Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Persze a 375-ös is nagyon jó. Én már egyszer abba hagytam a modellvasútat. Addig az volt a célom, hogy minden magyar jármű, amit gyártanak a gyártók, meglegyen. Tele volt a lakás, és mégegyszer annyi pénz kellett volna, hogy el is induljanak. Hát nem. Három év alatt eladtam börzén a cuccost, minden szombat, még hobbynak is jó volt. Rengeteg embert ismertem meg, és még anyagilag is jól jöttem ki belőle. 3 év szünet, de kell a vasút, mondta azt hiszem Széchenyi István, meg én is. Úgy kb. 1966-1976 közötti időszak, a Hungaria és a 12 szám ott (még talán) együtt is, de szerepelhet.
Na, és miért inkább a 342-315 mozdony? Mert az gyorsvonatot is húzhat, és Bh(v)-ét is, talán.
A sok szöveg után egy életkép: Somogyszob, 1970. fotó Kristófcsák Tamás.
Ja, és BR 66-ból megcsinálható.
Meg ABmot, saját mellék kocsival és több Bzx-el, persze kályhással. Na, oda is jó a Dnz.
A 46000-es volt az első, ami elkészült. Bár nem annak fogtam neki legelőször. A kocsirészek összeragasztásánál kell nagyon figyelni, hogy ne legyen lépcső a két rész között.
A Dnz tengelytávjával egy darabig küzdöttem, ameddig végül sikerült a problémát megoldani. De végül sikerült úgy megcsinálni, hogy arányos legyen és működjön is.
A személyvonat elé jó a 375-ös is, azt lehet csinálni BR 55-ből. Sőt, talán még jobb is, mint a 342-es. De nekem sincs egyik sem. Az én személyvonatomat egy 403-as húzza, Kleinbahn alapra építve. Kissé torz a konstrukció, de ez volt megfizethető. A Klein Modellbahn 270-es szebb lenne, de méregdrága és ritka.
Meg vagyok győzve, az elsőnek már úgy is kireszeltem az ablakát. Hogy Neked már 46 000 vagonod is van! Szép a kocsid. Gratula! Tetszik a Dnz tengelytávja is. Most a Bz 52 000 szerelvény gyártása van napi-heti-havi renden. Istenkém, egy 315-ös mozdonnyal, jó, lehet az 342-es is. "Tovább is van, mondjam még?" Csak ídő legyen rá. Rizmajer
Sőt, nézd meg a klotyó helyét: hol a menetirány szerinti jobb elöl/bal hátul van, hol meg bal elöl/jobb hátul. Ugyhogy a jellegrajzot csak fentartással kezeld, nézegessed a képeket is, azok hitelesebbek!
De nézd meg az 52649-es kocsit: a budi ablaka ugyanakkora, mint a többi. Tehát reszeld csak ki! És arányaiban is ott lesz a helyén.
Nem voltak teljesen egyformák ezek a Bz kocsik. Ha megnézed ezt:
, akkor láthatod, hogy ennek az ablakai szélesebbek, minta nosztalicskás kocsié. Itt viszont tényleg keskenyebb a klozet ablaka. Akkora, mint a modell fülke ablaka.
Régen mindig volt ilyen egy személyvonatba besorozva.
Osztott ablakosan is jól néz ki, de én csak a jellegrajzon láttam 5+1 ablakos Bz-t, képen csak teleablakkal. (Persze lehet, hogy később tettek bele osztott ablakot egy felújítás során.)
Osztott ablakkal csináltam Bz 46000-est, de ehhez már két kocsit kellett összevágni. Az igy néz ki az életben:
És ilyen modellben:
A WC ablak nagyításában biztos, mert ha így marad, nagyon aránytalan lesz az ablak közötti lemezelt rész. Annál kevésbé zavaró a picit nagyobb ablak.
Nem haladtam a vagonnal, voltam az Északi J.J.? ban. Nem adom fel.
A Cseh modell csinál hasonlót, tudod a keskenynyomú kocsit, hát leaserrel biztos könnyebb, de még Ő is megnézte, hogy reszelővel és csiszoló vászonnal ilyen felületet lehet rettyinteni.
A mi vagonunk osztott ablakkal is jól nézne ki. Mi van a Dnz alatt?
Biztos vagy a WC ablak nagyításában? Nézted azt a rajzot?
Ha úgy gondolod, hogy elkészültél, akkor csinálj egy pár makrós képet a kocsiról, és akkor meglátod a hibákat, amiket szabad szemmel nem (nagyon) látsz. De aztán ne menjen el ám a kedved!
Pl. itt van az én Dnz kocsim: életben talán nem ilyen rossz, de ha ezt így megnézed, hát elég elkeserítő.(A felső kis lépcső majd festés után lesz felragasztva.) Persze a festés majd javítani fog a jelenlegi tarkaságon, mert a Da kocsim is jól néz ki (messziről) lefestve,matricázva.
Mondjuk a német egységkocsinak a legfőbb baja, mint donornak, hogy más a tetőíve, mint a magyaroknak. Különösen igaz ez a Dnz-re. A Bz-hez egy kicsit jobban hasonlít.
Apropó! Ha csinálod a korlátokat, akkor ahhoz vegyél félkemény rézhuzalt! Eddig 0,5-ös meghámozott drótból csináltam, de ez most félkemény 0.4-es, sokkal jobb. (Kivéve a kilincs, mert az lágy 0,35-ös.)
