Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
Azt gondolom, hogy SENKINEK sem érdeke, hogy baleset történjen, akár "F" akár "G" légtérben....ugye? Egyébként nem fér a fejembe, hogy miért akarnak ez emberek "csak úgy" repkedni?? Nyűg leadni egy tervet?? Senki ne mondja, hogy nincs mobiltelefonja 2007-ben!!!...
Sajnos a rendelet szerint nem kell tervet leadni, de "F" légtérben az IFRt a VFRtől lehetőség szerint el kell különíteni, ha ismerjük...nagyon-nagyon penge élen táncol ez a dolog... Ezért lenne, jobb, ha az F légtérbe CSAK transzpoderrel és FPLel lehetne repülni...de ez vágyálom :-(.
Egyébként az "F" besorolású légtér, mindig előzménye a "C"nek...tehát nemsokára ellenőrzött lesz...
Nem figyeltél rám eléggé, azt mondtam bejelentve, nem azt hogy a transzponder legyen kötelező. Tipusonként máskép határoznám meg, motorosoknak FPL, transzponder, rádiózás. A siklóernyőkre (pont a jellemzői miatt) elégnek tartanám a bejelentést, kezdete-vége. Pár reptér a mai napig bejelenti a vitorlatávokat is. Ha az utolsó is meg van lemondják (nem egyenként). Tudunk a radarra szabadkézzel rajzolni, nem kell FPL-ként kezelni. Ami meg a csodálkozó motorosokat illeti, ők nyilván FPL nélkül repülnek, őket nem tudjuk értesiteni semmiről, csak jönnek-mennek a képen a 7000-es jelek. Abban is tévedésben vagy, hogy a FIC kezdte eröltetni a transzpondert, szigoritást igen, de itt is sokan repülnek tisztában vagyunk vele, mi a reális kérés. (Azt viszont nem tudom a fönököm, a fönököm fönöke, stb. mit csinál, de ne mossuk össze a HC-t a FIC-el. Utolsó csavar vagyunk a gépezetben.) Persze az lenne a tökéletes állapot, ha mindenki látszana, de tudom csak vágyálom. Arról nem is beszélve, hogy mi is csak kiadás előtt pár héttel látjuk jogszabályokat, az elkészitésbe még annyira sem vonnak be, mint a járatókat, klubbokat. Ha orbitális hibát találunk benne, talán kijavitják, ha nem olyan súlyos, várhat a javitás a következő modositásig. Viszont arra kiváncsi lennék, honnan indult az, hogy mi lettünk a "mumus". Az is biztos, hogy a katonai ellenörzőtt légterek azért növekednek, mert kivül bárhol lehet bárki ismeretlen. Ja, és a reptereknek én visszaadnám az ATZ-t (egységesen r=5 km), minimális feltételekkel: bejelentés-megadva a használatos frekit, üzem lemondása, telefon ügyelet (akár mobilon). Ez is csak egy álom marad valószinüleg, hogy a jogszabályok készitese igy történjen: pár FIC-es üljön le a pilóták képviselőivel (minden ágból). Ha képesek lennénk megegyezni (ezt nem tartom lehetetlennek) együtt adhatnánk meg a jogalkotóknak az alapelveket, ezután készülne csak el a tervezet. Most pont forditva van, a politika/lobbik adják meg az irányelveket, mi csak megpróbáljuk a gyakorlatban alkalmazni a hülyeséget.
Sokmindenben egyetértek veled, azt is el tudom fogadni, hogy TIZ-ekben legyen mindenki bejelentve, de a sima nyílt F légtérben szerintem nem szükséges. Ez egy "nem ellenőrzött légtér", itt mindenki figyeljen, és ne feltételezze, hogy csak akkor van forgalom elötte, ha a FIC jelezte neki. Azt nem mondom, hogy tilos, vagy káros a bejelentés (mostanában csináljuk mi is), de szerintem nem sokat segít az az infó, hogy pl "Kalocsa és Szeged között siklóernyők lehetnek távon", viszont félek, hogy sok motoros pilóta ezt úgy értelmezi, hogy akkor máshol nem. Tudom, hogy vitatható ez a véleményem, de beszéltem én már pár nagy pilótával, és az derült ki, hogy nem igazán gondolnak ránk. Ez még akkor is igaz, ha pl be van jelentve a helyi üzem, az is hogy csörlés van, aztán mégis csodálkoznak... Szóval sokszor azért is hallatom itt a fórumon a hangom, hogy tudjanak rólunk. Idén eddig már 329 táv van leadva MKK-ba siklóernyővel, sárkánnyal, és ezen kívül is repülgetnek emberek.
