.
Akkor kezdjük a marketing szöveggel: Az R1200S a márka egyik legsportosabb képviselője (S = Sport). Az erőforrása a legizmosabb (122LE) boxer, amit valaha is szériában gyártottak. Az általunk tesztelésre kapott példány ráadásul további extrákkal volt felszerelve:
- 6 colos felni 190-es hátsó gumival
- OHLINS rugóstagok elöl, hátul
- ABS
- több fokozatú markolatfűtés (ez bizony nagyon hiányzik a gixeremről)
Az első kettőnek sport motorról lévén szó láttam értelmét, de a többi extra elgondolkodtatóvá tett márka által kínált sportosságot illetően.
Indulás előtt részletesen elmagyaráztattam, hogy mi hogyan is működik a verdán, mert bár BMW-n régóta nem ültem, de annyit azért tudtam, hogy nem minden úgy van rajta, ahogy azt a józan ész (ill. a megszokás) diktálná. Alkalmi oktatóm külön felhívta a figyelmem, hogy bár ez egy sportgép, de nem ellenfele mondjuk egy GSXR1000-nek.
Ezt mondjuk helyből gondoltam. Épp ez volt az egyik ok, amiért autóval és nem motorral mentem el a BMW-ért! Az nyilvánvaló, hogy nem fogok majd adrenalintól remegő térdekkel leszállni a motorról, de arra azért mégis kíváncsi voltam, hogy mit tud nyújtani egy 3,5 millás 1200-as boxer 2006-ban.
Szeretném mindenkinek előre jelezni és persze én is igyekszem elkerülni azt a hibát, hogy rögtön a japánokhoz hasonlítsam. Ez a motor teljesen más világ! Szerintem legalább annyira szubjektív motor, mint egy Ducati vagy H-D! Bizonyára kevesen vannak, akik igazán rá tudnak érezni a márka eredeti ízére. De feltételezem, hogy nem is az a célja a bajoroknak, hogy 10 motorból 9 BMW legyen!
De nézzük a BMW-t a gyakorlatban:
Úton vagyok. Minden úgy történt ahogy előre mondták! Irányjelzés helyett a dudát nyomom, mire a forgalom résztvevői kérdően néznek rám! Mi bajod van öreg? Erre a plexi alatt mormogom, hogy BMW-vel megyek ba'mmeg!
A kezdeti sok furcsaság bár nem múlik el teljesen, egy idő után a figyelmem a motorról egyre inkább az útra ill. motorozásra terelődik! Próbálgatom, hogy miként viselkedik?! Hogyan veszi a blokk a fordulatot. Milyenek a fékek? Hogyan kanyarodik? stb.
Hirtelen egy nagyobbacskát kell fékeznem. Közben egy kisebb bukkanó elemeli az első kereket a földről és a motor az istennek se akar lassulni! Ja ABS- kapcsolok. Mindjárt kikapcsolom ezt a sz... szerkezetet. Végül megkegyelmezek neki. Ha nem próbálom ki sose tudom meg, hogy milyen! Szóval az ABS marad egyelőre, de azt egyből tudom, hogy nem nekem való.
A fékek: elöl 4 dugós BMW feliratú fékek fém fékcsövekkel. Semmi panasz nem lehet rájuk. Tisztességesen lassítanak. A volt XJR-em bársonyos fékei jutnak róla eszembe. Élmény vele fékezni, ahogy lágyan, de mégis határozottan adagolható a fékerő.
Az egész motorról nekem alapvetően nem a sportosság jut az eszembe. Inkább a laza könnyed motorozás, megtámogatva kiváló minőségű alkatrészekkel. A blokk fantasztikusan dolgozik, eltekintve a boxer feelingtől, ami valakinek vagy bejön vagy nem.
Én az utóbbi táborba tartozom, de ez nem von le semmit az 1200-as teljesítményéből. 2000-től már emberesen húz és ezt 8500-ig abba sem hagyja. Szerintem ez igen szép teljesítmény egy 1200-as 2 hengerestől. Az ember azt hihetné, hogy 7000-től már csak köhög és hörög, de erről szó sincs. Sőt itt van a nyomaték csúcsa (112Nm)!
Futómű: mint említettem OHLINS rugóstagok vasalják ki az út egyenetlenségeit. De itt is pontosítanom kell. Forszírozott tempónál szó nincs a hullámok vasalásáról. Inkább végighullámzik a motor egyik kanyarból a másikba. Olyan az érzés, mintha valami supersport enduróval vágtáznál az aszfalton, ami azér elég pépes érzés a nagy rugóutak és a lágy rugózás következtében.
Tehát aki azt hiszi, hogy itt egy kőkemény plexi mögé kuporgós gépről van szó, azt nagyon ki kell ábrándítsam. Mint szinte a legtöbb BMW-n ezen is érződnek a túrázás gyökerei. Komfort és kényelem. Rendkívül laza testtartás és kényelmes üléspozíció. Egyszerűen élvezet vele a motorozás. A percek és a km-ek szállnak sebesen.
Előzgetem a kocsikat. A gázmarkolat minden utasítását a V2-es blokk azonnal lereagálja. Mielőtt bárki is felháborodna, hogy V2-t írtam, annak jelzem, hogy a boxer speciális (180 fokos) V motor.
Nagyon pepec a gép! Bevallom, hogy futóművileg többet, blokk vonatkozásában pedig kevesebbet vártam. Ehelyett pont fordítva történt. Utólag ez nagy szerencse, mert az OHLINS-eket úgyis oda állítja az ember ahova akarja (feltételezem, de mint mindig, most se tekergettem semmit a futómű beállításain).
Egyre jobban tetszik a gépezet. Egy gondom van: az a plexi. Pont a fejemre vezeti a menetszelet. 160-ig nem gond, de felette már némileg zavaró.
A másik problémát az index megfelelő használatán kívül a váltó okozta. Bár igen puha kapcsolású, de nekem a fokozatok túl közel voltak egymáshoz.
Az üres megtalálása több alkalommal is gondot okozott annak ellenére, hogy a nagyméretű információs kijelzőn még az aktuális sebességfokozatok is megjelenítésre kerülnek.
Ez igen király cucc. Nagyon élveztem, mert sose tudom, hogy hanyadikban vagyok emiatt állandóan 7.-be akarok váltani majd minden motoron.
A motor bár első ránézésre nem feltünő módon, de tele van mindenféle szakmai finomsággal. (Nem véletlenül annyi az ára!)
- Diódás (18db) hátsó lámpa
- A legújabb trendnek megfelelően ülés alatti dob és tükörbe integrált irányjelzők
- CAN-bus technológiájú elektromos/elektronikus rendszer,
- informatív műszeregyüttes és elektronikus indításgátló
- Sportfékrendszer opcionális ABS-szel
- Hátul Evo-Paralever lengővilla, kardánhajtás
- Elöl stabil Telelever és meredekebb villaszög
- BMS-K motorvezérlő elektronika, kettős gyújtás, kopogásszabályozás,
- két lambda-szonda és háromutas szabályozott katalizátor.
A motor legjobb hatásfokon 98-as oktánszámú benzinnel működik, de kopogásszabályzó rendszerének köszönhetően 95-ös benzinnel is kifogástalanul üzemel, igaz ekkor némileg kisebb teljesítménnyel."
Hori
A cikket, a motorlandról ollóztam!