A képeden látható kocsi a II. vh. előtt (alatt?) készült, az ablakszáma sem stimmel. Szerintem szánd rá az időt, mert megéri. Nekem az első kocsiátalakításom egy hasonló, de 1. o. kocsi volt. Nem agyok egy gyakorlott modellező, csak kitartóan reszelgettem, igyekeztem megcsinálni azt, amire képes vagyok.
Az eredeti kocsi: És a modellem: (Veszprémben kaptam érte egy I. díjat.)
Ahogy nézegettem a korábbi terepasztalaidat, azt láttam, hogy szép dolgokat csináltál. Biztos vagyok benne, hogy képes vagy szépen, és nem csak hatásában megcsinálni ezt a kocsit. Ne aprózzad el a tehetségedet! Hajrá! Csináld meg szépre!
Én sokkal kevesebb átalakítást szeretnék, de adtatok pár ötletet.
A tetőt simára lecsiszolom, az oldaláról eltűntetem a bordákat kivéve középen és az ablak alatti vízvetőt.
A kilincset meghagyom.
A hátsó ablakokból csak a középső marad. És a létrát csak félig tűntetem el.
Itt látszik egy hátsó fal, félig van létra? Ez valami egyedi dolog lehet? De megtetszett. Nem a múzeumi pontosságú modell a cél, inkább a gyakorlás és az, hogy a jelleget visszaadja. (De ez is lesz annyira pontos mint a Roco gyorsvonati kocsijai :) )
Érdemes úgy körbevágni a matricát, hogy ne legyen feltünő majd a széle. Nekem a MÁV logót is sikerül a fehér rész mentén körbevágni, így nem mondható meg, hogy vizes matrica. Persz kell hozzá ügyesség, hogy pontos legyen. Egy jól vágó körömollóval könnyű.
Először a biztonság kedvéért én sima egyszerű spray-s fényes lakkal lefújom a felületét, hogy a fehér festék áztatás és a pozicionálás közben ne kopjon le.
Egy kis kupakba tegyél vizet, majd a kivágott matricát egy csipesz segítségével mártogasd bele párszor. Hagyd fél percig, majd vedd a hüvelyk és mutató újjad közé és óvatosan kezd "morzsolni". Csak finoman, hogy érezd, mikor válik külön a két rész.
Ekkor valamelyik széle felé told el a felső részt és a csipesszel tartsd a kellő felülethez.
Egy fogpiszkáló segítségével nyomd a felületre, a csipesszel pedig húzd ki óvatosan az alját.
Ha nem sikerül pontosan, nekem sima vízzel is működött az újraáztatás és pozicionálás. Persze csak a száradás előtt.
Van, mikor a felületre nem akar tapadni, esetleg később leesik.
Ilyenkor az áztató vízbe egy kevés matt szalvétalakkot vagy ragasztót teszek. Ezt bármilyen hobby boltban meg lehet venni, de jó bármilyen vízbázisú ragasztó is. A lényeg, hogy ne legyen sok és keverd el alaposan, hogy ne legyen csomós.
még pluszban lehet hozzáadni nagyon kevés barna vagy fekete temperát, és akkor az antikolt kocsihoz is jól illik...
H0-ban utazom ,de voltak TT-s síneim és elcseréltem erre a H0 mozdonyra de semmi nem működött. A lámpákat megcsináltam ,mindent összeforrasztgattam, de a kardánt nem tudom megoldani.
Most ideiglenes zsugorcsövet melegítettem rá ,amivel nem is lenne gond mert megy ,de már egy Fuggerth kocsi az ívbe megállítja . Valaki ha esetleg tudna ötleteket, akkor elfogadnám a tanácsokat az e-mail címemre.(balint.tory@citromail.hu)
Ezek a vizes matricák mennyiben különböznek (ha különböznek) azoktól a matricáktól, amik repülőmakettekhez vannak? /nem feltétlen Tőled kérdem, hátha nem maketteztél és nem tudod/
A saját tapasztalataimat tudom mondani, én is párszor matricáztam újra egy-két modellt.
Tehát:
Fényes festékre matricázz!
Használj matricafeszítő löttyöt! (A leáztatás előtt kend be a felületet úgy, hogy ne is tocsogjon, de meg se száradjon 1 perc alatt. Ne kenj be vele túl nagy felületet!)
A leáztatott matricát húzd rá az hordozó anyagról egy finom ecset segítségével a felületre. Előtte a víz nagy részét itassad le. Én egy lemezcsipesszel fogom meg a matricát oldalról.
A matricát igazítsd a helyére, majd az ecset szőrének tövével elmozdulásmentesen rá kell nyomni a felületre. Ha elmozdul, egy pici matricafeszítővel gyorsan fellazítom, és megigazítom, újra lenyomom. Megszáradt matricát már nem tudsz fellazítani, legfeljebb a festékét lekaparni.
A száradás után (én másnapnál hamarabb nem) lakkozható. Állítólag először fényes, majd selyem (matt) használható. Én eddig közvetlenül fújtam rá a selyemfényűt, de lehet, hogy a másik módszerrel még szebb lesz.
Üdv nem rég vettem egy pár vizes matricát egy Ggs vagonhoz. De sajnos nem igazán tudom, hogy is áljak neki, hogyan kellene felrakni. Tudnátok nekem pár tippet adni, hogy lehetne szépen felrakni ?
Persze, hogy kiemel minden karcot, hibát, reszelőnyomot rossz illesztést tudom, ezért is alapoznak a makettezők minden repülőt, harcjárművet szürkével. Csak az én fényes tetőm ott is mutat élt, ahol nincs. Rossz az íve,meredek, ezért tehát reszelek. Közben a többinek már styrolozom be a felesleges ablakait. Rizmajer