A másik amitől félek, hogy a FIC kezdte erőltetni ezt a vitorlára transzponder dolgot is, ami szerintem szintén nem reális, de pl siklóernyőre kivitelezhetetlen is. Úgy látom a HC leveléből is, hogy az F légteret egyre inkább "irányított légtér szerűen" képzeli el, ahol mindenkiről tudni akar mindent, vagy ki akar tiltani onnan olyanokat, akin pl nem lesz transzponder. Szerintem érthető, ha ezen felfogás ellen időben szeretnénk visítozni, mert azért mi is szeretnénk repülni a nagy magyar légtérben. Már a mostani légtérszerkezet is nagyon nehézzé teszi Magyar o-n a távrepülést, állandóan növekszik a TMA, vitorla repterek fölött is olyan alacsony plafonokat húznak meg, hogy lehetetlenné teszik a reptereket. Szóval természetes elvárás az is, hogy minden sportrepülő tartsa be szigorúan az érvényes szabályokat, de az is természetes elvárás, hogy olyan szabályok legyenek, amiket a sportrepülők érdekeinek figyelembe vételével is hoznak, és hagyják őket is repülni.
Elvileg már jól müködik a 125,5, antenna-oszlop festés volt valamikor, hónapokig mondtuk, hogy szar mire kimentek és kiderült, hogy a munkások elszúrtak valamit.
Bár nem nekem irtad, megjegyzem bennem nincs (régebben sem volt) semmi ellenséges hangulat. Csak tényeket közöltem, az információk megosztása érdekében, avval a nem titkolt szándékkal, hátha meggyőzhetek valakit, hogy változtasson. Az is vitathatatlan tény, hogy a kisgépek (belértve mindent, ami repül) egy része semmibe veszi a szabályokat, és az időjárást. Az sem titok, hogy ha rajtam múlna, senki sem repülhetne az F légtérben bejelentés nélkül, ettől még én vagyok a világ legbékésebb embere, ha a munkáról van szó.
Nem tudom miért kell ellenséges hangulatot szítani itt. Kérdeztem valamit, kaptam választ. Ennyi. Lehet hogy buta kérdés volt (szerintem nem, mert engem érdekelt), de szerintem ez egy szakmai jellegű topic, ahol szabad és érdemes kérdezni.
Az más téma, hogy pár egyéb dologban nem értünk egyet pl a FIC-es kollégával, de ettől még elismerem, hogy ért hozzá (ez a szakmája), és érdekelnek a válaszai. Tőled is szívesen veszek minden információt amiből tanulni tudok.
Ez igy szokott történni, de ki tegye, ha én sem? Aki veszi a fáradtságot és plan-t ad le, rádiózik, azt nem érik meglepetések, az az extrém esetekről is kap tájékoztatást.
Az uj legterek tanulmanyozasara szerenyen ajanlom az MGPS nevu ingyenes GPS programot. 3D megjelenites, szkennelt terkep kezelese, GPS adatok letoltese, utvonaltervezes, stb. Hasznaljatok egeszseggel (es sajat felelossegre). Az esetleges hibakat jelezzetek.
Ez nem egy új légtér. A térképen rajta van , a régin is is rajta volt (rendeletekben is). Mit is értesz azon, hogy volt már ez is, volt már az is...? A nagygépeknek nem tilos lejjebb jönni, ha engedélyt kértek és kaptak rá. Általában ennek az időjárás az oka, és az esetek 99%-ban, az olyan, hogy a VFR gépeknek semmi keresnivalója nem lenne a levegőben. Egy tavalyi nyári este, amikor Ferihegy alkalmatlanná vált, az egész érkező konvoly a TMA-ból a FIC légterébe lépett ki, mi vittük őket Sármellékre, Debrecenbe, Bécsbe.
Bár az is életszerűnek tűnik, hogy a folyamatosan rögzített radar adatokkal ellenőrizhető nagygépek rendszeresen sértenek légteret, szemben a vitorlákkal és hártyásszárnyúakkal, amelyek sosincsenek ott ahol semmi keresnivalójuk :-P
Szia! Néztem azt a LESMO-t, de az 1700m, és én lehet hogy optikai csalódás áldozata lettem, de szerintem jóval alacsonyabban jöttek ott gépek. Lehet? (valamelyik) :)
A neve Lesmo Area 5500'-tól Bécs APP-nak delegálva, mi az 5000'-t használhatjuk, ha jobban megnézed vékony kék vonal, Pér nyugati határa, Pápa északi határától Fertő felé, a koordinátái benne vannak az új légtérrendelet mellékletében.
Sziasztok! Pár napot a Mosonmagyaróvártól északra, Dunasziget környékén töltöttem, és feltűnt, hogy nem túl magasan forgolódnak ott a nagygépek. Emlékeim szerint a mostani ICAO térképen nincs feltüntetve ott semmi légtér (TMA, CTR stb), csak a határsáv persze. Úgy emlékszem Pozsonnyal kapcsolatosan volt valaha ott valami, de érdekelne pontosan, hogy konkrétan mi a helyzet arrafelé? Fel tud világosítani valaki pontos légtér adatokkal?
hali. szerintem mindenki így van ezzel a saját repülőterére vonatkozóan. Ott repül az ember a legtöbbet, kiismeri az egész környéket, stb... én is már könnyen hazatalálok LHDK-ra, szerencsére ;)