Jajj, amúgy már én is fáradok ebben a bozótharcban :)
Most őszintén belegondoltam. Lehet jobb megoldás a busz, igen. Először is vasúttal hogyan biztosítanád a félórás követést? Mert ugye a normális kiszolgálás ez lenne. Másrészről Katonatelep és Kecskemét közt is vannak tanyák, házak onnan is szeretnének emberek utazni, de jó mondjuk, hogy a távolsági busz elviszi őket.
De a félóránként járó vonat vajon eszközzel, személyzettel olcsóbb lenne-e annál, mint most, hogy félóránként kiszalad oda egy busz? Tetszene-e az utasoknak az átszálláskényszer?
És sajnos az olyan érveket nem tudom elfogadni, amelyek a "bezzeg régen"-nel kezdődnek. Azóta a világ megváltozott, egyre több személygépkocsi van, az emberek mobilitásigénye jóval nagyobb, így jóval nagyobb kihívás elé állítják a közösségi közlekedést. És igen, elképzelhető, sőt biztos, hogy sok helyen már sajnos nem elegendő az a szolgáltatás, ami egykoron elég volt...
Lehet, hogy régen csak a vasútállomásig járt a busz, de a 21. században azért elvárható, hogy a külsőbb városrészekből is meglegyen a belvárossal való közvetlen összeköttetés. Most akkor a Katonatelep-Kecskemét utasnak mit ajánlanál? Hát eddig volt közvetlen buszod, most viszont Katonatelepen üljél fel a ráhordóbuszra, majd szálljál át a vonatra, majd a vasútállomáson a második buszra? Vajon melyik lehetőség esetén fog korábban az autójába ülni?
Ha már átszálláskényszert erőltetünk az utasra, azért cserébe adni is kéne valami pluszt, és nem pedig összeségében ráhordással és átszállással együtt kb ugyanakkora menetidejű lehetőséget sokkal kényelmetlenebbül... Mert lehet, hogy ettől baromira integrált közlekedési rendszered lesz, csak ha pont nem ezzel tudod elérni a célodat (tehát, hogy az utas az elvárható szolgáltatást kapja), akkor cseszheted...
Például én azt szívesen támogatnám, hogy mondjuk Nagykőrösön legyen valami ütemes buszjárat az állomásra, ha már az IC-k keresztje éppen oda esett, de ettől még a Cegléd-Nagykőrös, vagy Nagykőrös-Kecskemét busz nem fog feleslegessé válni. De viszont az az utas már így is egy plusz választási lehetőséget kapna, ha pl Ceglédre vagy Kecskemétre megy és a vasút által feltárt terület az úticélja, és mondjuk a Bp-Nagykőrös belváros viszonylaton utazó utasok egy része is lehet örülne neki...
Na ja. A Fehérvár-Bp buszviszonylat túlzott népszerűsége is jó példa erre. Meg a Kecskemét-Bp-é. Ott pedig a buszállomás is kint van a városból. És a km-övezet beli különbség is kikerülhető egy Budapest bérlettel (elvileg nem, gyakorlatilag igen) vagy KöKi-s leszállással. Pedig kevésbé valószínű, hogy a nehezen gyalogló nyugdíjas a Fehérvári belvárosi piacról Bp-re utazzon haza, úgyhogy itt a gyaloglás hiánya nem lehet elsődleges szempont. Aki meg Bp-ről haza a lakótelepre utazik, annak meg (ha nem 1000 méteren belül lakik a buszállomáshoz), akkor tökmindegy, hogy a vasútállomáson vagy a buszállomáson száll helyi buszra.
Mondjuk úgy, hogy a topiktársak közül én járok a legsűrűbben a 23-as járaton. Köszönöm, néha még levegő is van. De például 20.15-kor is keresni kell az ülőhelyet a csuklós buszon. Szerintetek -függetlenül attól, hogy kinek mi a jobb, és tegyétek a kezeteket a szivetekre- ennyi ember elszállítása buszos feladat? Ne jöjjetek már nekem azzal, hogy itt meg ott áll meg a busz. Vonatra ráhordó helyijárat lehet Katonatelepen belül is(vagy hogy egy kicsit álmodozzunk: akár a nyugati példát is lehetne majmolni, ami szerint a villamos a vasút vonalán is jár). Régen Kecskeméten csak a vasútállomásig járt a helyi busz, akkor is sikerült mindenkinek bejutni a központba, nem volt hőzöngés, háborgás, stb. Nem volt ilyen nagy észosztás sem.
Benne van, a busz nyílván sűrűbben jár, de ha épp mikor menni akarsz megy vonat is akkor mivel gyorsabb azt választanád, nem?
Nem. Mert ha van buszbérletem (ha feltételezem magamról, hogy gyakran kell bemennem a városba, pl hivatásforgalomban) akkor a busszal fogok menni.
Egyszerűen itt el kell ismerni, hogy nem tudja akármilyen gyors, de kétórás ütem felvenni a veresenyt a településrészt sokkal jobban feltáró, és kb 4-szer olyan sűrűn járó busszal szemben. Nade azért a vasútnak sem a városon belüli forgalom a fő profilja...
De, hogy VT22-nek is reagáljak, a távolsági utasok is max átszállásos kiszolgálást kapnának (és ugye a távolsági utasforgalma semmivel sem nagyobb mint egy lakosságszámának megfelelő falué), ami semmivel sem különb a buszosnál...
Aham. Értem. Mennyi is volt Katonatelep napi utasforgalma? És ebből mennyi volt a távolsági utas? És mennyien utaztak a személyvonatokkal Nagykőrös-Kecskemét között?
Katonatelepen napi 2 vonat áll meg. Ezt így a hajukra kenhetik a helyiek.
A MÁV itt nem a Kecskemétre bejáró forgalmat vesztette el, hanem a távolságit. Ha az utas vonattal akar utazni kap egy fölösleges kerülőt hogy be kell mennie Kecskemétre. Ezt nem fogják választani, inkább felülnek a távolsági buszra helyben. Aztán ha újra normális vonatsűrűség lesz már nem rúg labdába a MÁV, mert átszoktak az emberek buszra.
Benne van, a busz nyílván sűrűbben jár, de ha épp mikor menni akarsz megy vonat is akkor mivel gyorsabb azt választanád, nem?
Tápiószentmárton ilyen még ott speciel nem tudom milyen messze van a falutól a megálló, de azt igen ,h sokan járnak Nagykátára vonattal, nyilván olcsóbb ingyen mint bérlettel. Vagyis majdnem ingyen, mert 6 perc az út és ugye vagy megtalál a kaller addig vagy nem, vagy van ideje kiadni a jegyet vagy nincs vagy szórakozik vele vagy inkább hagyja a picsába.
Ezt nem tudtam, de mivel sűrűn jártam arra annyit láttam, h nem a semmiben van az állomás vannak házak körülötte, így nem egy elveszett ötlet vonattal járni oda.
Ilyen még Békéscsabán Fényes is, a kb. 10 éve áthelyezett megállóhely már jó helyen van és használják is. Ismerek olyat, aki ott lakik a megállóhelytől 30 mp-re és bizony neki a busz a rosszabb, mert akkor többet kell gyalogolnia.
2 éve már elment az utolsó mezőcsáti vonat is. Azóta felverte a gaz a pályát... talán már járhatatlan is szegény. Száz éve történelme így múlik semmivé.
Most, hogy a testvérem Katonatelepre költözött, megvizsgáltam személyesen a körülményeket. Katonatelep baromai nagy, pl az ő házuk az átellenes sarkában van, a kocsim mérője szerint 1800 m. A busz (helyi számozású) meg körbejárja a telepet. Befelé meg egy csomó bolt mellett is megáll a busz. Lehet versenyezni...
Azért mi innen ne találjuk ki, hogy az ott lakóknak mi a jó?
Hát, komolyan mondom ez a rohadt Vasi volán aztán mostmá' télleg kihúzza a gyufát. Kicsinálja nemcsak a vasutat, haem a Kőszegi helyi buszt is... A sok hülye utas meg mind vele utazik (nem kőszegi helyi+vonat+szombathelyi hely 2 átszállásos kombóbal), mert jobbat szolgáltat, átszállás nélkül városközponttól/lakóteleptől vároközpontig fuvaroz, még ilyet...
Akkor miért nem integrálják a szombathelyről jövő buszt a helyi busszal, és akkor nem kéne külön helyijáratot fenntartani. Érden is működik valami hasonló.
Beraktam idézőjel nélkül, és nem írtam rá választ. 1. akkor nem érintené a buszállomást 2. túl sok busz menne bizonyos utcákban 3. passz
Hát, komolyan mondom ez a rohadt Vasi volán aztán mostmá' télleg kihúzza a gyufát. Kicsinálja nemcsak a vasutat, haem a Kőszegi helyi buszt is... A sok hülye utas meg mind vele utazik (nem kőszegi helyi+vonat+szombathelyi hely 2 átszállásos kombóbal), mert jobbat szolgáltat, átszállás nélkül városközponttól/lakóteleptől vároközpontig fuvaroz, még ilyet...
Akkor miért nem integrálják a szombathelyről jövő buszt a helyi busszal, és akkor nem kéne külön helyijáratot fenntartani. Érden is működik valami hasonló.
vasárnap lesz egy különvonat a romhányi vonalra. Lehet, hogy az utolsó vonat lesz, ugyanis a tehervonat januárban megszűnt, innentől a pálya bármikor lezárásra kerülhet. A vonat egy Bz motorkocsi, Diósjenőről 9:30-kor indul, és 15:00-kor ér vissza. Fotózásra tisztán 3,5 óránk lesz, bárhol-bármeddig állhatunk. Van még 2-3 férőhely, a részvétel 4300 Ft.
Ugyanez a távolság különbusszal tizedannyiba kerülne, de ennyit kalkulált a START... No comment, de nekem a romhányi vonal utoljára megér ennyit...
Ráadásul Kőszegen a helyközi járat, helyközi tarifával, az összes nem Szombathelyről jövő helyközi járattal ellentétben érinti a város lakótelepét és két középiskoláját, így a helyi járattól is sok utast vesz el, ami így erősen mínuszos lett, aminek a hiányát az önkormányzat fizeti meg a támogatásban.
Hát, komolyan mondom ez a rohadt Vasi volán aztán mostmá' télleg kihúzza a gyufát. Kicsinálja nemcsak a vasutat, haem a Kőszegi helyi buszt is... A sok hülye utas meg mind vele utazik (nem kőszegi helyi+vonat+szombathelyi hely 2 átszállásos kombóbal), mert jobbat szolgáltat, átszállás nélkül városközponttól/lakóteleptől vároközpontig fuvaroz, még ilyet...
Akkor miért nem integrálják a szombathelyről jövő buszt a helyi busszal, és akkor nem kéne külön helyijáratot fenntartani. Érden is működik valami hasonló.
Kőszeg felé az a gond, hogy Szombathelyen a buszállomás mellett (ca. 1,5 km a vasúttól) van a város közel fele iskolája*, így onnan egyszerűbb mindjárt a helyközire szállni. De pont a sok diák miatt, ha holnaptól egy busz sem menne, akkor az összes vonattal menne, és elenyésző számúan mennének autóval vagy bicajon vagy motoron, tehát iszonyatos nagy a buszos lenyúlás.
*3 szakközépiskola, 1 gimnázium, 1 egyetem (főiskola), 1 "speciális" általános iskola, 1 felnőttképző. És még van 1 főiskola és 2 középiskola, ahonnan gyalog 1 km-re vagy azon belül van a buszállomás, azaz gyaloglással megoldható, míg a vas útállomásra csak busszal lenne célszerű kimenni.
Ráadásul Kőszegen a helyközi járat, helyközi tarifával, az összes nem Szombathelyről jövő helyközi járattal ellentétben érinti a város lakótelepét és két középiskoláját, így a helyi járattól is sok utast vesz el, ami így erősen mínuszos lett, aminek a hiányát az önkormányzat fizeti meg a támogatásban. (ezt kb. félévente leírom több-kevesebb részletességgel)
Ráadásul Kőszegnél mintha nem is lenne rossz a vonat, hiszen rendberakták a pályát és volt szó róla, h a Bzmot simán mehet rajta maximális sebességgel végig ( 80 km/h) sőt ugye ott van egy Iker-Bz is, ami 90-el is mehet. A busz meg hivatalosan csak 70 km/h, de ugye ki ellenőrzi, h betartja-e. Hiszen én magam is követtem már autóval buszt, ami 80-85 km/h körül ment.
Mint mikor kitalálták, h minek álljon meg Katonatelepen vonat hiszen Kecskemétről megy oda busz is. Na ja, busszal min 15 perc vonattal meg 5-6 perc.
A vasútnál valahogy mindig hátráltatják vmiért az ésszerű dolgokat. Amúgy meg sokszor lehet lazán kezelni. Pl. Eplénynél azért nem áll meg a falu központjában a vonat, mert egy régi még gőzösökre vonatkozó szabály tiltja, holott egyetlen ma közlekedő vonatnak sem okozna gondot. Sokszor csak sok rimánkodással és utánajárással lehet megállóhely áthelyezést is elintézni, h mondjuk közelebb legyen a településekhez. Viszont pozitív példák is vannak van mikor sikerül ( pl. Fényes, Pitvaros). A vasútnál a legkisebb hülyeségekre is hajlamosak lassújelet kitenni ( pl. a 147-esen 10 km/h majdnem 10 km hosszon, aminek nagy része indokolatlan volt) a busz pedig a legszarabb úton sem köteles lassítani a legszarabb úton sem, vagyh a mégis én nem tartja be a legritkább esetben veszik elő a sofőrt.
Dehogy jó! Ezért vagyok morcos a Szombathely-Kőszeg buszra, amit útvonalátalítás után némileg ritkítottak is, de sajnos ez nem ment a kívánt mértékben, mert sokan tülekednek a buszon a párhuzamos vonat ellenére. Sajnos van raconalítása a busznak a jelenelegi tarifarendszerben, erről már többször írtam, ennek ellenére irreálisnak érzem a népszerűségét, a kevésbé telített vonattal szemben.
Mellesleg az jó-e ha egymás elöl nyúlják le az utasokat? Van egy kevés utas, ami talán jó esetben eltartana egy járatot akár busz akár vonat. Ha mindkettő megy ugyanakkor akkor megoszlik a kettő között így mindkét félnek veszteséges a dolog.